Na de Paris Tuning Show kreeg Paul de uitnodiging van de organisator van de HDC (Hellenic DriftChampionship) om zijn kunsten daar eens te komen vertonen. Grieks eiland, juni, beetje driften, klinkt als een vakantie.
Paul doet zelf verslag:
Het HDC bestaat nu ongeveer 2 jaar en is uiterst professioneel opgezet. De rondes zijn altijd op een circuit en worden gejureerd door niemand minder dan D1 Judge ‘Sleepy’. Zodoende vertrok Paul met de BMW achterop de nieuwe vrachtwagen naar Milaan. Daar zou hij overnachten en dan samen met Federico Sceriffo verder rijden naar Ancona, om daar de boot te nemen naar Patras.
Op de boot was het 21 uur lekker uitrusten en genieten van het mooie weer. De volgende dag van de boot af en richting het circuit van Megara (dat ligt een halfuurtje voor Athene), na 3 uurtjes rijden kwamen Federico en Paul aan. Na een hartelijke ontvangst door de organisator mochten de twee al het circuit testen….en na een setje banden opgerookt te hebben was het tijd om naar het hotel te gaan. Onderweg zijn ze nog even gestopt bij het kantoor van Optionpress (organisator van HDC) om wat extra banden op te halen, het slijt namelijk nogal bij 33 graden buitentemperatuur!
De volgende morgen ontbijten en richting het circuit van Megara wat inmiddels helemaal was opgebouwd voor het grote event met een hoop extra tribunes voor het publiek en een hele geluids en camera-installatie.Van elke ronde wordt namelijk een tv-uitzending en een dvd gemaakt. Bij elke wedstrijd komt er 3000 tot 5000 man publiek kijken, dus dat is ook wel de moeite! De vrije training ging niet helemaal lekker, dus na een paar runs had Paul het al gezien en besloot om van het mooie weer en het lekkere uitzicht te gaan genieten.
De volgende morgen was het kwalificeren en ‘s-middags de wedstrijd! Circuit was erg uitdagend; met een linkse 4e-versnellingsentry die doordraaide in een hairpin zodat je terug moest naar 3 en dan een transitie naar rechts waarbij je weer opschakelde naar 4. Paul kwalificeerde als 2e achter een Griek met een Corolla AE86 met SR20 turbomotor, Federico kwalificeerde als 12e. Veel verschillende auto’s trouwens daar; van Ford Escorts met Cosworth-motor en sequentiele 6-bak tot AE86-Corolla’s en BMW E30 met M5-V8. Ook een hele dikke Nissan 350Z met 700pk-twinturbo (alleen de bestuurder kon er geen zak van…) en een 700pk-Toyota Supra.
In de twinbattles moest Paul als eerste tegen een Ford Escort,was een makkie voor Paul. Daarna moest hij tegen zijn maat Federico met zijn 420 pk Impreza.De eerste run ging vrijwel gelijk op en de tweede run moest Federico leiden.Paul zorgde dat-ie goed vroeg inzette met de handrem en zat er lekker dicht op! Helaas spinde Federico halverwege het parcours door een gebroken aandrijfas; Paul door naar de kwartfinale.
Nu moest hij tegen een van de Griekse favorieten met een Corolla AE86.De Corolla had als beste gekwalificeerd en dus moest hij leiden in de eerste run.paul kon er netjes bijblijven en in de hairpin zijn BMW er zelfs naast zetten; 6-4 voor Paul! In de tweede run moest Paul leiden. De druk voor de Griek was te groot en hij spinde!
Nu werd het menens in de finale; Paul tegen een van de Griekse toppers met een E30 met M5 motor! Beiden reden met open uitlaat, dus het geluid was echt te gek! In de eerste leidende run wist hij aardig bij Paul te blijven, dus in de tweede run moest Paul alles op alles zetten! Met een vroege handrem-entry en door er dicht naast te driften over het gehele parcours ging het mooi gelijk op! De jury besliste tot een re-run! Nog een keer, en ook nu wist Paul er zelfs nog een schepje bovenop te gooien en zo de drift nog eerder in te zetten! In de 2e run zette hij zijn Touring zo dicht naast de andere BMW dat Paul bij de transitie naar de laatste bocht zelfs even moest afremmen om zo een crash te voorkomen! Nu was het voor een ieder duidelijk; Paul wint deze 2e Ronde van het HDC!! Na de prijsuitreiking was het tijd om alle spullen weer in te laden en de BMW op de vrachtwagen te rijden.
Het laatste stukje ging wat moeizamer; Paul mocht Zwitserland niet in omdat hij de papieren van de BMW niet bij zich had; na een paar uur oponthoud toch maar omgedraaid en via Oostenrijk terug gereden wat een omweg was van dik 400 km. Al met al weer een super-ervaring voor de DriftKing en de Grieken weten nu ook waar de echte drifthelden vandaan komen!
Meer foto’s zijn hier te vinden.
UPDATE: en we hebben een trailer van de komende Driftking video!
