Kersverse automobilisten op de Nederlandse wegen. Er zijn meer autorijbewijzen afgegeven in vergelijking met een jaar eerder.
Beetje flauwe titel natuurlijk, maar feit is dat er in 2021 meer nieuwe autorijbewijzen zijn verstrekt in vergelijking met 2020. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Helemaal naturel zijn de cijfers niet. 2020 werd immers geplaagd door lockdowns en uitstel van examens. Examens die voor een deel zijn ingehaald in 2021. Helemaal goed te zeggen of er daadwerkelijk meer mensen gemotiveerd waren om het roze pasje te halen, zoals de knipoog in de titel, kun je niet.
Autorijbewijzen 2021
In 2021 namen 178.000 mensen afscheid van de lesauto en kregen ze met trots een rijbewijs. Een stijging van 7,8 procent in vergelijking met 2021. Toch liggen de cijfers nog niet op het niveau van voor corona. In vergelijking met 2019 zijn er bijvoorbeeld 17,7 procent minder autorijbewijzen verstrekt. In Nederland zijn er per 1 januari 2022 volgens het CBS 11,4 miljoen mensen in het bezit van een rijbewijs. Dat is een daling van 1,3 procent in vergelijking met 1 januari 2020.
Het uitstel van examens door coronamaatregelen had volgens het CBS met name een effect op de jongeren. Het aantal 17-jarigen met een rijbewijs nam in 2021 af met 17 procent. In vergelijking met 2019 is het aantal zelfs gedaald met 45,4 procent. 10.000 jongeren van 17 jaar hadden een rijbewijs in het jaar 2021. Het aantal daalde omdat de 17-jarige aspirant automobilisten geen praktijkexamen konden doen door de maatregelen.
JanJansen zegt
Laten we gewoon eens eerlijk zijn en de problemen benoemen: als je heel jong of heel oud bent, ben je nou eenmaal wat onhandiger op de weg.
RiKe zegt
@janjansen: En de gemiddelde “carrière tijger” die de telefoon in de hand belangrijker vind dan het verkeer, net als de alcomobilisten en lachgas piloten. Het Nederlandse verkeer staat er eigenlijk best treurig voor
mashell zegt
Maar lang niet zo onhandig als wanneer je alcohol genuttigd hebt of als je niet van je mobieltje kunt afblijven…
Loek zegt
toch valt mij op dat als je wordt ingehaald door een Audi A4 met 150 km/u, bestuurder met telefoon aan oor of in hand, dan is het vaak iemand van tussen de 30 en 50.
En zo kun je generaliseren voor elke leeftijdsgroep.
dawwg zegt
Duh; een beginnend automobilist heeft meestal geen (fatsoenlijke) A4; beginnend bestuurders zijn eerder het type Peugot 107 en met 81 km/u direct naar de linkerbaan bij invoegen snelweg. Anticiperen in het verkeer moet je ook leren; eenmaal 30+ is het geen gebrek aan inzicht, maar een gebrek aan bereidheid (zoals je eigenlijk al impliceerde) …
DeWitteCondor zegt
@Loek: exact. Het valt mij ook op dat hoe drukker het is, hoe asocialer de weggebruikers worden. Allemaal korte lontjes en figuren die opzettelijk anderen hinderen.
Als we toch overgaan op rekeningrijden laten we dan ook incentives creeeren om buiten de spits te rijden en verkeer meer te spreiden. Ik denk dat dat ook een hoop narigheid oplost.
heckblende zegt
gewoon de politie bellen, kenteken doorgeven en het vermoeden van alchohol of lachgas.
Joseppe zegt
Klopt, een beginnende bestuurder rijd minder geroutineerd dan iemand die vele jaren/ kms achter de rug heeft.
Dan liever de beginnende bestuurder die wat hakerig, voorzichtig maar wel geconcentreerd achter het stuur zit.
Dan iemand met zijn blik op oneindig,er vanuit gaande dat het goed gaat en die met gas op de plank doorscheurd.
Loek zegt
@dawwg: daarom zeg ik, over elk type bestuurder, ook jij en ik, is wat te zeggen. Daarom zou ik het onjuist vinden om één van die types aan te wijzen als ‘de groep die het verkeer onveilig maakt’.
karhengst zegt
Goed punt. Beter geef je als Autoblogger gewoon zelf het goede voorbeeld aan de beginnende bestuurders: Lekker doorrijden en een ander ook gewoon wat gunnen zoals je het ook zelf graag van een ander zou zien.
En de telefoon uiteraard in de houder, Flitsmeister doet het daar immers ook prima.
berlinetta zegt
Dan rijden er blijkbaar toch heel veel jonge én oude mensen op de weg.
dree16v zegt
Tja niet iedereen kan zou goed rijden als ik. Een beetje liefde en geduld maakt alles mooier. Oja en rechtshouden aub!
dawwg zegt
En je knipperlicht gebruiken waarvoor het bedoeld is potverdriedubbeltjes !!!
baardmijt zegt
@dawwg: Dat doe ik maar al te graag. Maar die linksplakkers lijken het maar niet te begrijpen…. ;-)
dakloosinmx5 zegt
Het zijn toch vaak de jongere bestuurders of de oudere, jong te weinig ervaring, en de oudere overschatten zichzelf (of willen niet toegeven het niet meer te kunnen).
Maar het echte probleem zit erin dat het rijbewijs gewoon 0,0 waarde heeft, als je er maar genoeg geld tegenaan slingert heb je vanzelf een keer het geluk dat je slaagt. Die momentopname van geluk (maar een compleet gebrek aan talent) zorgt er wel voor dat je tot je dood mag blijven rondrijden.
cloverleaf zegt
Laten we gewoon eens even in de spiegel kijken. Vandaag ook een lang stuk in de auto gezeten nadat ik de hele nacht gewerkt hebt. Eigenlijk is dat ook niet verantwoordelijk. We doen allemaal wel eens domme dingen in het verkeer. Alleen zien jonge mensen vaak het gevaar niet, en oude mensen zien sowieso vrij weinig.
De openbare weg is van ons allemaal. Net als in het echte leven is het geven en nemen. Ik neem meestal de linkerbaan en geef meestal een vinger ;)