Naast drie andere klassiekers waarvan de prijs ruim boven een miljoen euro ligt.
In oktober verschenen bijna 300 klassiekers op een nieuw Nederlands kenteken. Ook nu zaten er zeer bijzondere exemplaren tussen, inclusief wat auto’s die je ook in de categorie ‘dure kunst’ kan plaatsen. Kunst op wielen, met prijzen waar je u tegen zegt. We beginnen maar direct met de duurste van allemaal.
Ferrari 250 GT SWB
Als er in het RDW-register een Ferrari ‘250 GT’ verschijnt, dan is de volgende vraag altijd om welk type het nu precies gaat. Betreft het een relatief goedkope 250 GT/E 2+2 of zal het dan toch een verrassing zijn in de vorm van bijvoorbeeld een 250 GT SWB? En in het laatste geval moet er een vervolgvraag komen: is het een echte, of gaat het om een recreation, reconstruction, replica of hoe je het dan ook moet noemen?
Je raadt het al, deze situatie deed zich dus voor in november, toen een Ferrari 250 GT uit 1962 werd geregistreerd. Een onderzoekje volgde en het bleek inderdaad te gaan om een 250 GT SWB. En ja, het is zelfs een echte!
Van de Ferrari 250 GT SWB Berlinetta werden in de begin jaren ’60 zo’n 158 stuks gebouwd. Daarvan werden 88 stuks voorzien van een stalen carrosserie, terwijl de rest een lichtere aluminium (‘alloy’) versie kregen. De auto die in november op Nederlands kenteken is gekomen, is de 46ste van de genoemde 88 stalen versies.
De geschiedenis van dit exemplaar begint met een leuk verhaaltje. De Amerikaanse Doris Blackwood, toen op een leeftijd van begin 60, was op reis in Europa en bracht in 1961 een bezoekje aan de Autoshow van Parijs. Zij en haar man James hadden al een Aston Martin en een 300 SL gehad en als echt autoliefhebster besloot ze ter plekke de 250 GT SWB die daar stond te kopen. Het idee was om de auto tien dagen later in Maranello op te halen, maar daar aangekomen bleek de auto al verkocht te zijn aan iemand anders. Ze was duidelijk zeer ontevreden en stond erop om ‘il Commendatore’ Enzo Ferrari te spreken. Dat lukte en hij beloofde dat de eerstvolgende 250 GT SWB voor haar was. En zo kwam ze in februari 1962 terug naar Maranello om haar auto op te halen en om deze vervolgens mee te nemen op een rondrit door Europa.
In 1978, toen haar gezondheid te veel achteruit was gegaan, werd de auto verkocht. De auto verbleef een tijdje in Zweden, maar keerde daarna terug naar de Verenigde Staten waar de auto flink gerestaureerd werd. In 2014 verscheen de auto op een veiling tijdens het Pebble Beach evenement, maar een bod van 10 miljoen euro was niet voldoende voor de verkoop. Twee dagen later werd de auto alsnog verkocht.
Nu, 10 jaar later, kunnen we deze 250 GT SWB verwelkomen op een Nederlands kenteken. Daarmee staat de teller voor dit iconische model op zes stuks.
Mercedes Type 122 Indianapolis
Als de RDW een auto omschrijft als een ‘Daimler Benz Mercedes Indianapolis’, dan gaat er natuurlijk wel een alarmpje af. We mogen hierbij even de naam ‘Benz’ negeren, want eigenlijk is die in deze context niet correct. We gaan namelijk terug naar 1923, toen Mercedes een merk was dat gevoerd werd door het bedrijf Daimler Motoren Gesellschaft (DMG). Het stond volledig los van het merk Benz dat gebruikt werd door de firma Benz & Cie, natuurlijk bekend als de allereerste autofabrikant ter wereld en opgericht door Carl Benz. Pas in 1926, toen Daimler Motoren Gesellschaft en Benz & Cie samengingen, ontstond de bedrijfsnaam Daimler-Benz, met als merknaam Mercedes-Benz.
Daimler was zich in die tijd bewust van de groeiende Amerikaanse automarkt en besloot om met vier auto’s deel te nemen aan de legendarische Indianapolis 500, waarbij het team onder leiding stond van Ferdinand Porsche. De auto’s waren uitgerust met een indrukwekkende 2 liter motor met supercharger die ontworpen was door Paul Daimler, z’n laatste meesterwerk voordat hij DMG verliet.
