Dat waren vorig jaar statistisch gezien namelijk de grootste brokkenpiloten op onze wegen.
De RDW houdt van alle ongelukken niet alleen bij waar en wanneer ze plaats vonden, maar ook wat voor merk en kleur auto’s erbij betrokken waren. Nu.nl vroeg die cijfers op en kwam tot de conclusie dat relatief gezien Honda-rijders het vaakst betrokken zijn bij een ongeval. Vorig jaar ging dat om 7.1 keer per 1000 Honda’s. Taxi-chauffeurs Mercedes-rijders volgen op de tweede plek, met amper minder ongevallen. De top 5 wordt gecomplementeerd door op Volkswagen (5.9 per 1000), Peugeot (5.0) en BMW (5.0).
Opvallend is dat we onderaan de lijst een sportief automerk vinden, namelijk Alfa-Romeo met slechts 3.3 ongevallen per 1000 auto’s. Vooral omdat dat merk begin dit jaar nog bijna bovenaan een lijstje met meest gemelde schades stond. Zijn Alfa-rijders misschien ook de grootste doorrijders? Verder blijven de berijders van Subaru’s (3.4), Lancia’s (3.4), Nissans (3.4) en Skoda’s (3.5) bovengemiddeld vaak uit de penarie.
Van alle kleuren auto’s die het vaakst een ongeval krijgen, staan de oranje auto’s fier bovenaan met 6.14 ongevallen per 1000 auto’s. Wit (4.7) en zwart (4.0) volgen op gepaste afstand. Relatief gezien gebeuren de meeste ongevallen in de ochtend en avondspits, waarbij het zwaartepunt aan het einde van de dag ligt. Op maandag- of dinsdagnacht, ergens tussen 02:00 en 04:00 loop je de minste kans op brokken, dus mocht je in het bezit zijn van een oranje Honda, dan zouden we dat moment van de dag kiezen om de weg op te gaan.
Foto: thomcarspotter op Autojunk.nl
lekbak zegt
Zozo, er zijn weer een hoop zinvolle getalletjes uit de computer gerold zeg.
Hebben ze ook een ongelukken per kilometer getal? Dat is eigenlijk het enige wat een beetje in de buurt komt van zinvol. Voor de rest is de kans dus groot dat Mercedessen uitermate geschikt zijn om veel kilometers mee te rijden. Tenminste, dat is mijn conclusie als ik me aanpas aan het niveau van dit onderzoek…
Hubert zegt
@lekbak:
En Alfa dus het minst geschikt om km’s mee te maken..
nasty zegt
@Hubert: of ze staan het vaakst stil bij de garage met stukken :)
norge zegt
En ik maar denken dat grijs het meest ongelukken had….Of zouden dat juist de doorrijders zijn?
potver7 zegt
@norge: in absolute cijfers waarschijnlijk wel (want veel grijze auto’s) maar relatief gezien is dat dus een hele veilige kleur ;)
volvologisch zegt
Oppassen voor oranje Honda’s dus?
smoothoperator zegt
@volvologisch: nou dan kan je geblinddoekt in je auto stappen. Want ik heb er nog nooit een gezien :)
kevinova zegt
@smoothoperator: die rijden alleen snachts met straatraces ;-) maar niet op maandag en dinsdag nacht. Tevens is de rest van de week de avonden dat mensen uit eten gaan en met een slok op achter het stuur naar huis rijden.
dawwg zegt
@volvologisch: Lekker onderzoek inderdaad; kan me niet heugen een Oranje Honda gezien te hebben (rode Honda Jazz’es wel veel)… of wacht zo mag je niet redeneren: rapport –> prullebak.
Tonnie zegt
<23 in honda's en de 55+ in de mercedes veroorzaken de meeste ongelukken. Zomaar wat cijfers die ook in dit onderzoek passen.
robbie123 zegt
Oude Mercedessen, Audi’s, BMW’s en dan jongens die het eigenlijk niet kunnen betalen. Oh ja! En met een petje niet te vergeten, dan is het plaatje compleet.
toniominestrone zegt
@robbie123: Waar betalen ze het dan van? Ik ik word een beetje moe van die aannames en vooroordelen, je komt over als een jaloerse kleutertje, bah!
xiran zegt
@toniominestrone: ik kom er veel tegen die doorrijden met gescheurde remschijven. Of ze gooien de verleerde olie in want fuck vol synthetische olie voor mijn premium auto.
dutchdriver12 zegt
@xiran: wat boeit het? Hun rijden ermee..
