Remassistenten die (meestal lichte) kop-staartbotsingen in de stad moeten voorkomen zijn niet nieuw, maar worden nog weinig toegepast. Over twee jaar komt dit waarschijnlijk in een stroomversnelling, dankzij Europese plannen.
Het systeem is bekend onder verschillende namen, maar het principe is overal gelijk. Sensoren vooraan de auto detecteren een crashrisico, en wanneer dit risico boven een bepaald niveau komt, dan remt de auto voor je om een crash af te wenden. De bekendste toepassing is wellicht op Volvo’s (hier heet het Auto Brake), maar het is ook al verkrijgbaar op de VW Up en zijn afgeleides (City Emergency Braking).
Per 2014 wil de Europese Commissie autonoom remmen een onderdeel van de EuroNCAP crashtest maken. Het wordt dus niet verplicht op auto’s, zoals op veel plekken wordt gesuggereerd, maar wanneer je als fabrikant waarde hecht aan vijf crash-sterren, dan doe je er verstandig aan je nieuwe model er mee uit te rusten. We vermoeden dus dat in 2014 dit systeem zijn weg vindt van de optielijsten richting de standaarduitrusting van bepaalde merken.
De toepassing op A-segmenters bewijst bovendien dat het kennelijk niet bizar duur hoeft te zijn, en ik vermoed dat verzekeraars er ook blij mee zijn, en wellicht hun premies omlaag schroeven als je auto hiermee is uitgerust. Een ander voordeel is dat je de economische schade door opstoppingen beperkt. Volgens een lid van de Europese Commissie: “Our studies indicate that the resulting reduction in congestion due to accidents would represent an economic value of about €100 million in Germany alone.” (rapport, PDF, hier)
Ter afsluiting een genante video van een mislukte Auto Brake-test van Volvo. Voor het oog van de pers doet het systeem niet wat het moet doen. Tja, als je als eerste bent met dit soort systemen, kan je ook je vingers eens branden, daar zit helemaal geen schaamte in:
frensj zegt
Mag je er ook wel even bijzeggen dat een of andere marketing bobo het automatische remsysteem van die Volvo had afgezet vóór de test en vergeten was het te heractiveren. Het systeem werkt gewoon goed hoor, maar eens te meer blijkt dat de mens de zwakste schakel is :)
Zet er liever die video bij waar Tom Waes het test! ;)
kaasboerin zegt
@frensj: Een test gericht op dat systeem, en je vergeet het systeem aan te zetten?? Hoop dat die mongol ontslagen is.
notsobig zegt
Niets bijzonders, heeft mijn auto ook! Wordt bediend door m’n rechter voet d.m.v. een pendaal…
t00n zegt
Goed idee Europa!
Dat filmpje met die volvo is echt grappig. Journalisten vol spanning.. Boem! Wat een anti-climax haha
renezzzz zegt
Het systeem van Volvo werkt prima, maar het is en blijft een hulpmiddel. Zoals Frensj hierboven al zei: de mens is de zwakste schakel. Het kan zeker in bepaalde situaties helpen (niet goed opletten/dromen).
desjonnies zegt
Goedzo. Gaan we nog slechter rijden.
Hoeven we nog minder op te letten.
Autorijden wordt zo langzamerhand couch-potatoe-ing.
Waar blijven de lichte snelle wagens, met een matige wegligging en slechte remmen?
Ik ben zo ontzettend blij met mijn 106’je Rallye.
Geen stuurbekrachtiging, geen centrale vergrendeling, geen elektrische ramen
Maar alleen snelheid, wegligging de weg en ik.
Nog zo’n autootje wat je kunt ‘zetten’ dat reageert en je met je billen en onderrug stuurt.
En voor de kenners : ’t was een verwaarloosde (nu gepamperde) maar 100% orginele witte Phase 1.
Zonder airbox, brulpijp en aftermarket velgen.
t00n zegt
@desjonnies: Wat je zegt is allemaal wel leuk enzo en waarschijnlijk kan je goed rijden, maar de waarheid is dat een heel aantal andere mensen niet zo goed kan rijden, denk maar aan bejaarden, waardoor deze maatregel erg nuttig kan zijn. Bovendien loop je dan minder kans dat ze niet tegen jouw 106 rijden ;)
desjonnies zegt
@t00n:
Auto rijden is een sociale bezigheid.
Dat zijn we vergeten.
