Volkswagen komt uiterst trots met een persbericht over “Park Assist Vision”, een systeem dat zonder menselijke hulp een auto in een parkeervak kan zetten. De parkeerhulp kan van buitenaf worden geactiveerd mbv een afstandsbediening. Om het systeem te presenteren is een Passat prototype gebruikt…
Hoe werkt het exact? Welnu, je zoekt een parkeerplaats, stapt uit, drukt op het juiste knopske van de afstandsbediening en de Passat manoeuvreert zich zelf achteruit een parkeervak in. Zodra de auto stilstaat, wordt de motor uitgeschakeld en sluit de Passat zichzelf af. Leuk bedacht natuurlijk, maar wanneer het systeem op de markt komt is nog niet bekend.
Ik vind het dan wel weer heel denigrerend dat er op de foto’s een man wordt afgebeeld. Alsof die man niet kan parkeren, echt totaal niet realistisch van Volskwagen. Stemmingmakerij!
Wolfsburg, 21 April 2008 – There is something decidedly fantastical about this scene: We observe the approach of a Passat estate, it stops, the driver gets out, slams the door shut and, as he walks away from the car, he aims a remote control back at it. That car now proceeds to reverse park itself into the available space, it then independently cuts the engine and activates the door locks. End of performance. In reality, there is nothing at all fantastical about this demonstration. The live performance by Volkswagen can be viewed at this year’s Hanover Fair (21 to 25 April), where the carmaker is premiering its “Park Assist Vision”, a system with the ability to guide a Passat prototype with absolute precision into a perpendicular parking space, i.e. the kind available on parking lots and in underground car parks. These parking spaces are often too narrow to allow drivers and passengers to get in and out of the car comfortably. In the not too distant future, “Park Assist Vision” will put an end to that.
Having already launched a semi-automatic park-steering system, the “Park Assist”, in its Touran, Tiguan, Passat and Passat estate to help drivers parallel park, Volkswagen is now presenting a concept system at the Hanover Fair which is capable of perpendicular parking – and of doing so fully automatically. The only thing the driver needs to do is select an available space on the monitor of the navigation system, set the selection lever of the automatic-drive vehicle (DSG) to “P” and alight from the car. The driver can, of course, choose to stay in the vehicle until the vehicle has been manoeuvred into its space.
Cameras and ultrasound sensors as parking aids
Two cameras located in the left and right exterior mirrors are responsible for gauging the dimensions of the parking space. The video signals are transmitted to a 2-GHz high-performance computer which then analyses them and sends commands to the steering and drive systems. If the driver has himself initiated the parking manoeuvre, the “Park Assist Vision” will reverse the vehicle into the parking space in accordance with the previously computed course and using electromechanical power steering, the electronic parking brake, DSG and the engine power produced by the idling mixture. Two additional cameras at the front and rear of the vehicle as well as the system’s ultrasound sensors monitor the operation and will stop the vehicle if necessary. The driver may also interrupt the manoeuvre at any time using the remote control.
This new driver assistance system is still in the trial phase of development, and a date has not yet been set for introduction of the system to series production.
UPDATE: en we hebben bewegend beeld!
Stephan zegt
In dat vak zet ik hem er 10x sneller in zonder zo’n afstandsbediening.
El-Loco zegt
Veel nuttelozer dan dit zal het wel niet worden. Als je al niet achteruit kan inparkeren is er iets goed mis met je.
z1p zegt
Zo kun je dus ook in de kleine paarkeer vakken komen, want nu zit je niet meer met je deur tegen een andere auto.
Super VW
Tim zegt
Leuk bedacht, maar kansloos…
VeyronLover zegt
Wat een achterlijk systeem, geen enkel voordeel! Of toch zeer weinig…
Nadelen?
