De afgelopen vijf weken zijn er dagelijks 15 duizend Nederlandse vakantiegangers gestrand.
De gemiddelde Autoblog lezer heeft zijn zaakjes natuurlijk goed op orde en zorgt ervoor dat zijn automobiel in optima forma is alvorens de epische roadtrip door Europa (of ver daarbuiten) wordt aangevangen. Helaas geldt dat niet voor de gemiddelde Nederlander.
De ANWB alarmcentrale meldt namelijk dat de afgelopen vijf weken maar liefst 500 duizend mensen zich bij hen hebben gemeld. Dat zijn 15 duizend Nederlanders PER DAG die zich melden bij de ANWB omdat ze gestrand zijn op reis.
We zijn er nog lang niet
We zijn er nog lang niet. Het is pas 9 augustus en laat augustus nou juist de maand zijn waar zo ongeveer heel Europa op vakantie is en dus ook de garagebedrijven die de kennelijk slecht onderhouden Nederlandse auto kan oplappen. De wachttijden lopen dus op en het werk voor de ANWB wordt alleen maar meer. Tot nu toe hebben al vijf procent meer vakantiegangers zich tot de ANWB gewend dan vorig jaar.
In 2023 kreeg de alarmcentrale gedurende de hele zomerse vakantieperiode 900 duizend meldingen te verwerken en we zijn dus druk op weg om hier dik overheen te gaan in deze gortdroge/kletsnatte hete/frisse zomer (hier doorhalen wat voor jou van toepassing is).
Hier stranden Nederlanders op reis
Geen cijfers zonder duiding. Waar begeeft de Nederlandse auto het dan het meest? Op nummer 1 staat Frankrijk. Daarna volgt Duitsland en daarna België. Nederlanders melden problemen als controlelampjes die gaan branden, startproblemen, verlies van motorvermogen of, ja wij moesten even met onze ogen knipperen, een lekke band. Wat een rubberen tegelparadijs als je voor een lekke band de alarmcentrale gaat bellen… Maar goed.
Overigens gaat het niet alleen om auto’s die kapot gaan, maar ook om gevallen van ziekte. De meeste zieke Nederlanders bellen vanuit Spanje, Turkije en Frankrijk.
De ANWB heeft ook nog wel een tip voor de vakantieganger. Hou je vast, het zijn open deuren, maar het is kennelijk nodig voor de doelgroep. Check je auto voor vertrek, peil je olie, check je koelvloeistof, de verlichting en de bandenspanning. En neem een reservewiel mee.
Gelukkig kan de club van vakantie vierend Nederland tegenwoordig steeds meer op afstand oplossen, maar ze hebben het er toch maar druk mee.
PunicaOase zegt
Bizar, wat een aantal.. nooit gedacht dat het er zo veel zijn.. Komt dat door het toch wel wat oudere wagenpark of slecht onderhoud? Dat laatste voorkomt APK natuurlijk maar voor een beperkt deel..
tortuga zegt
Moderne elektronica faalt nog sneller dan een wagen van 1990.
TheMaster zegt
Moderne elektronica heeft er voor gezorgd dat ik geen ANWB hoefde te bellen. Bandenspanning was ineens 0,3 bar lager dan een dag ervoor. Kleine spijker in de band. Kon dit oppompen en liep tijdens het rijden niet leeg, alleen bij stil staan (wanneer spijker aan onderzijde van de band was). Zonder moderne elektronica heb je dit veel minder snel door, met lekke band / klapband als gevolg.
Gele Koplamp zegt
Moderne electronica idd enerzijds en knakenonderhoud van oudere auto’s aan de andere kant.
okdoei zegt
Apk zou in de basis veiligheidsissues moeten voorkomen (let op: zou moeten, verre van altijd het geval), verder doet het niet heel veel. Als er ineens een motorisch-, elektronisch- of versnellingsbakprobleem is, dan helpt een apk daar niks bij.
Otua zegt
De eerste rit nadat ik naar huis was gereden na de apk… Remleiding geknapt. Heb nog nooit zo zitten zweten achter het stuur maar hij was wel goedgekeurd!
gregorius zegt
eind jaren 80, begin jaren 90, hadden mijn ouders auto’s die werden verkocht bij de eerst volgende APK; want daar kwamen ze nooit doorheen. Zelfde als de vrienden van hun waarmee we een camping of een Franse schuur deelden.
Zelden arriveerden we allen op de geplande dag op de plaats van aankomst.
