Na de nieuwe Cayenne en de Conti GT is het eindelijk tijd voor écht smeuïg nieuws.
Vooruit, flauwe intro. Je zult de Duster immers vaker tegenkomen dan eerdergenoemde modellen bij elkaar opgeteld en dus is de stoere Dacia een heel relevante auto. Renault meldt trots dat er inmiddels meer dan een miljoen Dusters zijn verkocht en dat deze geheel vernieuwde versie een nieuw tijdperk inluidt voor het model.
De nieuweling staat nóg beter z’n mannetje in het terrein en daar hoort een nog robuuster uiterlijk bij, evenals een nieuwe lakkleur die luistert naar de naam Atacama Orange. Door de positionering van de koplampen lijkt de Duster bovendien een stukje breder.
Verder is de voorruit 100 mm naar voren en een stukje steiler gepositioneerd waardoor het interieur een stuk ruimtelijker lijkt. De Duster rolt op 17 inchers met uitgesproken wielkasten om het stoere offroad karakter nog eens te onderstrepen. Informatie over het motorenaanbod en andere specs zal spoedig volgen, de nieuwe Duster staat op de IAA.
volvo-s60-adept zegt
Gewoon een gaaf ding, klaar uit.
s2khonda zegt
@volvo-s60-adept: Gaaf als je echt niks om auto’s geeft en absoluut geen autoliefhebber bent, en een auto alleen ziet als een middel om van A naar B te komen.
Wat een kansloze wagen is een duster zeg, heb er helaas al een paar keer in gereden en van alle auto’s die ik ooit heb gereden was dit de meest paupere. Als je op het dashboard kijkt zie je gewoon zwart isolatie materiaal uitsteken tussen de voorruit en het dashboard!!! Ook de rijd het voor geen meter, in elke bocht heb ik het idee dat ik omval.
volvo-s60-adept zegt
@s2khonda: Opgelucht?
Loek zegt
@s2khonda: het moge duidelijk zijn dat jij alles weet, inclusief rijeigenschappen, van een auto die minder dan 24 uur jong is. Heel knap.
't Peugje zegt
@s2khonda: *Neemt een slok koffie op z’n vrije dag in z’n duster en witte sportsokken”
cpp1 zegt
@s2khonda: mee eens, drie keer niks zo’n ding.
davelepeef zegt
@s2khonda: ok ok… Ik wacht op jouw suggestie voor een passend alternatief? En met passend bedoel ik dus geen 5-serie uit het jaar kruk met 367800km, die ongeveer hetzelfde moet kosten??
henkp1 zegt
@s2khonda: Snob.
lekbak zegt
@s2khonda: Hoe kan je als autoliefhebber nou geen respect hebben voor Dacia? Het zijn niet alleen ongelooflijk goedkope auto’s, ze zijn ook nog eens nagenoeg onverwoestbaar, goedkoop om rijdend te houden, praktisch en het rijdt tien keer beter dan een middensegmenter van 15 jaar oud. Wat vag doet met bugatti is knap, maar wat renault nissan doet met Dacia is nog veel knapper. Dat is een veel grotere prestatie.
En nee, ik zal zelf ook niet snel een Dacia kopen. Maar ik maak een hele diepe buiging voor dat merk en al hun producten. En krijg het niet in mijn hoofd om ze af te kraken want dat is niet verdient.
s2khonda zegt
@lekbak: Onverwoestbaar? Mijn collega heeft zo een ding nieuw gekocht, en zijn blok plofte tijdens het rijden rond de 80k km. Ook is zijn uitlaat eens tijdens het rijden eraf gevallen. Dat kan toch niet bij een nieuwe auto?
Ook is het niet de veiligste auto, zie : http://www.zita.be/nieuws/auto/1226735_renault-op-de-vingers-getikt-voor-onveilige-dacia-duster.html
davelepeef zegt
@s2khonda: grappig. Ik denk dat het aantal gare S2000 blokken het aantal gare Dacia-blokken goed overtreft…
lekbak zegt
@s2khonda: Ze zijn zo onverwoestbaar dat ze de Peugeots en oude mercedessen in afrika kunnen vervangen. De reden dat die oude auto’s daar nog zoveel rijden is dus omdat tot dacia kwam er geen auto was die dat aan kon.
Henk_he zegt
@s2khonda: oh nee he, weer zo iemand die denkt dat zijn 1 negatieve ervaring betekent dat het hele merk slecht is.
