Eigenlijk kun je beter gewoon een Toyota kopen dan zo’n peperdure McLaren, want nu kan de achterruit wegvliegen.
Altijd al een McLaren zonder ruit willen hebben? Koop dan een Elva, of rij met je huidige McLaren een snelheid van circa 155 km/u. De kans bestaat dat de achterruit het dan begeeft. Dat is geen grap, het merk heeft dit zelf aangegeven middels een terugroepactie. Het is een issue specifiek voor de 765LT, aldus documenten van de NHTSA.
En om het nog specifieker te maken. Het heeft te maken met de achterruit als je deze opent bij een snelheid van 154 km/u of harder. Voorlopig hanteert McLaren het advies om niet de raam te openen of sluiten met dergelijke snelheden. De ruit kan loskomen en wegvliegen in het ergste geval. Toch lullig als je als motorrijder net achter zo’n 765LT toert. Een achterruit koppen is nooit een goed idee.
De McLaren 765LT is het hardcore model op basis van de 720S. Het model kwam uit als zowel coupé als Spider. De 4.0 liter twinturbo V8 schopt het tot 765 pk’s in de razendsnelle supercar. Maar je moet er even niet te hard mee rijden als je de achterruit bedient.
McLaren heeft de afgelopen periode meerdere garantieclaims ontvangen in verband met een ratelend geluid bij de achterruit. Na een inspectie concludeerde McLaren dat hier sprake is van een veiligheidsprobleem. Om te voorkomen dat het merk uit Woking kapot geprocedeerd wordt door Amerikanen die spontaan hun achterruit verliezen heeft het merk zichzelf ingedekt met dit advies.
Met een recall krijgen 765LT-eigenaren bericht om langs te hoppen bij de dealer. Een monteur lopen de achterruit na en zorgen ervoor dat deze op de juiste manier is bevestigd én blijft op hogere snelheden. Alleen 765LT’s zonder roofscoop komen in aanmerking voor de terugroepactie. In de Verenigde Staten gaat het om 163 auto’s. (via Road & Track)
rwdftw zegt
Het staat er een beetje krom, maar je kan je plastic achterruit dus kwijtraken als je boven de 150km/h met open ramen rijdt. Ook mag je niet het circuit op…. met je hardcore McLaren.
Een simpele OTA software update zou toch voldoende moeten zijn? Als je 150km/h of harder gaat moeten de ramen gesloten worden. Ook moet je de ramen boven die snelheid niet kunnen openen.
mashell zegt
Een simpele OTA update? Als de raam besturing module nu niet de snelheid als input heeft moet je ook de gateway updaten. Als die gateway ook de ecall functionaliteit heeft moet heel de boel opnieuw gehomologeerd worden.
kniesoor zegt
“. . . de achterruit als je deze opent” ??? Die achterruit zit in de oto gelijmd en kan/gaat normaliter niet open. Vermoedelijk wordt er bedoeld, dat de lijm van de achterruit los kan laten als er met meer dan ca. 155 km/u met één van of beide portierramen open wordt gereden en de achterruit door de druk, die zich in de cabine door de geopende zijruiten opbouwt, uit z’n sponning wordt gedrukt. Dat is heel wat anders dan er nu staat . . .
moveyourmind zegt
Het gaat bij Mc Laren hard achterruit.
Fernando zegt
Koop je een Super Sports Car van McLaren t.w.v. 500K en dan is het risico groot dat ie niet heel blijft bij +155km/u.
PPPPfffffff wat een afgang.
Is dat de reden dat er een hoop te koop van staan op Mobile met heel weinig kilometers op de teller?
mashell zegt
Je kunt zeggen wat je wilt, maar waar MINI, Rolls Royce, Bentley en Aston Martin allemaal onder Duitse leiding saaie Duitse bouwkwaliteit zijn gaan gebruiken biedt McLaren nog originele British (Leyland) bouwkwaliteit! Britser nog dan Range Rover niveau (die ooit een paar jaar van BMW waren).