Sergio Perez heeft lang stand gehouden. Maar hij verzuipt nu toch onder de druk die het zijn van de tweede man naast Max Verstappen bij Red Bull meebrengt.
Stiekem was het best een leuke race vanochtend in Japan, op een extreem gaaf circuit. Probleem was alleen: Max Emilian was weer belachelijk dominant. De Red Bull RB19 gaat als een speer op dit soort banen met snelle bochten. Eigenlijk zoals de auto’s van Adrian Newey (bijna) altijd hebben gedaan. Zo was het, na de start en misschien heel even voor de pitstop van Max nadat Piastri was gestopt onder de VSC, nooit echt spannend voor de zege. Red Bull Racing haalde zo ook de titel bij de constructeurs binnen.
1-2tje
Er was echter ook weer een olifant in de kamer. Misschien was het wel exemplarisch voor het hele seizoen, dat Perez geen bijdrage leverde vandaag aan het binnen halen van die constructeurs-titel. De Mexicaan had zichzelf een enorme dienst kunnen bewijzen door voor het beeld een 1-2tje te scoren en mee te delen in de feestvreugde. Maar in plaats daarvan zakte hij andermaal volledig door het ijs.
Alleen 4 strafpunten
Het was een Monaco-esque rampweekend voor Perez. Hij scoorde wel punten, maar dan alleen op zijn FIA superlicentie in de vorm van 4 strafpunten. De Mexicaan was de eerste om dat zelf toe te geven. Het was knudde het hele weekend. Het begon met een matige kwalificatie, een touché aan het begin van de race en vervolgens een uitermate knullige ‘inhaalactie’ jegens Magnussen.
Sneu
Die laatste succesvol afronden zat nooit in het vat en dus tikte PER de Deen in de rondte. Perez moest zijn derde neus van de dag halen, was iets ’te slim’ in de pitstraat en kreeg daarvoor ook nog een straf. De sneuheid was compleet toen de Mexicaan door Red Bull met ronden achterstand nog even de baan opgestuurd werd. Dit zodat hij in ieder geval niet een gridstraf meeneemt naar Qatar.
Flipperbal
Na afloop zijn team-honcho’s Marko en Horner dan ook niet echt te spreken over PER. Marko is nog relatief mild. Hij zegt dat alles vandaag fout ging. Horner is dit keer nog iets minder positief dan de ascerbische Oostenrijker. Hij zegt dat Sergio een dramatisch begin van de race had en een soort flipperbal werd, waarna alles daarna misging. Het enige wat volgens Horner goed ging, was het vermijden van de gridstraf voor Qatar. Ouch…
Perez is de nieuwe Albon, of Gasly
Er is dan ook geen weg omheen: Perez verzuipt steeds meer naast Max Verstappen. Op een of andere manier kan de Mexicaan, net als Albon en Gasly voor hem, niet de snelheid uit de Red Bull halen die Max eruit peurt. Twee jaar lang wist de veteraan dat te compenseren door rustig te blijven, punten te pakken en af en toe de zeges en podia te halen als het wel een keer lukt. Maar dit jaar is Max zó ongenaakbaar, dat de rookie-achtige foutjes er ook insluipen. In Singapore torpedeerde Perez al Albon en een week later is nu Magnussen het haasje. En dan ben je opeens niet alleen traag maar ook een brokkenpiloot.
Contract in gevaar?
Perez heeft een contract voor volgend jaar, maar gezien Red Bulls track record, hebben steeds meer mensen er een hard hoofd in dat hij dat gaat uitdienen. Het nadeel voor Red Bull is dat Perez ongetwijfeld wat duurder is om uit te kopen dan Nyck de Vries. Maar goed, het geld stroomt binnen als water bij het team en ze mogen het toch niet uitgeven aan andere dingen. Zeker nu Lawson zich aandient als potentieel bona fide F1 coureur, zou het niemand meer verbazen als Checo eruit vliegt.
Johanneke zegt
Ik vind dat ze niet meer om Lawson heen kunnen. Gozer doet vrijwel niet onder voor Tsunoda. En die heeft 3 jaar ervaring ondertussen. Zet lekker Lawson in die AT, Ricciardo in een RB. Met als boodschap: je bent 2e man. Niet lopen ouwehoeren. Je mag in een topteam rijden en je kan wins gaan pakken dit seizoen, maar je gedraagt je als Bottas. Alsof Ricciardo dan nee gaat zeggen.
banderas zegt
Ricciardo heeft geen potten kunnen breken de laatste jaren en ook in de AR (al was het maar kort) ook verre van. Een talentvolle rookie als Lawson zou RB wel goed doen. Verstappen haalt in z’n eentje toch wel de kampioenschappen binnen.
