Het gaat even helemaal mis in de Chinese hoofdstad.
Omdat de lucht boven Peking zo smerig is heeft de miljoenenstad voor de komende dagen voor het eerst code rood afgegeven, het allerhoogste smogalarm. Uit metingen blijkt dat de hoeveelheid fijnstof 300 microgram per kubieke meter bedraagt, terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie een maximum van 25 microgram verantwoord vindt. Daarom mogen bouwvakkers niet meer werken, gaan scholen dicht, moeten fabrieken de productie terugschroeven en wordt het autoverkeer gehalveerd.
5,5 miljoen auto’s
De overheid heeft ingesteld dat op de ene dag auto’s met een even nummerbord de weg op mogen in Peking, waar in totaal 5,5 miljoen auto’s rijden, en de andere dag enkel auto’s met een oneven nummerbord. Een methode die in steeds meer delen van China wordt toegepast.
Alleen rijke Chinezen met meerdere auto’s en zowel even als oneven kentekens ontspringen de dans dus. De smogproblemen houden in het momenteel windstille Peking nog tot dit weekend aan. Daarna stroomt er weer koude lucht binnen.
Hieronder Code Rood in beeld:
kilum zegt
Ondanks dat het inderdaad de rijke Chinees dus ontziet vind ik het een slimme maatregel. Hoe kun je dit anders doen? De handhaving er van lijkt me alleen een stuk lastiger.
stgp zegt
@kilum: alleen de VW’s uitsluiten is ook optie?
ErikkNL zegt
@kilum: handhaving is in China prima geregeld. Om de paar meter complete camera controle vergelijkbaar met de A2 in Utrecht. Je bent dus gegarandeerd de sjaak als je gaat rijden met het verkeerde kenteken.
desjonnies zegt
Sommige dingen die ze je in je prille jeugd vertellen blijven hangen. Tenminste bij mij dan.
Zoals de mare (mare=formeel gerucht) dat er geen zuurstof genoeg meer zou zijn op de aarde als alle Chinezen zouden gaan autorijden.
’t komt nu aardig in de buurt !
rolov zegt
@desjonnies: in veel steden in China rijden ze alleen maar elektrische scooters . Gemotoriseerde zijn verboden. Het zou wat voor Amsterdam ook zijn.
super zegt
@desjonnies:
dat verhaal is me ook altijd bijgebleven, we zijn onderhand inderdaad toch aardig op weg…
bennieokkels zegt
In India is dit ook zo’n probleem toch? Meer door die oude 2 takt brommertjes?
Senne zegt
@bennieokkels: Die zijn ondertussen bijna allemaal letterlijk weggeroest.
Tegenwoordig rijdt zo’n 90% van de mensen op zuinige 4-takt motoren daar.
Af en toe zie je nog eens een Royal Enfield diesel, die heeft wel ruim voldoende uitstoot…
memyselfandi zegt
@senne: laatst nog geweest daar en blijkt dat alle rikshas tegenwoordig op gas rijden – had ik ook niet verwacht
Senne zegt
@memyselfandi: Dat is puur en alleen omdat gas goedkoper is.
Dat is niet gedaan omdat het beter voor het milieu is.
Nog zo’n mooi voorbeeld is de ingenieuze manier van afvalverwerking.
Als je iets van papier, verpakkingsmateriaal of een flesje niet meer nodig hebt, laat je het ter plekke op de grond vallen.
Als het dan na verloop van tijd echt te smerig gaat worden, veegt iemand alles op een grote berg langs de kant van de weg en gaat de fik er in.
5cilinder zegt
@bennieokkels: In Azie heten het geen brommers maar Honda’s. Gelukkig zijn die bijna allemaal 4 takt .
motoragent zegt
Tot het weekend, dan stroomt er weer koude lucht binnen en zijn we van ons probleem af. Kunnen we weer ouderwets door met het vervuilen van de lucht, zo lang het maar niet in ons gezicht blijft hangen.
