Jaguar scheurt de toekomst in met de I-PACE.
Jaguar maakt dankbaar gebruik van de kennis van concerngenoot Land Rover om een plethora aan SUV’s op de markt te brengen. Ford deed de merken ooit voor een appel en een ei van de hand, toen de olieprijs recordhoogtes bereikte en niemand meer een stuiver gaf voor de toekomst van dikke SUV’s. Inmiddels is dat eigenlijk geen issue meer. De nieuwste Range Rover’s kan je krijgen als extreem groene hybrides en JLR neemt nu de volgende stap: de volledig elektrische I-Pace.
Toegegeven, de I-Pace is geen moloch. Qua lengte valt ‘ie tussen de F-PACE en de E-PACE en qua hoogte is ‘ie de laagste van al Jaguar’s Pacen. De I-PACE lijkt op de twee andere SUV’s van het merk, maar oogt op een of andere manier toch wat moderner. Ian Callum heeft puik werk afgeleverd.
Met de snelheid en de conditie van deze roofkat zit het ook wel goed. Dankzij 400 pk en 696 Nm sprint de I-Pace in 4,8 seconden naar de honderd. Niet slecht. De range bedraagt 480 kilometer volgens de WLTP-cyclus.
Helaas heeft dat alles ook een prijs. Door het hatchback-achtige uiterlijk van de I-Pace denk je wellicht aan een vanafprijs van 60.000 Euro, maar in werkelijkheid bedraagt die 80.330 Euro. Die elektro-goodies zijn nou eenmaal niet goedkoop. Maar goed, qua bijtelling kan je voorlopig nog wat voordeel halen.
smoked zegt
Die kont vanaf de zijkant gezien doet me denken aan dit misbaksel: https://www.netcarshow.com/renault/2003-megane_ii_hatch/800×600/wallpaper_06.htm
postzegel zegt
Zelfde als de Kona: jammer. 1 fase thuis lader ;-( al schijnt Jaguar wel met een update naar 3 fase laden te komen in 2019,.. Een productie update. Dus d’r early adopters worden min of meer ” gestraft ” met een langzaamaan-thuis lader.
ikleesookoverautos zegt
@postzegel: elke early adapter wordt gestraft. Is een fetish voor ze.
postzegel zegt
@ikleesookoverautos: mwoah. Belasting voordeel hebben is heen straf denk ik hoor.
stfu zegt
@postzegel: en niet meer leverbaar. Allemaal al verkocht voor dit jaar.
postzegel zegt
@stfu: niet zo gek. Zakelijk interessant nog dit jaar, en potdomme: wat is ie mooi. Ik wist het wel, als m’n leasebudget het toe zou laten!
stfu zegt
@postzegel: maar ik dacht dat de grote merken wel Tesla zou verpulveren met verkoopaantallen ;) Ik zou de auto ook kunnen overwegen als ik het als een 2e auto zou gebruiken.
postzegel zegt
@stfu: Tesla is geen Jaguar. En Jaguar geen Tesla. Tesla heeft zijn laadstructuur beter op orde, maar ik verwacht van Jaguar een beter kloppend luxe plaatje. Comfortabel. Luxe. Prestaties. Als Jaguar een drie fasen lader toevoegt is er weinig meer over van Tesla’s usp. Enkel de gunfactor resteert dan nog. Maar met een EV-Jag rij je vooralsnog geen eenheidsworst.
stfu zegt
@postzegel: een Tesla is standaard al luxer dan de meeste auto’s en prestaties kan nog steeds niemand tegenop. Dus rare opmerking van je. Comfortabel is subjectief.
postzegel zegt
@stfu: de Model S is vooral groot. En iedereen en z’n moeder roept dat ’t géén Mercedes-Benz is qua afwerking. Jaguar moet zich niet alleen meten aan Tesla maar ook aan de Duitse Drie. Dus nee ik bash niet Tesla maar ik bedoel vooral dat Jaguar zich, anders dan Tesla, zich vanaf dag 1 geen schoonheidsfoutjes kan permitteren.
postzegel zegt
@stfu: oh en natuurlijk mag/kan ik zelf niet oordelen over noch de Model S ( Schiphol taxi is niet representatief neem ik aan) noch de Jag ( niet in gezeten, enkel plaatjes gezien), maar ’t is wel “bekend” dat de eerste series Model S niet allemaal foutloos waren qua afwerking. Allemaal begrijpelijk ( nieuw merk, nieuwe techniek) maar voor Jaguar ligt de lat gewoon vanaf dag 1 hoog. Imagoschade oplopen door een “niet zo goed” product af te leveren kan Jaguar zich niet permitteren. Ze zijn nu wel mooi de eerste die de kop boven het maaiveld uit steekt. Chapeau!
E34M5Touring zegt
Ik vind het een gaaf ding. Scherp design. Mooi hoor.
itiswhatitis zegt
Ik vind het een geslaagde auto
moveyourmind zegt
Mooie auto…
Maar het is geen Jag…
En ook geen mooie Jag…
En al helemaal geen mooie Jaaaggg…
sabrerator zegt
@moveyourmind:
+ 1.000
lekkerlinksrijden zegt
Standaard al 80k, bij Jaguar mag je dan nog wel 10k aan opties rekenen minimaal, dus wordt het een dure niet al te grote auto
dwfc zegt
Een vraag voor de redactie.
Waarom zijn deze E wagens zo keiduur….
Is het omdat de research kosten op deze kleine volumes een nog te groot deel van de prijs uitmaken.
Nu allerlei onderdelen, en niet van de minste, wegvallen en de prijs van een batterij sinds 2007 tem heden
van $ 1000 geslonken is naar $ 150 kan ik hier geen andere opmerking bedenken.
Waarschijnlijk zullen de winstmarges voor het dealernetwerk op de verkoop van wagens ook omhoog moeten daar hun huidig businessmodel, waar de onderhoudskosten de winst bepalen op termijn verdampen.
Heeft iemand hier een vakkundige uitleg voor?
postzegel zegt
@dwfc: Massa is Kassa. En BEV’s zijn nog geen massa producten zoals de Golf dat is. Of Fiat Punto. Jaguar gooit niet zomaar z’n naam te grabbel. Dus moet ’t product fantastisch zijn. Vanaf dag 1. En Een BEV is geen opgewarmd oud model ICE maar vanaf de grond af nieuw. Nu zijn zijn de marges vooral nog onzeker. En de onzekerheid wordt betaald met subsidies en door de liefhebber. De markt is klein. De risico’s groot. De ontwikkelingskosten groot en de winst onzeker. Daarom.
BaRa zegt
Velgen maatje postkoets… en dat allemaal omdat een crossover er anders nog lelijker uitziet. Gaat werkelijk nergens over.
garp zegt
Net in gezeten en ik vind het interieur echt tegenvallen. Met als hoogtepunt hard plastic rond de ventilatieroosters. De graphic van de drie schermen had ik ook veel aantrekkelijker verwacht. Of Jaguar echt als doel heeft aansluiting te vinden met premium Duits weet ik niet. Maar dit draagt er niet aan bij.