Als het aan de Partij voor de Dieren ligt moet het anders qua autogebruik, specifiek SUV’s ontvangen klappen.
Wie nog denkt dat de Partij voor de Dieren zich enkel inzet tegen legbatterijen en illegaal pluimvee heeft het mis. Tegenwoordig richt de partij zich even goed op alle onderwerpen die Nederland heeft te bieden. Daaronder valt dus ook het autogebruik in Nederland.
PvdD: auto’s moet anders
Als het aan de Partij voor de Dieren ligt moeten er een paar dingen anders. Over het algemeen gesproken: autogebruik moet teruggedrongen worden. Er moeten initiatieven komen om deelmobiliteit en OV te stimuleren om zo autogebruik terug te dringen. De PvdD heeft een hele checklist aan auto-ideeën die we even doornemen.
Zuinigere auto’s, minder SUV’s
De PvdD is expliciet NIET voor het direct iedereen in de elektrische auto krijgen. In plaats daarvan moet er vooral gekeken worden naar de grootte en uitstoot van een auto. Daarmee wordt vooral gewezen naar SUV’s. PvdD vindt ze nogal onnodig groot, dus kap ermee. Of in ieder geval, belast ze kapot.
Rekeningrijden en belastingen
Betalen naar gebruik, daar is de Partij voor de Dieren voor. En dan gewoon in de vorm zoals het nu op de planning staat: des te meer kilometers er worden gemaakt, des te meer je betaalt. De registratie hiervan wordt niet concreet, behalve dat er gekeken moet worden naar een ‘privacytechnisch veilige oplossing’. Gras is immers ook groen. Qua belastingstimulansen gaan er geen voordeeltjes voor elektrische auto’s komen, zoals gezegd heeft dat geen prioriteit voor de PvdD. Wel wordt OV en deelautogebruik gestimuleerd met voordelige prijzen om er gebruik van te kunnen maken. Belastingvoordelen op auto’s worden afgebouwd, wat dat ook mag betekenen. Nu ook de EV’s langzaamaan weer in de belastingen komen is er weinig voordeel te halen.
Snelheidslimiet
Als het aan de Partij voor de Dieren ligt, moet elke auto het voorbeeld van Volvo volgen en beperkt zijn op 180 km/u. “Harder heb je niet nodig”. Helemaal omdat volgens PvdD 130 rijden tot het verleden moet gaan behoren en overal 100 km/u, dag en nacht, wordt de norm. Volgens de partij levert een gemiddelde trajectcontrole 30 procent minder hardrijders op, dus daar komen er meer van. Binnensteden krijgen meer autovrije zones en binnen de bebouwde kom mag je nog maar 30 km/u.
Wegen niet verbreden
Ook wil de PvdD niet bestaande wegen gaan verbreden. Volgens de partij lost het fileprobleem dan niet op en wordt autogebruik dan juist aantrekkelijker. Geplande verbeteringen zoals het verbreden van de A27 bij Amelisweerd en de verlenging van de A15 door de Rijnstrangen worden dan ook geschrapt. Wat te doen als het dan drukker wordt op de weg? Vaker de trein of de deelauto nemen, wat zoals gezegd beter gaat worden als het aan de partij ligt.
Kortom: als het aan de Partij voor de Dieren ligt rijden we minder SUV’s, meer zuinige auto’s, niet perse in EV’s en meer deelauto’s. Maar of de Partij voor de Dieren nog geleid zal worden door Esther Ouwehand is maar zeer de vraag nu het partijbestuur heeft aangekondigd dat ze haar niet zullen voordragen als lijsttrekker omdat het bestuur “signalen en informatie” heeft ontvangen die “wijzen op schendingen van integriteit door Esther”.
Hoe krijg je elke partij klein? Door intern gekonkel. Wellicht zet de PVDD zichzelf dus buitenspel met dit nieuws.
Lees ook wat andere partijen te zeggen hebben:
- SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
- VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!
