De terugroepacties lopen nog niet bepaald op rolletjes.
In totaal werden er circa 11 miljoen auto’s uitgerust met een motor uit de EA-189-familie die beschikt over manipulatieve software. Het grootste deel daarvan rijdt in Europa rond, zo’n 8.5 miljoen. Voor de 1.2, 1.6 en 2.0 TDI zijn software-updates nodig, bij circa een derde van alle auto’s is ook een hardwarematige aanpassing verreist.
In januari werd de eerste terugroepactie aangekondigd, voor de Volkswagen Amarok 2.0 TDI. Een maand later liet Volkswagen weten tegen het eind van het jaar alle getroffen auto’s van een update te willen hebben voorzien. Zoals het er nu naar uitziet, gaat dat streven niet gehaald worden. Er zijn tot op heden pas 50.000 auto’s naar de garage geweest voor een aanpassing.
Niet alle aanpassingen die Volkswagen wil doorvoeren worden goedgekeurd door de KBA, de Duitse tegenhanger van de RDW. Zo zou een aanpassing voor de Volkswagen Passat leiden tot een hoger brandstofverbruik en moest VW terug naar de tekentafel. Opvallend, al eind November leek Volkswagen met de ‘flow straightener’ een fix klaar te hebben voor de sjoemeldiesels. In de praktijk blijkt die hardwarematige aanpassing echter maar een kleine toevoeging en moet het grootste deel van de aanpassing wel degelijk softwarematig gedaan worden. Overigens zijn de 1.2 en 2.0 TDI al standaard voorzien van zo’n flow straightener, die de uitleesgegevens van de luchtmassameter betrouwbaarder maakt. (Via ANE)
martijn11 zegt
Het is gewoon één dikke rommel bij vw
mrrallycross zegt
Kunnen ze rente vragen over die claim. Anders rijden ze in 2100 nog van die sjoemelhokken.
pinut187 zegt
Zo dat schiet lekker op zo.
martinus zegt
Een schande eigenlijk.
NOx uitstoot is direct giftig voor de longen van kinderen, astmapatiënten en andere weggebruikers verpest. Misschien wordt het tijd voor overheden om te dreigen met het intrekken van de [url=http://m.spiegel.de/auto/aktuell/abgas-affaere-alexander-dobrindt-setzt-opel-unter-druck-a-1094483.html]
typegoedkeuring[/url] van VWmodellen.
Auto’s die de wettelijke normen niet halen, horen niet op de weg.
boomhauwer zegt
@martinus: stop dan helemaal met autorijden of elk ander soort van vervoer… Alles is schadelijk, toch is de levensverwachting weer met jaren gestegen sinds 2005.
tuutertuuter zegt
@boomhauwer: Beetje zwart-wit. Je kunt meer dweilen kopen, of harder dweilen, of je zoekt de manier om de kraan rustiger te laten lopen. Als je met weinig moeite heel wat uitstoot kan besparen moet je dat gewoon doen.
martinus zegt
@boomhauwer:
De lucht is nu ook schoner dan ooit.
Dat neemt niet weg, dat je nog steeds in Nederland en daarbuiten [url=http://www.scientias.nl/dieselgate-ophef-om-nox/]enkele gezonde levensjaren minder[/url] hebt, als je woont in een gebied met hoge NOx en fijnstof dichtheden dan in andere gebieden.
dampu020 zegt
@martinus: lucht schoner dan ooit?
martinus zegt
@dampu020: Ja.
http://www.rivm.nl/media/milieu-en-leefomgeving/hoeschoonisonzelucht/
mrrallycross zegt
@boomhauwer: regulering maakt auto’s tegenwoordig zo schoon dat er, wanneer je in een stad rijdt, schonere lucht uit komt dan dat ze aanzuigen
mrB zegt
@mrrallycross: Is een uitspraak van Jeremy Clarkson er echt één waar je absolute waarheid aan wilt verbinden?
406_v6 zegt
@mrB: volgens mij was dat een reclame slogan van Saab; de lucht die de motor aanzoog was vuiler dan die uit de uitlaat kwam
eklasse zegt
@martinus: bij FIAT en de Zafira wordt het hier op de afdeling ‘goed doordachte objectieve reacties autoblog’ ook getolereerd of steekt men zijn kop in het zand. Zo erg is het allemaal niet.
