
Diep in de zee, diep in de zeeeheee, diep in de zee zinken ook een aantal Lambo’s en Bugs meeeeeee.
Tragisch nieuws: op de Felicity Ace staan niet alleen ordinaire Volkswagens, Porsche’s en Bentley’s, maar ook een paar Lambo’s en Bugs. We hebben het dan natuurlijk over het enorme schip dat nu nog ergens brandend over de zee heen zwalkt in de buurt van de Azoren. Zeebonk @willeme vertelde je hier afgelopen week al over. Inmiddels blijkt de lading echter nog wat exotischer te zijn dan gedacht en gehoopt.
Boskalis bergt boot
Vanaf de fora weten we nu namelijk dat er bijvoorbeeld ook circa 100 Lambo’s aan boord waren en drie Bugatti’s. Mocht het schip daadwerkelijk naar de haaien gaan, kan zeegod Neptunes vast even de enge banger ‘I woke up in a new Bugatti’ warmdraaien. Maar waarschijnlijk gaat dat overigens niet gebeuren, want ‘onze jongens’ van Boskalis gaan het bootje bergen.
Aventador Ultimae
Onder de Lambo’s zit pijnlijk genoeg naar verluidt ook de eerste batch Aventador Ultimae’s. Zo wordt althans gemeld op de socials. In ieder geval één van deze relatief ingetogen uitsmijter edities van de dikke V12-Lambo zou aan boord zijn, van iemand die eigenlijk een Roadster had besteld, maar om een of andere reden een coupé kreeg, doch nu voorlopig helemaal niks krijgt. Vermoedelijk is er echter een handjevol Ultimaes aan boord. De andere vechtstieren zouden dan Huracans STO en Urussen betreffen.
EV niet over zee?
Ondertussen gaat de speculaas alle kanten op over wat er nu gebeurd is op de Felicity Ace, die vaart onder Panamese vlag om de kosten lekker laag te houden. Is het een EV die in de hens is gegaan? Zo ja wat zegt dat dan over de toekomst van autotransport over zee in een toekomst van 100 procent EV? En hoe zit het met de systemen aan boord om dit te voorkomen.
Ronkende exoten
Schepen hebben vaak een CO2 (of in geval van militaire schepen Halon) blussysteem aan boord dat in geval van brand de zuurstof uit de lucht kan verdringen ((#uitstoot). Als mens moet je je dan wel even uit de voeten maken. Maar werkt dat bij brand van lithium-batterijen wel die in hun eigen zuurstof voorzien? Kortom, weer genoeg interessante dingen om op los te gaan voor de betere nerd. Ondertussen zijn er helaas echter wel een paar mooie bakken verloren gegaan door deze Averij Grosse. Of zou het parkeerterrein bij Boskalis spoedig bestaan uit ronkende exoten?
Het schip drijft toch nog? Geen blub blub dus.
Wel grote kans dat de auto’s het flink warm hebben gekregen, en sowieso onverkoopbaar zijn geworden omdat ze niet meer echt naar ‘nieuwe auto’ ruiken.
Eeuwig zonde natuurlijk, maar dat is nu eenmaal het risico van transport. En al die auto’s kunnen gewoon weer opnieuw geproduceerd worden, dus voor de nieuwe eigenaren is het hooguit een paar maanden langer wachten op hun nieuwe bolide.
De grap lam-boot is inderdaad te slecht om in het artikel te maken.
Gemiste kans.
“Ik ontdekte het scheepsjournaal van kapitein Ortega in een klooster dat uitkijkt over de zee. In de ochtend van de 16e februari 1634 legde Ortega zijn schip voor anker achter een koraalrif. Dezelfde nacht nog werd hij aangevallen door piraten. Het in brand geschoten schip zonk op de zeebodem. Tien dagen later werd de kapitein half bewusteloos op het strand gevonden, het scheepsjournaal nog in de arm geklemd. Hij beschreef daarin een wereld van kleine onderwater-wezens, niet veel groter dan zijn duim. Niemand geloofde hem, maar weet je? Ik denk, dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn.”
@monsieurleloure: hahahaha mooie
Er is geen enkel woord te lezen over het meest intrigerende onderdeel van een onbemand zwalkend schip in internationale wateren. Het Finders-Keepers principe volgens Maritiem Recht.
Piraten
Het is Bugatti, geen Bugs.
Zeg dat maar tegen DutchBugattis
@jaapiyo: Je hoeft het niet over te nemen omdat iemand anders het gebruikt
Valt me nog mee dat er niet in dat EV-stukje staat dat er één Tesla aan boord was… En dat Hamilton de kapitein was. .
Nu je het zegt…Ik meen dat Lewis een paar appartementen in New York heeft en laast bij een Mercedes launch was. Aha!
Eehhmmmm een Tesla van Europa naar de VS verschepen. Water naar de oceaan dragen?
Maar goed, de machinekamer van het schip was vast ingericht door Peugeot, Citroën of Renault, en anders wel door Fiat of Alfa Romeo – je weet wel, niet al te betrouwbaar maar de drijfkarakteristiek van het schip maakt alles goed.
Niet dat dat ertoe doet, want het is die VAG-lading die in de fik staat.
Nu, de voorzorgsmaatregelen zijn reeds van de afvaart getroffen, ze hebben hun container met water al mee.
Ik snap niet dat Bugatti zijn auto’s niet via luchtvracht vervoert. Is natuurlijk duurder, maar ga er vanuit dat dat voor een Bugatti klant niets uitmaakt, de kans op beschadiging is veel kleiner en wat te denken van de snelheid waarmee dit gaat!!
Misschien bij het inladen teveel met die Lambo’s gerevt, die willen dan nogal vaak in de fik vliegen van achteren.