Na de Passat Limited Edition is het over. Dit zijn de 1.973 laatste exemplaren.
Het begint een beetje een uitgekauwd riedeltje te worden. Crossovers zijn enorm populair en dat gaat te koste van de ouderwetse sedans. Fabrikanten zien dit natuurlijk al langer aankomen. Er is veel meer interesse in de modellen met hoge zit en met de vergrijzing die op komst staat, zal dat alleen maar toenemen.
Ondanks dat mijn opa en oma zich altijd in een Volvo 340 of 440 konden vervoeren, schijnt dat tegenwoordig fysiek onmogelijk te zijn, ondanks het enthousiasme van Olga Commandeur waarmee men de dag start. Dat betekent dat veel sedans geen opvolger krijgen. Ook met de Passat ‘NMS‘ is dat het geval.
New Midsize Sedan
De Volkswagen Passat is altijd een een beetje apart geval geweest. In sommige gevallen was het een grotere Golf met meer ruimte. Maar met andere generaties werd juist het platform van een Audi gebruikt. En ja, die wijken af. En dan zijn er nog de nodige verschillen qua markt. Zo is de Passat (B8) die wij in Europa krijgen anders dan de Passat (NMS, New Midsize Sedan) die je in de States kunt kopen. Voor alle duidelijkheid, het gaat om die laatste in dit artikel.
De Passat NMS is in vergelijking met onze Passat wat groter en goedkoper gebouwd. Daarnaast staat ie op een groter doch eenvoudiger PQ-platform (geen MQB). Dus minder fraaie materialen en verfijnde afwerking, zodat die lagere prijs mogelijk kon zijn. De auto was aanvankelijk best een succes, maar halverwege de carrière zakten de verkoopcijfers in elkaar om niet meer overeind te krabbelen. De auto liep al mee sinds 2011, dus logisch dat de auto nu een spuitje krijgt.
De laatste 1.973 exemplaren worden nu gebouwd. Ondanks dat de auto ‘Limited Edition’ heet, eert de auto de fabriek in Chattanooga en had ie Chattanooga Edition moeten heten, nietwaar? Daar staat de fabriek waar de Amerikaanse Passat NMS gebouwd wordt. Zo kun je in de bodem van de bekerhouders een stukje van de kaart van Chattanooga zien. Het aantal van 1.973 moet refereren aan het eerste productiejaar van de Passat.
Kleuren Passat Special Edition
Van die 1973 stuks worden er 411 Passats uitgevoerd in Aurora Red met zwart interieur. Dat 411 slaat op de productiecode van de voorganger van dit model Passat. Dan zijn er 423 (de areacode van Chattanooga) die in Racing Green gespoten zijn met bruin leer. Deze kleur was uniek voor de Atlas (en Passat B5), maar komt nu ook op de Passat. Het interieur is Mauro Brown. Die interieurkleur is ook aanwezig op 524 witte Special Editions. Ten slotte zijn dan daar 615 stuks in het zilvergrijs met zwart leer.
Na deze 1.973 is het over en uit voor de Passat NMS. Een opvolger komt er niet. Dat lag al in de lijn der verwachting. De fabriek in Chattanooga gaat nu ID4’s bouwen. De prijs van de Passat Limited Edition is 31.290 dollar, omgerekend 26.550 euro. De motor is een 2.0 TSI viercilinder met 175 pk en 280 Nm die via een DSG-automaat de voorwielen aandrijft. Qua opties krijg je ongeveer alles wat mogelijk is. Prima deal, nietwaar?
osmo zegt
Lekker kleurtje dat groen.
pindakoning zegt
Net ding voor dat geld, zeker in dat groen. Voor 26k rijden wij in NL een polo..
boomhauwer zegt
@pindakoning: gelukkig is nl de wereld niet.
piebepost zegt
Gelukkig de VS ook niet.
wimof zegt
Ik blijf het herhalen, een destijds bekend renner (die de Amstel goldrace won) besteld in de US een Ausi S5 waarvoor ik een zeer nette offerte had gemaakt tegen de helft van mijn aanbod De HELFT, we worden in Europa serieus bij ons pietje genomen.
slisse zegt
@wimof: net wat ik ook dacht
roadrage78 zegt
@wimof: In Nederland kan je ook zonder belastingen (lees ongeveer de helft) af te tikken een nieuwe auto kopen. Maar dan moet je hem wel vanuit het buitenland bestellen.