‘Gewoon doorlopen, niks aan de hand’ moet ik nu dan zeggen hè?
martinus zegt
@eklasse:
De praktijkuitstoot van die merken is gelijk of hoger.
De defeat-device is ook aanwezig alleen werkt bij beide merken anders:
– Bij vw op herkenning van de snelheden.
– Bij Opel op basis van temperatuur, rpm, snelheid en luchtdruk.
– Bij Fiat op basis van tijdsuitschakeling.
VW heeft bekend.
Opel heeft bekend, maar zegt dat het niet illegaal is.
Fiat probeert Maffiaans te zwijgen.
Maargoed. Volgens de Europese [url=http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX:32007R0715]regelgeving[/url] zijn alle bovenstaande methoden illegaal, mogen auto’s met een defeat device niet worden goedgekeurd, en zijn lidstaten verplicht adequate maatregelen te nemen tegen autofabrikanten met defeat-devices.
Met knip klare, duidelijke regulering, snap ik niet waarom het relatief lang duurt voor overheden ingrijpen.
eklasse zegt
@martinus: omdat: banen en economie.
robert110 zegt
En hoeveel hebben de aanpassing geweigerd? Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen zijn auto wil laten aanpassen.
Rob zegt
@robert110:
Mag je die weigeren dan?
oversoft zegt
@Rob: Natuurlijk, het is jouw auto.
Rob zegt
@OverSoft:
Da’s waar. Uiteindelijk zal het vast wel los lopen als je die fix perse niet wil. Maar ik kan me voorstellen dat er enige druk vanuit Volkswagen en de overheid gezet wordt om het toch maar wel te doen. Tenminste, dat lijkt me logisch. Ik snap dan ook niet zo goed waarom Volkswagen geen tempo maakt met de fix….
Rob zegt
@OverSoft:
Daarbij, waarom zou je het niet doen?
baap zegt
@Rob: Vermogenverlies en ga zo maar door..
OverSoft zegt
@Rob: Omdat zelf uit dit artikel maar weer eens blijkt dat het niet bekend is wat de gevolgen zijn voor het vermogen van de auto en het brandstof gebruik. Ik heb persoonlijk niet zo heel veel last van mijn NOX uitstoot (maar ik heb dan ook geen VW ;)) en ik gok dat bijna alle VW rijders hier de spreekwoordelijke scheit aan hebben.
Je auto zal er in ieder geval NIET beter door gaan rijden, dus als het mij een halve dag kost en een slechtere auto oplevert, heb je direct je antwoord.
Rob zegt
@OverSoft:
Als ik een sjoemeldiesel had had ik ‘em allang verkocht. Vort met de pruttel! Maar als je ‘em toch wil houden, zou ik er op zijn minst voor zorgen dat ie sjoemelvrij is….. Al is het alleen maar voor de restwaarde. Want ik kan me niet voorstellen dat er straks nog mensen zijn die een Volkswagen occasion kopen die niet gefixed is…
OverSoft zegt
@Rob: Waarom? Technisch gezien is er echt niets mis met de “sjoemel” diesels. Ze gaan echt niet eerder kapot, dan diesels waar de fix op is toegepast. En waarom ze hierom weg te doen snap ik al helemaal niet… Buiten de uitstoot om is er niks mis mee.
Restwaarde zal echt niet lager zijn dan waar de fix op is toegepast, sterker nog, ik denk dat dat zelfs nog de andere kant kan opslaan als blijkt dat de fix het vermogen verminderd of het brandstof verbruik verslechterd.
Rob zegt
@OverSoft:
Je bent gewoon besodemieterd door Volkswagen. Persoonlijk zou ik dan he-le-maal niks meer met die firma te maken willen hebben. Ik kan daar namelijk nogal slecht tegen…
Ze nemen hun meuk maar terug. Ik zou er maar wat graag vanaf willen, zou zelfs bereid zijn om enig verlies te slikken. Maar ik zou nooit meer van mijn leven binnenstappen bij Volkswagen.
