Want schone auto’s moeten blijven, verdulleme!
De export van elektrische en hybride auto’s is een enorme business in ons land. Daar is een simpele reden voor: iedereen in Nederland wil zo min mogelijk bijtelling en wegenbelasting betalen. Maar na een paar jaar vervallen de belastingvoordelen en dan zit je met een tweedehands auto die niet gewild is. Dan willen we dus zo snel mogelijk van dat ding af, omdat ze niet mooi zijn (ok, subjectief), omdat het aanbod veel te groot is en omdat ze duur zijn om rijdend te houden. En dus gaan ze massaal het land uit, die stekkerwaggies en andere voordeelschrapers.
Op zich zijn we daar op de redactie blij mee, want het straatbeeld wordt er natuurlijk alleen maar fraaier op als die hippiehokken de grens over getrapt worden. En over de grens zijn ze ook populair, dus waarom niet? Maar feit is wel dat deze auto’s relatief schoon zijn. Dat is één van de redenen dat ze gestimuleerd worden door de overheid. Op het moment dat de auto’s geëxporteerd worden hebben we er dus in Nederland helemaal niks meer aan.
De Partij voor de Dieren ziet dat nu ook, en dus willen Niko Koffeman en Christine Teunissen nu verandering zien. Ze hebben daarom een motie ingediend waarbij ze de Kamer vragen om binnen zes maanden met een plan van aanpak te komen om de exportvoordelen voor (semi-) elektrische auto’s in te perken. Wat denken jullie, is dat terecht? Gaat het ze lukken? En wat voor maatregelen zouden er getroffen kunnen worden om deze schone auto’s binnen de landsgrenzen te houden?
Fotocredit: Autoblogger op Autojunk
awesome zegt
Simpel: bij export gewoon alle verkregen fiscale voordelen met terugwerkende kracht innen.
Is het zo afgelopen en komen ze voor dumpprijzen op de Nederlandse markt.
Kun je als particulier ook relatief goedkoop rijden.
sjonnie82 zegt
@awesome: goeie en realistische oplossing ?
nabz zegt
@awesome: Leuk maar kan alleen bij degene die de fiscale voordelen heeft genoten. Meestal de eerste eigenaar dus.
Robert zegt
@nabz: in casu: de leasemaatschappijen. Want die auto’s worden nieuw bijna alleen maar zakelijk gekocht en gereden.
Ik voel er wel wat voor. Als je enerzijds de BPM deels kunt terugvorderen bij export, dan moet het toch ook niet zo moeilijk zijn om die fiscale voordelen deels kunt terugvorderen?
Ik zou best een gebruikte Tesla willen rijden. Alleen budgettechnisch lukt dat nog niet. Wie weet wat de tweedehands prijzen doen als het aanbod eens (flink) wat groter wordt.
Joerek zegt
@RRRobert: je kan geen bom terugvorderen als je die ook nooit betaald hebt. Bpm was 0 op deze autos
Robert zegt
@Joerek: dat klopt, maar dat is nu juist het punt. Als je een ‘vuile’ auto exporteert, dan is de BPM deels terug te vorderen. De subsidie op schone auto’s is bedoeld om de uitstoot van ons wagenpark te verlagen; als je een dergelijke auto vóór het einde van de economische levensduur uitvoert, maak je dus oneigenlijk gebruik van de subsidieregeling. Dat zou je m.i. dus óók deels moeten terugbetalen.
yupyup zegt
@nabz: Hoezo? Je kan de koper van de exportauto toch de overheid laten compenseren voor de voordelen waar de eerste eigenaar van heeft genoten. Een soort omgekeerde BPM teruggave dus. Ik vind het een goed idee van Awesome. Het simpel en effectief.
siemi zegt
@yupyup: klein detail. Dat mag niet van Europa.
boxergt zegt
@nabz: oftewel BPM betalen om te kunnen exporteren. Zo wordt het oninteressant om de auto überhaupt te exporteren.
awesome zegt
@boxergt: dat is toch wat men wil??