SanderB zegt
Ik denk wel dat ze eerst nog wat meer van Ricciardo willen zien. Als hij het de laatste races goed doet in de AT zie ik dit wel als serieus scenario
Dutchdriftking zegt
Dit dus. Kan Liam 1 a 2 jaar oefenen en dan door voor het echte werk.
panam1 zegt
Denk dat ric het niet meer heeft. Verder is het beter om iemand naast Max te zetten die 2de viool accepteert, en Ric heeft daar eerder moeite mee gehad. Lawson verdient een plek, als Red Bull zo hard met mensen omgaat die niet presteren, dan moeten ze dat ook doen indien mensen wel presteren, oftewel, lawson promoveren. Ricciardo is oud en duur, tsunoda gaat nergens heen ivm Honda / Japan.
mashell zegt
Nee joh, niet alleen is het onlogisch om Ricciardo in de Red Bull te zetten in plaats van jong talent zoals Lawson. Maar de opdracht moet dan niet zijn om een tamme tweede coureur te worden maar de opdracht moet zijn: daag Verstappen uit! Niet alleen is dat de manier om de tweede rijder te laten groeien maar ook om Verstappen tevreden te houden want die heeft nu veel te weinig uitdaging. Die kan van verveling wel eens naar Ferrari willen wisselen.
Allison Burgers zegt
Je kunt wel na elke race zo’n artikel schrijven, maar wie zou er dan moeten zitten in de tweede RB? De toppers liggen allemaal vast voor meerdere jaren. Ricciardo laat ook al jaren niks meer zien. Lawson moeten ze niet dezelfde fout mee maken als met Albon en Gasly.
Perez wordt ‘gewoon’ 2e in het WK, net als volgend jaar en na 2024 zien we wel verder. Soms is het ook goed om te houden wat je hebt. Denk dat ze bij rood-wit in Amsterdam ook beter gewoon Davy Klaasen hadden gehouden in plaats van die buslading derderangs import.
kniesoor zegt
Qua dat laatste : daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben ! 😆
Richmond zegt
Het is niet “gewoon” de afstand tussen hem Piastri (nr 9 met 57 punten) is kleiner dan die tussen hem en Max.
In dezelfde auto in hetzelfde team, met dezelfde kansen. Natuurlijk heeft Max een bak talent meer en niemand verwacht van Perez dat die het Max moeilijk moet gaan maken, want dat kan nu gewoon niet zolang je er geen Hamilton, Russel, Alonso, Norris (van dat kaliber) gaat neerzetten in de tweede auto. Maar dat is niet goed voor de teamsfeer. Dan krijg je Hamilton – Rosber scenario’s of Prost – Senna. Dus de tweede man moet echt een tweede man zijn. Maar die moet wel solide achter Verstappen eindigen. Meestal tweede en af en toe derde. Het kan niet dat een Alonso meer podiums heeft dan Perez in dit seizoen. Dan doe je het gewoon niet goed. Zowel in qualy als de race. Dat hij nog steeds tweede is, is meer geluk dan wijsheid. De concurrentie achter Red Bull is zo gewaagd dat ze steeds punten van elkaar afpakken. Aston Martin heeft nog niet de routine van doorontwikkelen zoals de grote teams hebben, waardoor ze zijn weggezakt. Mercedes en Ferrari presteren ook niet constant goed elke race. McLaren heeft half seizoen weggegooid en hebben nu een solide auto. Anders had Norris het Perez moeilijk gemaakt. Ik vnd het niet vanzelfspreken dat hij daar moet blijven zitten. Maar degene die hem dan zou moeten vervangen moet een weloverwogen keuze zijn. We hebben nog te weinig van Ricciardo gezien om de red bull te geven, maar ik het zou eerder aan hem geven dan aan Yuki of Lawson
mashell zegt
Zoals de man van as is verbrande turf altijd zegt, een contract in de F1 is minder waard dan het papier waarop het gedrukt staat. Als Red Bull aangeeft dat het 2e stoeltje beschikbaar is en dat er geen teamorders zullen zijn dan gaan Norris, Sainz, Leclerc en zelfs Hamilton de onderhandelingen in. Je gaat geen topper vinden die 2e viool wil spelen naast Verstappen maar de kans om Verstappen te verslaan zullen alle toppers aangrijpen.