Ja, het kost wss zeer veel geld, het is waarschijnlijk zeer traag, en zie jij in een drukke straat al de auto’s ‘zichzelf’ parkeren? Stel je dat eens voor…
Wacht nog eventjes met dat soort rommel op de markt te brengen VW, wacht a.u.b nog een jaar of 10, wanneer het systeem al wat sneller is!
lambofreak zegt
@ Veyronlover
inderdaad, zeer onhandig in de drukke straatjes. Ik kan die der makkelijker inrijden zonder die rommel, anders moet je maar op een parking van een grootwarenhuis oefenen :-)
verm zegt
@ z1p
Hopelijk kan hij ook uit de parking rijden met die afstandbediening :) , anders heb je wel een probleem
Ilir zegt
Beetje onzinnig lijkt me… Misschien handig voor erg smalle parkeerplekken waar je niet kunt uitstappen… Maar de hamvraag dan: kan ie ook zelf uitparkeren? Anders is het natuurlijk totaal nutteloos (@z1p), dan moet je nl wachten tot de andere weg rijdt.
ps ik vind schrijf je niet een d, niet dt.
pps Volkswagen ipv Volskwagen
Pieter-Jan zegt
Ik hou van gadgets, en dit kan wel tellen.
Race_Kees zegt
Wat een gezeur en gek#nker van al de vorige reageerders!
Er zijn zat mensen die voor geen meter kunnen parkeren, als deze tool die doelgroep helpt bij het parkeren is dat toch geen probleem?
Als je het niet wil dan vink je dat niet aan in de optielijst!
Oké zelf inparkeren gaat sneller als je het GOED kan, maar in al die gevallen dat mensen geen goed zicht hebben of geen talent hebben dan kan VW binnenkort nog een optie aanbieden.
Leuke innovatie VW. applaus voor de techniek.
Tommy zegt
Tuurlijk is het niet nutteloos, terwijl jullie nog staan te klooien met inparkeren sta ik al in de winkel mijn spullen te kopen. Bedenk eens dat je zomaar ergens uitstapt en zo weg kan lopen! Alleen nu nog een oplossing voor de parkeerbonnenautoaat…
speedlimit zegt
Goed afgekeken van toyota/lexus maar nu met ’n afstandsbediening erbij ;)
majinstar zegt
@t tommy: daar heb je wel een punt. Gewoon weglopen, op knopje drukken en terugkomen.
Klaar is kees. :)
ZOEF zegt
Race Kees zegt: “Er zijn zat mensen die voor geen meter kunnen parkeren, als deze tool die doelgroep helpt bij het parkeren is dat toch geen probleem?”
Maar mensen die niet eens de voertuigbeheersing hebben om hun auto behoorlijk te parkeren horen geen rijbewijs te hebben en horen in het verkeer NIET thuis.
Tom# zegt
@ z1p: Kijk jij snapt hem!
Misschien wel goed idee, maar of het echt veel voordelen heeft? Misschien in een parkeergarage?
Oul@ zegt
@Autoblogger…..
In de 3e alinea ff het volgende aanpassen. “ik vindt………….”
On topic.
Ik zit te wachten op het moment dat je aangeeft waar je naartoe wil en dat je auto daar voor je naartoe rijdt. Kan je ’s ochtends nog ff langer slapen, lui dat ik ben. :)
Jos zegt
James Bond truukjes :)
Ertje88 zegt
@ ZOEF,
er zijn ook zoveel moordenaars in de maatschappij, die horen er niet maar zijn er toch. Er zijn mensen die niet fatsoenlijk kunnen parkeren, die horen er volgens jou misschien niet maar zijn er toch.
En btw, stel je laat je Tiguantje inparkeren in een nauwe parkeerplek. je kan er zelf niet in natuurlijk, anders zou je je afstandsbediening niet gebruiken mrja je doet het toch. Komt de eigenaar van de auto naast je aangelopen, suzuki alto uit de 90er jaren, doet zn deur open, klinggg, dikke kras in je zwart metallic lak…
Kheb ook gemengde gevoelens over dit stukje techniek, wat waarschijnlijk rond de 2500 euro zou kosten.
