Het ligt in ieder geval niet aan het CBR, aldus algemeen directeur van het CBR Alexander Pechtold.
Als je in Nederland het roze papiertje pasje wil halen moet je eerst rijlessen volgen bij een rijschool. Als je het theoriepapiertje op zak hebt en de praktijk onder de knie mag je naar het CBR om af te rijden. Ziet de examinator het in je zitten, dan mag je gaan scheuren in de Fiat Panda van je moeder. Overzichtelijk en eenvoudig.
Dat moet helemaal anders. Aldus algemeen directeur Alexander Pechtold van het CBR en Pieter Niesink, algemeen directeur van de Bovag. De rijopleiding moet helemaal op de schop vanaf volgend jaar zo stellen zij in de krant van wakker Nederland.
Slagingspercentage van 10 procent
Dat zit als volgt. Slecht net iets meer dan 50 procent van de examenkandidaten haalt ook echt zijn rijbewijs tijdens het rijexamen. In Rotterdam is dat slechts 40 procent. Daar zijn zelfs rijscholen met een slagingspercentage van 10 procent. Dat is een doorn in het oog van Pechtold.
Met dit gemiddelde is het volgens hem net alsof je een kinderklas laat afzwemmen en dat dan de helft dan naar de bodem zinkt. Per jaar breken examinatoren dan ook 3.000 examens af omdat de examinator het te gevaarlijk vindt om door te rijden.
Rijopleiding op de schop
Om dit percentage omhoog te krijgen moet de hele rijopleiding anders. Er wordt nu teveel examengericht getraind, doet Niesink ook een duit in het zakje. De rijscholen zijn gericht op slagen en niet op kennis.
De oplossing: een leerplan. Ja, als je een D66 coryfee baas maakt van het CBR dan krijg je daar ook de onderwijsplannetjes van die partij natuurlijk. Oké, een leerplan. Wat houdt dat dan in?
Voor elke leerling moet een leerplan gemaakt met verschillende fases. De kennis blijft dan beter hangen en de opleiding wordt beter te behappen voor een leerling. In sommige delen van het land wordt hier al mee proefgedraaid en daar is het slagingspercentage 12 procent hoger.
Meer toetsmomenten
Je kunt als aspirant rijder je borst nat maken, want er komen meerdere toetsmomenten in het nieuwe leerplan. Een deel kan door de instructeur gedaan worden (echt? met een slagingspercentage van 10 procent zouden wij het daar niet outsourcen) en een deel door het CBR.
Hoe of wat moet allemaal nog even worden uitgezocht, in ieder geval komt er ook een leerlingenvolgsysteem dat wordt bijgehouden door de rijschool en waardoor zowel leerling als examinator makkelijk kan zien of een leerling klaar is voor een examen.
Het moet zo makkelijker worden om je rijbewijs te halen en naar goed overheidsgebruik maken we daarvoor wel alles veeeeeeeeeel ingewikkelder. Lekker gewerkt heren.
Klinkt duur
Klinkt allemaal erg duur. Volgsystemen klinkt als IT, daar is de overheid goed in, dus daar geen problemen natuurlijk (kuch) en als je leerplannen moet maken en extra toetsmomenten inbouwt klinkt dat ook als een hoger prijskaartje.
Niets van waar volgens Peter Niesink. De kosten blijven ongeveer gelijk doordat je slagingskans veel hoger is. Jaja. Wij vragen ons af of die rijscholen dat extra werk niet gewoon doorberekenen.
Het ligt allemaal aan de slechte rijscholen
Aan het CBR ligt het in ieder geval allemaal niet. Als die rijscholen wat beter zouden zijn, slagen er meer kandidaten en zou er ook geen achterstand zijn. Als het slagingspercentage stijgt naar 55 procent zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Aldus de rasoptimist Pechtold.
Die rijscholen moeten gewoon beter. Er komen ook voor rijinstructeurs extra toetsen, zwaardere opleidingen en ze moeten opeens leerplannen kunnen schrijven en administratie kunnen doen in het leerlingvolgsysteem.
Dus één uur lessen, een half uur administratie. Beetje zoals de afgelopen jaren de huisartsen ook tot wanhoop gedreven worden omdat ze alleen maar aan het administreren zijn en niet aan het zorgen.
De Bovag is er voorstander van om een erkenningsregeling voor rijscholen op te tuigen en een sanctiebeleid voor de rotte appels. Wij denken dat de Bovag dit voor een nette vergoeding wel op zich wil nemen.
Hobbel op de weg
Vanaf volgend jaar moet alles dus anders worden. Klein hobbeltje op de weg nog. Het nieuwe kabinet moet de plannen nog wel even omzetten in wetgeving. We zullen het gaan zien…
Foto’s: @stephenotto, via Autoblog Spots
tommycooker zegt
Hebben ze ook gekeken naar al die ouders/leerlingen die vanwege de kosten de rijschool onder druk zetten om zsm examen aan te vragen, klaar of niet? Ik denk van niet…
RAW zegt
Linkerbaan lessen met een BMW, je verzint het niet. Het is ook geen rijschool, maar gewoon een autobedrijf.
kniesoor zegt
Penthouse Pechtold heeft wel een punt, lijkt me. Al heeft-ie in eigen huis (het CBR, niet het penthouse) ongetwijfeld ook nog wat opknapwerk te doen, belangrijk, dat-ie dat niet uit het oog verliest.