Zelden stond er iig niet 1 auto bij de lokale Jean Garage voor iets.
Maar het was wel avontuur. En horror, want airco was er natuurlijk niet. En in de oude Citroen AXjes konden de achterraampjes geeneens open!
Maar anno 2024; kan dat nog steeds? Meeste auto’s geven toch gewoon aan wat er mis is. Moet dan ook echt de ANWB gebeld worden?
Mensen tegenwoordig!
MarcoM zegt
Onderhoud doen de meeste mensen gewoon niet, je bent al gauw duizend euro kwijt, dus men gokt het erop.
potver7 zegt
Ik geloof er geen drol van dat dit 15000 mensen per dag zijn die ook daadwerkelijk zijn gestrand. Net als bij iedere helpdesk of klantenservice komen daar de meest wonderlijke vragen binnen.
307-2.0-chipped zegt
Ik check VOOR de reis sowieso de oliepeil en koelvloeistof.
Alles gewoon nakijken + bijvullen indien nodig. En extra liquid (nee, ik bedoel niet de drank) mee in de kofferbak.
Bandenspanning en profiel: check.
Extra lampjes, veiligheidspul, etc: check
En bij twijfel, RUIM voordat je op reis gaat, even langs je eigen garage(mannetje).
Lijkt me niet zo HEUL moeilijk.
arnout zegt
Zijn wel rare auto’s, als je even door leest;
“Veel gemelde klachten waarvoor mensen hulp van de Alarmcentrale nodig hebben zijn buikklachten, koorts en hartklachten.”
DeWitteCondor zegt
Artikel is wel wat kort door de bocht wat betreft de banden. Veel auto’s hebben niet eens meer een reservewiel, laat staan ruimte daarvoor. Je krijgt alleen een spuitbusje die door werkelijk iedereen wordt afgeraden om te gebruiken. Dus ja, dan rest je niks anders dan de hulpdienst te bellen. En zie in de zuidelijke landen maar eens van die banden te vinden waar al onze leasetoppers mee zijn uitgerust: lekker grote diameter, maar wel zo smal mogelijk vanwege het verbruik. De grootste giller is onze lexus: wel een krik, geen reservewiel.
En het is volgens mij een gegeven dat dingen sneller stuk gaan bij hoge belasting. Dus als onderdelen al niet zo lekker fris meer zijn dan is de kans groter dat dit aan het licht komt als je urenlang in 35 graden met 140 naar het zuiden boendert.
pomoek zegt
Klopt als een bus. Zou wat mij betreft best een af fabriek verplichting mogen zijn: een reserveband of in ieder geval een thuiskomertje. Nu heb je bij de sommige moderne auto’s niet eens meer de mogelijkheid om te kiezen voor een reservewiel en krijg je een busje pur mee. Wat zeg ik: zelfs bij sommige auto’s van een jaar of 20 oud was een reservewiel een optie.
mashell zegt
Banden gaan steeds minder vaak lek. Eén keer in de 200.000km is ongeveer mijn score. Dat er dus geen volledig reservewiel in ligt is dus ook niet zo’n ramp. Dat zo’n noodsetje meestal niet werkt weten we eigenlijk ook allemaal. En zoals je zegt, als mensen hun hele inboedel naar het zuiden verslepen wordt de auto zwaarder belast en kan het allemaal net wat eerder stuk gaan.
Maar het lijkt me dan helemaal prima de ANWB te bellen. Niks rubbertegelmaatschappij daar zijn ze voor. Zeker in het buitenland weet je ook niet goed waar je een nieuwe band kunt kopen, dat weet de ANWB wel. Daar betaal je ze lidmaatschapsgeld voor. Dat de ANWB hun helpdesk (er was van de week nog een artikel over dat ze steeds vaker met woorden en zonder daden kunnen helpen) alarmcentrale noemt doet er niks aan af dat een lekke band een geldig pech geval is.
DeWitteCondor zegt
Artikel is wel wat kort door de bocht wat betreft de banden. Veel auto’s hebben niet eens meer een reservewiel, laat staan ruimte daarvoor. Je krijgt alleen een spuitbusje die door werkelijk iedereen wordt afgeraden om te gebruiken. Dus ja, dan rest je niks anders dan de hulpdienst te bellen. En zie in de zuidelijke landen maar eens van die banden te vinden waar al onze leasetoppers mee zijn uitgerust: lekker grote diameter, maar wel zo smal mogelijk vanwege het verbruik. De grootste giller is onze lexus: wel een krik, geen reservewiel.
