Sergio Perez vond Verstappen vandaag van een andere planeet.
Bij boksen heb je van die klappen die aanvoelen als niks en van die dreunen die alle lucht en energie uit het lijf slaan. De klap die Verstappen vandaag uitdeelde aan zijn concurrenten, was er eentje van het laatste soort. Tenzij er vanaf nu bij elke race een luchtballon boven het circuit komt hangen, die Max’ RB18 met een haak omhoog tilt terwijl de rest doorrijdt, is onze landgenoot tweevoudig wereldkampioen Formule 1. We willen Ferrari niet op ideeën brengen, maar toch.
Shuey
Verstappen was het hele weekend niet een beetje, maar veel sneller dan iedereen. Teammaat Perez was bijna een seconde per ronde langzamer. Daar hij als tweede eindigde, was Sergio echter nog altijd sneller dan de rest. Het was een ongekend verschil in de moderne F1. Om iets vergelijkbaars te zien moeten we ver terug in de tijd graven. Naar de tijd dat Max’ vader Jos nog reed en teammaat was van Michael Schumacher, eigenlijk. Toen kreeg Schuey volgens boze tongen wat hulp van traction control die zijn teammaten niet hadden en maakte hij Jos, JJ Lehto en Johnny Herbert ook in met dit soort marges.
Gelaten
Als Nederlandse fans vinden we het natuurlijk mooi om te zien, maar voor de spanning in het kampioenschap is dit natuurlijk slecht nieuws. Bij Sainz en Perez, die samen met Max op het podium stonden, heerste er dan ook iets van gelatenheid na de race. Perez had niks dan superlatieven over voor zijn teammaat:
I really hoped for more today as it was a good opportunity, but Max was just flying. He was on another planet. Untouchable.
Sergio Perez, weet wanneer hij iets speciaals gezien heeft
Gaat Max alles winnen?
Perez startte vanaf P2 en had dus een flink voordeel ten opzichte van Verstappen die de race aanving vanaf P13. Aan de meet had Verstappen echter een buffer van 17,6 seconden op Perez en 26 seconden op de van pole gestarte Sainz. Gaat Max de volgende acht races dan ook gewoon winnen? Normaal lijkt zoiets onmogelijk gezien alles wat er mis kan gaan, maar na vandaag, moet je zeggen dat het best zou kunnen…
okdoei zegt
Na de race in de VS is ie officieel kampioen. Misschien zelfs al na de race in Japan. Mits hij niet uitvalt of whatever.
Joost zegt
“Verstappen won this race, although he did not even start!’
Het kan niet, maar ik zou het Murray Walker zo horen zeggen
harrie zegt
Zandvoort, Singapore en wellicht Japan kunnen nog spannend worden. Ferrari met hun goede mechanische grip maakt daar ook een goede kans, en wellicht dat Mercedes daar nog een potje mee kan gaan vechten.
Monza, Mexico, Brazilie, Abu Dhabi (en in mindere mate de VS) geef ik de concurentie normaal gesproken weinig kans tegen deze efficiente Red Bull met Max achter het stuur.
Daarnaast heeft Max nu 2 zo goed als verse motoren in de poule die maar 1 raceafstand hebben gelopen, plus een derde nog bruikbaar blok, en verwacht ik nog wel een extra wissel bij Leclerc+Sainz.
Dat record van de meeste gewonnen wedstrijden per seizoen lijkt me dus zeker niet onwaarschijnlijk.
luittinke zegt
Hoeveel is dat record waard met meer races per seizoen dan 20 of 30 jaar geleden?
Als een coureur 9 van de 10 races wint, is deze dan beter of slechter dan een coureur die 13 van de 17 wint?
Zet de absolute getallen om in percentages, dan kan je een goede vergelijking maken.
flyerbunch zegt
Max laat bij deze gewoon zien aan alle tegenstanders dat hij terecht de wereldkampioen is ipv de fake winnaar waarvan Hamilton fans hem betichten. Grappig detail is dat die fans vorig jaar nog zeiden dat het 7-8j lang de driver was ipv de auto en dit jaar schreeuwen ze moord en brand dat het de auto is!? Mercedes dacht met de TD een klap te hebben verkocht aan RB, maar Horner zei na de race nog dat hij Toto wel mocht bedanken! Dit jaar (als alles goed gaat) mag Max zich opnieuw kronen tot wereldkampioen en deze keer kan niemand er iets op aanmerken..