In de Chinese stad Peking (of Beijing) wonen bijna net zoveel inwoners als in heel Nederland. Je kunt je voorstellen dat wanneer die allemaal met de auto van de ene kant van de stad naar de andere kant willen, dit voor de nodige problemen zorgt. Los van de verkeersopstoppingen die ze daar wel gewend zijn, is de luchtvervuiling een groot probleem.
De smog vormt daar inmiddels een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid. Om de smog te lijf te gaan, ook met het oog op de Olympische Spelen die daar volgend jaar gehouden zullen worden, gaat Peking een proef doen waarbij in de periode van 7 t/m 20 augustus maar liefst een miljoen auto’s van uit de straten van de stad worden gehouden. Men wil weten wat voor effect dit heeft op de verkeersdoorstroming en de luchtkwaliteit. Een leuke uitdaging, zeker wanneer je bedenkt dat er in de stad iedere dag -let wel- 1.200 nieuwe auto’s bijkomen. Nu rijden er al ongeveer 2,97 miljoen auto’s rond en volgend jaar ten tijde van de Olympische spelen zullen dit er 3,3 miljoen zijn.
Hoe het ambitieuze plan om een miljoen auto’s uit de straten te houden er uit ziet, is nog niet duidelijk. Peking heeft alvast aangegeven dat in ieder geval alle overheidsauto’s in de garage blijven staan (bron: timesonline).
LionSpeed zegt
Nou veel succes ermee XD
Gino zegt
Ervan uitgaande dat het ook wagens uit Peking zijn, Hoe zit het dan hiermee:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/20/de-chinese-politie-rijdt-ook-de-21e-eeuw-binnen
Of gaan die op het Plein van de Hemelse Vrede mooi staan wezen?
Gino
jakob zegt
lekker onrealistisch…
lincoln zegt
als al die mensen nou aan de andere kant van de stad moeten zijn .. waarom gaan ze daar dan niet wonen ???
cl600 zegt
dweilen met de kraan open dus…
Mr. Marteen zegt
Wel erg goed, dat ze overheidswagens sowieso binnnen houden. Goed voorbeeld, doet goed volgen.
RubenBaeten zegt
Da’s in ieder geval een initiatief waarbij de overheid bij zichzelf begint.
RubenBaeten zegt
lol @ Mr. Marteen, twee zielen…
Fej zegt
Dus 3 miljoen autos in de stad en ze gaan de brandweer-, politie- en ziekenwagens ‘op stal laten’. Dat belooft :-)
Rick dos zegt
“Peking heeft alvast aangegeven dat in ieder geval alle overheidsauto’s in de garage blijven staan.”
Moooooooi, dat betekent dat er nog 999.000 probleemgevallen te gaan zijn.
Of zoals Ice-T het ooit zo mooi zei:
“I´ve got 99 problems and a (CENSORED!) ain´t one!”
NiHao zegt
Effe wachten….alle overheidsauto’s is zo 1 miljoen.
Elke militair rijdt daar in een zwarte Passat of Audi met wit/rood kenteken en trekken zich van de hele wereld niets aan.
En Fej, de politie, brandweer en ambulance zijn geen geen oplossing.
Politie staat meestal stil met slapende politie agenten, Brandweer hebben ze niet zo veel en ambulance al helemaal niet, je moet het zelf maar uitzoeken als je gewond bent.
Ongeveer de helft van alle auto’s in beijing is overheid. Ik denk alleen niet dat de hoge heren de auto laten staan.
Er is spraken van een “even/oneven” kenteken verdeling; één dag het even kenteken op de weg, de volgende dag het oneven.
Nog een ander probleem; hoe gaan die 1 miljoen reizigers zich vervoeren??? Er zijn maar 80.000 taxi’s en die zitten nu al redelijk veel vol. Metro is geen doen de de bussen rijden altijd al hutje mutje.
Ik kom redelijk veel in Beijing (gem. 6 keer per jaar) en het is echt een ramp, het hele verkeersplan in Beijing.
Veel success gewenst aan de minister van verkeer in Beijing
Armada zegt
kunnen ze allemaal weer oldskool gaan fietsen.
VivelaFRANCE zegt
Het komt gewoon door de toenemende economie. Zo trekken er veel mensen van het platteland naar de stad, om zo een baan te krijgen. De stad kan dit alleen niet aan. Zo ontstaat er behalve luchtvervuiling, ook krottenwijken. Wanneer China een betere positie in de wereld wil krijgen, zal het niet alleen de handelseconomie moet verbeteren, maar vooral hun eigen achterlopende economie. Dit doen ze bijvoorbeeld door het openbaar vervoer te verbeteren en betere wegen aan te leggen. HSLijnen, die voor een betere nationale verbinding zorgen, zouden ook erg helpen. Ik denk dat de maatregelen van Peking niet echt zullen helpen. Mensen gaan waarschijnlijk toch rijden, en er komen alleen maar problemen bij. Waar moeten de mensen heen zonder auto? Nee, afschaffing is geen handige optie, verbetering wel! Beter openbaar vervoer betekent minder auto’s, wat weer zorgt voor een beter milieu, wat op lange termijn zorgt voor een betere gezondheid van de bevolking; dus slimmere mensen ? is betere economie!
Rick dos zegt
@NiHao
Ni hao ma.
Ik zal overgaan in het Nederlands aangezien mijn Chinees niet zo vergevorderd is. ;)
Ik wist niet dat er zoveel overheidsauto´s in Beijing waren. Maar dat zal jij (neem ik aan) beter weten dan ik.
So, no problem voor het plan! :)
Zai jian. ;)
binkie zegt
ik was laatst in Beijing bij een lezing door een hoge ambtenaar die over verkeersbeleid ging, die vertelde inderdaad dat er gemiddeld 1000 auto’s per dag bijkomen en dat ze het nu toch een lastig probleem gaan vinden.
Een van de oorzaken is dat er pas 2 stukken metro lijn aangelegd zijn. De capaciteit daarvan is erg beperkt en het zal nog even duren voordat de andere geplande stukken zijn gerealiseerd. Bovendien vindt men het veel belangrijker om in een glimmende auto (status) stil te staan dan om snel (metro) op een bestemming te komen.
Wij rare westerlingen waren overigens met de fiets, na de metro het snelste vervoermiddel maar een mondkapje is dan wel nodig.. en je moet het niet erg vinden dat half Beijing je filmt en fotografeert :)
Guido van H. zegt
@Armada,
ROFLOL!!! :D
En zelfs op de fiets veroorzaken die Chinezen files!!! Gekkenwerk daaro!
Peter zegt
Groeten vanuit Beijing!
Ik ben hier nu 2 weken (nog 7 te gaan) en eigenlijk had ik het erger verwacht: slechts 1 maal keelpijn gehad (na een avondje sporten wel), en voor de rest ook maar 1 iemand gezien met zo een mondkapje. Maar oh wat ben ik toch blij als het eens goed stormt zodat de smog uit de lucht is, want het is toch een fijn gevoel als je de zon kunt zien hoor…
jodocus zegt
Ga toch terug fietsen, Peking !