boxergt zegt
@awesome: Ik zou er niets op tegen hebben in ieder geval. Maar dan komt hel volgende probleem: Wie gaat die auto’s kopen van de lease maatschappij? Restwaarde van de auto wordt nihil en de leaseprijzen dus razend hoog. Dit zal niemand motiveren om een phev of elektrische auto te leasen, terug bij af dus…
Gelukkig zijn de subsidies op deze auto’s al even gestopt. De korting op bijtelling, BPM en wegenbelasting worden ook al zwaar afgebouwd, hierdoor zullen deze automa minder snel gekocht of geleased worden. Dit probleem lost zich dus zelf sneller op dan dat er een plan vanuit de tweede kamer zal komen.
faalhaas zegt
@awesome: Ofwel in de praktijk; Auto’s op fossiele brandstoffen extra belasten, en elektrische/hybride wagens niet.
drsjeroen zegt
@awesome: doeltreffend, kunnen mensen met echt groene motieven die waggies rijden ipv met 140 op de linkerbaan. Aan de andere kant, op diezelfde linkerbaan die 65+ die met 90 een vrachtwagen inhaalt…
pijl zegt
totale onzin. Er was geen subsidie. Mensen moeten eens ophouden te leuteren over subsidie als het gaat om een verlaagde belasting of zelfs geen belasting. Een dag geen geld uitgeven betekent ook niet dat je om die reden geld hebt verdiend.
Iets terugvorderen dat nooit betaald is kan dus ook niet. En belasting betalen omdat je iets naar het buitenland verkoopt slaat ook nergens op
chrism zegt
Slopen?
robbode zegt
Het idee is leuk bedacht, maar zolang er geen kopers in Nederland zijn heeft het totaal geen zin en blijven de handelaren, dealers en leasemaatschappijen er mee zitten.
melkkoe zegt
@robbode: als de prijs maar laag genoeg is.
lekbak zegt
@robbode: en als die ermee blijven zitten daalt de prijs om ze toch kwijt te raken. Dat betekent hogere leaseprijzen door gedaalde restwaarde waardoor ze ook minder populair worden. Wat weer ten koste gaat van het milieu…
mashell zegt
@lekbak: natuurlijk geen hogere leaseprijzen, de auto’s worden immers pas verkocht nadat het leasecontract is afgelopen. Dat betekent dus gewoon een verschil tussen verwachte restwaarde en realistische restwaarde van de wagen. In de praktijk dus gewoon verlies voor de leasemaatschappij. Omdat een leasemaatschappij technisch een bank is, krijg je dus weer eens een bankencrisis.
misterdrogba zegt
Ja leuk, maar als ze hier niet verkocht geraken en er is vraag naar in het buitenland, waarom tegenhouden? Moeten ze anders de shredder in?
lekbak zegt
@misterdrogba: als de prijs ver genoeg daalt worden ze hier ook wel verkocht hoor.
smulders zegt
In plaats van verbieden-verbieden-verbieden, kunnen we het ook aantrekkelijk maken. Bijvoorbeeld het lage bijtellingspercentage vijf jaar lang overdraagbaar maken. Nu ben je je bijtellingspercentage kwijt als je de auto verkoopt. Tweedehands is daarmee niet interessant.
phevtreb zegt
@smulders: onjuist, bijtellingspercentage is gewoon overdraagbaar.
knipperlichtje zegt
@smulders: bijtelling is al overdraagbaar. Als je een twee jaar oude plug-in koopt heb je nog drie jaar voordeel. Daarom was de Peugeot 308 dit jaar nog met 14% bijtelling te krijgen, de dealer zet ze in 2015 op naam en verkoopt ze in 2016. Het probleem is dat auto’s met een elektromotor niet interessant zijn voor de particuliere koper. De brandstofbesparing is in veel gevallen niet zo groot, de aanschafwaarde is te hoog, te complexe techniek is storingsgevoelig en door het hoge gewicht ga je sneller door je banden heen. De overheid helpt wel een beetje door een fikse korting op de wegenbelasting te geven, maar dat is niet genoeg.
lekbak zegt
@knipperlichtje: echt wel. Geef ze een kwarttarief en let op. Particulieren zijn dol op dat soort dingen. Ondanks dat je één technische tegenvaller kan hebben waardoor je al 3 jaar voordeel kwijt bent.
lekbak zegt
@smulders: je zult de particulier voordeel moeten geven, dat is de enige werkende oplossing. Anders zit je er na 5 naar alsnog mee.
