Na boeren, moeten nu ook tankstations het land uit verdwijnen, aldus Partij voor de Dieren.
We leven in bijzondere tijden. Waar de mensheid over het algemeen altijd gestreefd heeft naar meer, beter, sneller, sterker enzovoorts, is er nu een beweging op touw, die stelt dat we vooral keihard het mes in onszelf moeten zetten. Het kán, nee móet allemaal maar wat minder. Want anders, zo stelt deze club, wordt de aarde te warm en gaat alles naar de knoppen. Nu kent de trouwe lezer ondergetekende natuurlijk als enorm woke. Afgelopen week heb ik zelfs nog de docu Blackfish gekeken. Het opkomen voor de natuur en de planeet an sich, kan ik dus wel waarderen.
Honderden en honderden of misschien wel duizenden miljarden
Nu is het probleem alleen, dat de maatregelen die men wil treffen, niet alleen dubieus zijn qua resultaat, maar sowieso hoe dan ook een enorme achteruitgang in welvaart met zich meebrengen. Dat is niet erg, zegt de club dan, want ‘dan gaan mensen een keer minder op vakantie’, of ‘pakken ze lekker wat vaker de fiets’. Doch wat er daadwerkelijk ingeleverd zal moeten worden, is van heel andere aard. De kosten die de beoogde transitie werkelijk met zich meebrengt, lopen immers zelfs volgens de rekenclubs van de overheid op tot honderden miljarden. En dan weet je dus, dat die in realiteit nog ongeveer maal drie zullen gaan.
Welvaart, welzijn en allesch onder druk
Enkele jaren geleden werden de kosten om de CO2 doelen te halen al geraamd op 660 miljard tot 2050. Dat is dus een slordige 30 miljard per jaar. Dus in plaats van die vakantie die je wellicht kan missen: zeg maar dag tegen ruim een derde van de hele zorg in Nederland (ongeveer 90 miljard per jaar). Streep het hele leger weg, maal drie. Misschien moeten we maar bijna niemand meer onderwijs geven (44,3 miljard)? Of als we nu afspreken dat iedereen zich eindelijk eens een keer gedraagt, dan is het hele Justitie en Veiligheid apparaat niet meer nodig. Jammer alleen dat het afstrepen daarvan slechts een lousy 13,4 miljard oplevert…Dus dan zijn we er nog lang niet.
Benenwagen
Het punt is: met klein bier gaan we dit niet redden. Linksom of rechtsom zal er als deze doelen gehaald moeten worde, kneiterhard geleden moeten worden. Of dat nu direct in de portemonnee is, qua gezondheid, qua veiligheid, qua gemakken of anderszijds. Dat beginnen we nu al te merken. Maar zo kan bijvoorbeeld ook lang niet iedereen een EV kopen, want die zijn nogal prijzig. Partij voor de Dieren heeft de oplossing echter al: gewoon lijden baasje, dan ga je maar lopen!
Partij voor de Dieren wil Tankstations verbieden
De Partij voor de Dieren (PvdD) in Den Haag heeft namelijk een serieus voorstel gedaan, om tankstations waar je fossiele peut kan kopen ‘af te bouwen’ en de bouw van nieuwe tankstations te verbieden. Het bestaan van deze stations in woonwijken zou namelijk gevaarlijk zijn (oké…) en bovendien aanzetten tot het gebruik van fossiele brandstof.
Californië
Afstappen van fossiel vervoer is volgens PvdD een noodzakelijke stap om onze planeet leefbaar te houden. Bovendien is er al een precedent. In de Amerikaanse staat Californië, die voorop loopt als het op dit soort zaken aankomt en waar mede daardoor momenteel een massale exodus plaatsvindt, daar de Staat onleefbaar wordt voor iedereen behalve de aller rijksten, zijn er al een paar steden die tankstations hebben verboden. Den Haag moet dat goede voorbeeld volgens de PvdD dus maar volgen.
Naysayers
Uiteraard zijn er ook naysayers. Belangenorganisatie voor tankstations BETA wijst erop dat ‘simpelweg vebieden het probleem niet gaat oplossen’. Beter kan je volgens BETA de tankstations betrekken in de oplossing, bijvoorbeeld door te investeren in laadpalen en dingen als blauwe diesel. Wethouder Frans de Graaf van de VVD noemt het ‘een idioot plan’ en zegt dat er gewoon landelijke regels zijn waar Den Haag zich aan moet houden.