mashell zegt
Als die renner na een valpartij, bijvoorbeeld in de Amstel gold race, weer opgelapt moet worden kost hem dat in Nederland minder dan de helft van wat het in de VS kost. Moraal van het verhaal, financiële stelsels zijn lastig te vergelijken. Wat wel (hoe snap ik niet) meetbaar is dat de sociale stelsels van de Noord Europese landen de hoogste kwaliteit van leven bieden. Dus misschien is het niet zo erg dat de auto’s duur zijn.
wimof zegt
Een Duitse wagen, gebouwd in Duitsland wordt verscheept en wordt daar tegen de helft van de prijs van België verkocht, dat is toch een vergelijking die steek houdt, En Ivanov had enkel een kennis in de US laat ons hem bij zijn nam noemen Jim. En de Belgische invoerder heeft NOOIT de ombouw naat EU specs willen doen. Moraal van het verhaal: hij heeft, als ik het nog goed voor heb, 4 jaar op Amerikaanse platen mee rondgereden, (In België)
Joris24 zegt
Alles leuk en wel, maar als ik zie hoe beroerd de infra, sociale voorzieningen, zorg, et cetera in de VS geregeld is, dan laat mij maar bij mijn pietje genomen worden in Europa. Ik ben zes keer in de states geweest, in totaal in 8 staten, en het wordt langzaam maar zeker echt een derdewereldland. Infrastructuur wordt amper onderhouden, gebouwen zijn in slechte staat, men staat politiek lijnrecht tegenover elkaar waardoor oplossingen verder weg zijn dan ooit. Joe Average werkt 60-70 uur per week om een houten huis te financieren, studie is zonder scholarships of rijke ouders vrijwel onbetaalbaar. Als je ziek wordt ben je de pisang, zorg is onbetaalbaar. Ik kan nog wel even doorgaan, maar laat mij dan maar 130 euro per maand MRB betalen voor mijn ouwe dieseltje en dan over onze biljartlakens van snelwegen het land door rollen.
piebepost zegt
En dan laat je al die drugskikkers die overdag midden op straat lekker staan te trippen nog onbenoemd. En niet alleen in de talloze buitenwijken hoor, midden in het centrum, in een willekeurig wijkje in een dorpje in Nevada waar meer dan de helft rondloopt met zo’n ingevallen kop (niet overdreven), natuurlijk in al die trailerparks, om idioot van te worden. Of al die krotten als je op het platteland rijdt, waar dan ook nog mensen blijken te wonen. Of al die zwervers.
Have fun in je dikke Escalade. Als dat rijkdom is, stap ik met liefde hier in Nederland in mijn tweedehands Volvo’tje.
Johanneke zegt
Komt nog wel belasting bij of niet? In Californië is de total tax tussen de 7 en 10% ongeveer, ligt een beetje aan het district. Dus daar zal deze auto richting de 30k euro kosten.
Alsnog een schijntje vergeleken met Nederland.
slisse zegt
@Johanneke: mijn Passat met alles op en aan 60K€ 🥺
wimof zegt
Mijn prijs was 95.000€ met 9´% korting, wat gigantisch veel is als je weet dat een dealer 10% krijgt/kreeg en nog een paar % extra als hij heel braaf was geweest en een groot veelvoud van die 2% had geinvesteerd. Laat ons duidelijk zijn, daarom zijn garages duur, in de een zijn ogen schandalig duur en de andere gewoon duur. Ook daarom worden zoveel vierkantjes rond of ga je overkop als je teveel scrupules hebt (zoals ik).
Charles Taycan 4S zegt
Goeie deal! Veel auto voor weinig geld!👍
jippie zegt
Ik heb vaak het idee dat Afrikanen graag in sedannetjes rijden… vlak de populariteit van sedans in Europa de komende jaren dus niet uit.😃
piebepost zegt
Daar moet dan wel een logootje op bling blingen van één van de 3 Duitse merken die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Ik zie weinig kansen voor VW.
martinus.tussengas zegt
Ik hou van m’n SX4 sedan! Schaam ik me niks voor! 😬
potjak zegt
We moeten het wel in perspectief zien. Voor dit geld koop je ook een nieuwe Ford Mustang en zijn grootste concurrent de Toyota Camry is goedkoper. Persoonlijk vind ik deze VW alles behalve mooi.
marcomanta zegt
VW, neem gewoon afscheid van de naam Passat, is out of date. De naam Arteon bijvoorbeeld klinkt vele malen mooier.
vaakbenjetebang zegt
Een beetje een pretentieuze Limited Edition, zeker met die ‘hoedtik’ naar 1973. Alsof die eerste Passat zo legendarisch was. Ach ja, het is wel veel waar voor je geld en de groene tint doet hem goed.