Erik zegt
@s2khonda: wat de link betreft, 10 jaar geleden was 3 sterren nagenoeg de standaard!
Overigens kun je maximaal 5 sterren scoren en is een 3 60% van de maximale 5 sterren (100%).
De 3 sterren is dus een voldoende waarmee je in het onderwijs je diploma kunt halen en uiteindelijk chirurg kunt worden. Je mag dan hopen dat deze chirurg jou nooit opereert.
timt zegt
@s2khonda: In Nederland wel ja. Als je in Zwitserland, Oostenrijk en dat soort landen woont en je hebt een gemiddelde portemonnee dan is dit een goede optie lijkt me. Veilig de winter door met 4×4, en toch een nieuwe auto met garantie.
Rob zegt
@s2khonda:
Jup, een ‘echte echte echte autoliefhebber’ zijn betekent vooral dat je hééél erg veel auto’s haat.
Persoonlijk noem ik de echte echte echte autoliefhebber liever autohaters, maar goed, wie ben ik?
freezzr zegt
Wat een leuk ding. Zeker met die 40inch velgen. Vind hem spannender dan een Giullia.
fmgarcia zegt
@freezzr: Ik vond de eerste Duster ook al dikker dan de 159.
dutchfiat zegt
Des te meer realistisch de auto word, des te kleiner de velgen worden, des te minder mooi de auto wordt.
berlinetta zegt
@dutchfiat: Lijken net vrouwen he? Hoe realistischer vrouwen zijn, hoe kleiner de tetten.
awesome zegt
@berlinetta: op concepts zijn het nog postzakken met tepels als sigarenpeuken.
Design_Driven zegt
Duster 1 was al een niet onaardig ding maar deze ziet er weer gewoon heel goed uit’. Doen ze gewoon absoluut top! Niet alleen veel auto voor je geld maar je rijdt er ook niet mee voor gek.
Die Duster 1 is overigens helemaal niet slecht off road, ik ken er een die mijn Discovery in het terrein heel aardig bijhoud en 95% van de tijd mij zonder problemen kan volgen.
De knakker waar ik wel eens mee off road ga is een beetje een rare maar hij doet het gewoon.
https://www.youtube.com/channel/UCru8-opqx-0SgqMZw-qpGIw
focusrs1 zegt
Heb echt helemaal niets met dit merk – dit ding ziet er ook weer belachelijk goedkoop uit.
lekkerlinksrijden zegt
@focusrs1: klopt, en dat is hij ook
rufctr01 zegt
@focusrs1: dat is hij ook! Vergelijk het eens met een Audi of een VW in hetzelfde segment. Wedden dat jij niet genoeg parkeerplaatsen bij je huis hebt om alle Dusters kwijt te kunnen waar je bij Audi of VW er maar 1 voor hebt.
Het is gewoon minder afgewerkt maar dat kan ook niet voor dat geld. Je qua geld in de richting van een Polo maar je hebt er een auto uit de klasse van een Q5 of zo.
fouadski zegt
@rufctr01: klasse van een q5? Hahaha de haat zit diep bij jou.
jack_abarth zegt
Leuke auto!
Fatsoenlijke diesel erin (2.0 ofzo) trekgewicht zien te verhogen naar pakweg 2.000-2.200kg en je hebt de perfecte werkauto. Dan mag je ‘m zo op de oprit zetten.
lekbak zegt
@jack_abarth: Voor mij de voornaamste reden om Dacia over te slaan. Ze komen niet met sterke motoren en kunnen dan ook bijna niet trekken. Ik zou wel een lodgy willen met 2.0 benzine en dergelijk trekgewicht. Daar heb je tenminste wat aan als je geregeld de handen uit de mouwen steekt…
jack_abarth zegt
@lekbak:
Hier precies hetzelfde.
marinepower zegt
Is die voorruit nu steiler geworden? Op de foto’s lijkt het eerder het tegengestelde?
e36thuglife zegt
@marinepower: ja ik denk dat ie juist platter is misschien bedoelen ze dat die voorruit meer swagger steilo heeft
benzinehoofd zegt
@marinepower: Lijkt idd. vlakker dan bij het huidige model.
menaz zegt
Herkenbaar, maar niet zo truttig meer. Benieuwd naar het dash.
oemplus zegt
@menaz: Dashboard zal hoogstwaarschijnlijk van hard plastic zijn..