Jesper zegt
Nounou wat een ophef zeg… de Prius beschikt al jaren over deze technologie. Dat gaat dan wel niet op afstandsbediening, maar alsnog komt er geen mens aan te pas. Én de Prius kan ook fileparkeren uit zichzelf.
RX-7 Owner zegt
dit is natuurlijk voor vrouwen uitgevonden
ZonParaplu zegt
Als je de auto nu kon besturen met die sleutel was het misschien nog intressant. :P
Als hij kon fileparkeren hebben er mensen misschien nog aan.
En dan heb ik het over de mensen die het echte slechtoffer zijn van mensen die niet kunnen fileparkeren. :P
Race_Kees zegt
@ ZOEF: Ga eens op een vrije woensdagmiddag bij het winkelcentrum kijken; genoeg mensen die wel een rijbewijs bezitten maar hun auto niet fatsoenlijk kunnen parkeren. Ze hóren het te kunnen omdat ze hun rij-examen hebben gehaald, zo horen mensen ook te weten dat je de maximumsnelheid niet mag overschrijden. Allemaal permanente rijontzegging?
@Jesper: Het inparkeersysteem van VW is ook al weer wat maandjes oud, nu hebben ze een extra handigheid ontwikkeld.
Het werkt trouwens beter dan de Prius/Lexus versie!
A6'er zegt
Wedden dat er een kleine kabouter achter et stuur zit!!!
Pieter-Jan zegt
Dit is niet parallel parkeren, waarbij chauffeur zelf moet inschatten of de wagen er wel in past.
Zoef zegt
Race Kees: kijk uit voor mijn knopjes he of druk je er bewust op?
Wie akkoord is met de door links opzettelijk pesterig laag gestelde autovijandige “maximumsnelheden” is GEEN autoliefhebber.
En niet kunnen parkeren gaat niet in een zin met het overschrijden van (dit soort) maximumsnelheden. Dat is niet ernstig, want van een heel ander kaliber. Waarom contesteer ik nauwelijks andere verkeersregels (behalve de voorrang van rechts)? Vanwege het fundamenteel andere karakter van een snelheidsbeperking tov andere verkeersregels.
Geen permanente rijontzegging, waarom denk je dat ik zoiets zou willen?
Oefenen tot ze’t kunnen en aantonen. De meesten slagen er dan wel in.
En wie het niet onder de knie krijgt, inderdaad, die moet zich eens afvragen of autorijden wel zo’n goed idee is.
En wat die snelheden betreft: iedereen moet ten allen tijde aan verantwoorde snelheden rijden. De gezagvoerder van een auto dient dat zelf te kunnen inschatten zonder opgelegde limieten. Ik gebruik bij wijze van boutade de term gezagvoerder, om het belang van goede rijkwaliteiten voor bestuurders te onderstrepen. Hoewel ik geen tegenstander ben van ernstige snelheidssuggesties (die een juridisch karakter kunnen krijgen bij de beoordeling van ongevallen).
Als het over je rijstijl gaat is the proof in the pudding: wie niet betrokken raakt in ongevallen is een goed chauffeur. Niet wie het braafst de regeltjes volgt. Niet dat ik regels minacht, maar ik hou wel voor ogen dat de huidige verkeersregels zijn gemaakt door bewuste autohaters die de auto bewust willen benadelen. Dat kan je geen ernstige regels noemen.
Zoef zegt
ja die proof, dat is een anakoloet geworden. Dat moet zijn: als het over je rijstijl gaat zit the proof of the pudding in the eating:
bluemotion zegt
Supersysteem!!
Ik weet zeker dat er een markt voor is en het wel weer volkswagen die het introduceert.
Toyota was inderdaad eerder maar dat systeem kan alleen fileparkeren. Dat heeft Volkswagen ondertussen ook alleen kost het dan de helft. (op touran en passat)
Heerlijk VW, ga zo door.
Le Feber zegt
K moet zeggen dat ik het een echt zwaar doelloos systeem vind,…
Als jij zelf echt niet goed kan inparkeren ga dan lekker een cursus volgen ofzo, dit gaat namelijk werkelijk nergens over. Wat blijft er over van auto rijden straks helemaal niks meer….
