Een stel Brits zakenlieden vonden het een goed idee om Peel wat nieuw leven in te blazen. Met de enorme vraag naar kleine auto’s liggen er volgens hen veel kansen, inmiddels nemen ze orders aan voor de Peel P50 en de Trident.
De Peel P50 is een soort dwergmobiel en heeft nog immer het record van kleinste productieauto. Dit autootje werd gemaakt van 1962/1965 en was 134 cm lang, 99 cm breed, en 120 cm hoog. Het woog slechts 59 kilo en werd aangedreven door een DKW bromfietsmotortje van 49cc. De topsnelheid bedroeg 61 km/u.
De inititiefnemers van deze revival hebben geld opgehaald via het TV-programma Dragon´s Den (zie video hieronder) en aanvaarden orders voor zowel de P50 als de Trident. Beide modellen lanceren met een 49 cc twee-takt benzinemotor, maar er komen ook elektrische varianten.
De elektromotor zal een whopping 1,6 pk en 3,4 Nm produceren, de actieradius ligt op ongeveer 50 mijl. Er komt ook een meer krachtige 4 pk motor beschikbaar, voor de echte speedfreaks.
Naast de zeer gelimiteerde snelheid en het geringe vermogen zijn er nog veel meer nadelen te noemen, zo zou de Peel erg instabiel zijn en maakt het voertuig veel lawaai. Maar goed, als de Toyota IQ en smart ForTwo verkocht kunnen worden… waarom dan geen Peel?
rufctr01 zegt
Wat zijn die dingen afgrijselijk! Dan kun je beter een moderne brommobiel kopen.
Hubert zegt
@rufctr01:
Brommobiel is voor losers.
Aan de Peel kun je tenminste nog een cult-status hangen.
Vanquish zegt
@Hubert: Exactly!
meneersander zegt
@rufctr01: Nja, als deze dingen maar een paar duizend euro kosten zijn ze veel en veel goedkoper dan brommobielen.
kraakensmaak zegt
Zo een Peel P50 is wel grappig om door de gangen van je kantoor heen te rijden net zoals Clarkson toen deed, ben benieuwd naar de prijs voor een prijs van een brommer is het wel geinig hebbedingetje.
KUYL zegt
@kraakensmaak: De prijs moet idd wel aantrekkelijk zijn. Na de aflevering van Top Gear ben ik toen op internet gaan zoeken uit nieuwsgierigheid. Maar schrok me kapot, zijn allemaal collectors items. Wil het een succes worden dan moet er onderhuids toch ook wel wat zaakjes ge-update worden.
heiligehandgranaat zegt
@KUYL: Zoals in het filmpje te zien; tussen de £12,500 en £15.000. Iets meer dan een brommertje:P.
KUYL zegt
@heiligehandgranaat: Tijdens werktijd niet even de gelegenheid om filmpjes te kijken. Maar dat soort prijzen kwam ik idd tegen. Voor dat geld in “brommers” koop je al snel een ducati 1198S.
964rs zegt
Zou het niet willen hebben maar is wel grappig. Beetje engelse historie herleefd!
Foramen zegt
Kreukelzone is van je knie tot je neus?
potver7 zegt
@Foramen: Niet veel korter dan bij de gemiddelde brommobiel volgens mij.
midasracer zegt
Dit kan toch niet serieus genomen worden? What’s next? De Sinclair C5 weer in produktie?
potver7 zegt
@autoblogger: “zo is de Peel erg instabiel (remember Top Gear?)”
Zo instabiel was dat ding toch niet in Top Gear? Ben je niet in de war met die filmpjes over de Reliant Robin, die bij iedere bocht op z’n kant ging?
E34M5Touring zegt
@potver7: Kijk hem nog maar is na. Er zijn zeker 4 momenten dat hij een voorwiel van de grond heeft. Bovendien zit er geen vering onder dus is hij behoorlijk stuiterig.
Het lijkt me niet dat dit gaat verkopen, misschien als geintje maar meer ook niet. De Peel komt uit een tijd dat er nog niet zoveel auto’s reden als nu. Bovendien zou ik niet graag geraakt willen worden door bijvoorbeeld een Range Rover of iets in die stijl. Ze moeten je met een spatel van de onderkant afkrabben.
james125 zegt
@E34M5Touring: nou een evoque is niet eens zo heel erg.
