Sinds de onthulling van de door Zagato ontworpen Perana Z-One in Geneve 2009 werd het redelijk stil rondom het Zuid Afrikaanse project. Meestal voorspelt dat niet veel goed, maar in dit geval blijkt dat er achter de schermen hard is gewerkt.
Door strengere emissieeisen in zowel de VS als Europa liep het project wat vertraging op, maar in november van dit jaar moeten de eerste exemplaren in de VS afgeleverd worden. En vanaf januari 2011 zullen de eerste exemplaren worden uitgeleverd in het Verenigd Koninkrijk en Zuid Afrika. De rest van Europa en het Midden Oosten zal moeten wachten tot maart 2011.
En wat gaat dat dan kosten? Perana mikt op een prijs van €79.000 (incl. belastingen), dat is iets meer dan de €50.000 (excl. belastingen) waar ze het in 2009 over hadden. Ik vrees echter wel dat er in Nederland nog een forse schep BPM en slurptax bij zal komen.
Onder de motorkap ligt namelijk een 6.2 liter grote V8 van GM die 449 pk levert en ervoor zorgt dat de Z-One binnen 4 tellen op de 100 zit en als je tot 10 telt staat de teller al op 160 km/u. Niet verkeerd toch?
Eind deze maand moet in elk geval de configurator online komen zodat we alvast weg kunnen dromen.
corvette z06 zegt
niet slecht , ziet er veel belovend uit mooie lijnen.
martinus zegt
Ik vind het maar een gedrocht
Esprit_de_Flandre zegt
In november de eerste levering, en nog nergens een afgewerkte productieversie gespot/gelekt? Geloof er niets van.
koos zegt
@Esprit_de_Flandre: de productieversie is een paar weken gepresenteerd in Monterey, USA (te vinden op autoblog.com).
woem zegt
waarom zouden ze bij deze wagen eig gekozen voor een stalen body en niet een iets lichter metaal of kunstof of carbon ofzo? voor de rest mooie wagen…
koos zegt
@woem: body is “Vinyl-Ester Composite”.
Hupke zegt
@woem:
Omdat staal veelgoedkoper en eenvoudiger te bewerken en te ontwerpen is.
Om staal te bewerken heb je een vakman nodig, en naargelang welke machines je hebt kan hij sneller en preciezer werken.
Voor lichtere metalen heb je al een leger materiaalkundigen nodig voor het ontwerp, een fabriek vol speciale machines om het te fabriceren.
En voor Carbon het je daarbovenop nog eens veel meer geschoold personeel en nog meer ontwerpers en vooral controlle nodig. En het zal dus nog duurder worden.
Bij alluminia frames moet je al massaproductie hebben (zoals de jag xk of de 911 ofzo om eraan uit te kunnen)
Voor carbon moeten de prijzen omhoog zoals bij een 458 of een mp4-12c.
fant zegt
Helemaal geen slechte prijs! Ik vind hem erg mooi, zelfs de achterkant(die ik eigenlijk bijna altijd lelijk vind bij zagato-ontworpen wagens).
Hupke zegt
Leuke afwisseling voor het straatbeeld in Düsseldorf, de zijstraatjes van de PC Hoofdt en zowat half middenklas Londen.
Maar ik denk niet dat je ze vaak op de Nürburgring, of op de oprit van je Corvette, Porsche rijdende buur zal zien staan.
En ik zie mezelf hem ook niet direct kopen.
PreWar zegt
prachtig design alleen een V8 van GM? ik zou toch eerder voor een V6 van alfa gaan, of de v8 uit de quatroporte..
lincoln zegt
@PreWar:
tuurlijk zou jij dat doen ..
want jij gaat em toch nooit kopen .. laat staan onderhouden ..
Hupke zegt
@PreWar:
Enig idee wat het verschil in prijs, beschikbaarheid, (en zelfs betrouwbaarheid) gebruiksgemak en aftermarket spullen is tussen een GM V8 en een V6 of V8 van de fiat groep?
GM’s motoren zijn veel gebruikt, ze krijgen veel feedback van klanten en bedrijfjes die hun motoren gebruiken, ideaal voor een inbouwproject dus.
Stel dat eens tegenover die paar V8en die fiat groep rondbollen heeft, en vooral hoeveel kilometers die maken.
En hoe vervelend het wel niet is als zowel deze als de 3200 gt met dezelfde motor zouden rondrijden als deze concurrent van hem.
jp zegt
Ik vind hem wel mooi. Net als vroeger autos als de Detomaso Pantera en Iso griffo en andere kleinschalige projectjes. Mooie coach met een amerikaanse v8 erin.
Als het onderdeel ook nog een beetje deugd, leuke auto voor een nette prijs.
stihl zegt
Ziet er uit als een TVR
kowalsk zegt
Ik heb die Zagato-ontwerpen nooit kunnen waarderen, ook niet voor die prijs.
Freewarefreak zegt
Apart, mooi en zeldzaam, laat maar komen, het is altijd een verrijking van de keuze mogelijkheid, dat mag ik wel.
The360box zegt
100-160 in 6 seconden? Erg lang, Lijkt een heel klein beetje op een Shelby Daytona.
Geert Schoots zegt
Ik geloof eigenlijk niet dat het voor die prijs kan tenzij ze de eerste serie met verlies verkopen, maar goed laat maar zien…
Style zegt
echt een schitterende auto, heb m al 2x in Geneve gezien
Dimglor zegt
Ik vind dat deze er eigenlijk best goed uitziet… mag er zeker komen..
VonStroke zegt
Beetje veel TZ-3 of omgekeerd.
PreWar zegt
@lincoln
arm kereltje.. op de teentjes getrapt?
PreWar zegt
@Hupke:
Dat intresseert mij eigenlijk vrij weinig, want nu komt het eropneer dat het eigenlijk gewoon weer een Amerikaanse bak is. Ik zou voor een italiaanse motor gaan alleen al vanwege het toerental/geluid. Dat vind ik beter passen bij het design dan een brommende v8 van GM