Pas op zo’n momenten wordt duidelijk hoe veel prut we eigenlijk produceren met zijn alle.
pomoek zegt
Van de zomer in China geweest. Bloedheet maar geen dag de zon gezien. De smog is daar echt een enorm groot probleem. Rijden wel heel veel elektrische brommertjes rond, op straat op de stoep noem maar op, je moet echt regelmatig achter je kijken want anders beuken ze je gewoon omver. Maar on topic, op zich zijn ze in China zich zeker van bewust dat ze de uitstoot moeten beperken, maar de enorme schaal waarop dingen daar gaan maakt dat ook de luchtvervuiling intens is. Het stilleggen van bouwprojecten zal ze in ieder geval een flinke duit kosten, er wordt enorm veel gebouwd in Peking.
faalhaas zegt
@pomoek:
Het werkt ook niet mee dat Beijing binnen een cirkel van bergen ligt. Midden in het land en windstil blijft alles aan smog hangen.
Dutchdriftking zegt
Hmmm, je zal er maar wonen….
grrrrommmmm zegt
Lol, dezelfde foto als Shanghai van 2 jaar terug….
Misschien hier ook oude diesels uit het centrum weren….
buzzinhornets zegt
@grrrrommmmm:
Of die Tweetakt FSI’s, zou toch iets verschil moeten maken?
Esprit_de_Flandre zegt
Als ze gewoon alle VW’s van de weg halen is het direct opgelost. Das ook ongeveer de helft van de auto’s…
thijs_vangrinsven zegt
Tja je zou kunnen stellen dat ze daar in peking door de smog het bos niet meer kunnen zien
berlinetta zegt
@thijs_vangrinsven: Ik denk dat ze het bos ook niet meer zien, want dat is allang afgestorven.
Edge zegt
Het is natuurlijk ook volstrekt achterlijk dat ze het zover laten komen. Wellicht toch maar hier en daar autovrije of milieuzones instellen, of wat meer van die smogstofzuigers van Daan Roosengaarde kopen om het probleem tegen te gaan. Maar 12 keer de maximum verantwoorde norm kan natuurlijk nooit.
postzegel zegt
@Edge: 2 keer deze norm vinden we in ons westerse Nederland prima de luxe. Waarom zou 12 x in achtergesteld China zo verschrikkelijk zijn?
shalomleon zegt
Volkswagen doet het goed daar?
stfu zegt
Daarom moeten we met z’n allen elektrisch gaan rijden, vooral als meer kolencentrales worden gesloten.
stfu zegt
@stfu: https://www.tno.nl/media/1964/tien_vragen_en_antwoorden_over_elektrisch_rijden1.pdf
martijn11 zegt
Er rijden te veel VW zeker
rolov zegt
@martijn11: die rijden er idd een hoop.
postzegel zegt
Die WHO waarde van 25 ug/m3 is leuk hoor, maar in Europa houden we ons aan een hogere waarde: 40 ug/m3 als jaargemiddelde vinden we met z’n allen verantwoord. En 50 ug/m3 als daggemiddelde waarde.
Vervolgens mogen we 35 dagen over die 50 ug/m3 heen.
In België komen ze regelmatig aan die 35 dagen en gooien ze de boel daar ook op slot (in de vorm van snelheidsverlaging).
Hier in Nederland gelden die waarden overigens alleen voor de normale buitenlucht. Op de werkplek zijn veel hogere concentratie’s toegestaan. 5 mg/m3 (5000 ug/m3) als tijdgewogen 8-uurs waarde.
Nu houden we als veilige grens wel “10%” aan, maar dan is er in China nog steeds geen reden om (volgens Nederlandse maatstaven) die bouwvakkers niet te laten werken bij 300ug/m3….
clarkson zegt
Ik heb het idee dat niet iedereen inziet wat voor mega probleem dit is. En dat dit ook kan overkomen als iedereen vw diesels blijft kopen.