OverSoft zegt
@Rob: Binnen 3 jaar geeft echt helemaal niemand meer iets om “sjoemel-gate”, hoe groot deze sjoemel-gate ook wordt, over 3 jaar hoor je er niks meer over en geeft niemand meer iets om wat VW heeft gedaan. Uitzonderingen daargelaten geeft niemand er iets om (buiten milieuorganisaties, want oe, nieuwe boeman: NOX, want CO2 is al uitgeknepen)
martinus zegt
@OverSoft:
Als over 3 jaar alle auto’s in de praktijk schoner zijn,
Ben ik er blij mee.
bergmm zegt
@Rob: er rijden zat tdi tjes rond die gechiptuned zijn. Kost zo’n 400euro, vraag mij af of na de fix deze upgrade weg is waardoor je minder vermogen overhoud dan voor je hem kocht.
Zijn ook best veel tdi zonder roetfilter, dat zal ook niet ongezien blijven wanneer vw de “gratis reparatie” uitvoert.
martinus zegt
@bergmm: In België is chiptuning niet alleen illegaal, maar ook reden om een auto in beslag te nemen. In Nederland moet je bij chiptuning, waarbij het vermogen meer dan 20% toeneemt een herkeuring laten doen bij de RDW.
bergmm zegt
@martinus: klopt ja, het is ook met name het koppel wat vaak meer toeneemt, het vermogen vaak rond die 20%. De hele opbouw van beide is de grootste verandering.
Het zal voor veel eigenaren van gechipte wagens een flinke drempel om ecu weer naar andere waarde te laten zetten. .. ik zie VAG en Pon er wel voor aan om voor deze gevallen extra kosten in rekening te brengen. ..
martinus zegt
@OverSoft:
Lijkt mij dat weigering van de uppdate zorgt voor apk afkeur.
Als dat niet zo is, zou dat wel zo moeten.
robert110 zegt
@martinus: Het lijkt mij vrij zorgelijk als je auto apk afgekeurd wordt omdat je weigert aan een terugroepactie mee te doen terwijl deze auto wel gewoon aan de apk eisen voldoet.
bergmm zegt
@martinus: deze auto’s worden aan de eobd stekker gecontroleerd op uitstoot, hierbij wordt niet gekeken naar welke software er gebruikt word.
De software is aan vw om in orde te maken.
martinus zegt
@bergmm: Maar als we geconstateerd hebben dat de software niet voldoen aan de toelatingseisen, lijkt mij die ook niet voeldoen om de gasmeting te doen. Het is aan de overheid om af te dwingen dat er geen manipulatie plaatsvind.
Rob zegt
@martinus:
Nee. APK gaat over minimale technische eisen waaraan moet worden voldoen. Het is niet een middel om Volkswagen ‘te straffen’. Laten we dat alsjeblieft zo houden. Daar zijn andere middelen voor.
Als Volkswagens, ondanks het sjoemelen, nog steeds voldoen aan de minimale eisen, moeten ze gewoon goedgekeurd worden. Als ze daar niet aan voldoen, dan is het pas afkeur. Fix of geen fix.
OverSoft zegt
@martinus: Lijkt me zeer sterk, er rijden zat diesels rond die gechipped zijn en een veel hogere uitstoot hebben dan deze diesels. Die komen ook gewoon door de APK heen.
convertible zegt
@OverSoft:
Nu nog wel, volgens de computer in de auto klopt de uitstoot.
Ga je echt de uitlaatgassen meten, zoals met alle diesels van voor 2006 wel verplicht is dan vallen ze door de mand.
Laat het nu net de bedoeling zijn om weer echt te gaan meten ipv vannte vertrouwen op de sjoemelcijfers die via de OBD gecommuniceerd worden.
Een kind kan immers begrijpen dat een diesel die een roetfilter hoort te hebben niet door de APK komt als die er niet meer is.
Hetzelfde geld voor een cat onder een benzine trouwens.
Gisteren nog achter een Golf 6 die meer uitbraakte dan een stoomtrein uit 1850.
Maar steek vooral je kop in het zand, jij bent immers de enige die immuun is voor vergiftiging.