E34M5Touring zegt
@james125: Zelfs de Evoque is 10x zo groot. Lijkt mij doodeng. Heb wel is een Smart Fortwo weg moeten brengen, kwam in de file terecht en toen vond een vrachtwagenchauffeur het wel grappig om z’n truck zo dicht mogelijk op mijn achterruit te zetten. Dat is geen fijn gevoel een spiegel vol met Scania.
potver7 zegt
@E34M5Touring: Als iedere auto die bij Top Gear een wieltje optilt het predikaat ‘instabiel’ opgeplakt krijgt…
Veiligheid is natuurlijk geen thema bij dit soort auto’s, maar dat is het ook niet bij de gemiddelde brommobiel waar er nu ook al duizenden van rond rijden. Om het maar niet te hebben over brommers en scooters – die mogen ook gewoon op de rijbaan tegenwoordig.
baasbas zegt
@potver7: Tsja, dat is niet echt een argument natuurlijk. Je wijst nu naar andere auto’s die een wiel optillen, maar die doen dat op hoge snelheden. Deze Peel doet dat al op zeer lage snelheid.
E34M5Touring zegt
@potver7: Is niet vergelijkbaar. Ten eerste is een brommobiel nog steeds een stuk groter en bovendien stammen die niet uit de jaren 60 qua design en veiligheidsvoorzieningen.
Foramen zegt
Als je het filmpje mag geloven zullen ze de Peel enkel in beperkte oplage bouwen om tentoon te stellen, het geld van de dragons is voor speelgoed en andere goodies.
magetwan zegt
@Foramen: precies, het merk Peel komt terug, de wagens slechts als replica’s in Rigby’s winkels!
audi18 zegt
Mij lijkt het best grappig, zo’n ding. Denk niet dat het nog erg veilig zal aanvoelen bij die 61km/h
Nico94 zegt
Als het goedkoop is zou ik hem best willen kopen. Vind het wel een geinig ding!
jacobsen zegt
Volgens mij heet dat gat in de markt: Tata Nano (kun je ook nog passagiers meenemen)
vale46 zegt
Het kan wel een hit worden, zolang ze het zeer exclusief houden en er té veel geld voor vraagt.
Iets voor rijke mensen, een soort gadget, om zich op vakantie te verplaatsen. Ik zou wel de instap ietsje gemakkelijker maken(iets langer?) en het uiterlijk een klein beetje pimpen.
Als die jongens een heel goed plan hebben kan het lukken, ik alle andere gevallen gaat het een dikke flop worden.
Voor de fun nog even een fragmentje uit Topgear:
http://www.youtube.com/watch?v=dJfSS0ZXYdo
Larick zegt
Waarom zou een elektro auto lawaaiig zijn?
potver7 zegt
@autoblogger: “zo is de Peel erg instabiel (remember Top Gear?)”
Zo instabiel was dat ding toch niet in Top Gear? Ben je niet in de war met die filmpjes over de Reliant Robin, die bij iedere bocht op z’n kant ging?
autoblogger zegt
@potver7: lol, daar ben ik inderdaad mee in de war!
Ik zal de tekst een beetje aanpassen;)
baasbas zegt
@autoblogger: Nou, als je het filmpje nog eens terugkijkt dan zie je dat hij wel degelijk instabiel is. Wat mij betreft heb je gewoon gelijk. Volgens mij zijn is de enige reden dat ze deze niet zo vaak hebben laten omvallen als de Robin het feit dat de Peel een stuk kostbaarder is
easygoingmartin zegt
Wat zou hij kosten? Vind het wel grappig:p
Pruts0r zegt
Ik vind 7000,- pond vorstelijk betaald voor een polyester broodtrommel op wieltjes.
Wel grappig is dat je kunt kiezen tussen een brandstof of electrische variant. Beide met een top van 80km/h!
vale46 zegt
@Pruts0r: Daar heb je al een volwaardige wagen voor! Nissan Pixo achtige dingen, maar het rijd, en is groter dan een Peel P50
opjebumpert zegt
Zijn er al prijzen bekend?
kingdecay zegt
Het merendeel van de 50 geplande exemplaren heeft al een eigenaar gevonden, dus best wel succesvol lijkt me. Ondanks de prijs. (zie http://www.autoblog.com)
michelyman zegt
Als de prijs goed is zou ik wel 1tje willen, just for fun in het weekend.
Humanspectrum zegt
Goed opgelet bij Top Gear, heren. Jeremy zal verguld reageren. Maareh, hoe zit het met de (bots)veiligheid? Zo’n klein wagentje heeft tegenwoordig wel zo’n Smart-kooi nodig om door botsproeven te komen, denk ik? Of vallen deze wagentjes onder dezelfde wetgeving als de Morgans, de vroegere TVR’s en de Nobles van deze wereld?