Ongelooflijk. Deze peperdure youngtimer heeft een zeer optimistische kilometerteller.
Het is een van de meest bijzondere auto’s van de afgelopen 40 jaar, de Honda NSX. Het is typisch zo’n project wat gedoemd is te mislukken. Een fabrikant van huis-, tuin en keukenauto’s gaat ineens Ferrari’s aanpakken.
Honda NSX (NA1)
Dat is net zoiets als Volkswagen dat een S-Klasse-rivaal bouwt of Ford een supercar op de markt brengt. Zoals je hebt kunnen lezen in onze uitgebreide special van de Supercarweek 2020, waren er meerdere varianten van de Honda NSX.
Purist
De versie die je niet wil hebben, is de Honda NSX Targa automaat. Op zich een gave auto, maar een vroege handgeschakelde coupé heeft de voorkeur voor de purist. Maar de ware purist, de echte puristische purist, gaat voor de Honda NSX Type-R. Een extra ruige, snelle, scherpe en lichte variant van de eerste supercar van Honda.
Stijgende prijzen
NSX’s zijn nooit echt voordelig geweest, maar de prijzen beginnen rap te stijgen. De kinderen die van 1997 tot pakweg 2010 zijn opgegroeid met Gran Turismo en The Fast and The Furious hebben nu het geld om eindelijk hun droomauto te kopen. Die geven minder om Porsches en Ferrari’s, maar juist om de auto’s die wél aanwezig waren in Gran Turismo.
Ongekroonde JDM koning
De Honda NSX Type-R is misschien wel de ongekroonde koning van het JDM-spectrum. Zeer hoogwaardige techniek, fabelachtige balans en een exotische middenmotor-layout. Er zijn er in totaal 483 van gebouwd. Op dit moment staat er een bijzonder rood (Formula Red) exemplaar te koop bij Speedart Motorsports.
250.000 euro
De prijzen van de NSX Type R zijn flink aan het stijgen de laatste tijd. Dit exemplaar moet namelijk omgerekend 251.500 euro kosten! Voor een Honda uit de jaren ’90. De peperdure youngtimer heeft bijna 50.000 km gelopen. De kilometerstand is af te lezen: 49.617 km. Maar wat nog meer opvalt is de snelheidsmeter. Die is on-Japans optimistisch.
Optimistisch
De Honda NSX Type-R heeft namelijk een topsnelheid van 180 km/u. De snelheid is begrensd (Wouter weet er alles van), uiteraard. Maar ook zonder begrenzer is 275 tot 280 km/u de absolute max. Nu is de Type-R niet een peperdure youngtimer die je dagelijks ziet, laat staan dat je erin zit. Maar een topsnelheid van 340 km/u is bijzonder optimistisch.
Formula Red
De auto, afkomstig uit december van 1992 is helemaal perfect uitgevoerd. Formula Red aan de buitenkant en een rood-zwart alcantara interieur. De stoelen zijn van een combinatie van Kevlar en carbon. Verder krijg je vooral heel erg veel niet op een NSX Type-R, juist om meer sensaties te geven. Dus wat zegt u: kopen of toch maar gaan voor de gedoodverfde keuze, een 964 RS die ongeveer hetzelfde kost?
karaya zegt
Verfrissend, een auto met een normale diameter wielen.
Pak maar in.
autodidact zegt
@karaya: normale diameter ja, maar helaas wel een verschillende diameter voor en achter… what has been seen…
karaya zegt
Dat is technisch een hele slimme oplossing.
ttr6 zegt
Nou, @willeme, over optimistisch gesproken: als je als kind in 1997 GTA speelde, of zoiets, dan heb je nu, 23 jaar later meestal geen kwart miljoen euri’s vrij te besteden voor een sportauto, denk ik zo. Dan zit je meestal aan de verkeerde kant van de 50 :)
gregorius zegt
Ook genoeg mensen van in de 20 en 30 die stiekem fan waren van GT-1 op een een playstation 1. Dat waren 10ers en 20ers die Tetris op een gameboy speelden.
Dus ik snap t wel.