OverSoft zegt
@convertible: Ik zeg niet dat ik mijn kop in het zand steek, ik zeg dat ie gewoon door de APK heen komt… Maar ja, gelijk iemand belachelijk proberen te maken is zo lekker makkelijk he…
Maar ach, als ik kijk naar de Aziatische industrie die 0,0 doen met het Kyoto verdrag, Zuid-Amerikaanse goudmijnen die met kwik strooien, lithium stripmijnen voor accu’s in mobieltjes en Tesla’s en koeienscheten die nog steeds 92% van het broeikasgas vormen geloof ik het eerlijk gezegd wel met die individuele autotjes… Zal wel los lopen…
dennisdd zegt
@Rob: uiteraard vervalt de garantie als die nog op de auto zit. Wellicht mogen/kunnen de dealers hem ook niet meer uitlezen etc als hij geen update heeft gehad.
faalhaas zegt
Sjoemelfix
dwersbongel zegt
Als ze lang genoeg wachten, worden het aantal te fixen auto’s vanzelf minder en is er ander nieuws dat de aandacht trekt.
Design_Driven zegt
Volgens VW zou het verbruik niet meer worden en de prestaties niet minder, dat bliktt nu toch zo te zijn, Goh je verwacht het niet!
Ik zou echt nooit meer bij de dealer komen als ik een sjoemel VAG had. Gelukkig heb ik een Discovery die is gewoon eerlijk over hoe slecht die is voor het milieu.
ihrte zegt
@sketcher: oja, want de dealer kan hier veel aan doen inderdaad. Die zijn zich toch ook nooit bewust geweest van deze software?
Design_Driven zegt
@ihrte: nee maar die laden straks wel de nieuwe software in, ook als je dat niet wilt.
hplh zegt
Is de fix voor Amerika al goedgekeurd?
Dutchdriftking zegt
Stappen hoor mannen!
E550 zegt
Dit boeit toch geen 1 vw rijder?
Rob zegt
@e550:
Niet? En wat als die fix nu invloed heeft op de restwaarde van je auto? Want wie wil er straks in vredesnaam nog een Volkswagen die niet gefixed is? Ik zou er ver van wegblijven in ieder geval….
En Amerikanen die daadwerkelijk een ‘clean diesel’ kochten omdat het een ‘clean diesel’ zou zijn, die willen de fix ook wel zsm denk ik. Als ze ondertussen niet al een Prius of Tesla gekocht hebben….
jerudo zegt
@Rob: m’n vw transporter is een sjoemeldiesel. Waarom zou ik die update doen? Om effectief minder vermogen te hebben en bij de keuring in België de werkelijke uitstoot te hebben? Die slechter zal zijn let de update. Volgens mij ben ik beter af zoals het nu is. Er rijdt hier in België heel wat rond met een veel vuilere uitstoot dan wat uit die transporter komt.
Daarmee wil ik vw niet verdedigen, ik zou er nooit een auto van kopen of eender wat van vag. Voor die transporter heb ik een uitzondering gemaakt, maar dat is dan ook geen auto.
jerudo zegt
@jerudo: let = met
Rob zegt
@jerudo:
Omdat je Transporter dan weer sjoemelvrij is verklaard. Daarom zou ik het doen.
En ik durft te wedden als jij nu weigert mee te werken, Volkswagen in de toekomst dat ook gaat weigeren als je toch (om wat voor reden dan ook) je busje sjoemelvrij wil krijgen….
jerudo zegt
@Rob: in mijn ogen is het enige verschil dat de wagen na de update de werkelijke uitstoot weergeeft bij een test. Als consument ben ik daar niet beter mee. Het gehele sjoemelverhaal is er net omdat de consument er beter zou uitkomen bij een test. En zijzelf natuurlijk ook.
Ik wacht op een uitnodiging voor een update. En aan het tempo dat vw dit nu doet zal ik er waarschijnlijk geen krijgen.
rufctr01 zegt
En zoals gewoonlijk is PON hier weer heel stil over.
Dit bewijst maar weer dat de fix niet zo simpel is. En wat als je VW is gechipt? Wordt alles overschreven en ongedaan gemaakt?
VeniVidiVici zegt
Lekker belangrijk! Heeft toch geen haast het rijd gewoon…
gerrelekker zegt
Los van het feit dat er nog maar zoveel auto’s zijn gefixed, het is quasi niet te geloven dat met een stukje plastieken buis en software update de auto’s plots compliant zijn….