Groningen
Hart voor Den Haag man Jelle Meinesz meent ook dat de PvdD het paard achter de wagen spant. Volgens hem zijn er nu 4.000 laadpunten voor EV’s in Den Haag en slechts 1.500 geregistreerde EV’s. Bovendien zegt Meinesz dat als iemand uit Groningen Den Haag bezoekt met de auto, die ook gewoon weer terug moet kunnen rijden. Met een gerse tank nieuwe peut dus. Een heerlijk nuchter argument dat je je in een Haags accent moet inbeelden.
Waarvan akte. Wil jij tankstations verbieden? En wat moeten we allemaal misschien nog meer verbieden? Laat het weten, in de comments!
florisje zegt
Tankstations zitten meestal op de ideale plek voor een snellader. Dan vind ik een maatregel van bijv. 25% van de pompen vervangen met snelladers een beter idee. Krijgen de winkeltjes ook wat extra omzet.
unpama zegt
Kijk eens naar de ontwikkeling van het wagenpark. De behoefte aan brandstof neemt per saldo de komende jaren nauwelijks af. Maatregel heeft echt geen enkele zin.
pomoek zegt
Dat CO2 het klimaat opwarmt weten we al 50 jaar @jaapiyo. Er was nooit draagvlak om het serieus aan te pakken. Hoe langer je ermee wacht hoe duurder en onaangenaamer het wordt om hier iets aan te doen. Dus ja. De kosten zijn inmiddels tot bizarre hoogte gestegen. Als we hier 40 jaar geleden wat massaler werk van hadden gemaakt was het relatief goedkoop opgelost. Hoe dan ook. In je “betoog” vergeet je een ding. Klimaatverandering zelf kost veel meer dan de kosten die je moet maken om het tegen te gaan. Zeewater stijging, gebieden op de wereld die onleefbaar worden, vluchtelingenstromen, verdroging van de grond waardoor gebouwen gaan verzakken. Hoe dan ook, het gillen over kosten is een van de laatste argumenten die klimaatverandering ontkenners in de strijd gooien. Blijft enkel over: nu ja, het maakt niet uit, we gaan allemaal toch een keertje dood oid.
utregcity zegt
Amen. 🙏
jaapiyo zegt
De oplossing is al lang duidelijk. In plaats van duizenden miljarden uitgeven aan maatregelen die weinig klimaatwinst opleveren en vooral de groenondernemers verrijken waar de subsidies aan blijven hangen die dan weer bijdrages aan campagnes leveren van rabiate klimaatpartijtjes, is er een veel betere optie.
Zet een joekel van een krachtcentrale op de noordpool, gekoppeld aan een gigantische vriezer. Doe vervolgens hetzelfde op de zuidpool. Eventueel de ijskapjes weer wat extra body geven als het moet, om gevangen CO2 vast te vriezen. Klaar. Daarna kunnen wij mensen aan de knoppen draaien en de thermostaat wat hoger of lager zetten. Misschien wat warmer in traditionele zomerperiodes en koeler in jaren met winterspelen ofzo. Kan NL lobbyen bij de council die de temperatuur regelt om eens in de zoveel jaar nog een Elfsteden tocht te hebben…Win win win.
Mensen passen zich niet aan door zichzelf in de voet te schieten met allerlei beperkende maatregelen, we zetten de natuur gewoon naar onze hand zodat we in V12’s kunnen blijven scheuren. Zo hebben wij dat altijd gedaan en zo moeten we dat blijven doen.
Robert zegt
@pomoek: point well taken.
Probleem is dat we de afgelopen decennia continu de makkelijkste weg hebben gekozen, en veel erger nog, er niets van hebben geleerd.
Elektrificatie is prachtig, maar de uitvoerenden die moeten zorgen voor de noodzakelijke infrastructuur zijn al meer dan tien jaar een roepende in de woestijn, want het is vanuit politiek en maatschappelijk oogpunt veel makkelijker om meer zonnepanelen en laadpalen te vragen dan om nieuwe hoogspanningslijnen en -masten.
