
Het komt in ieder geval heel dicht in de buurt.
Vorig jaar maakten we kennis met de Polestar 1. Een coupé die styling leent van Volvo en een heerlijk dikke hybride aandrijflijn inzet om zo’n 600 pk te mobiliseren. Het overgrote deel van de reacties op deze Polestar is overtuigend positief. Dit zou wel eens een knaller kunnen worden. Livepics check je hier.
Onderhuids is een 600 pk sterke viercilinder natuurlijk technisch heel gaaf, maar het is vooral de styling die de auto zo aantrekkelijk maakt. Want hij klopt precies. De proporties, met een lange motorkap, laag profiel en brede wielkasten is het enorm in-your-face, en er zijn geen gekke ontwerpfrutsels die de auto snel overdesigned maken. Het komt in de buurt van de perfecte auto, stylingtechnisch gezien. De basis voor dit ontwerpt stamt uit 2013, toen Volvo ons de Concept Coupé liet zien. Toen was iedereen ook al lovend over de auto. Uit die conceptcar zijn elementen gebruikt voor de nieuwe lijn Volvo-modellen, die qua styling ook de nodige blijdschap creëren. Volvo’s design pakt goed uit.
Het gaf stof tot nadenken toen @autoblogger zei dat het design van de Concept Coupé, en dus de Polestar 1, gelijkenissen vertoont met de Bertone B99 Concept. Dit was een vingeroefening van Bertone voor Jaguar, hoe zij dachten dat de XJ eruit had moeten zien. In 2011 waren de meningen wisselend, maar de conceptcar verjaart goed. Eigenlijk zo goed dat hij nog steeds met kleine wijzigingen zo naar Coventry gestuurd kan worden. Check de livepics hier.
Oké, de B99 is een vierdeurs en hij is aanzienlijk groter dan de Polestar, maar en profil komen ze overeen. Het blijkt dus populair voor designers om deze coupéachtige, hoekige vormen te gebruiken voor hun ontwerpen. Zo ook de designers van Peugeot, die deze week het doek trokken van de e-Legend. Ook hier pakt de styling erg goed uit en zijn gelijkenissen met de eerdergenoemde modellen aanwezig. De Peugeot werd goed ontvangen en mag volgens velen de productie in. Het is een bloedmooie auto. Een ode aan een andere bloedmooie Peugeot: de 504 Coupé.
Dat laatste is waarschijnlijk waarom de algehele designrichting van alle drie de voorbeelden (er zijn er vast nog meer) zo mooi is. Omdat de hoekige lijnen, gecombineerd met een moderne stroomlijn, exact is hoe coupés vroeger werden gestyled. En het cliché vroegâh was alles betâh klopt hier precies: vroeger waren de meeste 2+2 coupés zo. De perfecte balans tussen sportief en klassieke lijnen.
Dat is waarschijnlijk wat we zo mooi vinden aan de B99, de Polestar en de e-Legend. Rasechte klassiekers zijn het. Toekomstige klassiekers.
Begin volgend jaar worden de eerste Polestars pas geleverd, de B99 is helaas ten dode opgeschreven. Ook de toekomst van de e-Legend ziet er niet productierijp uit, maar dat kan uiteraard nog veranderen.
Klassieke coupe verhoudingen, ze blijven mooi.
Ik vind deze 3 aan de brede kant, het kan best een stukje slanker.
@t16: https://cdn.autotrack.nl/40385640/0-MOR-2115244470.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-x9uUiEV9NWE/WgYuhju1KQI/AAAAAAASiK0/Ccl8gxEDRXMdb2fiMSQld5jXEcQKtCVvgCLcBGAs/s1600/carlex-jaguar-xj-coupe-5.jpg
https://assets.catawiki.nl/assets/2017/3/13/1/7/7/17731a94-07fe-11e7-9eb8-6c66160381e0.jpg
@T16: oef, das ook lekker hoor!
Ik zat gister even achter een witte V90 met van die vieze zwarte velgen, zwart glas en een sport onderstel + zwarte grill….wat een wangedrocht van een proletenbak. Duwde ook iedereen van de weg af. Nee dit heeft absoluut niets meer te maken met Volvo. Jammer.
@cpp1: Je reed erachter en zag de zwarte grille aan de voorkant en het sportonderstel aan de onderkant?
@lecomte: zat er eerst voor maar werd al snel op uiterst agressieve wijze aan de kant geduwd…zodoende begrijp je.
@cpp1: Aha.
@lecomte: ik zou het fijn vinden als je de volgende keer iets sneller naar rechts gaat.
@chrisvonmeer: Dan moet je bij ccp1 zijn.
@cpp1: alleen watjes in leasegebakjes laten zich wegduwen. In een F150 gebeurd dat niet!
@cpp1: Tot zover de verklaring van de voor en achterkant…Heeft de beste man ook over je teentjes getreden om tot de conclusie te komen dat het een sportonderstel was?