Auto rijden kan dodelijk zijn.
Dat willen we niet weten.
Maar iedere keer als jij je sleuteltje omdraait, moet je accepteren wat de gevolgen kunnen zijn.
En dat is het probleem met de techniek, we accepteren gewoon niet dat zaken anders kunnen lopen dan wij willen.
En dat besef wordt ons steeds meer afgenomen.
’t wordt ons allemaal aangesmeerd als gemak.
Op zeeschepen is dit al jaar en dag van toepassing.
Dit automatisme.
Gevaar is dat mensen erop gaan rekenen en niet meer weten wat te doen bij een zgn black-out.
Of totaal verkeerd gaan reageren in een voor hen vreemde situatie.
Kijk eens naar de apathie tijdens die landing van dat Turkish air toestel.
Mannen waren erop getraind om het toestel automatisch te laten landen.
Toen het fout ging en ze wilden ingrijpen lag het point of no return ver achter ze.
renezzzz zegt
@desjonnies: Ik kan je redenen wel begrijpen om huiverig t.o.v. technologie te zijn. Puur autorijden zonder enig hulpmiddel is leuk en aktief. Echter wel een kleine nuance: dit is net als ABS en ESP achtige zaken een passief hulpmiddel. Het kijkt over je schouder mee en grijpt in als het mis dreigt te gaan. M.a.w. dit systeem neemt geen enkele taak van de bestuurder over als de bestuurder het goed doet. Wat mij wel zorgen baart zijn de extra kosten bij goedkopere autos.
jrk68 zegt
@renezzzz:
Ben jij weleens een potje stevig aan het sturen geweest met abs en esp?
Ik kan je vertellen dat die systemen je dan aardig in de weg zitten. De meeste staan zo afgesteld dat ze al ingrijpen voordat oma van 80 bang wordt.
renezzzz zegt
@jrk68: Jazeker, een potje stevig sturen is inderdaad erg leuk (zoals ik al zei). ABS heb ik zelf geen last van, ESP is in enkele geval vervelend. Maar hoeveel heeft dat met veiligheid en normaal autorijden te maken?
jrk68 zegt
@renezzzz:
Het geeft een vals gevoel van veiligheid en dat is een risico voor automobilisten die hun eigen capaciteiten overschatten.
Hoe goed die systemen ook zijn van natuurkundige wetten winnen ze het niet.
Maar ik heb dan ook het geluk gehad dat ik maanden heb kunnen spelen zonder al dat gedoe in een verlaten groeve.
Rwd weinig grip en spelen maar, prachtige jeugd was dat.
renezzzz zegt
@jrk68: Ben ik gedeeltelijk met je eens. Er zullen mensen zijn met een idee ik heb alle gadgets aan boord en kan dus harder/sneller… Niet handig! Er zullen mensen zijn die in sommige gevallen beter kunnen reageren dan de systemen aan boord. Probleem is dat je niet altijd even wakker/actief bent. ABS, ESP en het bovengenoemde systeem zijn altijd bij de les. ESP is vaak uit te schakelen (ik dan zie het probleem niet) net als de auto-brake van hierboven. Op de limiet rijden is veiligheidstechnisch zowiezo niet handig, wel leuk… Overigens wat de een op de limiet rijden vind, is voor een ander slaapverwekkend.
baasbas zegt
@desjonnies: Wat wel een nuttige optie zou zijn is een 6e versnelling ;-)
jasper84 zegt
Autoverzekeraars zullen er inderdaad blij mee zijn, maar juist omdat de schadekosten stijgen! En hoe groter de potentiele schadepost, hoe groter de noodzaak wordt om deze te verzekeren.
ADAC heeft laatst een Toyota Avensis met zo’n radar met 10km/u achter op een stilstaande auto laten rijden. Waar dit 20 jaar geleden nauwelijks schade had opgeleverd, was de schadepost nu 5000,- waarvan 3250,- aan onderdelen. Met dank aan alle kwetsbare techniek, sensoren en radars die in de bumpers (!) worden weggewerkt..
alfamail zegt
Leuk bedacht, moeten er wel eerst nieuwe auto’s worden verkocht…
Dit soort techniek is leuk en slim, maar het maakt de veel te dure auto’s alleen maar nog duurder, dat gaat hem in Nederland (waar het waggeltje toch de favo uitmelkkoe vd regering blijft) dus niet worden
We zijn omhoog gegaan met de btw, IEDEREEN moet straks bijtelling betalen, salarissen zijn bevroren, meer belastingen, grotere werkeloosheid…. Veel succes met je dure karretjes, hoe leuk ook….
