Tja, 2.463 kilometer op 1 tank dat is best veel. Heel veel. Het is hetzelfde als van Londen naar Malaga rijden. In dit geval is de betreffende rit gereden door een fanatiekeling van The Sunday Times (Gavin Conway) en hij heeft daarbij een gemiddelde aangehouden van ongeveer 45 mph (72 km/u). Het verbruik is goed voor een vermelding in het Guinness Book of records.
Onder de motorkap van de Passat vinden we een 1,6 liter dieselmotor met 105 pk en 250 Nm. Probeer geen sprintjes te trekken, want dit ding doet 12,5 seconden van 0 tot 100. Een topsnelheid van 193 km/u worden we ook niet heel enthousiast van, maar hij is wel heel zuinig. Waarschijnlijk zuiniger dan alle hybrides die nu op de markt zijn. Dat komt onder andere door aërodynamische modificaties aan de carrosserie, een lagere rijhoogte, een start-stop systeem en banden met lage rolweerstand.
De brandstoftank van de Volkswagen Passat BlueMotion was bij de start helemaal leeg gemaakt en vervolgens gevuld met 77,25 liter standaard diesel, waarbij we het totale brandstofverbruik kunnen vastzetten op 3,1 liter per 100 kilometer! Het standaard verbruik voor deze Passat is 4,4 liter per 100 kilometer.
PS: Dat is bijna vergelijkbaar met het project ‘Mijn BlueMotion‘ welke gisteren is afgesloten. Joan Lindhout (25) vertrok afgelopen donderdag vanuit Amsterdam met zijn gemodificeerde Volkswagen Golf 1.9 TDI (2001) om tijdens een zuinigheidsrit naar Stockholm (herkenbaar) een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 30 (3,3L/100km) te realiseren. Met een Golf V TDI van 9ff kun je eventueel nog beter resultaat behalen; die rijdt 1 op 33.
floryn zegt
Mannen met verlagingssetjes zijn geen sjonnies, ze zijn milieubewust!
The360box zegt
Ja, vast bergafwaarts, en om van London naar Malalga te komen ga je via de tunnel(+-30KM). Eenmaal in frankrijk bergafwaards en lekker warm, zo kan ik ook 1 op 30 rijden.
Schijnbaar moet die Ibiza ding toch ook zoiets halen, nou ik hoor nog niks van records, allemaal bullshit die cijfertjes.
NLBUURMAN zegt
@The360box: wie zegt dat hij naar Malaga is geweest, er staat alleen dat het net zo ver is.
The360box zegt
@NLBUURMAN: ”Het is hetzelfde als van Londen naar Malaga rijden. In dit geval is de betreffende rit gereden door een fanatiekeling van The Sunday Times (Gavin Conway) en hij heeft daarbij een gemiddelde aangehouden van ongeveer 45 mph (72 km/u). ” Kan je lezen, hij maakt een vergelijking, er staat, de betreffende rit, dus van London naar Malaga.
Mairsil zegt
@The360box: Weet jij een plek waar je 2400 km bergafwaarts kan rijden? Meestal moet je na een paar km toch weer bergopwaarts voor je er weer af kan…
Farzan zegt
Doet die meneer toch wel heel stoïcijns.. even ca 35 uur rijden zonder een kickdown..
Geen autoliefhebber denk ik..
okmer zegt
Na de meivakantie terug gereden met Passat (gelukkig dikke diesel ipv bluemotion): bijna 2400 km en een gem. snelheid van 121 km/h incl. stops.
Oh, het brandstofverbruik? Laat ik het maar houden op een veelvoud van bovengenoemde :P
PaulB zegt
@okmer:
Weet iemand het verbruik van mijn (voormalige auto) passat 3.2?
1 op 5 als je gemiddeld 170 rijdt toch best netjes hè?
Citrofiel zegt
En waar ging die rit naartoe? Nergens zeker… Zinloos verbruik, wat milieuvervuilend, zo’n zuinigheidsrecord.
Ik neem aan dat hij veel snelwegkilometers heeft gemaakt, op andere wegen zijn te veel tempowisselingen. Met 72 km/h urenlang op de snelweg. Gaap…
The360box zegt
@Citrofiel: Ik dacht Malaga, maar weet dit echt niet zeker :)
Citrofiel zegt
@The360box: Autoblogger maakt even een vergelijking met een bestaande A-naar-B-afstand om de afstand beter tot zijn recht te laten komen.