ontploffer zegt
Partij van de dieren… Zou er echt iemand zijn die ze serieus neemt?
gop1 zegt
@ontploffer: Waarom zou je dat niet doen? Het is geen potentiële regeringspartij, meer een one issue partij, maar ze hebben zeker wel wat bereikt. Afkraken is altijd makkelijk natuurlijk.
mashell zegt
@gop1: het is helemaal geen one-issue partij. Het is een serieuze paritj met een volwaardig programma. Dieren vinden ze belangrijk en dat krijgen ze ook bij andere partijen op het programma. Ze zijn lekker constructief bezig.
awesome zegt
@ontploffer: ja, ik!
lincoln zegt
@ontploffer:
Whahahaha .. Er zijn in NL zelfs mensen die op Rutte stemmen ..
evian zegt
@lincoln: erger nog er zijn heel veel mensen in Nederland die in Geert Wilders geloven
lincoln zegt
@evian:
Nog meer die in god / allah geloven ..
“Hoger opgeleide” gaat het niet worden ..
evian zegt
@lincoln: al ben ik er bang voor dat het aantal mensen dat in god geloofd harder afneemt dan in de PVV.
lincoln zegt
@evian:
Goed zo knul .. Angst is een prima raadgever ..
Zo ziet godje zijn schaapjes graag ..
evian zegt
@lincoln: gelukkig ben ik ashiest en geloof ik in geen enkele god ;) maar compliment over de aannames
aadzor zegt
Met andere woorden wij subsidiëren de buitenlandse automarkt. Hetzelfde effect toch? Als je puur naar het milieu kijkt en niet naar landsgrenzen.
peug206 zegt
@aadzor: dit is inderdaad juist beter voor het milieu want: diegene in het buitenland die gaat er ook mee rijden en doet zn ouwe gouwe Mercedes diesel weg, en zo is er minder uitstoot. De verkoper in NL schaft er wel een nieuwe hybride voor aan.
retsok zegt
Blijft straks ook geen tesla meer over. Die fastnet stations kunnen ze ook wel weer afbreken. Heb er overigens nog nooit een stekkerauto gebruik van zien maken. Wat een subsidie(belastinggeld) hebben we verprutst aan al die stekkerwagens die gesponsord door de overheid nu allen het land verlaten.
eefie zegt
Als je de 2e hands de grens over laat gaan, dan rijden we echt niet in 2025 allemaal schoon
hammond zegt
Hey Partij voor de Dieren, f*cl off
mrrallycross zegt
Ik wil hun slopen.. weg met die hokken!
lekkaah zegt
Waarom schakelen ze de fiod niet gewoon een dagje in?
Die hebben binnen 10 mins een waterdichte financiaal onontkoombare oplossing verzonnen voor dat dubbeltje eerde rang volk..
jack_abarth zegt
Wat is de reden/oorzaak dat de auto’s in het buitenland meer gewild zijn?
Daar moet je het zoeken, en niet weer verbieden etc…
Gewoon de oorzaak blootleggen en daar een verandering aanbrengen.
knipperlichtje zegt
@jack_abarth: vraag en aanbod, die elektrowagens zijn hier onnatuurlijk veel verkocht omdat ze zakelijk zo interessant waren. Tweedehands zouden ze de markt totaal overspoelen en geen cent meer waard zijn, naar het buitenland exporteren is dan goedkoper. Het is te laat om dat te veranderen, maar voor de toekomst is het opgelost omdat alles naar 22% bijtelling gaat (m.u.v. 4% bijtelling voor volledig elektrisch).
bergmm zegt
@knipperlichtje:
Uit ervaring kan ik vertellen dat het brandstofverbruik minstens 25% minder dan een zelfde klasse benzine auto is, in mijn geval met alleen snelweggebruik. De aanschafwaarde was wel een tikje hoger, maar dat komt omdat ik de L op de neus wilde voor de vele kilometers die ermee gemaakt moeten worden.
De in Toyota’s gebruikte technieken op zich zijn juist heel simpel, de aansturing van deze componenten samen is een veel ingewikkelder verhaal. In de hele aandrijflijn zitten minder onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn dan een normale auto.
