Sergio Perez wil naar verluidt niet tekenen als wingman van onze held Max Verstappen voor volgend seizoen.
Het leven van een F1 coureur kan grillig zijn en van toevalligheden aan elkaar hangen. Neem nou Sergio Perez. Als veelbelovend talent kwam de Mexicaan in het opleidingsprogramma van Ferrari terecht. Nadat Checo onze Giedo van der Garde owneerde in het team van Barwa Addax in de GP2, stootte hij door naar de koningsklasse met Sauber. Het Zwitserse team had ook toen immers al innige banden met Ferrari.
Sergio deed het goed bij Sauber naast de ook niet slecht aangeschreven Kamui Kobayashi. Bij Ferrari hield men destijds echter nog vast aan de strategie om louter veteranen in de racezitjes te zetten. Zodoende koos Perez voor een avontuur bij McLaren, op exact het verkeerde moment. Het team begon dat jaar te voelen dat het niet meer het fabrieksteam van Mercedes was. Das Haus had immers nu ook al een paar jaar haar eigen team dat steeds beter ging presteren. Hoewel Perez het onder de streep niet eens zo slecht deed in vergelijking met zijn ervaren teammaat Button, werd hij toch een beetje de kop van Jut.
De Mexicaan moest een stapje terug doen om op de F1 grid te blijven. Dankzij trouwe sponsors, kon hij jarenlang aan de slag bij Force India, dat later Racing Point werd. Perez poetste bij deze teams zijn blazoen op door mannen als Hulkenberg en Ocon (zij het nipt) te verslaan. Daarbij bleek hij uitermate vaardig in het oppikken van de zeldzame podia die Red Bull, Ferrari en Mercedes lieten liggen.
Vorig jaar was echter wederom een voorbeeld van hoe grillig de F1 wereld kan zijn. Perez beleefde ondanks het missen van twee races dankzij Corona zijn beste seizoen ooit. Hij won zelfs zijn eerste race in de bijzondere tweede race op het circuit van Sakhir. Desalniettemin wist Perez op dat moment al dat hij voor dit seizoen niet meer welkom was bij het team waar hij jarenlang voor reed. Het lag niet aan de prestaties, want Lance Stroll kon Perez makkelijk hebben. Die heeft echter een goede connectie met teameigenaar Lawrence Stroll. Toen diezelfde Lawrence de kans zag om de bij Ferrari weggestuurde viervoudig kampioen Vettel te contracteren, zat Perez laat in het seizoen opeens zonder zitje.
Maar dan kan zo’n nadeel zich opeens ook weer ontpoppen als een voordeel. Bij Red Bull Racing konden ze er immers niet meer omheen dat Alexander Albon niet presteerde in de tweede auto. Tevens moest Helmut Marko, ongetwijfeld tot zijn ergernis, concluderen dat er niemand uit zijn opleidingsprogramma klaar was om het zitje te vullen. De logische conclusie: Perez kreeg jaren na zijn eerste kans bij een ’topteam’ nu alsnog zijn tweede kans. Het enige nadeel voor de Mexicaan is dat hij bij Red Bull de teamgenoot zou worden van Max Verstappen.
In de eerste helft van het seizoen is gebleken dat ook een ervaren, vrij hoog aangeschreven coureur als Perez moeite heeft het tempo van onze held te volgen. Aan de pluszijde heeft de Mexicaan zijn eerste overwinning gepakt voor het team, Max één keer verslagen in de kwalificatie en praktisch net zoveel punten gesprokkeld als geweldige vent Valtteri Bottas. Aan de negatieve kant is het tijdverschil met Max vooral in de kwalificaties toch vaak Albonesque.