@Jochempie: Dat is het toch ook?
Jochempie zegt
Nette prestatie! Nu nog een snelle auto met zo’n actieradius.
@Citrofiel: Als het nou een doelloze rit was geweest…
Jokkebrok zegt
O, ik dacht met een tank van 5000 liter ofzo, maar dat valt dus mee!
Wolfsburger zegt
Wat een negativisme! Dit is toch een hele prestatie!? Hulde!
Bart zegt
Kijk, zo laat je zien dat je voor dergelijke waarde iig geen hybride nodig hebt. Vag was ten tijde van de Lupo 3L al de tijd ver vooruit, nu met een auto van dit formaat een zelfde waarde halen mag best als een prestatie gezien worden.
SjonnieKroket zegt
@Bart: Hoezo ver vooruit? Dat ding haalde geen 1 op 33. Een doodnormale ax 1.4 diesel kon ook 1 op 27 rijden op de lange afstanden en dat zonder Direct ingespoten diesels,zonder turbo met 4 cilinders..Tijd ver vooruit? yeah right
Bumer zegt
Knap van hem, ik zal het hem ook niet nadoen ;)
Je rijd in ieder geval wel lekker zuinig in zo’n Bluemotion en je hoeft niet voor gek te staan met het uiterlijk van bijv. een Insight of andere bomenknuffelaarsmobiel… Ik zou het wel weten.
BananaFlip zegt
Ja, de Passat BlueMotion is heel erg zuinig. Dat wisten we toch al? Dat iemand een gemiddeld een liter minder verbruikt is fijn maar niet interessant en onnodig. Hoewel VW deze publiciteit natuurlijk liever niet mist.
SjonnieKroket zegt
C5 3.0 V6 met 6 traps automaat haalt ook 1 op 18 bij 65kmpu(in de 6) deze passat mist 2 cilinders en 100pk.
meneersander zegt
Hoezo doen ze dit niet met die domme Prius?
peter zegt
ik zou wel willen weten of deze wagen nog altijd dynamischer is dan een prius, met zen groene banden enzo.
Tenslotte is de nieuwste prius toch ook niet underpowered vind ik.
Ik vraag me daarnaast wel af of deze prestatie zo bijzonder is. Met een BMW 318d moet dit toch ook benaderd kunnen worden ? en die bied wel plezier.
T-Mon zegt
de kunst is zo constant mogelijk rijden. In frankrijk heb ik een gemiddelde van 1 op 18.3 gehaald over 3500 km. incl. ritjes naar het strand en stapavonden. En dat in een corsa 1.4 sport op benzine uit ’94 en niet met het idee zo zuinig mogelijk te rijden, anders had ik 1 op 20 wel gehaald.
Arnold zegt
Als er een 250 liter tank zou hebben gezeten in onze 2.0 tdci mondeo had ik het ook gehaald:P
Onehp zegt
Huld3 aan de expertise commentaren hier, je moet het maar kunnen, van op je luie achterwerk een prestatie van een ander critiseren. De eerste die met zijn AX, Lupo, Ibiza etc 2500km ver komt op een standaard configuratie, met twee kubiek aan interieurlucht en zonder gebroken rug mag nog een commentaar schrijven…
Tja en zinloos? De meeste autoraces dan, wil je eerst over de finish zijn kan de beste man/vrouw in de pole mss ook beter gewoon uitstappen en een sprintje van drie stappen doen bij groen en dan zijn ze ook aangekomen he, waarom al die rondjes voor niks rijden? Alsof ze dat niet al eens eerder gedaan hebben? Duh
Pieter-Jan zegt
De autoblog snobs zijn niet capabel om VAG of iemand die ermee rijdt ook maar één beetje respect te gunnen. Wacht maar wat voor circle jerk er zal plaatsvinden als iemand dezelfde stunt doet met een BMW. Kleine mensjes é, wat ga je eraan doen?
gorre zegt
ik heb 1 op 17 gehaald met een volgeladen Espace 2.0dci 175pk van brussel naar Fréjus met 4 personen aan boord , wel ’s nachts gereden en constant 130 op cruisecontrol
Dus ook veel zuiniger dan wat Renault voorop stelt
de sjonnies zegt
Ben niet zo onder de indruk, mijn oude 2001 TDI met 130 paarden en 6 verzetten harkbak draaide bij 120/130 makkelijk 1:20, ik reed vaak meer dan duizend kilometer op een tankje gasolie.
