Wij zitten hier in Nederland te steggelen over een stukje A13 waar meer stikstofdioxine dan voorzien vrijkomt, in de Chinese hoofdstad zijn ze pas echt van het milieupad af. Smog zo dik dat je er alleen met mes en vork doorheen komt is geen uitzondering in Peking, maar de autoriteiten gaan er wat aan doen.
En dat betekent uiteraard dat de alsmaar groeiende groep automobilisten (meer dan 5 miljoen) in de Chinese stad met 11,5 miljoen inwoners concessies zal moeten doen. De communistische partij heeft namelijk ingestemd met een smog-waarschuwingssysteem. Wordt de smog (smoke + fog) te veel, dan wordt er code rood gegeven en mogen de ene dag alleen auto’s met een oneven kentekenplaat rijden plaat, de andere dag zijn alleen auto’s met een even plaat welkom. Een anti-smogmaatregel die we eerder al in Rome zagen.
Ook wordt bij dit smogalarm eenderde van alle overheidsvoertuigen stilgezet. Ingrijpende maatregelen, maar volgens het bestuur van de stad zorgt de auto voor ongeveer 22 procent van de hoeveelheid fijnstof. Niet zo gek, aangezien het aantal auto’s zo extreem hard groeit dat nieuwe kentekens alleen nog per loterij worden toegekend. Ter vergelijking; de industrie aldaar is verantwoordelijk voor 20 procent van de uitstoot.
De live Smog-0-Meter van Peking vind je HIER. Huidige status: Very Unhealthy.
tupperware zegt
Dat wordt dus 2 auto’s kopen voor Ping, goed voor de handel ook.
Misschien moeten ze dat hier ook maar invoeren om de kwakkelende economie uit het slop te trekken.
bartkramer zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
toroloco zegt
Jammer voor Peking, ik zal dan maar naar Hongkong verhuizen zeker, daar is de lucht kwaliteit moderate.
berlinetta zegt
Tesla ziet zojuist een nieuwe markt opengaan.
ericc zegt
Als je een 2′ auto koopt is het hopen dat je nummerplaat het tegenstelde is dan de plaat van je andere auto. Met 2 oneven of even platen in de garage heb je wel pech.
En indien je een Tesla hebt mag je ook nog niet rijden daar het nummerplaat afhankelijk is.
sjamp zegt
@ericc: Hey, ooit van Occasiewagens gehoord? Als je een tweedehandsie koopt, kan je zelf kiezen wat voor nummerplaat erop zit: Zoek je een even nummer (want je hebt al een on-even-nummerplaat), dan laat je die Cherry met cijfer 3 staan, maar pak je die Crown met cijfer 2.
(niet té kritisch zijn).
Voer hier ook maar in. Geloof niet dat er veel dagen bij zullen zijn dat ik NIET de weg op zou mogen. Ben bijna voorzien van alle cijfertjes. Ik mis alleen de 5 en de 0 geloof ik.
Esprit_de_Flandre zegt
@sjamp: Wie zegt dat occasiewagens hun plaat behouden?
In Belgique is de plaat persoonsgebonden, niet autogebonden. Misschien in China ook…
china zegt
@Esprit_de_Flandre: je hebt helemaal gelijk. De plaat is in China ook persoonsgebonden. Je kan hem wel verkopen als je wilt. Brengt je momenteel in Beijing rond de 30.000 euro op. Voor (rijke) mensen die niet willen wachten totdat zij de loterij winnen.
sjamp zegt
@Esprit_de_Flandre: je hebt een punt. Maar update: ook in België zijn de platen niet langer persoonsgebonden. Nu extra nieuw gewoon Europees “aan de auto” gekoppeld. China daarentegen: niet aan gedacht.
Esprit_de_Flandre zegt
@sjamp: Nee hoor. Ook de nieuwe EuroBelgische platen zijn persoonsgebonden…
amgpower63 zegt
Bizar en wij maar rijden in hybride auto’tjes waar de rest van de wereld er schijt aan heeft maar goed de milieuheffingen zijn hier natuurlijk voor het milieu van de wereld –_–
Dit soort smerige landen en amerika mogen eerder aan de milieuheffingen en zuinige auto’s.
glashelder zegt
@amgpower63: Nee, die milieuheffingen zijn er voor jouw, zodat jij iets langer leeft, of nog belangrijker, een beetje minder ziek bent zo lang je nog leeft.
Fijn toch?
amgpower63 zegt
@glashelder: ik bedoel ermee te zeggen dat we hier die drukte qua auto’s niet hebben en het milieu niet zo zwaar belasten als die pipo’s daar.
Dat jij serieus gelooft dat die heffingen voor ons zijn dan ben je niet snugger, het gaat allemaal naar de goudkist.
glashelder zegt
@amgpower63:
Het is aangetoond dat de lucht schoner is geworden omdat door allerlei heffingen en kortingen er nu heel veel zuinige en schone auto’s worden gereden.