- Volt: terug naar 120 km/u als 80% van de auto elektrisch is
- CDA Verkiezingsprogramma: rekeningrijden niet op het platteland
Image-credit: een Mercedes-AMG G63 gespot door @justawheelchairguy op Autoblog Spots.
ericc zegt
Zouden beter kijken naar de massa inport vanuit lage loon landen en productie in eigen werelddeel ipv te scoren met goedkope slogans!
martinus.tussengas zegt
Of naar het onderwijs.
mashell zegt
Maar we produceren het niet zelf, zouden we wel zelf produceren (hoe dan met een personeelstekort) dan wordt alles dus duurder. Bovendien is lange afstand transport per vervoerde kilo heel goedkoop en relatief schoon.
HzR zegt
Je bent hier op autoblog, ze behandelen niet het hele partijprogramma…
dutchneon zegt
Ben ik even blij dat mijn Range Rover een terreinwagen is en geen SUV
Flutterbear zegt
Ik zal mijn vrouw informeren dan wij voordat niet meer als gezin in één auto kunnen reizen. Van de PvdD moeten dat er twee worden, efficiënt hoor..
rollingstoned zegt
Heb je 8 kinderen dan ofzo? En hoe deed jullie gezin dat dan in de tijd van voor de SUV’s?
Flutterbear zegt
Je bedoelt hoe deed mijn gezin het in 1970 toen de Range Rover als eerste SUV op de markt kwam? Nee sorry mijn kinderen zijn geen 50 jaar oud..
Dan alsnog, in hoeveel auto’s pasen 3 kinderen stoeltje denk je? En in hoeveel 2 tiener van 1.90? En heeft een gezin recht om ook mensen van buiten het gezin in de auto te vervoeren zonder iemand thuis te laten? Ik weet in ieder geval dat de meeste gezinnen niet uit de voeten kunnen met een Polo.
Tot slot… in welke SUV passen 8 kinderen? Meestal is het 5+2 met een enkele uitzondering uit de VS.
drdre1 zegt
Ik denk dat de argumenten die je aanhaalt voor 90% niet van toepassing zijn op het gemiddelde volk wat nu een SUV rijdt. En mensen van buiten het gezin vervoeren, ja, daar zoek ik ook altijd een SUV op uit. Dan kan je beter een Scania kopen, zit je altijd goed.
Flutterbear zegt
Een auto kies je op de extreme. Zelfs met studerende kinderen wil je die misschien ook een keer mee in de auto nemen of bijvoorbeeld met klein kinderen er nog bij.
Zelf komen we nog wel uit met een Golf maar merk wel dat we daarmee steeds vaker te kort schieten.
ggj1987 zegt
Heb jij 8 kinderen??? Dan heb je dat probleem toch echt zelf veroorzaakt en ligt het niet aan te kleine auto’s. Of ben je toevallig met de Octomom getrouwd?
Flutterbear zegt
Lol nee, hoe kom je daarbij en totaal irrelevant.
Ik geef in mijn reactie toch duidelijk aan dat je met 2 pubers of 3 kleine kinderen al snel een grotere auto nodig hebt. Daarnaast kom je zelf ook al met het voorbeeld van samengestelde gezinnen waarmee je zo over 4 gaat waardoor je richting een 7 zitter moet om je gezin te vervoeren.
flyerbunch zegt
What’s next? Paard en kar opnieuw promoten?🙄
Richmond zegt
Iedereen moet Amish worden
schuimbekje3 zegt
nee, want dat is dan tegen die tijd weer dieren.ishandeling… je moet de lijn wel.steeds sterker trekken namelijk… en 100kmh max ? dan is mijn rit stockholm utrecht 2x zo lang?!