En deze heeft een 1.6 Dieseltje, is verlaagd, aerodynamisch aangepast, lage rolweerstand banden, start stop systeem en een bestuurder die niets heeft gegeten want dan ben je lichter; geen flesje water, geen climate control aan en achter vrachtwagens slipstreamen.
rstyled zegt
Erg knap dat mensen dit kunnen. Zelf haalde ik 1 op 21 Naar Parijs en terug met een e46 330cd.
mijnbluemotion zegt
Indrukwekkende prestatie met een standaard auto!
Wij hebben dus afgelopen weekend hetzelfde verbruik (3,15L/100km = 1 op 31,67!) gehaald over 1615,17 kilometer van Amsterdam naar Stockholm met een aangepaste VW Golf IV 1.9 TDI met bijna 3 ton op de teller! Er zat nog 4 liter in de tank toen we arriveerden. Zie http://www.mijnbluemotion.nl/we-hebben-het-gehaald-88
P.S. die Golf van 9ff rijd geen 1 op 33, dat is ze niet gelukt, ze bleven bij 1 op 25 steken!
erce zegt
@mijnbluemotion: gefeliciteerd! Ik heb je gevolgd via autoweek en je site. Erg leuk project!
KoFFiE zegt
Wat een interessant nieuws…
Beetje Verward zegt
Is gewoon een prima prestatie. Een gemiddelde van 72km/u is heel normaal in gemengd verkeer (70% snelweg met 120/130, 20% 80/90 en de rest stadsverkeer.
Een hybride als de Prius is behalve zuinig ook erg schoon. Reed gisteren weer achter zo’n mooi Passat diesel en moest toch even de luchtcirculatie op intern zetten; wat een roetpluimen!!!
Overigens vind ik de Prius III mooier dan de Passat (zeker na de VW facelift).
Beetje Verward zegt
En op de (tussen)sprint is een Prius in het algemeen de bovenliggende partij in vergelijking met de VAG’s Blue Motion. Het is maar wat je belangrijk vind.
Laurens zegt
Leer toch eens schakelen, opa, als je eerlijk zijn belangrijk vindt.
OT: sites als werkelijkverbruik.nl laten ook al heel lang zien dat voor een lage werkelijke CO2 uitstoot, de dieselmotor koning is. En de meerprijs van die techniek is verwaarloosbaar, totdat de overheid zich ermee bemoeid.
autogek123 zegt
@Laurens: Ik heb even zitten bladeren op “jouw” werkelijk verbruik.nl. Maar zie geen auto’s die nog in fabriekscijfers nog in werkelijk gebruik schoner zijn kwa CO2 dan de Prius. Dus die dieselmotor mag dan wel koning zijn, maar dan is de Prius nog steeds keizer. ;)
En ik lees ook dat de BlueMotion Passaat 1.6 het in de spec. cijfers niet haalt om de Prius te verslaan. Nog in de 0 tot 100km, nog in de 80 naar 100 of 120 in welke versnelling dan ook. ;)
Prius 2, Passat BlueMotion 1.6 0. :lol:
OT: Nu precies hetzelfde door dezelfde mensen in dezelfde omstandigheden laten doen in de nieuwe Prius. Kijken wat het scheelt in verbruik, CO2 uitstoot en NOx. ;)
Laurens zegt
@autogek123: je moet wel een gek zijn om een prius met een middenklasser te vergelijken.
-edit: houd het een beetje netjes a.u.b.-
autogek123 zegt
@Laurens: De Toyota Prius ligt tussen de Golf en de Passat in. En de binnenruimte is net zo groot als de Passat.
Daarnaast vraag je zelf om het schreeuwen van discriminatie. Want je tweede opmerking is zeker weer normaal? Ik krijg steeds meer medelijden met je.