@cpp1:
Dat heeft zo’n asociale bestuurder zeker niet.
@cpp1: als het rijgedrag van één automobilist het uiterlijk van een model tot ‘proletenbak’ degradeert… Succes met het kiezen van je volgende auto!
@cpp1: en wat heeft dat met dit artikel te maken?
Die richting had Jaguar op moeten gaan.
En niet die meuk van nu.
@sabrerator: Misschien went die moderne meuk van Jaguar wel en gaan we de huidige Jaguars over een aantal jaren zelfs nog mooi vinden.
Zo ben ik zelf sinds een tijdje de XJ-350 ook steeds mooier gaan vinden. Ik vond het altijd een net iets te moderne auto, die het niet haalde bij zijn veel klassiekere voorganger. En nu, nu vind ik de XJ-350 zelfs enorm begeerlijk en zou ik er graag één willen hebben.
@sabrerator: Jaguar wilde met de huidige XJ compleet breken met he5 ’traditionele’ XJ-design. Vergeet niet dat de vorige XJ vooral flopte door het behoudende ontwerp. Het voorstel van Bertone had voor Jaguar simpelweg nog teveel stijlkenmerken van klassieke XJ’s.
Ik ben totaal geen Peugeot liefhebber, oudere modellen daarentegen weer wel. En dat is precies de goede snaar die ze hier raken. Eindelijk maakt Peugeot een model dat je hebberig maakt en dat heb ik de afgelopen 40 jaar bij Peugeot niet meer gehad. De peug klopt van alle kanten! Helemaal anno 2018! En wat hoop ik dat die dunne A-stijlen terug komen. Ik erger me kapot aan A-stijlen ter grote van een kluis..
@henkhupelschoten: nu de A-stijl een essentieel onderdeel van de veiligheidskooi is, k7n je een dunne A-stijl wel schudden. Tenzij er prijstechnisch interessante alternatieven voor staal komen, en fabrikanten die niet gebruiken voor extra veiligheid (fuck Euro-NCAP) maar voor dunnere raamstijlen.
@potver7: inderdaad. En dan moeten er ook nog airbags in. In feite is het een knappe prestatie dat de a-stijlen nog zo dun zijn.
Kan iemand mij even reanimeren
Adembenemend Mooi…
@wahltiroler: AED is onderweg. DHL zegt dat-ie morgen tussen 11 en 3 wordt bezorgd.
@potver7: danke zu spät.
Frau Wahltiroler
Mooi dat de Polestar komt!
Zonde dat deze Jaguar van Bertone nooit het productiestadium heeft gehaald maar dromen mag.
De Peugeot mag doorkomen hoor!
Wat een machtig mooie wagen die Jaguar concept van Bertone.
Jammer dat Jaguar zich hier niet door heeft laten inspireren, of gewoon Bertone destijds had ingehuurd. Precies een goede mix van klassieke en moderne elementen.
Maar die Polestar doet er weinig voor onder, ondanks dat voor mij de achterkant niet direct liefde op het eerste gezicht is. Maar de rest van de auto is zó mooi dat ik aan die achterkant heus wel zou kunnen wennen en het zelfs als markant detail zou gaan zien.
Maar de Peugeot kan ik nou niet echt mooi vinden. Misschien komt het doordat ik hem teveel vergelijk met de 504 Coupé, wat een toonbeeld van elegantie is. En had ik hem wel mooi gevonden als dit ontwerp door een Amerikaanse fabrikant gepresenteerd was als musclecar.
Audi heeft enkele jaren geleden ook eens die Sport Quattro Concept gemaakt. Is qua design ook die richting uit, maar ze hebben er nooit nog wat mee gedaan… En ik vrees dat Peugeot in hetzelfde hoekje gaat eindigen. Die Volvo Polestar daarentegen zal er wel komen, geen twijfel aan.
Alle drie vind ik ze prachtig. Maar die Peugeot vind ik extra bijzonder omdat die iets weg heeft van zijn heel elegante voorganger.
Polestar 3 kwart van te voren prima, van achteren echt enorm dik …. in de meest lelijke zin dan wel. Had niet verwacht dit uit mijn mond te krijgen, maar de Peug is een plaatje!
Dit kaar maakte we ook kennis van de honda urban. Die mag er van mij ook tussen staan
Eindelijk weet ik waar de polestar op lijkt dankjewel @autblogger
4 cilinders. Jammer dit…
Waarom wordt elk toekomst model voorzien van een 400 kW+ elektropakket? Alsof iedere verbrandingsmotor momenteel 200 pk levert. Tegen de tijd dat bijna iedereen elektrisch rijdt, komt de overheid wel weer met een kWh tax! De auto is en blijft een melkkoe!
Wat een ongelofelijk mooi design heeft die Polestar 1 toch. De andere twee modellen overigens ook, maar ik heb gewoon een zwak voor Volvo.