Ook al zou Helmut Marko het willen, Pérez kan helemaal niet degraderen naar het juniorenteam.
Op dit moment is het Formule 1-kampioenschap zo spannend als de Schotse Premier league van 2012 tot 2016. Het verschil tussen Max Verstappen en de rest is enorm. Petje af over de Nederlander, uiteraard. Nu kunnen we zeggen dat het alleen de auto is, maar in principe hoef je alleen maar Verstappen eruit te halen en het seizoen is ineens spannend.
Sergio Pérez staat weliswaar tweede (met 171 punten), maar Alonso (139) en Hamilton (135) staan niet enorm ver achter. Bij Red Bull zien ze het met lede ogen aan. Pérez scoorde gisteren wéér niet, maar dat kwam doordat de auto van de Mexicaanse coureur ernstig beschadigd was na het gevecht op de baan met Lewis Hamilton. Maar ook als je dat buiten beschouwing laat, is het een typisch Checo-seizoen: af en toe wint ‘ie een straatrace, soms pakt ‘ie een podium achter Max en meestal eindigt Checo ergens in de middenmoot van de top 10.
Pérez kan helemaal niet naar AlphaTauri
Nu wordt er altijd gespeculeerd over zitjes, maar Red Bull (en AlphaTauri) is dat nog meer veel meer het geval Helmut Marko heeft er handje van om direct te handelen. We gaan er allemaal van uit dat dat uiteindelijk ook gaat gebeuren met Pérez. Als Ricciardo goed presteert en Pérez middelmatig blijft presteren, dan is de switch snel gemaakt toch? Nou, neen!! Dat kan dus helemaal niet!
Dat laat Helmut Marko weten aan Formel1.de. Daar hadden ze de eveneens deze tamelijk briljante ingeving en legde deze voor bij hun Marko. Zoals jullie weten is Pérez op een andere manier Red Bull gekomen dan traditioneel het geval is. Meestal komt men binnen (na de lagere klasses) bij het juniorenteam AlphaTauri (voorheen Toro Rosso). Is men goed goed genoeg, kan men promoveren. Presteer je als een natte krant, kun je terug gezet worden.
Eigenlijk wel prima zo
Maar dat is dus bij Pérez niet het geval. Het management van Checo zag dat al mijlenver aankomen en hebben bedongen dat Pérez niet teruggezet kan worden. Andersom geldt dat ook overigens, dus Checo hoeft na een eventueel ontslag niet in de ‘Red Bull-familie’ te blijven. Vergeet niet dat Pérez een godsgeschenk was in 2020: hij verkeerde in blakende vorm en had géén zitje. Bij Red Bull hadden ze geen enkele serieuze kandidaat in eigen huis om naast M. Verstappen te zetten. Dus de enige manier om van Pérez af te komen is hem af te kopen.
Maar is dat logisch? De Mexicaan staat tweede en ondanks dat hij hilarische uitspraken doet als ‘mijn doel is om kampioen te worden’ doet hij wat je van ‘m kan verwachten. Met een jong talent is het nog maar zien hoe het uitpakt en geen enkele topcoureur wil nu naast Verstappen zitten. Voor Red Bull is het ook lekker, want in tegenstelling tot Hamilton en Alonso zijn er niet echt politieke spelletjes in het team, op wat speldenprikjes na. Je wil geen situatie hebben als Rosberg-Hamilton (2016) , Alonso-Hamilton (2007) of Senna-Prost (1988-1989).
Johanneke zegt
Perez draait echt een zwak seizoen. Beetje Ricciardo bij mclaren vorig jaar. Lijkt wel of de auto hem niet ligt.
Het meest tekenend gisteren vond ik wel weer dat Verstappen echt binnen een ronde oid meteen Piastri inhaalde en weg reed. Ik weet zeker dat Perez in dezelfde situatie niet, of pas na veel meer moeite langs Piastri was gekomen. Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met Verstappen veren in zijn reet steken, maar keer op keer laat ie weer zien dat ie buitencategorie buitencategorie is.
Richmond zegt
Dar is niet alleen dit seizoen. Eigenlijk elk seizoen sinds 2021 klaagt hij over dat de auto hem niet ligt na de ontwikkelingen gedurende het seizoen. Blijkbaar is zijn rijstijl compleet anders dan die van Verstappen en zit die voorkeur in de constructie van de auto ingebakken ofzo. Waardoor ze niks kunnen doen om Perez meer vertrouwen te geven in de auto.
rollingstoned zegt
Welnee. Perez heeft totaal geen zelfreflectie, het ligt altijd aan vanalles behalve hemzelf. Daarbij is hij nooit een consistente rijder geweest sinds hij in de F1 rijdt, dat ligt echt niet aan de auto…
sollie1984 zegt
Eindelijk iemand die het begrijpt! Checo is in zijn carrière nooit consistent geweest. De DTS Checo fans zijn een beetje misleid door zijn enkele hoogtepunten bij het RBR team. Want daarvoor waren zijn prestaties ook niet altijd al te best.