DENK AUB NA MENSEN! RIJDT GEEN VW MEER. JULLIE VERMOORDEN ONS ALLEMAAL. ONZE KINDEREN HEBBEN GEEN TOEKOMST MEER!
lincoln zegt
@clarkson:
Thanks for your motivational speech ..
Ga morgen meteen een VW aanschaffen ..
Misschien wel 2 ..
clarkson zegt
@lincoln: That’s the spirit!!
remcott zegt
@clarkson: nou ik wacht de aanklacht wegens massamoord / genocide wel af ?
supersuus22 zegt
Misschien eens tijd om onze degelijke fietsen te introduceren in China? Wellicht dat de Chinese overheid dat subsidieert (net als het gratis verzenden/exporteren van producten voor de economie) en extra toeslagen op het gebruik van gemotoriseerde voertuigen in de stad?
3 vliegen in 1 klap, veel minder smog in de stad, goed voor onze economie en een betere gezondheid voor de chinezen door het fietsen. :)
lincoln zegt
@supersuus22:
LOL .. Bijna het bizarste dat ik hier ooit gelezen heb ..
supersuus22 zegt
@lincoln: Nee joh, denk eens na, daardoor kunnen wij langer autorijden.
lincoln zegt
@supersuus22:
Tegen zoveel intelligentie ben ik helaas niet opgewassen ..
clarkson zegt
@supersuus22: Dan kan halfords eindelijk een fatsoenlijke doorstart maken! Wat een idee zeg!
phaeton zegt
@supersuus22: If only onze Nederlandse fietsen in Nederland werden gefabriceerd…
lincoln zegt
@supersuus22 ..
Sorry .. Dat was hooghartig en gemeen van me ..
Anyway .. Er zijn 2 landen in de wereld waar van oudsher de fiets HET vervoersmiddel bij uitsteek is ..
En dat zijn NL en China ..
Vrijwel alle fiets onderdelen worden dan ook gemaakt in China ..
supersuus22 zegt
@lincoln: Tijd om die chinezen dus weer te laten fietsen ;)
Ahjoh, ik kan wel wat hebben ;)
lincoln zegt
@supersuus22:
In veel Aziatische (alle) is de auto nog niet zo lang bereikbaar voor de middenklasse ..
Ze kunnen zich door middel van afbetaling dus een auto veroorloven ..
Ze zijn er dus slaaf van geworden ..
Liever stil in de file staan met airco aan dan “armlastig” op een fiets jezelf vrij kunnen verplaatsen ..
Megakix zegt
Standaard verhaal; vlak voor de winter invalt worden de vele, vele kolencentrales opgestart in het land. Heeft (dus) feitelijk heel weinig met de auto’s te maken.
aj26sc zegt
@Megakix: precies, jij snapt het. Dat de mainstream media meteen naar de auto als de wortel van alle kwaad wijzen zijn we gewend, maar dat men zelfs op autoblog automatisch naar de auto wijst is triest. Uiteraard, auto’s stoten vieze dampen uit, maar de industrie (die zich in China niet echt veel hoeft aan te trekken van milieu eisen) en vooral de warmtecentrales zijn de voornaamste oorzaak van deze extreme luchtvervuiling!
Gulli zegt
@Megakix: Plus dat een hoop mensen thuis lekker hun kolenkacheltje gaan zitten stoken, dat is ook niet de meest schone vorm van je huis warmhouden.
dreier zegt
Weet iemand overigens hoe het met de uitstoot van auto’s in China gesteld is? Hoe schoon of vies zijn die vergeleken met de auto’s die hier rijden?
vroaaar zegt
Bijna alle auto’s liggen toch al aan (4) banden…?
leemster zegt
Zoooo. morgen middag maar eens lkkr de oude golf aan slingeren, zien ze me in ieder geval aankomen op werk hehehe
G-Ammo zegt
Zolang de fabrieken maar blijven stomen natuurlijk, anders kunnen die rijken niet meerdere auto’s bezitten.