Accu’s, elektromotoren (incl. het eCVT), ECU en de Atkinson motor zijn zo goed als hufterproof en gaan bij normaal gebruik echt minimaal 5 ton mee (diverse voorbeelden te vinden).
Kan me zeker voorstellen dat iemand niks met dergelijke auto’s heeft, ik ben er in ieder geval meer dan blij mee. Op de komende airbag wissel na, tot nu al 160.000 probleemloze kilometers voor de kostprijs lager dan een eco-diesel.
knipperlichtje zegt
@bergmm: de Toyota’s en Lexussen vertrouw ik zelf ook nog wel. Ze zijn als zuinige hybride ontworpen, zitten goed in elkaar en zijn niet overdreven zwaar. Ik denk meer aan de Golf GTE, V60 en Outlander. Die zul je tweedehands niet kwijt kunnen. De Golf is naar verluidt niet probleemloos, de V60 kan een regelrechte rampenbak worden en de Outlander wordt erg onzuinig als de accu leeg raakt. De particulier die een betrouwbare auto met lage lasten zoekt zal niet snel uit dat drietal kiezen.
bergmm zegt
@knipperlichtje:
Helemaal mee eens!
lekbak zegt
@bergmm: 25% minder op een snelweg. Bedoel je dan in de randstad op zo’n rondweg achtig gebeuren waar je slechts 100 mag (met mazzel) en waar een constante snelheid niet mogelijk is. Of bedoel je dan daadwerkelijk een snel!weg waar je 130 rijdt op een constante snelheid. Want het valt me op dat er verdomd weinig randstaders zijn die beseffen dat auto’s buiten die ellendige randstad een totaal ander gedrag hebben. Mijn langdurig gemiddelde snelheid volgens de boordcomputer ligt op 95kmh. Een gemiddeld ritje woonwerk verkeer gaat met een gemiddelde van bijna 110. Een elektromotor voegt helemaal niks toe want ik rem nauwelijks en alle energie komt toch van de verbrandingsmotor.
bergmm zegt
@lekbak:
Wat u schets hielt mij ook tegen op een dergelijke auto te kopen, maar sinds een collega met een Auris nagenoeg dezelfde soort weg aflegt als mij met een veel pittigere rijstijl, was ik best onder de indruk.
Ik woon aan de rand van de randstad, maar werk onregelmatig daarbuiten en heb daarom nauwelijks met files te maken.
Moet zeggen dat ik eerder 120 dan 130 rij (rechter baan!) waar dat mag en dat de auto niet uitnodigt voor snelle acties, wat je rijstijl wel beïnvloed. Ongeveer 1/3 van het gemiddeld 180km lange woonwerk verkeer is ook 100km weg.
Het gemiddelde verbruik nu ligt op 1op20/21, in de winter zakt dit tot 1op19/20.
Wanneer je nergens naar kijkt, wil het verbruik niet onder de 1op15 zakken, zelfs op de autobahn.
Die eCVT (die velen verafschuwen..) in combinatie met de Atkinson motor zorgen ook op de snelweg voor een aandrijving waarbij de motor altijd op het ideale toerental draait.
lompey zegt
Partij voor de Dieren. Doe eens je naam eer aan. Meer dieren in het land. Dus meer vlees op het bord
Dutchdriftking zegt
In de categorie “eigen dieren eerst’
sracert zegt
Afschaffen: BPM, Lease-auto’s, Accijnzen, BTW21%, Kolencentrales en Diesels!. DierenrijkMensdom, zo is het maar net
sracert zegt
Ik vind dat Hondaatje op de trailer best gaaf, zo ook de IMAA versie v/d film Whentheearthstoodstill, leuke bakkies.
gerjan zegt
Partij van de dieren. Dood schamen dat zo’n partij bestaat
Rob zegt
@gerjan:
Mwah. Ik vind Marianne Thieme eerlijker en oprechter overkomen dan 99% van die andere huichelaars daaro. Dieren-meisje of niet.