mashell zegt
Als degraderen niet kan dan kan ontslaan nog wel. Maar de 2e rijder die 2e staat in het kampioenschap en die met zijn gestuntel nog wat TV minuten krijgt ontslaan zou waanzin zijn. Dus Marko kan dat zomaar doen…
Richmond zegt
Her is een beetje een gemakkelijk excuus om pereZ te verdedigen door te zeggen hij doet wat moet hij doen en staat tweede. Maar dat is alleen feitelijk. Als een of meerdere van de andere teams een betere auto had gehad dan was perez nu 4e of 5e geweest. Maar omdat er elke race een team het tweede team is, pakken ze alleen maar punten van elkaar af en zijn ze geen concurrentie voor red bull (Perez). Hij heeft net als Verstappen ruimschoots de beste auto. Dat Verstappen 8 tienden op Leclerc heeft, dan moet pereZ toch wel binnen een halve seconde van max kunnen blijven met dezelfde auto? Met deze context in het achterhoofd is perez zijn plek als tweede coureur onwaardig. Zoals het nu is, gaat red bull kampioen worden met alleen de punten van max. Zegt genoeg lijkt mij.
rollingstoned zegt
Inderdaad 👍
Poulusma zegt
@richmond
‘Hij heeft net als Verstappen ruimschoots de beste auto.’
Dit is zeker geen sneer naar jou! Maar je zegt dat wel zo stellig. Maar ik heb daar dus steeds meer en meer mijn twijfels bij. Het is niet zoals in de jaren dat Rosberg en Hamilton vanaf 2014 samen voor Merkedesh reden. De 3 seizoenen die volgden wisselden ze de 1e en 2e plek in het seizoen af. Dat was het bewijs dat die Merkedesh toen zoveel beter was dan de rest van de auto’s. Nu is het alleen Max die constant op zeer hoog niveau presteert. En daar hoef je echt geen oranje bril voor op te hebben 😊
Ik denk dat het de combinatie is die het gewoon heel goed doet. Daarbij moet je het team om hem heen ook niet vergeten. Zij moeten zijn feedback ook kunnen vertalen naar de afstelling aan de auto, die samenwerking is heel belangrijk. En vergeet ook de synergie tussen Verstappen en tactische afdeling. Die moeten beslissingen nemen waarvan ze ervan op aan kunnen dat de coureur die tactiek kan laten werken. En ik denk toch, dat ondanks mensen Max egoïstisch vinden, dat ze in het team met hem weglopen en misschien ook wel een stap harder voor hem lopen dan dat ze voor Perez doen. Het zijn allemaal uiteraard speculaties. 🤗
Richmond zegt
Tuurlijk haalt Verstappen er extra uit. Maar echt iedereen in de paddock en alle pundits en experts van alle landen zijn er over uit dat deze auto nog beter is dan de Mercedes van de voorgaande jaren. En ook iedereen is erover uit dat Perez under performd. Waar dat aan ligt, dat zal perez weten.
Frankypanky zegt
Je klinkt al iemand die jaren lang heeft staan gillen dat Hamilton alleen maar won door de auto. Nu wring je je in allerlei bochten om maar niet naar de RB19 te verwijzen.
Lauda zei ooit een keer; “Een coureur kan tot 5/6 tiende verschil maken. Meer is onmogelijk zonder een verbeterde auto”.
Nu is het Max die gewoon een seconde per ronde sneller is, en dan kom jij even zetten dat die RB19 helemaal geen factor is voor diens overwinningen? Zelfs Max geeft toe dat de huidige auto het hem zo makkelijk maakt!
Het is Perez die het totaal laat ofweten, maar ook Red Bull die Sergio niet ondersteund. De auto lag hem eerst prima, en toen opeens niet meer? In 2022 idem!
Het eea laat trouwens zien hoe goed Bottas was bij Mercedes (naast een scherpe Hamilton) en dat hij een gelijkwaardige auto had. Het ontbrak de Fin alleen aan consistentie over meerdere races. Zie je nu ook bij Alfa Romeo.
pomoek zegt
Het matige rijden van Perez is geen probleem zo lang als hij maar 2e wordt in het kampioenschap. Als hem dat opnieuw niet lukt dan zal hem dit door RB toch echt wel gaan worden aangerekend.
rollingstoned zegt
Het zou wel degelijk een probleem zijn als één van de andere teams een auto had die de Red Bulls wat beter kon bijbenen, zoals @Richmond hierboven al goed had uitlegd ;-)
En als hij de rest van het seizoen zo matig blijft presteren, word hij niet eens tweede in het WDC. Dan gaan Alonso en Hamilton hem nog wel aan hem voorbij, want zo groot is de voorsprong van Perez inmiddels niet meer…
Richmond zegt
Dan was het matige rijden van Nyck ook geen probleem. Hadden ze hem ook gewoon kunnen aanhouden en Albon en Kvyat eh alle anderen
KEV9 zegt
-edit: hahahahaha! Precies dat! Is inmiddels gefixt, dank ;-) –
harrie zegt
“…in 2020: hij verkeerde in blakende vorm…’
.
Mwah, hij had precies op het juiste moment, toen Red Bull naarstig een tweede rijder zocht, een briljante wedstrijd die hij won. De rest van het seizoen was erg wisselvallig zoals altijd bij hem.
Ik heb de keus nooit echt begrepen, maar zijn ervaring met de drivability de Mercedes motor schijnt meegespeeld te hebben.
Richmond zegt
Wie had je er dan naast gezet?
griffendahl zegt
Hülkenberg was volgens mij de andere keuze… Had ik zelf liever gezien, want hogere gunfactor… Weet niet of het de betere keuze zou zijn geweest, bij vlagen denk ik van wel.