Robert zegt
Dit was vandaag op het genante af, wat Perez liet zien. Elke fout die hij vandaag maakte was inderdaad te kwalificeren als beginnersfout. Triest, want hij heeft meer dan eens laten zien dat hij echt wel wat kan in een raceauto.
awesome zegt
Slechts 3 podiumplaatsen in de laatste 7 races. In een auto die extreem *insert ViaPlay stemmen* snel is dit seizoen én waarvan je teamgenoot er 6 wint.
Dit seizoen kan het nog. In 2024 verwacht ik dat McLaren, Mercedes en Ferrari (die hun concept aanpassen) er veel dichter bij zitten.
Dan kun je niet bouwen op 1 coureur maar moet je een goede 2e ernaast zetten om de puntjes binnen te halen.
rwdftw zegt
Het maakt niet uit wie je naast Max zet. Ze zullen allemaal verzuipen. Eerst moeten ze het constant afleggen omdat Max altijd sneller is, dat gaat vervolgens onder hun huid zitten en dan ga je dit soort dingen zien.
Scott Mansell (Driver61) heeft het uitgelegd in een video: https://www.youtube.com/watch?v=7ZCBchGAGQE&pp=ygUIZHJpdmVyNjE%3D
De RB is als een F16. Heel goed en heel snel maar zo instabiel dat je een computer nodig hebt om het ding te laten vliegen. In dit geval is Max de computer en in staat om het maximale uit de notoir instabiele RB19 te halen. Perez aan de andere kant heeft dat niet en kan dat niet. Er zullen niet veel coureurs zijn die het wel kunnen dus dit is het maximale.
De enige oplossing is om de coureur naast Max maar 2 jaar te laten zitten, in de hoop dat hij het mentaal aan kan. Perez zit er nu bijna te lang. En hij mag nog een jaar.
pomoek zegt
Sinds de GP van Miami, het weekend waar de neergang van Perez begon, Heeft Perez 136 punten behaald. Dat zijn er 4 minder dan Hamilton die derde staat in het kampioenschap. Ik verwacht dat Perez de 2e plaats wel weet te behouden. Maar het is bizar om te zien hoe ongenaakbaar Verstappen al een paar jaar is in de Red Bull en hoeveel moeite zijn teamgenoten hebben om de auto op de baan te houden. Er zijn 2 conclusies mogelijk. Of Hamilton heeft inderdaad gelijk en de teamgenoten van Verstappen, en Perez in het bijzonder, zijn hooguit matige coureurs. Een 2e conclusie is dat de Red Bull een hele nauwe “operating window” heeft die niet heel vergevingsgezind is als je als coureur niet de juiste input weet te geven. Of wellicht is het allebei waar.
tborre zegt
De redbull is gewoon erg gericht op max. Ergens ook te begrijpen. Maar die rijstijl is niet die van peren. Of die van zen voorgangers. Dus komt het er niet uit, stijgt de druk en krijg je dit idioot gedrag in een poging om….
Richmond zegt
Nee Max kan zich gewoon aanpassen. Het team heeft bedacht dat de snelste auto gewoon op een bepaalde manier is en dat past ook nog bij de rijstijl van Max. Win – win.
kniesoor zegt
….rijstijl is niet die van peren. Fraaie autocorrect 😂
rwdftw zegt
@tborre
zie mijn posting hierboven met de youtube link. Er is een reden dat de RB19 zo snel is maar je moet wel met het feit kunnen werken dat het niet “natuurlijk” rijdt. Max kan dat, Checo niet. Veel anderen ook niet.
harrie zegt
Afbreuk risico is te groot om Lawson volgend seizoen al naast Max te zetten.
Bij Ric ook, maar die zit toch al aan het eind van zijn carrière. Wellicht niet (veel) sneller dan Perez, wel veel constanter.
supertjeduc zegt
Het is helemaal geen voordeel als je twee gelijkwaardige rijders in je team hebt , daar krijg je ellende van
Zie gisteren bij McLaren, Mercedes , alpine , allemaal team orders dat de ene de ander voorbij moest laten
Ze lachen wel als ze uit de auto stappen ( soms ) maar zijn niet blij
erik911 zegt
Ha, even omdenken: zet de eeuwig jonge Alonso naast Verstappen in de RB en hij wordt ge-challenged.