En dan nog die bizarre subsidies op ‘schone’ auto’s. De enigen die hiervan hebben geprofiteerd zijn de importeurs, dealers, leasemaatschappijen en de meestal bovenmodale leaserijders. Jan met de Pet betaalt nu 30% méér voor z’n occasion als vijf jaar geleden en de vooruitzichten zijn nog veel somberder. Als ze maar een fractie van die miljarden aan overheidsgeld aan de ontwikkeling en rendabel maken van synthetische brandstoffen hadden gespendeerd, waren er lang niet zulke slechte vooruitzichten geweest.
ty5500 zegt
Die synthetische brandstoffen zijn de natte dromen van alle oliemaatschappijen en dergelijke die ons graag verslaafd houden aan de pomp maar het kan totaal niet op tegen de efficiëntie van een elektrische wagen. Het elektriciteitsverbruik is gigantisch om ze te maken. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk terecht een niche vullen maar de grote spelers die er meer bezig zijn verwachten ook niet veel meer dan dat.
por100 zegt
Als we er 40 jaar geleden werk van hadden gemaakt, hadden we in ieder geval niet dat betweterige gedoe van jou hoeven aanhoren.
Hoe kun je nou weten of we dan nog de wedloop in de koude oorlog hadden overwonnen? Om maar even een dwarsstraat te noemen.
Er is geen als dan, er is alleen nu. Nu kun je denken dat je de klimaat-verandering nog kunt tegenhouden.
Ik denk dat niet, al zou je het in europa op orde krijgen. Dan springt een ander land in dat welvaartsgat, dat is nu eenmaal de natuur. Dus het is uiteindelijk wel een kwestie van geld.
En ik wil dat van mij niet opofferen voor jouw illusie. Gebruik lekker je eigen geld/energie en toekomst voor jouw utopie.
wessel94 zegt
Precies mijn gedachte!
mashell zegt
Met het argument “maar de kinderen van de buren mogen wel laat opblijven” overtuigde je nooit je moeder en het werkt ook nu nog niet. Dat een ander land wel allerlei vuiligheid uitstoot is geen reden om zelf niets te doen, sterker nog het is reden om meer te doen. Het hele idee dat schoner leven een terugval in welvaart teweeg zou brengen is absurd. Technologische vooruitgang is de manier om welvaart te behouden en creëren, dat is het altijd geweest en zal het altijd zijn, daarom moeten we nu vol investeren in schonere technologie. Conservatisme heeft geen toekomst, daarom altijd voorwaarts onafhankelijk van wat anderen doen of niet doen.
por100 zegt
Dit kon je tot een jaar geleden nog roepen toen de euro en dollar nog sterk genoeg waren en daarnaast 70% van de wereldbevolking nog niet achter Xi Jiping en Poetin stonden.
Nu anno 2022 kan je dit niet meer stellen. Het is nu gewoon weer een wedloop geworden
mashell zegt
Dat zijn geo-politieke spanningen die op zich losstaan van het klimaatbeleid. Onze politici kiezen voor de hoge inflatie door de hoge energiekosten door willens en wetens de oorlog in Oekraïne te verlengen met die wapenleveranties, dat veroorzaakt ook onnodig humanitair leed.
ty5500 zegt
Stoppen met wapenleveringen stopt zeker het lijden niet. Als Rusland succesvol is, beginnen ze gewoon te stoken in het volgende land (Finland, Polen,… ) en start daar eveneens lijden. Eveneens want als Oekrainers 1 ding in het verleden hebben geleerd is dat overgeven aan Russen tot nog veel meer horror en genocide leidt (de befaamde Holodomor, de overgave van de Azovstal strijders die ondertussen werden gemarteld en gebombardeerd in hun cellen, de massale martelingen, executies en deportaties in bezet gebied enzovoort..
adbrotjeknor zegt
Alleen in een democratisch land kan je stellen dat de bevolking achter de regeringsleider van nu staat. Ik heb geen idee of Xi en Vlad in een eerlijke verkiezing herkozen zouden worden.
jaapiyo zegt
Ik vind het laatste argument niet eens zo slecht. Of de zondvloed nu komt in 2250 of in 2275…who cares. Gaan we echt in die laatste 25 de grote oplossing vinden die we dus anders niet vinden? Meh.
Ik vind dat argument dus niet per se dommer dan het afgetrapte ‘we moeten toch wat doen’ dat vrij snel degenereert in onzinnige maatregelen treffen die niks oplossen terwijl we ons voorhouden dat ze dat wel doen.
Elise zegt
Allemaal per koe naar Den Haag! Hebben we meteen een oplossing voor alle koeien die overbodig geworden zijn door de inkrimping van de veestapel.
