Kunnen wij ons daar overheen zetten?
Zelden was een supercar zo goed gelukt als de DeTomaso P72. Het merk DeTomaso werd weer opnieuw leven in geblazen, er werd een schitterende koets ontworpen. Die koest moet volgens DeTomaso denken aan de P70 raceauto uit de jaren ’60, maar volgens Scuderia Glickenhaus lijkt de P72 vooral heel erg op zijn eigen creaties.
Ook bij het interieur is er overduidelijk inspiratie opgedaan bij een ander merk. Het is niet zomaar een hoedtik naar Pagani. De combinatie van overdadig veel leer, carbon, glimmende metalen is bijna exact hetzelfde. Het is absoluut bijzonder fraai te noemen. Het totaalpakket is ook erg geslaagd. Is de motor dan wel origineel?
Nee, ook dat niet. Aanvankelijk was het de bedoeling om een atmosferische V12 te gebruiken. Die worden nauwelijks meer gemaakt en zijn bijzonder duur. Dus wat doe je dan als fabrikant? Simpel: je gaat shoppen bij de Amerikanen waar je veel pk’s krijgt voor betrekkelijk weinig geld. De keuze is gevallen op een 5.0 Coyote V8 van Ford.
Dat is de motor uit de Mustang, inderdaad. Het zal echter niet de standaard V8 zijn, de motor in de P72 wordt namelijk door Roush onderhanden genomen. Het geschatte vermogen is ongeveer 700 pk, net zoals bij de Roush Jackhammer. Meer dan voldoende, dus. Ook qua koppel hoef je niet te klagen: 824 Newtonmeters staan klaar om de achterbanden te martelen. Ondanks dat de V8 is voorzien van een mechanische compressor, belooft DeTomaso dat de V8 het karakter heeft van een atmosferische motor. Overigens is de V8 van Ford historisch helemaal verantwoord, want de DeTomaso Panthera had óók een Ford V8 en zelfs de DeTomaso P70 uit 1965 had een door Shelby getunede Ford V8.
Dan de nadelen. Ten eerste de prijs. Ondanks de Ford-motor mag je gewoon de volle mep betalen, Louwman biedt ‘m aan voor 750.000 euro exclusief BTW én BPM. Reken op een miljoen als je ‘m op gele platen wil zetten. Ondanks dat die Ford-motor uitstekend is, wringt het wel een beetje. Af en toe zie je op Autoblog artikelen voorbij komen met bizar goedkope Mustangs en F-150’s die voorzien zijn van (minimaal) 700 pk en voor 35 tot 50 mille in dollars nieuw voor de deur staan. Het hele Blue-collar imago van die motor strookt niet echt met een dure Italiaanse exoot. Nog een nadeel, het zal een zeldzame auto blijven. Er zullen namelijk slechts 72 van de band rollen. Hoeveel daarvan nog beschikbaar zijn, is niet bekend.
JamesBond007 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dappers zegt
@jamesbond007: inderdaad, al hoop ik dat de ‘blue-dollar’ een bewuste is.
mats106rallye zegt
Oke dit is janken
Edge zegt
Aangezien De Tomaso’s vroeger ook Ford power hadden vind ik het een prima historisch verantwoorde keuze. Toch vind ik het ergens wel jammer dat men niet bijvoorbeeld bij Ferrari heeft aan kunnen kloppen voor een lekker hoogtoerige V12, dat past in mijn ogen beter bij het uiterlijk van deze auto.
amauryg zegt
@edge: Een ferrari sourced V12 zou helemaal geweldig zijn, echter zie ik Ferrari z’n V12 niet zomaar uitdelen aan de eerste de beste fabrikant die langskomt met een supercar. Route van Pagani en de Mercedes V12 lijkt me dan een betere keuze, hoewel dit natuurlijk heel dicht bij Pagani komt zo..
tdu2zonda zegt
De V8 is natuurlijk wel historisch verantwoord. Maar het prototype heeft een Ferrari V12 (F12 6,3), dezelfde als de Apollo IE. Het zijn in de basis natuurlijk ook dezelfde auto’s. Of in ieder geval het prototype. Maar van de Apollo worden er nog geen 10 stuks gebouwd en van deze 72, zal daar ook iets mee te maken hebben waarschijnlijk.
dees zegt
Mazzel dat ze juist een van de betrouwbare Ford motoren hebben gepakt.
elemento zegt
@dees: idd
dees zegt
@elemento: Zag laatst een stuk op Youtube over de slechte ervaringen van garages met diverse motoren van Ford.
Het stuk begon met de DCT van Ford waar ze klauwen aan geld kwijt zijn aan onderhoud onder garantie .
karaya zegt
In een DeTomaso hoort een Ford V8. Goede keus dus.
reactief zegt
Ik vond die V12 juist een rare keus.
Een oldskool Amerikaanse V8 past beter bij DeTomaso, dus prima verandering.
Echter vreemd dat ze hem eerst presenteren met V12 en nu overstappen op de V8. Lijkt me dat de ontwikkeling nog niet echt in een ver stadium is dan..
Dutchdriftking zegt
Ik dacht dat Werner Budding al een rijtest had gedaan met het V12 model?
baardmijt zegt
@dutchdriftking: Ben je niet in de war met de Minotto? Dat is overigens geen Italiaan…
Dutchdriftking zegt
@baardmijt: je hebt helemaal gelijk. Ik ga mij schamen.
JanJansen zegt
@dutchdriftking: Werner Budding doet niet aan testen. Die maakt alleen maar reclame voor fabrikanten die zijn reisjes betalen.
MaartenD zegt
@janjansen: hahaha…ouch
Justawheelchairguy zegt
Heb de P72 nu 2x in het echt mogen aanschouwen en het is op recht de allermooiste auto ooit. De V8 past er ook prima bij gezien de historie van DeTomaso. Deze auto staat zeker weten in mijn top 5 auto’s ooit!
maferick74 zegt
Dus glickenhause zegt dat deze auto lijkt op zijn creaties…. tja maar waar lijkt zijn creatie op, de ferrari 330 p4 dacht ik, wat een gezeur .
dwfc zegt
Dees is beter : https://www.hln.be/auto/mogelijke-opvolger-alfa-romeo-8c-maakt-internet-gek~a3396e84/
retsok zegt
Waarom niet gewoon een getweakte atmosferische v8 met 500 a 550 pk. Dan kun je in iedergeval nog es een keer lekker vol gas een bocht uit accelereren. De pk wedloop is zijn doel voorbij geschoten. Zonde.
retsok zegt
@retsok: Fantastisch mooie en retrotastische wagen overigens!!
antoombom2000 zegt
Ja een v12 klinkt beter. Maar een betrouwbare supercar die ook niet al teveel kost om te onderhouden is ook niet verkeerd.
thomasthomas zegt
Best raar ik heet Thomas mijn achternaam begint met een P en ben van ‘72 . Precies een auto die bij me past… nu het geld nog even.
cossiekiller zegt
@thomasthomas: *even = erven. ;-)
lithiumion zegt
Kan iemand mij vertellen waarom het ontwikkelen van een motor, een V8, of een V12, zo schreeuwend duur is? Is het dan werkelijk zo dat ze ‘bottom scratch’ beginnen met ontwikkelen? Dan zou ik het namelijk nog snappen. Ik ben een absolute leek in dat proces, maar is het niet “kort door de bocht”, finetunen van een bestaande motor? OT, wat een verschrikkelijk mooi design en daarom zonde dat er maar 72 van komen!