dutchcourage86 zegt
@robbie123: Audi staat er niet in vermeld toch? Die mensen kunnen zeker gewoon goed autorijden of die auto heeft gewoon een veel betere wegligging dan de andere Duitse premium hokken. (Schokkende VAG haat volgt beneden deze comment)
hight96 zegt
Ik ben veilig met een rode Mazda, pfiew
ettie zegt
Wat gebeurd er met oude bmw’s, audi’s en Mercedessen? Die gaan naar laagopgeleiden die denken dat ze max verstappen zijn
ettie zegt
@ettie: gebeurt*
Hubert zegt
@ettie:
En bedankt….
toniominestrone zegt
@ettie: Ook voor jou geldt : aannames die op niets gebaseerd zijn, ben jij god of zo dat jij voor een ander kan denken?
-edit: het met elkaar niet eens zijn mag, maar schelden doe je ergens anders-
ettie zegt
@toniominestrone: als je je ogen open hebt zie je het zelf ook. Tuurlijk zijn er uitzonderingen. Het feit is alleen dat veel van dit soort auto’s ten prooi vallen aan het soort mensen dat ik in mijn vorige reactie noemde.
toniominestrone zegt
@ettie: staat het op iemands voorhoofd welke opleiding hij of zij heeft gevolgd?
toniominestrone zegt
@toniominestrone: Ik zie hier wel ranzigere opmerkingen voorbij komen.
clarkson zegt
@ettie: Max Verstappen is niet eens aan een opleiding begonnen. En hij kan nog aardig een potje sturen ook. Zie je wel dat het niet nodig is om hoogopgeleid te zijn om te kunnen sturen.
Rare opmerking trouwens…. dit slaat werkelijk nergens op.
marc94 zegt
@ettie: Bedankt dat je mij generaliseerd. Ik ben het deels eens met je stelling, alleen iets genuanceerder had wel gemogen. Ik vraag me af wat jou definitie van “uitzondering” is. Doorgaans valt een uitzondering op en een doorsnee situatie niet. Ik ga er van uit dat je hoog genoeg bent opgeleid om te snappen waar ik heen wil.
Met vriendelijke groet van een 21 jarige laagopgeleide ex (oude) Audi bestuurder.
O mijn auto heeft trouwens ook een joekel van een spoiler zal voortaan ook een petje opzetten. Dan pas ik mooi in je hokje.
ettie zegt
@marc94: uitzonderingen zijn auto’s die nog in een nette, originele staat zijn. Ik rij zelf in een 10 jaar oude bmw maar ik pas wel op met aanpassingen. Ik ga dus niet aan de haal met aftermarket angel-eyes, accepteer dat achterlichten rood zijn en niet zwart of wit en gooi er geen 20″ bling bling spul onder.
Het blijft alleen zo dat veel e60’s, e36’s en e46’s compleet vern**kt zijn door mensen die niet snappen dat less soms more is.
escort77 zegt
Die Alfa’s staan natuurlijk steeds in de garage en raken daarom niet betrokken bij een ongeval.
(sorry, inkoppertje)
motoragent zegt
@escort77: Dan vraag ik me af waarom VW zo hoog staat?
escort77 zegt
@motoragent: het was niet mijn bedoeling om hier serieus over door te kletsen.
motoragent zegt
@escort77: Sorry, inkoppertje op jouw inkoppertje. Ik kon het niet laten ;)
Rick-dos zegt
Oranje auto’s bovenaan? Die kut TNT’ers ook…
volkswagena4tdi zegt
@Rick-dos: precies rijden ook Mercedes , het plaat is rond !
Rick-dos zegt
@volkswagena4tdi: Precies! ;)
smoothoperator zegt
Dus relatief gezien zijn er heel veel lancia’s betrokken bij een ongeval!
alfaitak zegt
Verbaast me dat audi er niet bij staat.
utregcity zegt
Zouden dat nou de petjes of de toupetjes zijn in die Honda’s?
Edge zegt
Toch wel opmerkelijk. Je zou verwachten dat Volkswagens en Opels bovenaan zouden staan, vooral vanwege het feit dat dat de meestverkochte merken zijn (geweest)
Dizono zegt
@Edge: ‘relatief’ is hier het toverwoord. Het gaat om het aantal ongevallen per 1000 auto’s. Kijk je naar de totale aantallen, dan zijn het inderdaad Volkswagens die het vaakst zijn betrokken bij een ongeluk.