Tonnie zegt
Het lijkt me op zich niet nodig om meer nieuwe tankstations te bouwen. De dichtheid kan denk ik ook best wat minder. Ik zou gefaseerd een deel van de bestaande tankstations ombouwen tot laadstations. Zo dat de huidige landelijke dekking om en nabij in stand blijft met een groei in landelijke dekking laadpalen. Dan is de keus voor een EV (of waterstof) steeds makkelijker als deze in de toekomst een betere actieradius krijgen en goedkoper worden.
faalhaas zegt
Als counterverbod wil ik dan alle huisdieren verbieden.
reactief zegt
Dat wilt Partij voor de Dieren ook…
edriver zegt
En als je dit artikel met de app leest staat er tussen de foto en het artikel grote reclame van Ryan Air.
“Vlieg naar Griekenland voor 31,95”
Dat is minder dan een retourtje Utrecht-Eindhoven 2e klas met de NS.
faalhaas zegt
Moet je nagaan hoe achterlijk duur de NS is.
florisje zegt
Of hoe oneerlijk goedkoop vliegtickets zijn. Veel dingen waaronder brandstof worden in die sector niet belast waardoor het onmogelijk is voor bijvoorbeeld treinen om te concurreren.
herve11f zegt
Speelt geen rol, het zijn beide overgesubsidieerde oplossingen die snel zijn als ze rijden/vliegen, maar waar ik meer en meer van walg als ik er beroep moet op doen. Het ganse doorloopproces kom je in aanraking met mensen die tegen hun zin werken, voor het minste staken en bazig willen heersen. Er is geen moraal en volgens mij is er op dat vlak ook geen verbetering op komst.
En dat lieve mensen zie ik als een grote reden waarom mensen op reis blijven gaan met de auto, alsook hun keuze van aandrijving hierop afstemmen.
Tankstations verbieden betekent dood van tijd. Het zal niets aan het aantal auto’s veranderen, alleen maar meer files aan die paar stations creëren. Meer files = meer ergernis = meer agressie = ga zo maar verder.
Davion zegt
Niet echt relevant mss, maar over de documentaire ‘Blackfish’ die zich vooral focust op de orka ‘Tilikum’ van SeaWorld Orlando, de helft daarin verteld word is gewoon gelogen of zijn acteurs die zijn ingehuurd om bepaalde dingen te verkondigen. FYI.
jaapiyo zegt
Op zich heb ik dat ook gelezen en ongetwijfeld (het is immers 2022) is het tenminste gedeeltelijk waar dat er een verhaallijn wordt neergezet die niet per se op alle fronten de waarheid reflecteert.
Aan de andere kant: het zijn joekelige beesten met een duidelijke intelligentie. Oorspronkelijk en nu weer (Rusland/China) zijn ze ergens uit een oceaan geplukt en in een chemische poel die veel te klein is gedumpt. Nu mag dat in grote delen van de wereld niet meer en zijn ze erg veel geld waard…Het is geen rocket science om te identificeren dat dit allemaal niet kosjer is.
audirs3 zegt
We importeren jaarlijks voor zo’n 50 miljard euro aan olie. Dat is geld dat we hier met z’n allen verdienen, en daarna naar Rusland, Qatar of Saudi-Arabie sturen.
Zelfs al geloof je absoluut niet in klimaatverandering, dan nog moet je toch wel concluderen dat dat een onhoudbare situatie is? Zeker met een olieprijs die steeds hoger en hoger wordt.
Onafhankelijk zijn in onze energie behoefte is wat mij betreft cruciaal. Dus wind, zon, en ons eigen gas. Meer hebben we niet nodig.
sizedoesmatter zegt
Ik denk dat we meer milieuwinst boeken als we alle PvdD-ers en de stemmers daarop gaan weren; de mens is al per definitie vervuilend en als de PvdD-ers (en Greenpeacers, Urgendaers, Extincion rebellers ertcetera) ècht hart zouden hebben voor de goede zaak….. maar dat kan vast ook op een humane wijze ;-)
thjvanvlerken zegt
Allemaal leuke ideetjes, maar wat is het doel? En hoe bereikt het afromen van het aantal stations dat doel? En wat doen we dan met waterstof en lng stations die toch nodig zijn voor de transitie? Naja nee dus, minder stations doet niets in deze…
c3po zegt
Morons….