RuVi zegt
City safety op de S60 werkt prima. Maar het systeem werkt alleen als de auto denkt dat je echt niet op zit te letten.
Rijd je ergens op af en haal je je voet abrupt van het gas dan doet ie het niet. Laat je je voet staan dan doet ie het wel.
Gisteren nog getest op de oprit met een luchtbed als obstakel, best grappig!
E34M5Touring zegt
Ging het bij de test van Mercedes met de nieuwe S ook niet fout? Ik denk dat het zeker een goede toepassing is. Zeker met het oog op druk telefonerende/smsende bestuurders. Heb al een Alfa af mogen schrijven op die manier. Die persoon vond z’n whatsapp belangrijker (centrum Amsterdam) en pompte hem in mijn 146.
Design_Driven zegt
@E34M5Touring: gelukkig heb je daarna een echte auto gekocht, mooi die E34
jrk68 zegt
Dit is zo’n beetje het enige bemoeial systeem waar ik het nut wel van inzie.
Hoewel ik zelf nooit zo’n ongeval heb gehad.
De rest van al die systemen halen alleen maar het gevoel weg zoals Sjonnies ook terecht zegt.
Het lijkt mij dan wel handig dat het blijft werken als je van je gas gaat.
stanny zegt
@jrk68: +1 Het is inderdaad een handig systeem. Wanneer je eventjes te lang in je spiegel kijkt of afgeleid bent zal het systeem de botsing voorkomen. Heb het al een aantal keer in de nieuwe CLS in actie gezien en het werkt echt wel goed. Bij mijn volgende wagen zal ik dit zeker ook als optie nemen.
baasbas zegt
Werkt het ook bij rood licht? Dan hoef ik helemaal niet meer op te kijken van mijn telefoon
wimbers zegt
pff, hou het eens gewoon simpel en stimuleer fabrikanten om veilige maar superlichte auto’s te bouwen in plaats van auto’s waar voor 20K aan elektronica in moet.
een BMW5 of Audi a6 hoeft echt geen 60K te kosten als je het allemaal wat simpeler houdt.
wimbers zegt
een BMW % zou qua formaat met de techniek van vandaag toch zo rond de 1200Kilo moeten kunnen wegen.
dat is al 600 kilo minder dan nu.
jrk68 zegt
@wimbers:
Als mensen weer afscheid kunnen nemen van hun tig voudig electrisch verstelbare/geventileerde massage stoelen, airco, elektrische ramen en meer van dat soort overrated accessoires dan zouden ze inderdaad honderden kilo’s lichter worden.
Maarja wie kan er nog zonder tegenwoordig.
gregorius zegt
Zelfde met Air France in Brazil.
Maar om het even. Mijn A6 uit 2005 heeft al Adaptive Cruise Control. Leuk en aardig alles handmatig te doen met je 106; maar na een reis van 300 – 600 km stap ik gewoon compleet relaxed uit. Geen herrie in de auto en ik hoef zelfs geeneens gas te geven of te remmen.
GOD zegt
Dus binnenkort mogen we weer bellen onder het rijden :)
kaasboerin zegt
@GOD: En ballen..
kaasboerin zegt
Mooi, elke blonde muts die ’t make-up spiegeltje in de auto heeft standaard verplichten deze optie te kiezen, die wil jij niet achter je hebben in files.
mrbones zegt
Misschien moeten we maar een EU auto ontwerpen. Wel zo makkelijk met al die regels…
moveyourmind zegt
Op zich een goed systeem, alleen ik ben ervan overtuigd dat goed anticiperen en voldoende afstand houden nog steeds de grootste bijdrage levert aan de veiligheid op de weg. Ik rijd nu in een youngtimer, en merk dat mijn rijgedrag vanzelf wat defensiever is geworden. Je waant je in een nieuwere auto nu eenmaal veiliger en daardoor neem je eerder risico’s.
SimonMc zegt
Naar’t schijnt komt Audi met een systeem dat je waarschuwt als je teveel afstand houdt op de voorligger.
jrk68 zegt
@SimonMc: hahaha, gaat die piepen als de afstand tot de voorligger meer dan 2 meter is?