Pordon zegt
okee cool
FlorisFerrari zegt
Mooi gedaan :)
En een mooi verhaal ;)
TBK zegt
Klasse. Gefeliciteerd beste Paul :)
Hugo zegt
Het land niet inmogen omdat je de papieren van je lading niet bij je hebt… Alleen in Zwitserland, wel een beetje knullig.
lincoln zegt
driften ?? doen ze dat nog steeds ??
nee .. geef mij maar Tirefire (band in de fik steken met behulp van vuursteentjes) .. en dan juichen voor de “winnaar” ..
en dromen om ook een keer King for a day (fool for a lifetime) te kunnen zijn ..
JanJansen zegt
Mooi verhaal! Hopelijk is er ook een video van, want dit smaakt naar meer, super!
Blitz zegt
Driften is vet man!! :)
RA999 zegt
Het lijkt me toch dat die stukje niet door hemzelf geschreven is, of praat hij altijd in de 3e persoon over zichzelf? :P
opa plas piemel zegt
wazig verhaal….lijkt op een jongensboek wat niet op waarheid berust….wel stoer…dat dan wel weer.
Jonas zegt
top, maar toch vind ik driften ongelooflijk stom
RA999 zegt
@mezelf
die stukje = dat stukje
Klassiekerrally zegt
Voor driften is wagenbeheersing nodig: niks voor petjes die denken dat met piepende bandjes wegrijden een knap staaltje stuurmanskunst is.
Gefeliciteerd Paul!
Ik heb in Ancona trouwens al eens een ouwe Renault op de boot naar Griekenland gezet. De man die me aanwijzingen gaf om de auto op het dek te parkeren ging daarbij op z’n Italiaans te werk: zeer temperamentvol! Gaat dat nog steeds zo? Was wel bijzonder… :lol:
Robert zegt
Kijk daar mogen wij als Udenaren toch super trots op zijn hahaha
JanJansen zegt
“niks voor petjes die denken dat met piepende bandjes wegrijden een knap staaltje stuurmanskunst is”
pas maar op, zometeen gaan RA999, Jonas en Frasker nog huilen hoor. Dan wijzen ze naar jou, jij hebt het gedaan! En gaan ze met vout nederlants allemaal onaardige dingen over je schrijven. Zeg nou zelf, dat is voor niemand leuk.
rikkon zegt
Wie is hier nu gek? Kwartfinale gewonnen en dan in de finale…
Leg me dat maar ‘ns uit.
CSL zegt
Gefeliciteerd
Klassiekerrally zegt
@ JanJansen: daar ben ik niet zo bang voor hoor :)
B100 zegt
@janJansen
haha, petjes kunnen sowieso niet driften. Ik ken geen golfjes met achterwielaandrijving.
Tom zegt
@B100
Je kan ook driften met voor- of vierwielaandrijving ;)
Dr.Loempia zegt
@Tom: Sinds wanneer dan? Driften doe je toch echt met een achterwielaandrijving
autoblogger zegt
Filmpje! http://www.autojunk.nl/clips/view/143031
RA999 zegt
@Dr.Loempia
Tom bedoelt waarschijnlijk lift-off oversteer
http://nl.youtube.com/watch?v=VXEqELJiTjg
dat kan dus ook met een Golfje, sort of…
@JanJansen
Petje? Ik? Nee joh…
Dr.Loempia zegt
Aha.
http://nl.youtube.com/watch?v=LWMuIlbLd20 ? Dan is dit zeker ook driften?
RA999 zegt
@Dr.Loempia
Nee, dat is dom ;)
Ik zeg ook niet dat lift-off oversteer driften is trouwens, wat dat is het allerminst. Je mist om te beginnen al de controle waardoor driften zo mooi is om te zien…
YK zegt
@B100,
Tuurlijk kan je driften, zelfs al heb je geen achterwielaandrijving. Alleen het corrigeren e.d. door een dot gas meer of minder te geven gaat alleen moeilijker… En uuuuh, handremmetje kan wonderen doen :lol:
FordKa zegt
Wordt het niet eens tijd dat die Vlasblom die oude gare familie-BMW inruilt voor iets Japans?
autoblogger zegt
@FordKa: reviews van de IS-F, C63 en M3 niet gezien?
http://www.autojunk.nl/feeds/generate/html/all/all/paul-vlasblom
Driftendoejemeteenbmw zegt
Super! ik ben benieuwd naar die DVD. Die flikt het hem toch maar.
N!SS@N zegt
– gaap –
Nog nieuws over D1GP? Of zijn het alleen maar wanna-bee’s…
*voelt een discussie opkomen :P*
FordKa zegt
@ autoblogger: Uiteraard gezien én van genoten. Maar ik bedoel op competitie-niveau.
Jan C. zegt
jullie zijn wel fan van Paul, is het niet? Altijd zonder edit berichtje van hem plaatsen, zonder kritische noot… Heeft hij toen geld voorgeschoten bij het opzetten van deze site?
RA999 zegt
@ Jan C.
Welke kritische noot valt hierbij te geven dan?
autoblogger zegt
Ik zou het inderdaad ook niet weten. Als een Nederlander een mooie prestatie in het buitenland levert dan is dat toch een berichtje waard? Als ie het nou zou verneuken zoals Albers in de F1 dan hadden we er wat anders van gemaakt;)