De auto die in november op Nederlands kenteken is gekomen, was oorspronkelijk bedoeld als reserveauto voor deze race. Tijdens de kwalificatie op zaterdag ging het echter mis bij Max Sailer, de hoofdingenieur en tevens de eerste coureur van het team, waardoor zijn auto beschadigd raakte. De reserveauto werd ingezet met zijn neefje Karl Sailer achter het stuur om de kwalificatie af te maken. Bij de race zaten Max en Karl opnieuw achter het stuur en uiteindelijk werden ze achtste, de hoogste notering voor Mercedes en zelfs voor alle Europese merken die deelnamen.
De auto bleef na de race ruim 50 jaar in de Verenigde Staten voordat ze in 1978 onderdeel werd van de collectie van Yoshiyuki Hayashi in Japan. In 1996 kwam de auto, nadat deze nog kort eigendom was van Bernie Ecclestone, in handen van Dieter Aumann in Duitsland. Zijn collectie is recent door RM Sotheby’s geveild in München en daar bracht deze bijzondere Mercedes een indrukwekkend bedrag op van € 3.605.000, waarna de auto dus op Nederlandse platen is gezet.
Mercedes-Benz 300 SL Roadster
Bij de zoektocht naar interessante klassiekers die op kenteken zijn gekomen, moet je niet alleen kijken naar nieuwe kentekens, maar ook naar oude. Zo was er in november een Mercedes-Benz 300 SL Roadster die haar oude kenteken terugkreeg, eentje uit 1959!
Het gaat om een exemplaar dat nieuw in Nederland geleverd werd en dat in 1960 deelnam aan de beroemde Tulpenrallye, toen onderdeel van het Europees Rally Kampioenschap. Achter het stuur zat Hans Tak, de winnaar van de editie van 1955, en samen met navigator R.S. de Boer haalde hij de 13e plek in een zware rally van 3.700 kilometer, van Noordwijk naar Monaco en weer terug.
De verdere geschiedenis is onbekend, maar het is in ieder geval mooi dat deze bijzondere Mercedes weer terug is in Nederland en zelfs is uitgerust met de originele platen.
Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider Zagato
Met enige regelmaat verschijnen er mooie klassieke Alfa Romeo’s op Nederlands kenteken. In dit geval gaat het om eentje die mogelijk niet lang van deze blauwe platen gebruik zal maken: het betreft een exemplaar dat begin 2025 geveild zal worden bij RM Sotheby’s in Parijs, waarbij de verwachte opbrengst tussen de €2.250.000 en €2.750.000 ligt.
Dat zijn heel veel centjes, maar vergeet niet dat de Alfa Romeo 6C 1750 een van de meest succesvolle auto’s van de jaren dertig was. De basis lag bij de Alfa Romeo P2 waarmee het wereldkampioenschap in 1925 werd gewonnen en die ontworpen was door Vittorio Jano. Hieruit werd de 6C 1500 ontwikkeld, verwijzend naar zes cilinders en (ongeveer) 1.500 cc. Vier jaar later werd de motor vergroot tot 1.752 cc en het zal geen verrassing zijn dat dit de 6C 1750 werd, die gepresenteerd werd op de Autosalon van Rome in 1929.
Van de 6C 1750 Gran Sport werden ongeveer 250 stuks gemaakt, meestal met een body van Zagato of Touring. Dankzij een supercharger werd er 102 pk uit het blok gehaald, wat een topsnelheid van 170 km/u mogelijk maakte. Hiermee was de Alfa bijna onverslaanbaar en zo werden bijvoorbeeld iconische races zoals de Mille Miglia en de Targa Florio gewonnen.
Alfa Romeo 6C 2500 Touring Convertible
Na de 6C 1750 werd de motor opnieuw verschillende keren vergroot. Zo ontstond de 6C 1900, de 6C 2300 en uiteindelijk de 6C 2500. Deze werd in 1938 geïntroduceerd, maar vanwege de oorlog werd de ontwikkeling tijdelijk stopgezet. Na de oorlog verschenen verschillende andere 6C 2500 modellen, totdat het model in 1952 werd opgevolgd door de Alfa Romeo 1900.
De auto die in november van een Nederlands kenteken werd voorzien, is een exemplaar uit het laatste jaar, 1952. Een convertible met een lichtgewicht carrosserie die gemaakt is door Touring en die onder de kap de krachtigere supersport motor heeft. Het model kreeg ook de bijnaam ‘Helvetia’, omdat alle exemplaren (en dat waren er niet zoveel) nieuw geleverd werden in Zwitserland. Recent stond de auto te koop in Duitsland met een prijskaartje van € 395.000.
Dit was een bijdrage van Edvar van Daalen
Lees ook de eerdere artikelen over de nieuwe modellen, de exoten en de buitenbeentjes die in november op kenteken zijn gezet!
