Gedraag je als een heer. Met de persoon op deze motorfiets wil je geen problemen krijgen. De politie in italië krijgen nieuwe motorfietsen.
De politie in Italië krijgt een nieuwe vloot motorfietsen. Hartstikke relevant nieuws voor de lezers onder ons, want het land van pizza, spaghetti en mooie auto’s is nog altijd ontzettend populair onder Nederlanders. Voor de petrolheads wel zo handig om te weten waar de lokale hermandad mee op stap is.
Yamaha voor politie in Italië
Geen nationaal trots in vorm van een Aprillia, Ducati, Moto Guzzi of een MV Agusta. De motoragenten in Italië moeten het doen met een Yamaha FJR1300AE. Het Japanse motorfietsmerk levert 90 stuks van de tweewieler af aan de nationale politie van het Europese land. De FJR1300AE heeft een 1.298 cc viercilinder motor, normaal gesproken goed voor 146 pk en 138 Nm koppel.
Voor de politie zijn er een aantal aanpassingen gedaan. Allereerst natuurlijk de herkenbare livery. De combinatie van lichtblauw en wit in je achteruitkijkspiegel moeten je op scherp zetten. Verder heeft de motorfiets zwaailichten rondom en een two-tone sirene met verschillende geluiden voor verschillende situaties.
Italiaanse flair
Het is niet zo dat de politie in Italië de eigen merken compleet links laat liggen. Zo rijden de Carabinieri in onder andere Rome en Milaan met een Ducati Multistrada 1200 S en de Multistrada 1200 Enduro.
Rick-dos zegt
O gut, hier komen weer de “allemaal van ons geld!” commentaren…
flutterby zegt
@Rick-dos: de grap is dat de gene die dat roepen vaak netto niet eens een belastingbetaler zijn of makkelijk de belastingdruk kunnen dragen.
Het modale inkomen wordt altijd het hardste gepakt en daar hoor je niemand over.
Hubert zegt
@ Rick-dos,
Wat wil je met deze reactie opstarten?
edward330d zegt
@Hubert: ik denk een kleine discussie?
rulefollower zegt
Autoblog en politiek is al vaker een verkeerde combinatie gebleken.
De lezers zijn vaak slecht geïnformeerd en slikken alles voor zoete koek wat ze op radio, tv en in de krant verteld wordt.
Niet doen, het heet Autoblog (motoren mogen ook, getuige dit artikel).
tenaci zegt
@rulefollower: je vergeet de belangrijkste bron: ‘ut ston op feeeesboek!!!1!!’
kle500 zegt
@tenaci: neee, want die mensen doen zelf onderzoek! En zijn geen ‘sheeple die alleen maar MSM kijken en naar de staatsomroep kijken!’ Dat geen van alleen ooit verder is gekomen dan de extreem versimpelde samenvatting in 1 grafiek op de facebookpagina van iemand met een Nederlandse vlag als profielfoto die de grafiek gejat heeft van een ander zeggen we er niet bij. Want echte rapporten lezen is voor de linkse elite die alleen maar moeilijke woorden gebruikt.
Poulusma zegt
Volgens mij is je glazen bol een beetje troebel ;)
cazzo046 zegt
Gedraag je als en heer :)
Heb wel eens een Carabinieri een wheely zien maken in een redelijk volle winkelstraat.
viezefreddyw zegt
@cazzo046: Ben zelf redelijk vaak aangespoord door ze om even terug te schakelen naar de derde versnelling om vervolgens in de horizon te verdwijnen. Even laten kwamen ze bij me om even een duimpje te geven.
cazzo046 zegt
Haha, mooi land he.
Die wheely was tijdens een etappe van de Milano-Taranto rally. Kregen we op sommige stukken politiebegeleiding.
Echt niet normaal hoe hard dat soms ging, Die gasten kunnen echt wel een stukje sturen.
jack_abarth zegt
@cazzo046:
Is zo’n lomp schip serieus op het achterwiel te trekken?!
ro996 zegt
Als je de traction control uit zet wel. Maar met die aan en erg agressief overschakelen wil ie ook nog wel los komen.