Helmut Marko heeft onlangs dan ook aangegeven dat hij voor volgend jaar ook naar andere opties kijkt om het zitje naast Max te vullen. Maar eerlijk is eerlijk, binnen het opleidingsprogramma zijn daar eigenlijk geen goede opties voor. Gasly zou de geijkte persoon zijn, maar die heeft voor Marko kennelijk toch afgedaan. Tsunoda moet eigenlijk blij zijn dat hij door mag bij Alpha Tauri. Maar met dat laatste in gedachte, zou het ook heel gek zijn als iemand als Yuri Vips of Liam Lawson in het ‘grote’ team gekatapulteerd wordt. In de F2 doen zij het namelijk redelijk, maar hebben ze voorlopig ook niet méér laten zien dan Tsunoda.
De logische optie is dus toch gewoon vasthouden aan Perez. Met name Christian Horner zou daar wel fan van zijn. Horner is iets minder geïnvesteerd in het opleidingsprogramma en iets meer in zoveel mogelijk punten halen op korte termijn. Hij ziet Sergio als een geschikte persoon om dat te doen. Helmut Marko zou hier naar verluidt ook wel mee kunnen leven, doch nu is het Perez zelf die zich laat gelden.
De man uit Guadalajara heeft volgens bekend F1 journalist Mark Hughes namelijk te kennen gegeven dat hij niet als ’tweede coureur’ wil tekenen bij Red Bull Racing. Nou zullen echte kenners zeggen dat het onder de streep niet uitmaakt. Onze Max rijdt Checo toch wel om de oren met zijn ultieme talent. Maar op zich is het wel mooi dat Sergio zelf nog andere scenario’s voor zich ziet. Je weet het ook nooit natuurlijk. Wie weet ligt de nieuwe auto van 2022 SP11 opeens heel goed…
Wat denk jij, heeft Sergio wat te willen? Of moet hij blij zijn als hij überhaupt nog langer de wingman van Verstappen mag zijn? En wie zie jij zelf het liefst als teammaat van Verstappen volgend jaar?
gwnbmw zegt
Het artikel waar naar word gerefereerd is gebaseerd op letterlijk niks. Er is geen gesprek of interview geweest, er word niks gelinkt, het lijkt letterlijk de mening van de journalist zelf te zijn.
Mocht het nou wel zo zijn denk ik dat perez weinig te willen heeft. Voorlopig komt ie nog niet in de buurt van verstappen.
joligejoffer zegt
Nyck de Vries naast Verstappen lijkt me wel wat
rollingstoned zegt
@joligejoffer: Hem zonder enige ervaring gelijk in het diepe gooien? Dat gaat hem echt niet worden…
joligejoffer zegt
Dat zou idd funest zijn voor z’n carrière.
cloverleaf zegt
Dit seizoen is Checo vooralsnog ook geen wingman gebleken..
wif1 zegt
Het lijkt alsof die Red Bull een erg snelle bolide is, volgens sommigen zelf sneller dan de Mercedes. Naar mijn mening is dit een zeer vertekend beeld en dat komt door wat Max uit die auto haalt. De Mercedes is nog steeds de snelste bolide maar heeft een minder grote voorsprong. Als Perez als referentie genomen wordt voor de snelheid van de Red Bull dan hadden ze er niet zo florisant op gestaan bij Red Bull. Kortom, Perez is een goede en snelle coureur maar zal nooit aan Max voorbij streven. Een Bottas zal het niet beter doen naast Max, ik denk zelfs dat Perez sneller is dan de Fin.
mark997gt3 zegt
@wif1: precies!
escort77 zegt
@wif1: de Mercedes is helemaal niet zo snel. Het geeft een vertekend beeld als je ziet wat Hamilton uit die auto haalt.
wif1 zegt
@escort77: Dan moet je kijken naar wat de andere coureur er mee kan, die zet die Mercedes ook makkelijk op de eerste of tweede startrij. Ook het verschil in rondetijd tussen de Mercedes coureurs is vele maken kleiner dan tussen de Red Bull coureurs. En wat ik zeg, Bottas is de mindere coureur ten opzichte van Perez.