Race_Kees zegt
@Zoef: waar komt die opgekropte frustratie vandaan?
En dat je mij GEEN autoliefhebber noemt deed mij hartelijk lachen, waarvoor dank.
Zelf rijd ik ook altijd te hard, maar ik vind het zo ongelovelijk triest dat je de ‘linkse autohaters’ de schuld geeft van je eigen hardrijden. Wees een vent en accepteer die boete. (Ik stem VVD trouwens, = links? nope.)
Even rationeel bekeken is de tijdwinst die je op een gemiddelde woon-werkafstand behaald met hardrijden te verwaarlozen.
Hardrijden hoeft niet meteen gevaarlijker te zijn, als je harder gaat rijden moet je beter opletten en nóg beter gaan vooruit denken en kijken.
(Of zat ik nu wéér aan die knopjes? :))
Pak een pilsje en laat die frustratie gaan..
Yannick zegt
hoe zit dat dan met het schakelen?? zelfs met een automatic?
normaal met zo’n zelfparkerende wagen vraagt die voor hem in 1 of R (of D of R)
te zetten… is dat dan een gerobotiseerde pook ofwat?
StormRAM zegt
Lijkt mij een handig systeem. vooral met de ‘wat grotere’ auto’s waarbij inparkeren toch al niet simpel is door de grote afmetingen.
Denk ook dat mindervaliden met een rolstoel gebaat zijn bij dit systeem, want als ze buiten de parkeerplaats uit kunnen stappen (whahaha, humor…. ) dan hebben ze al meer ruimte dan in zo’n hele krappe parkeerplaats ;) Als het in- en uitparkeren dan gemakkelijk is, lijkt me dit systeem wel een galmend hallelujah-tje en een driewerf hoeraatje waard.
JP West zegt
Een paar flinke bull bars en een trekhaak lijken mij wel zo praktisch… :-) Als VW dan toch zo nodig moet, schuifdeuren werkt ook prima op een smalle parkeerplaats. Dit is echt een dikke onzin uitvinding.
Kelthas zegt
De sensoren hebben enigsinds hun nut bewezen en de achteruitrijcamera kan ook nog door de beugel. Alle andere, nieuwe methoden tonen enkel aan dat de hedendaagse chauffeur binnenkort niets meer zal moeten kunnen. Where did all the fun go?
Rick dos zegt
Heel mooi. Kán betekenen dat we meer parkeerplekken in parkeergarages kunnen krijgen met dezelfde ruimte. Je hoeft immers geen rekenig meer te houden met in en uitstappen.
…ervan uitgaande dat de auto er ook weer uitrijdt….
Jan zegt
@Rick dos, als het batterijtje van je afstandsbediening net leeg is als je hem er wil laten uitrijden sta je daar wel mooi met je auto waar je niet inkan…
Rick dos zegt
@Jan
Ja, maar dat sta je ook met centrale deurvergrendeling. ;)
Tombnolz zegt
@ Rick dos: Ja, maar dan draai je de deur toch gewoon manueel open? Daarvoor dient dat gaatje rechts van je klink. :)
Mij boeit dit soort high-tech helemaal niet. Parkeersensortjes zijn heel handig, maar nog meer moeten we toch niet betutteld worden? Autorijden moet leuk blijven en parkeren moet je er maar bijnemen. En als je van de eerste keer je vierwieler perfect geparkeerd hebt gekregen, dan ben je toch ook blij? Dat gaan ze ons toch niet ontnemen?!
Overigens, alles aan een auto kan kapot en alle elektronica gáát ooit kapot… Stel je voor dat dit systeem het begeeft en je Passat recht de Phantom die erachter staat ramt? Wenen zei je? Ok, wenen dan!
Rick dos zegt
:oops:
“Wat zeg je, schat? Slapen? Ja, ik kom eraan!” ;)
Tombnolz zegt
Slaapwel Rickard!
Tralalala...:D zegt
Jongens!