Johanneke zegt
Poh wie had dat gedacht, ben het gewoon een keer ergens mee eens met de PvdD. Crossovers zijn een incompetente autovorm. De station is beter, en als je toch hoog wilt zitten zijn MPV’s beter. Maar de mensheid is achterlijk schijnbaar. SUV’s zijn dikke prima. Als jij een SUV nodig hebt, dan moet je die kunnen rijden. Maar dan wel ladderchassis en 4wd met dif. Dus als je het echt nodig hebt, omdat je paardentrailers door de blubber moet trekken ofzo. Geen neppe shit.
rollingstoned zegt
Dit 👍
karhengst zegt
Alleen jammer dat ze de 130km/h niet aan willen houden als extra incentive om nog net dat beetje extra veestapel af te bouwen.
martinus.tussengas zegt
Ontspan…
michaelras zegt
je ergeren aan crossovers is ongeveer hetzelfde als zeggen dat “auto’s teveel plek in nemen” wat de pvdd doet. Het is volledige legitieme irritatie. Maar weet dat het dat is, irritatie en geen overlast waar we iets mee moeten ;-)
rollingstoned zegt
Ze veroorzaken wel degelijk overlast; onze infrastructuur is helemaal niet berekend op dit soort veredelde bestelbusjes; ze stoten veel meer fijnstof uit door hun gewicht; ze zijn onveiliger voor voetgangers en fietsers e.d.; het is verspilling van onze toch al kostbare en schaarse resources (hoe groter de auto, hoe meer grondstoffen je nodig hebt immers)…
Flutterbear zegt
De XC90 en 5008 zijn gewoon MPVs met een SUV sausje, niet meer dan minder. Niet alles is wat het lijkt.
mashell zegt
Ladderchassis… Waarom? Daar krijg je zware zuipende wagens van die slecht rijden op de snelweg. Leuk voor Afrika maar zelfs al overkill voor de marktkoopman in Nederland.
Het meerverbruik van een SUV is relatief gering, visueel een stuk aantrekkelijker dan een MPV (busje komt zo) of een stationwagon (ziet er vaak uit als een lijkwagen). Jammer dat PvdD in deze onzinnige hetze is meegegaan.
pomoek zegt
Kijk, een redelijk objectief stuk over het autogedeelte van het partijprogramma van een linkse partij. Kudos. Kan dus gewoon wel.
herve11f zegt
Partij van de economische achteruitgang ware een betere naam, maar zo zijn er wel meer in die club. Lees hier de laatste jaren enkel motivatie om geen auto te kopen. Wat een zure gedachte, want dan heeft ook autoblog geen reden meer van bestaan.
michaelras zegt
met 10.000 verkochte motorfietsen per jaar konden er blijkbaar jarenlang 5-6 motorbladen in NL bestaan. Het gaat meer om het aantal liefhebbers dan om het aantal kopers gok ik ;-)
mashell zegt
Tja, hoeveel jaar heeft de VVD geregeerd en wat heeft ons dat gebracht? Vooral veel problemen (stikstof, toeslagen schandaal, aardbevingen in Groningen) en heeft Nederland daar nou zo geweldig economisch geprofiteerd dat we lage belastingen hebben? Nee niet bepaald.
Misschien is het tijd de economie anders in te richten, minder tot geen ruimte voor vervuilende industrie. Misschien ontstaan er dan innovaties waar we geld aan kunnen verdienen.
kniesoor zegt
Benieuwd hoe ze dat OV en deeloto-verhaal in gaan vullen voor alles andere dan de verstedelijkte gebieden in (voornamelijk) de Randstad. In het uiterste zuidwestelijke deel van Nederlandje bijvoorbeeld wordt het OV aanhoudend verschraald.
Richmond zegt
Deeloto bestaat niet
Joris24 zegt
De zoveelste partij die autorijden wil ontmoedigen. Wij hebben een autootje als daily voor de mrs waar de rolstoel in mee kan (met rijplaten), hier achteraf is amper OV laat staan een deelauto waar we mee zouden kunnen (of willen) werken. Al die linkse auto-autopartijen denken maar dat heel Nederland tussen Amsterdam, Eindhoven en de kuststreek ligt en dat iedereen vrolijk en mobiel is en eventueel mobiel genoeg voor een e-fiets of deelauto, maar de vrouw kan simpelweg niet zonder auto.
