Daarmee lijkt de nieuwe Passat B9 in de voetsporen terug te keren van de eerste twee generaties.
Als we kijken naar de auto-introducties van de afgelopen maanden, dan valt er iets op. Het is populair om een elektrische crossover te introduceren. Daar zijn diverse redenen voor. Een fabrikant kan er lekker wat marge op pakken en de consument heeft graag zo’n stoere crossover. Ook is het makkelijk met het plaatsen van van de batterij, alhoewel een Tesla Model 3 aantoont dat een middenklasse sedan een prima range kan hebben.
Enfin, elektrische crossovers zijn een dingetje. Volkswagen is er ook maar wat druk mee. Denk aan de ID4, die wereldwijd populair is. Waar veel markten hun eigen voorkeuren qua auto hebben, ‘lust’ iedereen een crossover. Maar hoe zit het dan met de Passat? Want voor het geld van een ID.4 of Tiguan, kun je dus ook een klasse hoger rijden.
Er komt een Passat B9
De huidige Passat is echter vrij oud. Er gingen al wat geruchten, maar het Britse Auto Express meldt dat de kogel door de kerk is. Ja, er komt een nieuwe Passat. De auto gaat gebouwd worden in Bratislava, waar de Touareg, Cayenne en Q7 ook in elkaar geschroefd worden. De huidige fabriek in Emden heeft VW nodig om de ID4 te bouwen. In de toekomst komen daar de ID Vizzion en ID Space Vizzion bij.
Er komen twee carrosserievarianten van de Passat B9, maar niet zoals je zou verwachten. De Variant blijft, maar de sedan komt te vervallen en wordt nu een liftback. Dat is historisch verantwoord, want de Passt is wel vaker een liftback geweest.
Groot, ruim en praktisch
Het is de bedoeling dat het nieuwe model een stuk ruimer gaat worden, dan de huidige Passat. De nieuwe Golf Variant is al bijna net zo ruim als de Passat. Tussen die modellen wordt iets meer afstand gecreëerd. De auto moet de grootste, ruimste en meest praktische non-crossover van VW worden.
Qua motoren kunnen we kort zijn: er komt geen elektrische Passat B9. Dat wordt dus de ID Vizzion. Er zullen benzinemotoren (TSI), plug-in hybrides (eHybrid) en diesels (TDI) komen. Ja, in 2023 gaat er nog een auto geïntroduceerd worden met een diesel. De reden daarvoor is vrij simpel.
Wij in Nederland kunnen relatief makkelijk overstappen: er is een goede laadinfrastructuur en we rijden korte stukjes. In diverse Europese landen rijdt men aanzienlijk langere afstanden, waardoor een EV nog lang niet een reeële optie is voor iedereen. Ook is de laadinfrastructuur nog niet overal op orde. Zeker als je geen Tesla hebt.
Zoals vermeld, de nieuwe Passat B9 wordt verwacht in 2023. Over de toekomst van de Arteon kunnen we (voorlopig) positief zijn, dat model blijft nog eventjes. Of deze een opvolger krijgt, is onbekend.
karhengst zegt
Met andere woorden, de Passat moet meer richting de Superb omdat dat toch eigenlijk wel de betere aanbieding is in het niet-premium D-segment wanneer ruimte simpelweg je voornaamste criterium is.
HZW zegt
Is de VW Arteon eigenlijk geen Passat liftback.
2 soortgelijk auto’s is ook een beetje zinloos lijkt mijn, een Passat Liftback en een Arteon.
Ot92 zegt
@hzw De Arteon gaat er over een paar jaar eruit. Vw heeft besloten de productie te beëindigen. Wellicht dat ze daarom deze keuze hebben gemaakt.
Robert zegt
De liftback is feitelijk de voorvader van de vierdeurs coupé.
Mijn opa had vroeger (midden jaren zeventig) een Passat B1 liftback, in oranje, met bruin velours bekleding. Schitterend. Mooie herinnering.
Edge zegt
Wat is een liftback? Paarse broeken vertellen mij altijd dat zoiets een vierdeurs coupé heet. Tenzij je in Ingolstadt bent, dan roepen ze heel hart “DAS HEIßT SPORTBACK, DU ARSCHLOCH”
Richmond zegt
Een auto die eruit ziet als een sedan, maar eigenlijk een hatchback is. Zoals de octavia, superb, toledo etc. Maar goed zoals op de foto’s van de oude passat gaat dat weer niet op. Dus er zal geen echte definitie voor zijn. En dan heb je ook nog fastback, is dat ook weer anders?
wimof zegt
De eerste Audi met 5 deur was, zover ik me kan herinneren de 100 avant uit 1977.
Richmond zegt
De 308 komt er wel als elektrisch dus ze zullen willen afwachten wat het succes wordt van die voordat ze een ID variant van de Passat uit brengen.
LaLancia zegt
De Arteon en Passat sedan krijgen dus een gezamenlijke opvolger. Logisch.
Dit laat trouwens zien dat de Fransen een epische fout hebben gemaakt. Zij boden al jaren liftbacks aan in dit segment (21, Laguna, BX, Xantia, C5 I) en zijn vervolgens bij de laatste generatie overgestapt op een sedan.
Niet heel toevallig waren die liftbacks hun laatste succesvolle wagens in het D-segment.
Ot92 zegt
@lalancia De 508 is toch ook een liftback?
LaLancia zegt
@Ot92: klopt. Bij Peugeot is dat voor het eerst.
faalhaas zegt
Een soort Prius dus.
Dutchdriftking zegt
Oef wat is de B1 eigenlijk mooi!
jack_abarth zegt
‘Het is de bedoeling dat het nieuwe model een stuk ruimer gaat worden, dan de huidige Passat. De nieuwe Golf Variant is al bijna net zo ruim als de Passat.
”
Nog groter?
Rijd zelf een B8 station en dat is toch echt wel een behoorlijke auto. Tijdje terug een Golf Variant als leen auto gehad, maar die is toch wel een stuk kleiner. Voornamelijk smaller, en op de achterbank een behoorlijk stuk krapper.
Als je een Passat gewend bent is een Golf in elk geval een serieuze stap terug op ruimte en comfort.
marinepower zegt
Als het historisch verantwoord is om een liftback te herintroduceren, komt er dan ook weer een 5-cilinder?
saxoke zegt
Hoeveel worden jullie betaald door Tesla om telkens in bijna elk artikel hun erbij te betrekken? Dit artikel gaat over de nieuwe Passat, een auto waar nog niets van bekend is, kunnen jullie blijkbaar al vergelijken met huidige auto’s.
petitelima zegt
Diesel, belachelijk! Weg ermee. Het maakt teveel lawaai, het stinkt, dus weg diesel!
MarcoM zegt
VW, hou toch eens een keer op met die antieke namen, Polo, Golf, Passat. Verzin eens wat nieuws, als ik lees “er komt een nieuwe Passat”, dan verwacht ook wat nieuws en geen ander koplampje of zo.