cpp1 zegt
@oemplus: dit ding kost ook maat een knaak
stephane8200 zegt
Ik vind deze mooier dan de Land Rover Discovert Sport die ik nu rijd. Gewoon een mooi ding!
wildewesten zegt
@stephane8200: ik zou zeggen: ruil hem in!
cpp1 zegt
@wildewesten: Stéphane8200 rijd iedere week een andere auto…
stephane8200 zegt
@cpp1: haha ;) Inderdaad. Dat weet niet iedereen. Volgende week een XC60 of een Evoque.
mashell zegt
Met het grijze op de bumper ziet het er bepaald niet goedkoop uit. Ook de achterkant niet, met de originele achterlichten. Typisch Duster maar bepaald niet armoedig. Als het interieur ook zo goed is dan hebben Tiguan, Actea en Quashqai er een groot probleem bij.
jack_abarth zegt
@mashell:
Inderdaad, nu nog even het C-stijltje zwart wrappen en hij is af.
gezondverstand zegt
Dacia wordt alleen maar gekocht vanwege de prijs. Mensen die niets om auto’s geven en/of liever nieuw dan gebruikt kopen voor hetzelfde geld. Een beetje autoliefhebber laat hem staan vanwege het ontbreken van looks, imago, rij-eigenschappen, veiligheid e.d..
Ik ben benieuwd of Dacia dezelfde weg gaat als bijvoorbeeld Skoda of Hyundai/Kia. Van sneu lachertje en goedkoop naar algemeen geaccepteerde keuze en niet meer goedkoop.
Erik zegt
@gezondverstand: een Dacia wordt niet alleen gekocht voor de prijs maar ook door mensen met een klein budget die liever gaan voor nieuw met 4 jaar garantie (wat kan je gebeuren) dan een ‘afgetrapt’ barrel (lees leasert) van een ander voor hetzelfde geld met vele kilometers en zonder garantie.
En ja, ik rij een Dacia Logan MCV Bi-Fuel met alle opties voor € 16.000,- nieuw met 4 jaar garantie.
poeperman zegt
@erik2907: voor de prijs dus :)
Erik zegt
@poeperman: niet voor de prijs maar wegens het budget van mij! De enige auto die nieuw (!) aan mijn behoefte voldoet.
henkp1 zegt
@gezondverstand: Niet met je eens:
Imago is iets voor mietjes
Looks is persoonlijk (ik vind het een stoer dingen)
Rij-eigenschappen zijn prima, ook offroad doet ie het heel goed (ervan uitgaand dat de nieuwe minimaal net zo goed is als de oude)
Veiligheid is op goed niveau, scoort bij ncap lager door ontbreken van allerlei lampjes en piepjes, niet op structurele veiligheid, althans wat betreft de oude, hoe de nieuwe het doet, weet ik nog niet.
s2khonda zegt
@henkp1: Rij eigenschappen prima? Tijdens een test van de ANWB werd dit ding als onveilig gezien omdat hij omvalt in de bochten. Zie hier :
http://www.zita.be/nieuws/auto/1226735_renault-op-de-vingers-getikt-voor-onveilige-dacia-duster.html
henkp1 zegt
@s2khonda: Is verholpen: https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/autotest/DACIA/DUSTER/2120
En ik kan nou niet zeggen dat ik elke dag een Duster op z’n kant zie liggen….
s2khonda zegt
@gezondverstand: Inderdaad, maar zelfs met de lage prijs zou ik er met een grote boog omheen lopen. Een collega van mij heeft zo een ding nieuw gekocht, en de motor plofte onder de 100k km! Ook viel de uitlaat tijdens het rijden eraf. Dat kan toch niet met een nieuwe auto?
henkp1 zegt
@s2khonda: Ach dat kan zelfs bij een Audi R8 (zie klokje rond bij AW), dus wat dat betreft bevindt die auto zich blijkbaar op premium niveau!
jasbelle zegt
@s2khonda: Het wordt blijkbaar al beter, want net zei je nog 80k km.
s2khonda zegt
@jasbelle: 80k is toch ook onder de 100k?
Erik zegt
@s2khonda: dan ontploft de motor tenminste niet bij 79.999,99 km maar pas bij 99.999,99 km. Kost wel weer een extra onderhoudsbeurt bij 80.000 km., dat dan weer wel.