En het is volgens mij een gegeven dat dingen sneller stuk gaan bij hoge belasting. Dus als onderdelen al niet zo lekker fris meer zijn dan is de kans groter dat dit aan het licht komt als je urenlang in 35 graden met 140 naar het zuiden boendert.
alloallo zegt
15000 meldingen wil niet zeggen dat 15000 auto’s zijn gestrand. Het betreft ook gezondheidsproblemen etc
rogerzz zegt
Dat zijn wel heel veel ‘pechgevallen’ zeg. Wat lijkt het mij enorm vervelend als je problemen krijgt terwijl het waarschijnlijk voor 95% je eigen schuld is als je problemen krijgt. Olie gevuld en een extra flesje bij je, banden met genoeg profiel en spanning, en koelvloeistof afgevuld zou je toch wel ~2000km heen en weer moeten kunnen rijden. Typisch Nederlands inmiddels, een laconieke en lakse ‘goh nu doet ie het niet meer, wat gek zeg’ waarschijnlijk als eerste reactie..
Als je net over de grens problemen hebt dan zou je die ook wel in Nederland kunnen krijgen lijkt mij dan. Behalve lekke banden dan, dat is wel een soort Russisch Roulette in Frankrijk met slechte wegen of onverharde wegen.
fanboy zegt
Nee jongens, dat kan niet, die foto, een Toyota Hiace met pech.
Ultimora zegt
Heb ook wel eens de pechdienst gebeld met een lekke band terwijl er een prima reservewiel aanwezig was. Band was linksachter kapot aan de autobahn op een stuk met Freie fahrt, ik ben niet levensmoe, dus die ga ik op zo’n plek echt niet op een krikje verwisselen. Ik had ook geen zin om naar een veilige plek te rijden en daarmee de velg ook nog kapot te rijden.
Otua zegt
Vind het heel raar dat je het gek vind dat mensen de pechhulp bellen als ze een lekke band hebben. Natuurlijk doen ze dat, daar betalen ze toch gewoon voor? Dat jij nou een krik, moersleutel en een volwaardig reservewiel achterin hebt liggen betekent niet dat iedereen dat heeft (laat staan dat ze weten hoe die moeten worden gebruikt)
fanboy zegt
En op de snelweg vervangen is ook gewoon gevaarlijk.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Mensen kunnen ook niks meer. Vroeger sleutelde half Nederland aan zijn eigen auto. Tegenwoordig heeft men het excuus dat alles ingewikkeld is en ze een computer nodig hebben. Eigenlijk zijn ze gewoon bang voor vieze handen en loeren ze liever de hele dag naar insta en tiktok dan zich te verdiepen in hun eigen auto.
arta zegt
Vroeger slingerde we auto’s aan en liep er iemand met een vlag voor de automobiel uit.
Omdat de auto’s steeds beter worden hoeft den bestuurder dat normaal gezien onderhoud en afstellen niet zelf te doen.
Contactpunten schoonmaken
Ontsteking stellen
Stationair toerental regelen
Bij de brandstofmobiel deed ik ook altijd even de olie peilen, bandenspanning en profiel en remmen checken. Maar Autoblog heeft niet de gemiddelde bestuurder. Nu een check in dashboard op bandenspanning en banden even kijken en gaaaaaaan
arta zegt
De vakantiespullen kunnen maar net mee.
Laat staan een 20” reservewiel, krik en sleutels….
Daarbij ga ik niet langs de snelweg wisselen.
De ANWB mag voor mij mooi een sleper bellen die me weg haalt en bij de fitter dropt.
Verder; 15.000. Das niet weinig
degrotemuis zegt
@michel Bijzonder dat je verbaasd bent over de lekke banden, die had ik juist op 1 gezet als reden, misschien naast electronische storingen. Er zijn inderdaad steeds minder mensen die een wiel kunnen wisselen, maar er zijn ook steeds minder auto’s met een wiel óm te wisselen. En de reparatie set, als die al werkt, veroorzaakt vaak meer zooi dan dat het helpt. Dus logisch dat je die liever mijdt. Dat nog naast dat het op sommige plekken gewoon gevaarlijk is om een wiel te wisselen.
Michel zegt
Maar dan de ANWB Alarmcentrale in Nederland bellen?
slickrick zegt
De beste deal is de upgrade van de ANWB abo met hulp voor je fiets , daar heb ik zo vaak gebruik van gemaakt , 3 x per jaar , lekke band van elektrische fiets tot de kinder fietsen .