Hubert zegt
@Edge:
Niet een opmerking die ik van een Alfa rijder zou verwachten.
Die had ik als (ex-) Alfarijder toch hoger ingeschat.
Edge zegt
@Hubert: Ik ben (helaas) geen Alfa rijder, maar wel Alfa liefhebber. Zolang ik studeer moet het vooral heel erg goedkoop en relatief onderhoudsvrij zijn, dus die Alfa komt er wel na de studie als ik een fulltime baan heb en het ook kan betalen om zo’n wagen met liefde te behandelen.
Dutchdriftking zegt
En oranje auto`s staan bovenaan. Ja natuurlijk, die zie je ook zo lekker veel.
potver7 zegt
@dutchdriftking: wat wil je daarmee zeggen…?
utregcity zegt
@dutchdriftking: M’n vorige auto was een oranje, en nog een Honda ook, helaas voor de statistieken niet bij schade/ongeval betrokken geweest.
kruimel zegt
Mannen lijken op hun auto. Het is niet zo sterk als de gelijkenis met hun hond, maar ik ben nooit verbaasd als ik zie wat er uit een Mercedes komt stappen.quote end
Auteur: Yvonne Kroonenberg
C6_R zegt
Toch wel geinig zo’n volstrekt nutteloos en nietszeggend onderzoek! Want je zou zeggen dat oranje auto’s goed opvallen en dus minder vaak aangetikt worden. Aan de andere kant, het zijn waarschijnlijk wat extravertere/sportievere/jongere mensen die een oranje auto aanschaffen…
escort77 zegt
@C6_R: Nutteloos en nietszeggend?
Dan mag jij raden hoe verzekeraars hun premie berekenen (ik ken een voorbeeld waarbij Honda en VW extra premie betalen, en een gele auto juist korting oplevert)
Daarnaast gebruiken wegbeheerders deze info om te kijken waar maatregelen genomen moeten worden als motorvriendelijke vangrails of snelheidsbeperkingen.
C6_R zegt
@escort77: Zonder een verklaring, of op zijn minst een hypothese, wat heb ik dan aan de info dat oranje een gevaarlijke kleur is? Zonder dat is dit slechts een bups data waar ik niet zoveel mee kan.
Maar hoe doen ze dat bij de verzekeringsmaatschappij dan? Gele auto’s krijgen korting en oranje auto’s zijn juist duurder? Zouden ze echt zo beslissen, of proberen ze er achter te komen wat er toe leidt dat de ene opvallende kleur duurder moet worden en de andere goedkoper om te verzekeren?
soes750 zegt
Pas op. Hier kom ik aan in m’n rode Civic. Schade 1x in de afgelopen 6 jaar. Dus valt mee. M’n pa van 65 had altijd een Honda en veel schade. Maar die is nu over op Nissan. Kan de statistieken van volgend jaar nu al invullen.
Sorry pa ?
healey zegt
Ben overgestapt van Alfa naar Mercedes,… wat nu?
e1000bmw zegt
@healey: zeg maar dag tegen je no-claim…
viggen93 zegt
Wat een geneuzel onderzoek. Ik rij een gloed nieuwe benz en rij best ingetogen. Wel doorrijden maar niet raggen. Heb trouwens een zuidzeeblauw lakje op de auto…..ik rij er zo’n 60k km’s en zie meer de VAG auto’s vol gas geven en als idioten remmen en inhalen. Onderzoek komt raar iver
centric zegt
@viggen93: ok
potver7 zegt
Ook een leuke tekst in het artikel van nu.nl:
Wegen waar maximaal 60 kilometer per uur mag worden gereden, zijn relatief het gevaarlijkst. Ongelukken lopen daar het vaakst af met slachtoffers, zowel dodelijk als minder ernstig.
In absolute aantallen zijn 50 kilometer-wegen het gevaarlijkst. Ongeveer 56,4 procent van alle ongevallen met slachtoffers gebeuren op deze wegen. Ook de meeste dodelijke slachtoffers vallen op deze wegen.
Dit is natuurlijk geen nieuws, maar toch blijft de verkeerspolitie zich concentreren op snelwegen en N-wegen.
kruimel zegt
Het enige wat het merendeel van de mercedes eigenaren weerhoudt om zich te beperken tot het analfabetisme is de noodzaak om de handleiding van hun Mercedes te kunnen lezen.
robinthecarguy zegt
vtec kicked in yo
nasty zegt
@robinthecarguy: niet weeral…