Rob zegt
@s2khonda:
Achja, ik kan je horrorverhalen vertellen over een BMW 535i F10. Auto met een nieuwaarde van een ton ofzo. Ongekend pleurishok was dat, waar alles aan stuk ging.
Maar over het algemeen wordt een BMW 535i F10 niet gezien als een ongekend pleurishok waar alles aan stuk gaat. Dus misschien moeten we ons niet te veel fixeren op dat ene geval?
2wheeler zegt
Het verschil tussen foto 9 en 10 in de gallery spreekt toch wel boekdelen.
Verder weer veel waar voor je geld, zal het hier dus gewoon goed gaan doen. En dat is niet erg, ziet er guitig uit imo.
pjjmv zegt
Dat het een duppie op de eerste rij concept is met acceptabele looks, dat is nog tot daar aan toe. De gemiddelde bestuurder zal het verlengen van zijn imago waarschijnlijk net zo spannend vinden als een bak Brinta. Maar die naam, kom op zeg. Een Dacia Plumeau. Enough said.
geelbarrel zegt
@pjjmv: plumeau … lachen… of kamerjas?
What’s in a name…
Als je ziet waar Dacia van gekomen is, doen ze het echt niet verkeerd. 20 jaar terug kwam de eerste Skoda Octavia op de markt met al hetzelfde gebrul er omheen. Maar al te duidelijk dat nog veel mensen alleen maar iets anders kopen uit vrees wat de buren ervan zouden kunnen denken (keeping up appearances!) . Bij nader inzien deugde dat Skoda product toch best wel en nu zie je ze zelfs als leasetopper rondrijden.
Met Dacia is Renault in mijn beleving op de goede weg.
pjjmv zegt
@geelbarrel: Dat hoor je mij ook niet ontkennen. Hetzelfde mag worden gezegd van bijvoorbeeld Kia. Dat er een lage prijsmarkt wordt bediend door Renault met prima marges onder een ander label is slim en het werkt, lekker no nonsense. Rij- en afwerkingskwaliteit is niet voor iedereen erg belangrijk (Brinta). Maar het gaat ook de kant op qua uitgesprokenheid van design dat budget niet saai hoeft te zijn. Wat dat betreft vind ik de naam onder doen aan de positieve trend van het merk.
mashell zegt
@pjjmv: let niet teveel op de naam. Er zijn veel slechtere namen: Driehonderdzestien i. Vijfhonderdtwintig d. Of C63AMG. Of Quashqai. Of Polo. Of Golf. Of Up! Of Touareg.
henkp1 zegt
Ik vind het een stoer ding, ben erg benieuwd hoe het interieur is.
baasbas zegt
Interieur een fractie breder. . De 1.6 dci.. en ik zou’m doen
jaso013 zegt
De grote vraag: blijft het en low budget merk?
Dutchdriftking zegt
Past goed bij een pittig kort kapsel!
E550 zegt
Een kennis heeft een Duster en die geeft echt niks om auto’s. Prima auto van a naar b, maar als je afwerking en comfort belangrijk vind, dan is de (vorige) Duster niks voor jou. Boven de 140 lijkt het alsof je elk moment gaat opstijgen (mega rumoerig), interieur zit vol plastic dat kraakt, problemen met uitlaat, krakende pedalen, schakelt echt verschrikkelijk, niet vooruit te branden + gaat niet harden dan 155.
Maar er mag ook gezegd worden dat de motor best sterk is (vrijwel geen problemen) en dat de auto erg zuinig is op LPG (niet boven de 130!).
realhustler zegt
En vergeet niet dat ze in NL relatief duur zijn door de co2. In andere landen zijn ze pas echt goedkoop. Dan wordt het echt value for money. Bv in Hongarije begint de duster dik onder de 10000 euro
e36thuglife zegt
Achterlichten genept van Jeep Renegade
tarquesh zegt
Ik vind niks aan Dacia door bepaalde Dacia reclames. Die van another one bite the Duster vind ik geweldig, en van het stel dat een Duster niet vind passen bij hun sociale status van winnaren.
Het zijn die belachelijke reclames met die voetbalkinderen en die vrouwen en heren die een sleurhut willen kopen omdat hun goedkope Dacia financiële ruimte toelaat voor een nieuwe sleurhut.
Liever geen sleurhut, maar een snelle auto van een merk met heritage, klasse, en vooral Formule 1 kampioenschappen.