snelheidisrelatief zegt
Volstrekt logisch toch? Als de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren op termijn wordt verboden, zullen verkooppunten van niet duurzaam geproduceerde brandstof ook moeten worden afgebouwd. In ieder geval geen nieuwe meer bijbouwen. En geleidelijke vervanging van verkoop van niet duurzame benzine en diesel naar (snel)laadpalen bio-brandstof en duurzaam geproduceerde waterstof. De gespeelde commotie en weerstand rond verbieden van tankstations past in de serie van laatste stuiptrekkingen van de die-hard petrolheads die nu op zoek moeten naar een andere vorm en bezigheid waar ze hun fascinatie op kunnen richten. Verander een beetje mee en pas je gewoon aan, zou ik willen zeggen. Dat lukte de meesten immers ook al toen we niet harder mochten dan 100 km/u.
RAW zegt
We kunnen ook terug naar paard en wagen gaan. O wacht, dat wil de PvdD ook niet.
Maar zonder gekheid zullen tankstations zich wel omvormen naar laadstations met openbare wc’s en winkeltjes. Want de mens heeft toch behoeftes als ie aan het reizen is.
gregorius zegt
Dit is wel weer een voorbeeld van het verkeerd uitleggen van een in principe niet zo slecht idee.
Niet overal hebben we tankstations, maar dat is al zo.
Maar het idee dat je elektrisch laden iig net zo makkelijk moet maken als benzine pompen; is op zich goed.
Je doet het echter niet door verbieden. Je kan ook bijv zeggen dat ALS je een nieuw pomp station wil, dat je verplicht bent om voor elke benzine pomp plaats ook x-laadplaatsen moet aanbieden.
(En ook bij een verbouwing, of bij een nieuwe certificering).
En natuurlijk duurt laden langer dan pompen; maar het punt is er wel.
Als je de drempels voor elektrisch rijden nog verder weg neemt, wordt het steeds aantrekkelijker.
Hoe de PvdD het wil, is natuurlijk dom en ondoordacht. Echter schijnt dat wel vaker zo te zijn met linkse issue partijen: ze lijken het soms belangrijker te vinden om extremere soundbites in de lucht te krijgen dan daadwerkelijk met goed uitgewerkte plannen te komen.
fastshifter zegt
Tankstations zullen de komende jaren met rasse schreden afbouwen is mijn verwachting, dus dat hoef je niet te reguleren. Met de overgang naar EV’s zal met een procent of 10 mindere omzet voor veel stations de kers van de taart gaan en daarmee de winstgevendheid verdwijnen.
dawwg zegt
California is het krankenhaus en pedo-hoofdstad van Amerika; denk niet dat we met z’n allen naar die staat als voorbeeld-functie moeten gaan kijken …
Ook gaat de PvdD volledig voorbij aan het feit dat EV auto’s zeer vermoedelijk helemaal niet de lange termijn oplossing zijn; er is al een gruwelijk tekort aan de benodigde batterij grondstoffen en de 2 grootste producenten ter wereld zijn Congo (kinderarbeid, slavenij, mensenhandel, natuurvernietiging, onderdrukking) en Rusland (leider met grootheidswaanzin en een kleine piemel die dreigt met een atoomoorlog); dus 1) grondstoffen tekort, 2) het is een sociaal-economisch onwenselijk afhankelijkheid, 3) we hebben te weinig capaciteit op het stroomnet in NL – maar eigenlijk heel Europa en 4) het is helemaal niet goed voor het milieu; alleen minder erg dan ICE.
M.a.w.: Misschien is waterstof de echte (voorlopige) lange termijn oplossing en hebben we toch echt nog een hoop pompstations (niet in woonwijken, maar ala) nodig !
herve11f zegt
Ik heb me laten wijsmaken dat een park met een 10 tal Ionity snelladers tot 2 miljoen Euro kan kosten omdat er een rechtstreekse verbinding nodig is met de hoogspanningsverdeler.
Als je de investering niet zelf wil kan doen bieden ze een winstdeelname van € 100,-/lader/maand aan. Dat is inclusief de grond. Je ziet van hier dat de oliemaatschappijen staan te springen voor dit model, tich?
misterBo zegt
Wat een hooghartigheid van bestuurders in zo’n klein kutlandje als Nederland…alsof het uitmaakt….op wereldschaal….
ericc zegt
PvdA verbieden !