
Oh ja, sinds 2018 mogen particuliere bedrijven de overheid helpen om snelheidsovertredingen te constateren. En dat wordt uitgebreid!
Leuker kunnen we het niet maken, in de zomer van 2022 ontkom je waarschijnlijk bijna nergens meer aan de snelheidscontroles van onopvallende Citroen Berlingo’s, Peugeots 308’en en Dacia’s. Want het aantal ‘radarauto’s’ van private partijen die de Franse Hermandad gaan helpen wordt uitgebreid. Dat schrijft Nieuwsmotor vandaag.
Hoe zat het ook al weer? De Franse overheid is dol op snelheidscontroles. Dat weet iedereen die wel eens een top-speed run heeft gedaan op de Franse Autoroute. Als jij hem net voor de tolpoort terug laat vallen van een dikke 150 op de klok naar een schappelijke 130 is het vaak al te laat. Staat er zo’n Franse Agent met zijn Boulanger petje gebogen over een tolkastje met zijn radar. Merde!
Uitbreiding snelheidscontroles Frankrijk in 2022
Maar genoeg over onze eigen trauma’s. Controles in 2022 daar gaat het over. Frankrijk had al in 8 van de 12 regio’s de mogelijkheid om radarcontroles uit te laten voeren door externe bedrijven. Maar daar komen er 4 bij.
Frankrijk zet dus in op marktwerking en daarom mogen private radarauto’s meehelpen om de vuige wetsovertreders te betrappen. Volgens la Sécurité routière worden deze externe partijen ingezet zodat de politie zelf zich echt bezig kan houden met de zwaardere delicten als dronken bestuurders.
Dat betekent dat je voortaan ook in deze regio’s erbij gelapt kan worden door een onopvallende radarauto.
- Ile-de-France
- Auvergne-Rhône-Alpes
- Provence-Alpes-Côte d’Azur
- Occitanie
En daarmee is heel het vaste land van Frankrijk gedekt met deze ‘service’. Het aantal auto’s zou uitgebreid worden van een ruime 200 nu naar in totaal 400. De eerste boetes mag je op de mat verwachten in 2023.
Mogen deze bedrijven dan hetzelfde constateren als een ‘echte’ agent in Frankrijk?
Nou, de overtreding mag 2 keer zo groot zijn. Waar je normaal in Frankrijk na een overschrijding van 5 km/u (bij toegestane snelheden onder de 100 km/u) of 5% (bij toegestane snelheden boven de 100 km/u) een boete krijgt. Zal dit in het geval van een overtreding die door private partijen is geconstateerd gebeuren na een overtreding van 10 km/u (bij toegestane snelheden onder de 100 km/u) of 10% (bij toegestane snelheden boven de 100 km/u).
Wie is er net als ik benieuwd of je daar in Frankrijk inderdaad een Taycan 4S mee bij elkaar kunt verdienen… ;-) ?
via: Nieuwsmotor en ConnexionFrance
Boh, 142km/u is nu ook weer geen straf…
@Redrum: volgens mij mag je 130 op de snelweg in Frankrijk. Dus pas een pakkans vanaf 143, plus daarbij nog de afwijking op je teller, maakt dat je eigenlijk ongestraft richting de 150 kan gaan.
@saxoke: precies wat hij zegt, 10% bovenop 130 is 143, dus met 142 zit je goed
@hooesi:

idd haha. Maar zoals k zei, de tellerafwijking er bij en je kan bijna legal 150 rijden.
@saxoke: Nee, je kunt 142 rijden, het stond er precies goed. Hoeveel iemands teller afwijkt is irrelevant, toch? 142 is 142
@smijsie: nee ik vind het niet irrelevant. Ikzelf hou altijd rekening met een 4 tot 6km/u afwijking op m’n teller. Dus op m’n teller kan ik ongestraft 146-148km/u rijden. M’n teller is de enige aanduiding die ik heb op de snelheid die ik rij. Waar ik hier in België 70 mag, ben ik nog nooit geflitst met 80 op m’n teller. M’n werkelijke snelheid lag dan op 76 waarmee ik na correctie door de flikken precies 70 reed. Op de snelweg idem, daar is er een correctie van 9km/u, dus 129 werkelijke km/u is op m’n teller 135, dus k kan ongestraft 135 rijden. Nogmaals, dat is wat mijn teller zegt, die mijn aanwijzing naar mijn snelheid is.
Als je teller 100 KM/h afwijkt zie je 230 maar rij je natuurlijk nog steeds maar 130.
Wat je ziet zegt niets over wat je echt rijd. Dat is zijn punt.
Ik rij op de Autoroutes altijd met 140 op de teller. Dan zit ik met gemak aan de veilige kant. Iets harder kan, maar qua reistijd scheelt dat maar een kwartier op heel Frankrijk.
Verdiend goed hoor! Pak ze allemaal met de Taycan!