Afgezien van het feit dat ik het drammen op 100 vervelend vind en ook het feit dat veel partijen denken dat heel NL alternatieven zat heeft voor de auto, hoop ik dat men wel rekening houdt met mensen die echt niet zonder auto kunnen of anders extreem beperkt worden als de zoveelste kostenverhogende maatregelen bedacht worden.
hans75 zegt
wegenbelasting op basis van het frontaal oppervlak van je voorruit en de breedte van je banden
… meer voorruit betekent immers meer muggen die zich doodvliegen.. en meer bandbreedte, meer slakken en padden die de overkant van de straat niet halen..
mashell zegt
Psst. Brede banden zitten ook onder sportwagens.
lpgbarrel zegt
De automobilist is keihard nodig. Niet te bang zijn, u bent hooguit een paar EURO extra per maand kwijt. Maar wat is die waard in de toekomst!
launchcontrol zegt
Populistisch gezwetst in verkiezingstijd…
tenaci zegt
Het motief om tegen de SUV ten strijden te trekken boeit me in dit geval niet. PvdD heeft in mij een medestander. Alles om die vreselijke SUV hype te bestrijden! Vreselijke carrosserievorm. Kan niks wat een station of MPV ook niet kan maar doet dat in een achterlijke verpakking die iets pretendeert te zijn wat het niet is en ondertussen is 80 wat erin rijdt de AOW leeftijd ruimschoots gepasseerd.
AudiRS zegt
Gatver die linkse zaaddodende kliek is om te kotzen.
Frankypanky zegt
Hm,
PvdD vind ik zo’m non-issue partij … Dan zou ik een kiesdrempel van 10 procent willen forceren. En weer een onzinnig kruistocht tegen de SUV.
Feitje!
Met de elektrificatie zullen er alleen maar meer crossovers en SUV’s bij komen. Mits je een EV met efficiënte binnenruimte en fijne instap wilt.
PvdD vind de huidige auto’s te groot? Ze hoeven alleen maar naar Japan en haar Kei-cars te kijken. Maar het is typisch het achterlijke Nederlandse eigenschap om het wiel telkens opnieuw uit te willen vinden.
En voor het rekeningrijden kunnen ze buurten in Noorwegen. Daar heb je een tagkaart zo groot als een betaalpas/creditcard voor achter je voorruit.
Maar goed … In dit landje wil men het alles “zelf bedenken” … De burgers betalen toch wel!
schreute01 zegt
Tja, je kan wel hard gillen dat je tegen die linkse ideeën bent maar kom dan met een goed idee hoe je de hedendaagse problemen wèl denkt op te lossen. Hakjes in het zand werkt niet. Meedenken!
launchcontrol zegt
Linkse ideeën lossen bijna nooit iets op, zijn vaak gewoon populistische mededelingen. En hakjes in het zand is toch een kenmerk van links, die zijn toch standaard tegen alles dat niet bij hun ideologie past?
acavs zegt
Trajectcontroles werken niet. Dat heb ik in Italië weer mogen ondervinden. De helft van de tijd rijdt iedereen in de drukte 80. Als dan even een gaatje ontstaat, knalt jan en alleman met 160-170 km/u door, omdat ze gemiddeld dan op 110/130 uitkomen. Het maakt de situatie er niet veiliger op. Qua uitstoot denk ik ook niet dat het gaat helpen.
kniesoor zegt
Lees net, dat mevrouw Ouwehand geen lijsttrekker gaat worden voor de Dierenpartij wegens mogelijke integriteitsschendingen. O, o, o, al dat deugpubliek blijkt als het er op aankomt zelf ook nogal eens niet erg te deugen. En alle vingerwapperaars maar beweren, dat dergelijke problemen alleen bij de ‘concurrentie’ voorkomen. Lach me een kriek 😆
cossiekiller zegt
En wat als mijn Swift hybrid zich wil indentificeren als Hummer EV?