Ik zeg altijd maar zo:
De beste stuurlui staan aan de wal!
En in dit geval kan je dat letterlijk nemen! :D
jurrian zegt
het wachten is op de eerste parkeerassist die een kind of een hond aanrijd. overbodige troep. ik zal hier geen cent aan uit willen geven.
K-Kalkan zegt
Ik vind het wel wat hebben!
Alleen of ik het zelf later ook zou kopen betwijfel ik… ;)
Alleen een opa’tje in de buurt die kan echt niet parkeren…
Hij neemt gewoon 2 parkeerplaatsen in beslag :O
Dus.. wel handig.. :D
StormRAM zegt
Alles heeft zo z’n voor- en nadelen, en om dit systeem nou standaard op de auto te zetten: nee, daarmee ontneemt het sommigen het rijplezier. Dat is zeker waar! ;) maar om nou te zeggen dat het een nutteloos systeem is: nee! dat is het nou ook weer niet. Ik denk dat het voor bepaalde doelgroepen eeen handige manier is om hun bolide te parkeren. Dus, beste VW-ingenieurs: ontwikkel dit systeem en lever dit als optie op de grotere VW’s :)
Sennie zegt
haha met zo’n systeem ben je echt pimp
ramon zegt
dit is een echte moordenaar ik heb reeds bij diverse testen in duitsland gezien waar het mis ging
als we alle autos uitrusten met een dergelijk systeem zal de wereldbevolking snel slinken . ik heb wel gemerkt dat deze systeem gekopieerd is van de shuttles die in china draadloos rijden .
Johan zegt
Dit kan heel nuttig zijn, want na inparkeren hoef je je auto niet meer uit.
Op termijn kunnen parkeervakken in parkeergarages en op parkeer terreinen smaller worden wat tot gevolg heeft dat er wel meer wagens op de zelfde ruimte geparkeert kunnen worden.
Ashvin zegt
Ik vind het een geweldig systeem, ik zelf zou het niet gebruiken. Maar als anderen deze techniek kunnen gebruiken vind ik alleen maar beter, want wie heeft het nou nooit gehad dat er altijd wel iemand bij inparkeren JOUW auto beschadigt en gewoon mooi wegrijdt. Dat probleem wordt hiermee opgelost!
Goed Gedaan van VW!
Mesy zegt
Nu nog maar een auto die ons overal heenrijd!!
autoblogger zegt
Filmpje! http://www.autojunk.nl/clips/view/139246
K-Kalkan zegt
@ Filmpje; Knap gedaan! En zo langzaam gaat het niet, vast sneller dan de gemiddelde vrouw!
Hans zegt
Hoe zit het verzekeringstechnisch………..kan de verzekering de schade op je verhalen als je met je afstandbedieninkje iemand aanrijdt of als je auto een ravijn in donderd?
Onzinnige optie…meer voor pantsers die niet kunnen inparkeren in zo’n groot parkeervak.
marruk zegt
Ja en als er een vrouw met dat ding op de foto werd gezet dan was het weer niet van deze tijd en ook weer niet goed. Lekker belangrijk!
Het bestaat al 10 jaar voor caravans voor de senioren wegens het duwen,
maar dat spelen met de koppeling en het stuur plus de rem leer je bij je rijbewijs en er komt geen kracht aan te pas… Beetje overbodig dus vind ik.
johnny Walker zegt
Rick dos schrijft (21 April 2008 om 23:06 ):
Heel mooi. Kán betekenen dat we meer parkeerplekken in parkeergarages kunnen krijgen met dezelfde ruimte. Je hoeft immers geen rekenig meer te houden met in en uitstappen.
…ervan uitgaande dat de auto er ook weer uitrijdt….
Jan schrijft (21 April 2008 om 23:15 ):
@Rick dos, als het batterijtje van je afstandsbediening net leeg is als je hem er wil laten uitrijden sta je daar wel mooi met je auto waar je niet inkan…
Dan moet je ff appeldoorn bellen… ;-)
En hoe zit het dan met de handrem?