Headerfoto: Gooding & Co
baf07 zegt
Hoop leuks wat er in Nederland bij is gekomen! En nu rijden met die apparaten 😎
tenaci zegt
Schitterend lijstje! Er is veel smaakvols toegevoegd aan het vaderlandse wagenpark. En nu de eigenaren toch de moeite hebben genomen ze langs de RDW te laten gaan hopen we dat ze ze soms ook even uitlaten op de openbare weg zodat wij normale stervelingen ook (een minimale) kans maken om hier eens vanaf de zijlijn van te kunnen genieten!
550maranello zegt
Wat een leuke rubriek is dit! Ik hoop dat ik ze tegen kom in het ecchie, allemaal iconische auto’s. Is zo onbetaalbaar geworden dit allemaal. Ik zag gisteren een nog niet eens zo’n oude aflevering (begin zero’s volgens mij) van Top Gear waar Hammond, Clarkson en May een iconische Italiaanse sportauto onder de 10K Pond kopen om gekkigheid me uit te halen. Ze kwamen aan met een Lamborghini Urraco, Een Ferrari 308 GT4 Dino en een Maserati Merak. Ongelofelijk als je ziet wat deze auto’s nu kosten!
tenaci zegt
Die aflevering ken ik. Vaak aan gedacht wat ze toen inderdaad kostten. En ons kostelijke trio heeft ze ook nog eens vakkundig afgeragd….. 😩
vaakbenjetebang zegt
@tenaci: Klopt, de drie heren gingen weer eens ‘lekker’ met het materieel om. Maar, eerlijk is eerlijk, het waren ook al behoorlijk afgeleefde auto’s toen ze er mee aan de slag gingen. Destijds was 10k pond ook de onderste 3 percentiel van de markt of zo, dus daar kocht je in principe altijd een enorme hoeveelheid werk mee. Nog altijd zonde om ze dan moedwillig de vernieling in te trappen, maar zo’n ding redden was ook een soort zwart gad voor geld geworden. Het was leuker geweest om te zien hoe je zo’n auto met beperkt budget en een paar strategische ingrepen een tijdje leuk rijdend kunt houden. Maar ja, dat was niet het Top Gear-format.
Fernando zegt
Poeh, zo´n Ferrari 250 GT SWB of Mercedes 300 SL is toch pure kunst en porno op wielen.
petroldrinker zegt
Staan schitterende auto’s tussen, maar toch zou ik er geen van dit lijstje uberhaupt willen hebben, veel te oude zooi voor mij, koop wel wat recenters wat ook persoonlijk meer mijn smaak is, en ook beter te gebruiken is. dit zijn gewoon autos om onder een koepel te zetten en naar te kijken alsof het een schilderij is
hotze zegt
Sluit me daar bij aan, heb ook niet zoveel met deze oude garde.
Fernando zegt
Zo worden ze meestal behandeld. Ergens in een garage onder een zeil om er weer vanonder gehaald te worden om te veilen. Ik zou met een Ferrari 250 GT SWB, Lamborghini Miura of Mercedes 300 SL bij goed weer er toch wel mee gaan rijden want daar dient een auto voor
vetnek zegt
Voor dit soort artikelen blijf ik terugkomen naar Autoblog. Top!
bietje zegt
Wow… van mijn all-time favorites is dit er ééntje, de 250 SWB. Die zet ik graag onder een koepel naast een 288 GTO en Aston Martin DB4 GT Zagato hoor. Ennehh het zal vloeken in de kerk zijn, maar ik vind de 250 SWB mooier dan de 250 GTO.
Richmond zegt
Terug in je mand! En kom er pas uit als je snapt dat de 250 GTO veel mooier is
bietje zegt
😂
Alleen al puur gebaseerd op zeldzaamheid en verkoop-prijzen krijgt de 250 GTO altijd de popular vote… denk dat ik een zwak heb voor die SWB-lijn die je ook bij de DB terug ziet tenslotte.
Dymff zegt
Wat een pareltjes allemaal. Vooral de 250 SWB en de Alfa Romeo 6c. Ik zou er graag eens een keertje in willen rijden. Moet toch fijn zijn zoiets te kunnen bezitten.
madvillain zegt
Heb een paar jaar geleden gereden in een 6C Touring, beleving op en top. Was middenin Essen, stuurversnelling, rechtsgestuurd, kabelremmen en een enorme auto met 0% zicht.
Unieke kans om met zo’n auto te rijden, prachtig.
Richmond zegt
Leuk artikel! Hoe kunnen jullie deze informatie zien in de RDW database? Is die ook openlijk toegankelijk?
evandaalen zegt
De (basis) dataset van de RDW is openbaar: https://opendata.rdw.nl/
Met een hoop geknutsel (o.a. om verschillen te herkennen) kun je er dan best leuke informatie uithalen ;-)
watchhok zegt
Idd en nu rijden met die dingen.
Prachtige bolides