Wolflow zegt
Met al die milieu onzin wellke niets met verkeersveilgheid te maken heeft die je tegenwoordig moet weten theorie examen en het opzettelijk verkeerd moeten leren van schakelmomenten ligt het zeker niet aan CBR.
In een benzine auto opschakelen bij twee duizend toeren, hoe haal je het in je hoofd?
degrotemuis zegt
Geloven die sukkels nou zelf de onzin die ze verkondigen? Extra leerstof, extra complexiteit, extra toetsmomenten, maar de kosten stijgen niet. Ja, als je telt dat een gemiddelde leerling anders 3 keer op moet voor examen en het hiermee ineens haalt, zal dat wel kloppen ja.
Een goede rijschool heeft dat allemaal niet nodig om in te spelen op de behoeften van de leerlingen. En de slechte, die moet je helpen beter te worden of aanpakken.
Mocht het allemaal niet zo uitpakken als deze 2 bedacht hebben, ik hoorde afgelopen week bij de koffieautomaat dat er bij de slechtste chauffeur iemand geslaagd was voor een test examen na 3 keer ergens tegenaan rijden. Als nou alle examinatoren zo soepel zijn, gaat dat percentage vast omhoog. Gelijk evenredig aan het aantal slachtoffers in het verkeer, dat misschien weer wel.
Peter zegt
Tja. Ik weet het niet, maar ik moest tijdens de opleiding ook gewoon voor de gehele leergang de lesplannen schrijven. Ook de vorderingen bijhouden in de administratie is ook een gebruikelijke gang van zaken, moet ook wel anders verlies je het overzicht met 30 leerlingen. Bij de Bovag aansluiten, kan, hoop rijscholen zijn dat ook, maar is voornamelijk een centen kwestie en lost niets op tenzij de rijschool en de leerling er echt niet uitkomen. Voor de toetsing van de bevoegdheid om les te geven is het IBKI bevoegd in de automotive branche zijn zij de inovam, cbr leidt niet op, noch zijn examinatoren bevoegd om les te geven, noch hebben ze daar enige opleiding toe gevolgd. Met een middelbare opleiding en rijbewijs kan ook jij examinator worden.
Zijn er slechte rijscholen, instructeurs, jazeker. Ik krijg ook wel eens leerlingen in de auto die het elders geprobeerd hebben een meermaals gezakt zijn, eenmaal in de auto vraag ik mij ook soms af wat er uitgelegd is, ook zijn de verhalen soms schokkend. Maar meestal is het ook wel een beetje voor de hand liggend, als je voor €25 per uur in een corsa uit 2002 met je telefoon gelijmd op het voorraam rond rijdt en je instructeur zit de hele les op de telefoon of gaat boodschappen doen moet je zelf ook gaan nadenken natuurlijk.
Wat het CBR probeert te slijten is de zogenaamde RIS opleiding, de ANWB werkt oa hiermee, toevallig zitten die ook aan tafel bij het CBR, daar komt dat dus vandaan. Daar zitten de besproken 3 toetsmomenten in en natuurlijk de tussentijdse toets en het examen. De toetsmomenten zijn een wassen neus en eigen past elke serieuze instructeur deze al toe, je gaat namelijk niet verder met iets als de leerling het voorgaande nog niet volledig beheerst. Het heeft niet zoveel zin om het over kijktechniek en verkeersinzicht aan te leren als de leerling nog niet het voertuig afdoende kan bedienen. Als deze nog naar de pook moet kijken bij schakelen of naar de pedalen nog kijkt kan je als instructeur wel over kruispunt gaan uitleggen maar de leerling krijgt niets mee.
Er is echt wel een slag te slaan kwa kwaliteit bij de rijscholen, maar het steeds maar neerzetten als een stelletje prutsers begint wel vervelend te worden, zeker als er partijen zijn die eigenlijk alleen franchise gevers zijn zoals de anwb en daar zeker nog wel wat op aan te merken is https://www.google.com/search?q=anwb+rijopleiding+amsterdam+reviews&client=tablet-android-lenovo-rvo3&sca_esv=66046235350063f2&sxsrf=ADLYWII8F9WtlHRi01HgsWyRzUlTfpDPEQ%3A1717792500909&ei=9G5jZqWPN8OC9u8P1-mNkAs&udm=&oq=anwb+rijopleiding+amsterdam+rev&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIh9hbndiIHJpam9wbGVpZGluZyBhbXN0ZXJkYW0gcmV2KgIIADIFECEYoAFIuyVQkA9YmxhwAHgBkAEAmAGtAaAByASqAQMyLjO4AQHIAQD4AQGYAgWgArEEwgIEEAAYR8ICDhAuGIAEGMcBGI4FGK8BwgIGEAAYFhgewgIFECEYnwWYAwCIBgGQBgiSBwMxLjSgB6YT&sclient=mobile-gws-wiz-serp#lkt=LocalPoiReviews&lpg=cid:CgIgAQ%3D%3D&trex=m_t:lcl_akp,rc_ludocids:3732794537142963673,rc_q:anwb%2520rijopleiding%2520amsterdam%2520reviews,ru_gwp:0%252C7,ru_q:anwb%2520rijopleiding%2520amsterdam%2520reviews,trex_id:SkNLJc