Als ikzelf een talen zou hebben geleerd ipv dagen achtereen GT1 en GT2 te hebben gespeeld, zou ik dit in 15 talen kunnen schrijven. Anyway: 250k voor een NSX Type R? Nooit. Ik vond de R33-GTR een stuk handiger in GT. Ook de Mit 3000gt ging goed richting de 900pk. En de Mazda 3 met Escort RS Cosworth vleugel; die was ook vet.
Maar zoveel geld zou ik er nooit voor uitgeven.
vbarchetta zegt
@ttr6: ik wist niet dat er al baby’s gelijk vanaf hun geboorte al GTA aan het spelen zijn. Met de paplepel ingegoten ofzo… :-)
appeltaartislekker zegt
@ttr6: inderdaad 99% hebben al moeite om een huis te kopen. Dat is dan ook geen wonder met de huidige huis prijzen.
donvincenzo zegt
Als kind keek ik wel eens door de zijramen van snelle auto’s om op de snelheidsmeter te zien ‘hoe hard ie kan’. Van deze meter was ik dus erg onder de indruk geweest…
Dutchdriftking zegt
@donvincenzo: Haha, inderdaad. -20km/h en je had de topsnelheid. Bij mijn vorige auto ging de teller tot 240km/h, en deze liep de teller uit (nooit GPS gemeten) bij de huidige loopt de teller tot 260km/h maar is 180 een serieuze uitdaging :P.
alfalfa zegt
@dutchdriftking: -20 ja, voor de kenners hahaha, heerlijk!
bisazza zegt
@dutchdriftking: echt precies hetgeen waar ik aan moest denken. Als kleine jongen keek ik ook naar de teller (-20 km/h) en dan was je wel of niet onder de indruk. Zelfde had ik toen bij 4 uitlaatpijpen. ‘Good ‘ol days’
jpsienen zegt
@bisazza: Haha die uitlaatpijpen ook idd! 240 op een teller was toen al heel wat! En motoren waar soms zelfs 280 op stond….
enjoypunani zegt
@willeme: ff terzijde maar stel dat Ford een supercar uitbrengt, en die dan GT40 noemt of GT, wat dan? Dan sturen ze iedere concurrent naar huis met de staart tussen de benen op Le Mans (’66-’69), haha.
Hoop geld voor een Honda (NSX), maar er is vast wel een gek uit het Midden-Oosten die van zijn geld af wil. En inderdaad, vroeger altijd naar de km/u teller kijken om te bepalen hoe hard ie dan zou kunnen.
retsok zegt
@donvincenzo: haha, daar moest ik ook al aan denken, ik deed hetzelfde!:)
brammetjedeb zegt
@donvincenzo: dat en nummerborden. Eind jaren 80, begin 90. Sport met broertje en zusje wie de nieuwste auto had gezien .
pier zegt
Mooi hè al die analoge meters. Tegenwoordig slechts een schermpje.
kennone zegt
Nou optimistisch,, dit blok is zo gemaakt dat er met relatief weinig aanpassingen nog een paar 100pk meer uit dit blok gehaald kan worden. Dus die 340kmh teller heb je dan ook echt wel nodig.
karaya zegt
Daarvoor moet er toch echt een turbo op.
Dat noem ik niet relatief weinig aanpassingen.
Alfarobert zegt
Vreemd en nooit geweten dat de NSX op 180 begrenst was.
coldzero zegt
Japans gentlemen agreement geloof ik. Zo kon de politie ze theoretisch bijhouden want die mag/mocht ook niet harder tijdens een achtervolging.
degrotemuis zegt
Ja, voor veiligheid hadden de JDM modellen een begrenzer op 180. Net als die andere, minder nageleefde gentleman’s agreement dat een auto maximaal 280 pk mocht hebben. Daarom dat de R32 t/m R34 Skyline GT-R modellen ondanks wijzigingen aan de motor toch allemaal 280 pk hadden op papier. Net als de 3000GT en nog een berg Japanse auto’s die in de praktijk vaak een eind boven de 300pk bleken te hebben.