Als het dan toch zo eenvoudig is, waarom is deze luchtinlaat en software niet van in het begin toegepast en heeft VW dit risico gelopen?
joost1990_2 zegt
Ik snap niet dat VW nog bestaansrecht heeft. Elk ander merk was ten gronde gegaan aan wanbeleid, maar nee hoor VW wordt alles vergeven. “Het rijdt toch?” “Ik merk niks van mijn eigen NOx” “Ja, straks wordt mijn auto langzamer, dikke doei”.
Kom op zeg, VW-rijders, neem jezelf toch eens serieus!
mashell zegt
@Joost1990_2: geen enkel ander merk was hier ten gronde omgegaan. Want hoewel VAG haters dit graag opblazen is het maar reletief klein leed. Het is een onzichtbaar gas waar vrijwel niemand om geeft waarvan alle auto’s teveel uitstoten maar dat VW heeft toegegeven.
Dat er nog maar een handvol auto’s langs de dealer geweest zijn zegt mij dat de klanten liever die halve pk extra wil behouden dan ze voor “schonere” uitlaatgassen gaan.
frederik zegt
@mashell: Een onzichtbaar gas waar je aan doodgaat bedoel je…
joost1990_2 zegt
@mashell: het wanbeleid gaat in mijn ogen verder dan de terugroepactie. Ik kan mij nog de financiële “tegemoetkoming” herinneren. Klanten werd $5000 aangeboden, maar dan moest de helft wel weer uitgegeven worden bij de VW dealer. Sorry, WTF?? Hoe HAALT het merk het in haar hoofd om nog aan hun eigen winst te denken?? ZÍJ zijn opzettelijk de fout in gegaan maar de consument en vooral hun eigen klantenkring moet daar meer voor boeten dan zijzelf??? Oh oeh, een gratis software-update, maar ja dan wordt je auto wel langzamer hoor en onzuiniger, dus eigenlijk zou ik het lekker zo laten, aldus Volkswagen HQ.
Stik lekker in de NOx uitstoot van je gehele wagenpark, Martin Winterkorn en Matthias Müller, het is toch onzichtbaar.
Nogmaals: mijn excuses voor mijn taalgebruik.
agdesigns zegt
Ik kreeg nog een brief dat ik niet pro actief iets moest doen. Stond bij wachtten tot de reguliere beurten
prop zegt
Alle merken ‘sjoemelen’ – tis allemaal politiek en geld. Helaas heeft het niks met milieu te maken. Anders zou per direct scheep- en luchtvaart gestaakt worden. Een grote conspiracy bedacht door Tupac en Beatrix ergens in een bunker op de Zuidpool 14km onder de grond
convertible zegt
@prop:
Het is bijna aandoenlijk dat jij dat na bijna een jaar nog steeds geloofd.
Jij moet wel een enorme fan zijn, PON zal je dankbaar zijn.
prop zegt
@convertible:
Haha zelfde geldt voor jou. Iedereen verdedigt zn standpunt door te herhalen. Het is onaandoenlijker in mijn beleving dat jij na bijna een jaar nog steeds gelooft dat het alleen VAG is én dat het in het belang van milieu is. Het ene na het andere merk levert twijfelachtige uitstootwaarden.
Wel merk dan ook die tijdens een testcyclus zn banden harder oppompt, software aanpast, kiertjes afplakt of speciale smeerolie gebruikt doet dit met het doel een gunstige waarde te verkrijgen.
convertible zegt
@prop:
Ik hoor het al, het type kop in het zand.
Maar hullie doen het vast ook, ik kan het niet bewijzen maar ik ga wel alvast wijzen.
Jammer dat je er na bijna een jaar en honderden artikelen verder nog immer geen bal van begrijpt.
Zoals ik al zei, bij PON zijn ze dol blij met intelligentielozen als jij.
Prettige avond, tegen zoveel domheid is geen kruid gewassen.
deboes zegt
Als ze al wat gaan done, gaan ze de andere gebreken ook aanpakken?
Shaw zegt
Ach wat, het zijn super scherp gelijnde mooi afgewerkte auto’s die zuinig eb efficiënt rijden. Ik bestel binnenkort weer een fris nieuw exemplaar Golf