Dat lukt echt alleen door mensen financieel te prikkelen. Want de longen van de buren kunnen ons geen barst schelen.
amgpower63 zegt
@glashelder: tuurlijk het is logisch maar ook auto’s met zwaardere motoren zijn heel schoon, plus de crisis dwingt mensen om eerder voor een chevrolet spark te gaan dan een normale golf bijvoorbeeld, en ik vind het raar dat wij in verhouding zoveel betalen voor zo’n klein landje en in amerika blaast elke basic wagen met een v8 rond.
Dat het hier schoner is dat zal best, maar de aarde opwarming hoor je ineens weinig over maar wat heeft het nut als wij hier zuinig aan doen en china en amerika maar doorgaan met het vervuilen, dat bedoel ik. Op grotere schaal is het gewoon bs dat zo’n mini landje zoveel eraan doet, het heeft pas nut als iedereen wat doet, daarom vind ik dat wij genaaid worden door hoge belastingen en in amerika rijdt je voor 35k in een nieuwe v8 met lage benzine prijzen, ja eerlijk toch.
Dweilen met de kraan open want die smog die die gekken produceren dat verdwijnt heus niet, daar blijft zat van rondhangen rond de aarde.
motoragent zegt
@amgpower63: “het heeft pas nut als iedereen wat doet”
Nee, alle beetjes helpen, zo simpel is het ;)
Daarnaast loop ik echt niet te klagen dat die regelgeving in Nederland zo streng is, dankzij die betutteling lopen we nu tenminste niet met onze kop in de smog rond, wel zo lekker.
amgpower63 zegt
@motoragent: nou nee, zet het formaat van nederland naast china en amerika, en wij zijn gewoon een mier, helemaal als ze daar met dikke motoren in de meeste wagens rijden.
En jij gelooft serieus dat door die paar auto’s in de stad je hetzelfde smog effect krijgt als daar? Whaha nooit in china geweest neem ik aan? Dit is een kikkerlandje vergeleken met die landen.
umadbrah zegt
@amgpower63: En toch in grote steden zoals bijvoorbeeld Shanghai, waar iedereen graag op scooters rijdt, ben je verplicht om binnen het centrum (en dat is groot) een elektrische te rijden. Dus in sommige opzichten is China al een beetje verder dan bijvoorbeeld Amerika. EV’s zie je daar inderdaad weinig, maar het OV is daar wel heel groot en elektrisch.
Peking is natuurlijk wel een ‘oude’ stad.
glashelder zegt
Je hebt een goed punt dat olieverbruik en CO2 een wereldopgave is. Als de rest niet meedoet is het hier dweilen met de kraan open. Overigens hoeft dat geen reden te zijn om er niet mee te beginnen, maar dat is een keuze.
Luchtkwaliteit (roet/fijnstof, NOx) is een heel andere zaak. Wat ik minder de lucht in blaas hoeft mijn buurman niet in te ademen. Dat kun je dus in eigen land, zelfs in je eigen stad samen afspreken en regelen.
Dat hoeft blijkbaar niet altijd geld te kosten. Minder snel rijden (vooral in stedelijk gebied) helpt al heel goed. En hybrides gebruiken.
Esprit_de_Flandre zegt
Eigen schuld. Kom men 10 jaar geleden al zien aankomen. Hadden ze hun geld maar moeten steken in metro/treinsystemen ipv asfalt…
Maarten123 zegt
@Esprit_de_Flandre: Het OV systeem in China is uitstekend en hierin wordt zeer zwaar geïnvesteerd. Alleen wil (net als in NL) menigeen toch met de auto.
Osca zegt
@Esprit_de_Flandre: zeker nog nooit in bejing geweest. Het metro systeem in Bejing werkt beter dan hier namelijk volgens mij kennen ze het woordje vertraging niet en daarnaast kan je voor 20ct overal naar toe!
china zegt
@Osca: dan moet je wel de metro in kunnen komen tijdens spitsuren. Ik woon en werk nu al 4 jaar in Beijing en ’s morgens zijn de wagons prop en prop vol. Als je al het geluk hebt dat je jezelf erin kan proppen, moet je nog maar kijken of je jezelf er bij jouw station uit weet te wringen. Maar volgens mij heeft Beijing, in kilometers gemeten, nu wel al het grootste metro netwerk ter wereld. Men moet niet vergeten dat er ruim 30 mln mensen wonen in Beijing
Esprit_de_Flandre zegt
@Osca: Nee, nog nooit geweest, jammer genoeg.
Ik kan wel geloven dat ze een uitgebreid en efficiënt MetroNet hebben, maar blijkbaar is het toch nog niet genoeg…
Onehp zegt
@Esprit_de_Flandre: de grootste misser is dat ze fietsers niet als verkeer aanzien hebben en ze bijna allemaal verdwenen zijn – miljoenen. En dus nu zitten het openbaar vervoer propvol en de wegen prop en propvol met autos (en bussen).
Een fiets is veel ruimteefficienter in een stad, zo heeft Adam heeft een van de korste grootstedelijke aanrijtijden ter wereld dankzij het fietsgebruik… en een zeer gezonde bevolking!
Esprit_de_Flandre zegt
@Onehp: Vreemd. je zou verwachten van de Chinezen dat ze juist veel aandacht hebben voor de fiets…