Daarnaast… met deze fietsen maak je de gemiddelde ‘snelle’ jongen op een sportfiets het leven behoorlijk zuur op straat.
3,5 naar de honderd en 250 top (tegen de 280 op de teller) plus met de juiste banden erg goed sturend en flinke grondspeling als je de electronisch instelbare vering goed ingesteld hebt. Alleen lomp in de ogen van mensen die niet weten hoe het rijdt.
Gewoon een beetje de M5 onder de motoren.
lekbak zegt
@ro996: de enige reden dat dit soort motoren bijna alle andere motoren bij kunnen houden in de bebouwde kom of op een bochtige weg is de bestuurder.
Dit zijn zware loeders en rechtuit knallers. Zet deze mannen op elke willekeurige 1000cc sport tour (of sport) motor en ze zijn nog echt een paar tandjes sneller.
Zo is de in Nederland populaire bmw 1200 ook echt geen snelle motor, maar ook hier zijn motoragenten nagenoeg elke andere motorrijder de baas.
f31bmw320d zegt
@ro996: de M5 onder de motoren, whahaha, het is eerder een Passat, Insignia onder de motoren. Gewoon een luxe, comfortabele tour motor zonder overdadige franje. Het is geen supersport of superluxe special edition. Dat de prestaties ongeveer hetzelfde ‘kunnen’ zijn als een M5 ligt meer aan de kwaliteit van de bestuurder. De gemiddelde Nederlandse tourrijder komt daar echter niet bij in de buurt, mezelf daarbij gerekend (Multistrada 1200).
cazzo046 zegt
Dat was met een BMW R100 boxer.
Maar is een kwestie van oefenen.
ericd zegt
Italiaanse fabrikanten maken niet (meer) het soort motorfiets waar politiekorpsen naar op zoek zijn. De Yamaha is verheven boven iedere twijfel.
cazzo046 zegt
Een Multistrada is toch prima geschikt voor de Carabinieri?
f31bmw320d zegt
@cazzo046: eens, daarom worden die ook gebruikt zegt het artikel
torsen zegt
@cazzo046: Als ze in stedelijk gebied rijden zal het zelfs de voorkeur hebben.
Maar voor op de snelweg zal een tour motor de prettigere reisgenoot zijn.
ronaldotour zegt
Doet me denken aan de tijd dat ik op een Honda CX650 turbo reed.
Deze had een kuip met reflecterende strepen en wanneer ik achter andere weggebruikers reed ging bijna iedereen keurig de maximale snelheid rijden.
sr20det zegt
@ronaldotour: geniaal die turbo honda’s! Ik heb een Gl650 turbo
phdg zegt
@ronaldotour: OBRUT
cloverleaf zegt
Gister aan de kant gezet door de KMAR. Wist niet dat die tegenwoordig ook verkeerspolitie spelen. Zullen wel weinig te doen hebben door corona.
degrotemuis zegt
@cloverleaf Die bevoegdheid hebben ze al jaren, wordt ook gebruikt. Maar over het algemeen moet je volgens mij wel redelijk gek doen. Van de 2 mensen die ik ken die staande gehouden zijn door kmar haalde er eentje over de vluchtstrook in, de andere deed een wheelie tot een kleine 200km/h op de snelweg. Ik zeg niet dat dat in jouw geval ook zo’n soort overtreding was, maar nog niet meegemaakt dat ze iemand aan de kant zetten voor 5 km/h te snel.
grandmasterb zegt
Ik zat laatst op de A1 achter een Golfje, ging daar opeens een lichtbak bij de achterruit aan met “POLITIE”.
Ik neem dat het echt was en dus ging ik meteen terug naar de maximumsnelheid van 48 jaar terug, die nu dus vreemd genoeg ook weer geldt (100 km/h) . Verder gebeurde er niets, de Golf reed gewoon net zo snel verder. Ik weet nog steeds niet of het een grapjurk was met lichtreclame of echte politie.