Laurens zegt
@autogek123: tuurlijk, jij weet alles over binnenruimte. Maar de prius verliest het van de golf, laat staan van de passat. Lees maar eens een testje…
Laurens zegt
d=t :-(
Beetje Verward zegt
Ach pietjezeur, ik heb 1 miljoen kilometers geschakeld. Op zich geen probleem on soms best leuk. Maar een automaat is zooooooveel beter: sneller soepeler relaxter.
Laurens zegt
Dus je kent het concept, hou dan eens op met onzin beweren de hele tijd? 80-120 doe je het snelt als je…
Zoef zegt
45 mph? hij heeft dus op geen enkel moment auto gereden?
Kijk, je kan ook met een boot via sluizen een soort voortgang maken, maar dat is natuurlijk nog geen varen, of met een vliegtuig een runway aftaxieën, maar dat is nog geen vliegen daarom, niet? Ook kan je met twee man een kano ondersteboven op je hoofd langs een tropenpad tussen twee watervallen transporteren, maar dat is nog geen kanovaren he?
45 mph – 72 km/u, neeeee jongens, dat waren niets anders dan transitiesnelheden naar het echte autorijden toe. Telt niet. TELT NIET!
Bart zegt
@Zoef: Je hebt echt geen flauw idee wat stadsverkeer doet met je gemiddelde, zeker als je voor een verkeerslicht stilstaat.
Ik haal gemiddeld iets van 60km per uur bij mijn woon-werk verkeer. Ik rijd dan 120km lang snelweg en slechts 10km stads/provinciaal.
Zoef zegt
Ik haal ook zoiets gemiddeld inderdaad, maar deze heeft zowat enkel snelwegen gedraaid. Enkel waar strikt nodig ging hij even van de snelweg af – gegarandeerd tegen een slakkegangetje dan. Dan vind ik de kunst van de jongens van MijnBlueMotion veel mooier als je ’t mij vraagt.
AudiQuatro zegt
nja, is erg zuinig, ik verbruik minimaal 2x zoveel benzine maar daar heb ik dan wel 10x zoveel plezier van!
YelloMello zegt
het is geen start-stop maar stop-start systeem…
.
.
(omdat het systeem tijdens het in bedrijf zijn van de motor actief is)
.
verder heeft de goede man veels te langzaam gereden, ik haal dat gemiddelde ook, maar dan woon-werk verkeer met de Lupo 3L. Terwijl ik met het verkeer mee rij…….
Dimglor zegt
Moet uiterst leuk geweest zijn om dit te doen….
pedro zegt
typisch vw
willen opvallen is de nutteloze categorie … milieu bewust rijden …
rene zegt
Laurens, toch eigenaardig dat ieder deftig merk, ook VW en Porsche richting hybride gaat.
rene zegt
Je kan in principe elke moderne auto zuinig maken, als je vooral prutst aan zijn acceleratie, hier heb je het mooiste voorbeeld.
rene zegt
Laurens, “80-120 doe je het snelt als je…” inderdaad in zo’n “?” wel.
Diederik zegt
Ik heb onlangs het genoegen gehad in de Polo bluemotion te rijden. Vond het een fijne en degelijke auto. Wel wat anders dan mijn Franse autootje.
Maar het verbruik vond zeer tegenvallen. Ik ben laat in de avond naar vrienden gereden (afstand: 130km) en weer terug. De hele weg heb ik de cruisecontrol op 124 km/u gehad. Een paar keer eraf moeten halen ivm wat inhalen enzo, maar op de terugreis slechts 1 keer. Verder constant 124 km/u gereden.
Verbruik: 1 op 20! Dat haal ik zelfs met eigen Peutje (207).
Ik vind al dat verbruiksgeneuzel op zich heel goed hoor. Zoveel mogelijk kilometers op een liter brandstof, maar maak het niet mooier dan het is. Mijn 207 zou ook 4,51 op 100 rijden, maar 5 op 100 haalt hij maar net. 4,51 kan ik ook rijden onder ideale omstandigheden.
Oproep aan fabrikanten: kom nou eens met verbruikscijfers van een productiemodel onder normale omstandigheden. Dit lijkt meer op consumentje voor de gek houden.
rene zegt
Diederik ,realiteit, hou ik van.