Een Passat met R32 motor klinkt als een geweldige combinatie.
Niets is zo leuk als een sleeper. Een relatief normale auto waarmee je incognito door het verkeer kunt gaan. En als je een keer op de Autobahn bent, kun je ‘m menig sportwagen-bezitter verrassen. Nu is het niet zo om het alleen te doen om anderen te verassen. Maar niet iedereen hoeft het aan de wereld te laten zien dat ‘ie een heel erg snelle auto heeft.
Er zijn zat fabrikanten die snelle auto’s hebben gemaakt die totaal niet opvallen. En dan zijn er natuurlijk automobielen waar je een sleeper van kan maken. Belangrijk daarvoor is om van te voren te weten wat je er allemaal mee kan doen. Bij sommige auto’s is er meer marge voor upgrades dan bij andere.
Passat met R32 motor (en nog wat mods)
En dat is precies waar deze Passat met R32-motor om de hoek komt kijken. De Passat is soms een grote Golf (B3, B4, B6, B7, B8 en B9) en soms een kleine Audi (B1, B2, B5 en B5+). De auto in kwestie is zo’n B5+. Zo van een afstandje lijkt het een redelijke normale Passat te zijn. Het is een US-versie, te zien aan de achterklep en oranje lampjes.
Natuurlijk, de kenner ziet ook wel dat dit exemplaar heel erg laag ligt en er 20 inch OZ-velgen op zitten. Nu rijden er zat gemodificeerde Passats rond, dus zo gek is dat nog niet. De remmerij is dat wel: Audi RS6-remschijven met Porsche remklauwen. Ja, bij deze Passat kun je A6/S6/RS6, Cayenne en Continental GT onderdelen gewoon uitwisselen. Het past allemaal.
Dat geldt ook voor de motor. Standaard kon je de Passat met een arsenaal aan motoren krijgen, waaronder heel erg dikke units. Denk aan een 2.3 V5, 2.8 V6 dertigklepper of zelfs een heuse 4.0 W8. In dit geval heeft deze Passat een R32 motor, zoals de titel al verklapt. Het is de ‘BUB’-motor, die 3.2 liter VR6 die je ziet in de Eos, Passat en Golf. Bijzonder is dat bij die auto’s de motor overdwars is geplaatst, terwijl bij deze Passat de motor in lengte geplaatst is (het is immers eigenlijk een Audi).
533 pk!
Nu levert de BUB-motor niet enorm veel vermogen, maar dankzij een Garett GT3582R-turbocompressor wordt dat ruimschoots gecompenseerd. De lijst qua modificaties is werkelijk ongekend.
Niet alleen is er meer power en zijn onderdelen steviger uitgevoerd (zoals stalen drijfstangen!), maar is er ook meer koeling. De motor levert nu 533 pk aan vermogen en 789 Nm aan koppel, dus op zich mag dat ook wel. Dat is inderdaad heel erg veel, alhoewel wij weten dat een turbo op een VR6 explosieve gevolgen kan hebben. Check deze A3 3.2 VR6 met turbo:
Dan de prijs van al dit moois: 26.500 euro. De auto komt uit 2003 en heeft 182.500 km op de klok staan, maar bij dit soort projecten moet je daar nooit naar kijken. Vaak zijn dit soort auto’s op zoveel onderdelen aangepast dat het niet meer relevant is. Let op: deze auto is volgens de verkoper niet voor beginners. Ook moet je van te voren geld op tafel leggen voordat je een proefrit kan maken. Toch nog interesse? Je kan de advertentie hier bekijken!
Met dank aan Martijn voor de tip!
Robert zegt
Die laatste eis zal zijn om bruiloftgangers buiten de deur te houden?
AudiRS zegt
Ja want een hoop mensen willen een 2003 Passat als trouwauto.
rollingstoned zegt
Ietwat te grote pornojetsers voor een ultimieme sleeper, en die knalgele remklauwen helpen ook niet echt. Als je ze vervangt door standaard velgen en gewone metaalkleurige remklauwen zit je al een stuk meer in de richting ;-)
rollingstoned zegt
ultieme*
Peerke zegt
Ik denk dat de standaard velgen niet meer passen. Weinig ruimte tussen remklauw en huidige velg.
bas2014 zegt
Gaaf project met een dikke setup!
golf1985 zegt
Perfect dit! Volgens mij ook heel mooie gedaan. Dit altijd met een aantal modd een heel mooi clean model gevonden, met het r32 blok en de garrett turbo is die helemaal af
kennone zegt
Het in de lengte plaatsen van dat blok vind ik al een win!👌🏼
Polo Fun zegt
Als het aan de eu ligt blijven er nog weinig ditsoort garages over. Ik heb er altijd van genoten ditsoort projecten. Heel veel auto´s eindigen als stuk vuil in handen van criminelen.
jarnobakker zegt
Ik heb familie met zo’n type tuningsbedrijf.
Is een autoliefhebber in hart en nieren.
Al van kinds af aan.
Hij heeft rollerbank moeten weg doen helaas.
Te weinig animo voor.
Tegenwoordig is het allemaal plug and play wat ze willen.
rob5nismo zegt
Geweldige velgen
Dutchdriftking zegt
Erg gaaf! Persoonlijk was ik voor een station gegaan, en de 2.7 biturbo IPV de VR6. Die motor had sowieso in de B5 moeten zitten ipv de W8.
kniesoor zegt
Vooraf geld betalen om een proefrit te mogen doen. ‘t Is geen Ferrari 250 GTO, hè . . . 🤨
jarnobakker zegt
Ik hou het wel bij mij Kia .
Lach me iedere keer kapot tegenover die paupertjes in hun Audi, Bmw en Mercedes.
Ik rij een Cee’d gt uit 2014 .
Maar wel uit een serie waar weinig mensen maar van weten.
500 per continent.
3deurs en 5deurs samen.
Die van mij komt uit Stuttgart.
Ik trek er een 1m35i uit.
En dit jaar word hij van begin tot eind onderhuids aangepakt door een specialist.
Blok, aandrijving, ophanging, remmen.
Als mensen hem zien denken ze een standaard Cee’d gt te zien.
Tot ik hem start.
Zelfs een blok van een rally auto klinkt dan liever.
dijan zegt
Jarno ; Paupertjes in Audi , BMW en Mercedes ?? En dan op de proppen komen met een opgefleurde Kia? NOU
kniesoor zegt
Naar ik begrepen heb zijn Cee’d GT’s op te voeren tot een peekaa of 300. Da’s een respectabel vermogen, maar nou ook weer niet baanbrekend. Dus me niet duidelijk waarom-ie sneller zou zijn dan een m135i, anders dan dat die laatste niet echt een lichtgewicht is.
Pieterkonijn zegt
De m35i was zeker achteruit aan het inparkeren .