(en ze praat heus niet alleen over konijntjes en salades hoor)
evian zegt
“en omdat ze duur zijn om rijdend te houden” , was er niet laatst een onderzoek (dan wel uit murica) dat een Toyota prius heel goedkoop was in onderhoud. Daarnaast heeft een elektrische auto minder vloeistoffen, minder filters en minder remmen slijtage. Alleen de banden kunnen wat harder slijten door het hogere gewicht. Dus waar komt deze informatie vandaan?
(even Renault buiten beschouwing gelaten voor de accu lease)
niko_bloemendal zegt
Als particulier zit je niet per se te wachten op dit soort auto’s, maar het is wel zo, als je ze eerst stimuleert en daarna verdwijnen ze naar het buitenland, dan heb je ook niets aan wagenpark vernieuwing. Ik denk dat ze het niet alleen bij deze auto’s moeten bekijken, maar ook bij andere als je toch per se het wagenpark jonger en milieuvriendelijker wilt houden.
Maar ik ken niemand die om een Civic Hybrid vraagt. Prius zie ik af en toe nog wel eens gebeuren, maar is ook zeldzaam.
moveyourmind zegt
Als dierenliefhebber kan ik me wel in veel standpunten van de Partij voor de Dieren vinden, maar hier slaan ze de plank volledig mis…
Als ze staan waar ze voor staan kunnen ze zich beter gaan inzetten om de import van dikke benzineslurpers te stimuleren. Hoe meer paarden hoe beter!
lekbak zegt
@moveyourmind: als niet bijzonder dierenliefhebber kan ik me niet echt vinden in veel standpunten (al zie ik het nut van de partij absoluut wel), maar ik vind juist dat ze absoluut een punt hebben.
Er wordt een hoop geld gepompt in het stimuleren van schone auto’s. Zo zonde dat die over de grens verdwijnen. Ik ben tegen extra belastingen, eigenlijk per definitie. Maar het kabinet mag ook we kijkenl eens naar wat er na het leasen gebeurt. De particulier dus, geef die ook een voordeeltje zodat de schone auto’s ook in die markt succesvol zijn. En laat het definitieve regels zijn, voor de particulier erg belangrijk.
moveyourmind zegt
@lekbak: Ik kan zo de politiek in met mijn gedraai, maar ik ben het wel met jou eens. Het is belachelijk dat de overheid investeert in het schoon krijgen van het wagenpark door onder andere een lager bijtellingstatief en dat deze investering eigenlijk verloren gaat.
Tja, ben bang voor je dat er voor de particuliere autobezitter weinig voordeeltjes gaan komen. Eerder extra heffingen op basis van bijvoorbeeld uitstoot.
Duell zegt
Ik snap de “partij vd dieren” niet. Of die eco auto’s nou in of buiten nederland rijden, dat maakt voor het millieu toch niet uit. Want het Milieu laat zich toch ook niet afstoppen door de nederlandse grens?
lincoln zegt
Elecxit .. De schuld van brexit natuurlijk ..
Electrisch rijden is verleden tijd ..
loggy zegt
Dus onaantrekkelijk maken voor export. Oke, dan blijven ze in NL en dan? Wij willen ze niet, dus marktwerking treedt in werking en die auto’s zijn hier geen habbekrats waard. Resultaat, groen links heeft dmv bureaucratie gezorgd voor enorme afschrijving. Bravo! Stimuleer eens een x wat ipv afstraffen!
fapfap zegt
Ik zou uit de EU stappen om het grote voordeel van het exporteren van elektrische auto’s aan banden te leggen, iets anders zit er echt niet op.
Aan de andere kant, het is toch eigenlijk te gek voor worden dat we in een EU leven met vrij verkeer van waren en toch ieder land zijn beperkingen eraan op kan leggen? Die beperkingen treffen altijd het volk/consument. In dit geval wordt het waarschijnlijk duurder voor de buren die onze auto importeren, buurlandnaaierij kun je het noemen – komt goed over voor een gezamenlijk EU-gevoel. Dat onze buren “goedkoop” hun auto’s halen bij ons moet toch kunnen, wij doen ook boodschappen en tanken in Duitsland en Belgie om precies dezelfde reden…
Sorcerer zegt
Ik zie het probleem niet. Nederland zorgt hierdoor er juist voor dat wereldwijd des te meer elektrische auto’s rijden en ook dat het in Nederland des te aantrekkelijker is om er één te kopen.