Tja daar lopen ze denk ik vooruit. Ik heb hier ook wel eens de politie gebeld met het verzoek om een agent voor een maand op een kruising voertuigen te laten bekeuren die niet snappen dat ondanks het groen is, er geen mogelijkheid is om te rijden, anders kom je namelijk tot stilstand op de rijbaan van iemand anders.
Op dat verzoek wilde ze niet ingaan, ook niet als ik het salaris van die agent zou betalen. Jammer had wel een goede les geweest voor velen.
Okay een nieuw Kickstarter project… geloof ik ga 450% binnenhalen voor m’n rader apparaat
Denk het niet, want zal niet echt succesvol zijn met lasers, en die worden toch echt nu het meest gebruikt.
Krijgen ze dan een soort commissie ofzo? Lijkt me dan wel in de hand te werken dat ze maximaal op plaatsen gaan staan waar de toegelaten snelheid overdreven laag is ( en ze dus erg snel geld verdienen) en minder op de gevaarlijke plaatsen waar veel ongelukken gebeuren.
Ik heb eens een boete uit Frankrijk thuis gekregen voor slechts enkele kilometers te snel in de bebouwde kom in het perfect Nederlands, terwijl als ik een boete uit Wallonië krijg dit in het Frans is (ik woon in Vlaanderen) Ze doen dat goed die Fransen….
Met die marges kan het wel uit om die Franse boete netjes naar het Nederlands te vertalen.
Grappig, foto is genomen in Roses, Spanje
Haha, lelijk hoofd: 100 euro. Dankuwel.
Nog een reden om niet naar Frankrijk te gaan.
@raoufff: gelukkig. Hoe minder Nederlanders daar, hoe beter.
Ik vind dit eigenlijk helemaal niet zo’n slecht plan. Besteed dit soort taken uit aan een particuliere controledienst met geijkte apparatuur en de politie houdt meer tijd over voor andere politietaken.
@rrrobert:eens, maar wel graag met een goede wet eronder. En dan meteen wat doen aan geluidovertreders en rechts inhalers en dat soort volk. Ik zag gisteravond iemand linksom een rotonde nemen. Niet normaal.
Mensen die rechts ingehaald worden, rijden vaak zelf onnodig links.
@jeffreym3: Ik sta gecorrigeerd. Linksrijders ook beboeten aub.
Gaat het hier om taken uitbesteden of gaat het om bedrijven die op eigen initiatief controles uitvoeren? Dat eerste is ok, dat twee vind ik een absolute no-go.
Eigenlijk vind ik dat er maar 1 soort politie zou moeten zijn, je ziet het in Nederland al mis gaan met de BOA’s, slechts een korte cursus maar ze willen wel pepperspray en een wapenstok.
@mashell: een BOA goed opleiden kost twee jaar…
Dat het niet altijd goed gaat is, omdat het mensenwerk is. Dat geldt net zo goed voor de politie en andere controlerende en handhavende instanties.
@mashell: op eigen initiatief boetes gaan uitdelen: op zich wel effectief, er zullen genoeg mensen zijn die het geld zonder nadenken over maken.
Ik stel me zo voor dat de controle bedrijven zelfstandig bepalen waar ze gaan staan, aan invalswegen bijvoorbeeld want hoge pakkans, de bonnen aan justitie leveren en daarvoor dan een commissie krijgen.
Welkom bij de ‘naai’ society
Er zijn boze tongen op het internet die agenten die een snelheidscontrole uitvoeren matennaaiers noemen maar zij doen gewoon hun werk en het is de noodzakelijke handhaving. Bij dit soort particuliere bedrijven krijg ik veel meer een matennaaiers gevoel.
Inderdaad.. Vraag me af of ze dan zomaar overal mogen gaan staan. Anders gaan ze geheid staan op plekken waar het niks met verkeersveiligheid te maken heeft, maar enkel met het spekken van de staatskas. O wacht…
Op gevaarlijke plekken kun je niet controleren. Want van controleren wordt het nog gevaarlijker, je hebt van die gekken die een noodstop maken als ze een flitser zien. Dus moet je controleren waar controleren net gevaarlijk is, daar is ook niks mis mee want aan de limieten houden moet je je overal, niet alleen op de gevaarlijke plekken.
De handhaving dient dan ook niet de verkeersveiligheid maar de wet. En die wet is er vanwege de verkeersveiligheid.
Wat mij betreft doen we dit ook snel in Nederland maar dan voor gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden. Ongelofelijk nodig en onze goed opgeleide agenten kun je zwaardere zaken laten aanpakken. Zo’n bedrijf hoeft maar bij een flinke kruising in Rotterdam te gaan staan om te zien dat er veel automobilisten met hun telefoon in de hand door het verkeer rijden. Zo’n ingehuurde flitspolitie klikt een fotootje van de overtreding, CJIB verstuurt een flinke boete, foldertje erbij waarom dat zo ongelofelijk gevaarlijk is en hopelijk rijden die oelewappers voortaan met hun telefoon ver weg gestopt.