bernoulli zegt
Iedereen moet wennen aan een nieuw team en een andere auto. Verstappen had in het begin ook het nakijken bij Ricciardo, zeker in de quali. Inmiddels is hij een stu Red Bull-meubilair. Perez is een prima coureur. Verschil wordt echt wel kleiner.
pomoek zegt
@bernoulli: ik heb de afgelopen races het verschil niet echt kleiner zien worden.
bernoulli zegt
Ik ook niet. Toen lagen er namelijk steeds Red Bulls in de kreukels.
mc96 zegt
Beetje raar artikel. Er is bij RB nooit een eerste en een tweede rijder. Zal ook niets over in zijn contract staan dit jaar. Als ie bij mag tekenen voor volgend jaar zal het er ook niet in staan. Wat wel uitmaakt natuurlijk is dat de beste monteurs en engineers aan de andere kant van de pitsbox worden ingezet. Newey ontwerp een auto ook met de (wensen van) de stercoureur in gedachten. Dat deed ie ook bij Williams al. Dat is het moeilijke voor een coureur die in een team komt dat door een coureur al volledig naar z’n hand is gezet. Zo ging het bij Senna en bij Schumacher. Zo gaat het ook bij Hamilton en Verstappen. Dat was de uitdaging voor Gasly en het is ook de grote uitdaging voor Perez. Je moet werken met materiaal dat optimaal is afgestemd op een ander en er wordt pas echt naar je geluisterd als je sneller bent dan die ander…. Catch22.
sportevo zegt
@mc96: dus in de praktijk is er gewoon een eerste rijder, ook al staat het niet op papier. De focus qua ontwerp liggen op de wensen van 1 man, de beste mensen zullen hem bijstaan en de tactiek zal niet ten koste van zijn race worden neergezet. Red Bull zal er niet blij van worden als Perez de titel zou pakken en niet Verstappen (net zoals Irvine/Schumacher in 99).
Edge zegt
Als dit zou kloppen, moet Perez toch echt eerst zelf beter gaan presteren. Als hij op hetzelfde niveau als Verstappen weet te komen, kan hij met de vuist op tafel slaan en gelijke behandeling vragen. Zolang hij kansloos vijfde staat achter een Valtteri Bottas die twee extra DNF’s heeft moeten noteren en een Lando Norris die een mindere auto heeft, moet Perez vooral aan zichzelf werken.
SickDon zegt
Ik denk dat Pérez weinig te eisen heeft hij mag blij zijn dat hij nog rijdt dit jaar. En dan eisen dat hij geen tweede viool wil zijn moet je in mijn ogen beter presteren dan je teammaat.
roadster1976 zegt
Haal bottas naar red bull. Geweldige vent
nicolasr zegt
@roadster1976: geweldige vent inderdaad!!
Maar ik zei het eerder ook al. Het zou een goede stunt zijn. Bottas bij Red Bull kan dan eindelijk écht zijn frustratie op Lewis botvieren.
Bring it on!!
jaapiyo zegt
Nou ja ik weet het niet hoor. Hij is al vaak drie tienden langzamer per ronde dan Hamilton. Ten opzichte van Max zou het dan toch minimaal twee seconden per rondje schelen…
#wachtmaaraf
maferick74 zegt
Geen probleem, ga eerst maar n seconde per ronde sneller rijden…
v10m5 zegt
Max wil geen teamgenoot met gelijke rechten. Gaat alleen akkoord met een tweede rijder. Hij zal het ontkennen, maar Max gaat nooit naast Russell of Norris rijden.
Hij zal ook nooit werkelijk naast Lewis willen rijden. Hij weet namelijk dat je status en waarde hoger is en blijft naast een tweede rijder.
ericd zegt
Nou ja, denkt ie kans te hebben Max te ‘owneren’ dan?
Griffin zegt
Toch maar Hulkenberg zien te strikken dan :)
cthijs zegt
Waarom zou je niet gaan voor bottas.deze zal niet de hoofdprijs kosten en heeft bewezen snel te zijn.bovendien een prima wingmann die nog een appeltje met Mercedes heeft te schillen