![Beware of the dog, dawg](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/Hond-de-snickersjager-001.jpg)
Want de politie is natuurlijk veel te druk voor dit soort werk.
Anno 2015 is ‘delegeren’ het toverwoord, zo ook bij politiewerk. Voor simpele ordehandhaving zijn al tijden stadswachten en particuliere beveiligers verantwoordelijk, naast een mobiele flitskassa zet je geen dure en goed opgeleide agent maar een BOA, weginspecteurs krijgen een bonnenboekje, als je tegen iemand crasht komt er geen agent meer opdraven, en als je auto wordt gepikt doe je weliswaar aangifte bij de politie, maar het opsporen ervan, dat doet iemand anders maar lekker.
Ok, voor het oprollen van een bende komt oom Agent misschien nog net achter zijn bureau vandaan, maar individuele hete waren zelf volgen, dat kan een hierin gespecialiseerd bedrijf ook best. En op zich zit daar wat in, dus wordt er later dit jaar in Oost-Nederland een proef gestart.
Steeds minder diefstallen opgelost
Waar in 1995 nog 70% van de auto’s werd teruggevonden is dit 20 jaar (en de toetreding van half Oost-Europa én het Balticum tot de EU) later nog slechts 40%, aldus de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit in het Radio 1 journaal. We citeren:
Als een gestolen auto wordt gesignaleerd door een camera langs de weg, gaat er een melding naar de politie. Die controleert in een database of de gegevens kloppen. Wanneer de politie zelf geen tijd heeft om achter de auto aan te gaan, wordt een particulier opsporingsbedrijf ingeschakeld die de auto volgt en in de gaten houdt.
Dat is dan meteen ook zo ver als de macht van de particuliere speurneuzen reikt, op aanhouden heeft de politie nog steeds een monopolie. Blijft nog 1 belangrijke vraag onbeantwoord: wie betaalt de rekening van deze beveiligingsbedrijven?
Dat zullen wij wel zijn dan he..
@sr20det: ja idd, 2 jaar terug onze audi s4 terug gevonden door reageerders hier.
@sr20det: Ga jij de AB-opsporingslijn dan ff vastleggen in het KVK…
@sr20det: ja lekker handig, zelf meegemaakt… voordat ie als gestolen stond gemeld kon die auto al naar Bulgarije gereden zijn :( dit was drie jaar geleden dus hoop dat dit inmiddels wat sneller kan!
Je zou dan eigenlijk verwachten dat de verzekeraars weer de after market startonderbrekers zouden gaan verplichten…
@cupsport: zal vast geen nut hebben. Met de huidige apparatuur is tegenwoordig elke beveiliging te omzeilen/kraken.
Goed verzekeren is het enige wat je kunt doen in NL.
@aggy32: Een extra stuurslot of wielklem is al iets moeilijker te omzeilen.
@giogiorgio: Het maakt ’t inderdaad wat moeilijker, maar om nu een wielklem of een stuurslot te plaatsen bij een aygo.. (Hij is ondertussen al een maand geleden gestolen :’))
voor het geld wat ik van de verzekering krijg kan ik een 2 jaar nieuwere krijgen, maar meenemen ho maar :( heb je als je in het oosten woont :(
@FB_100002177943068: dan doen we het zo. Ik kom hem wel even “lenen” en dan verkoop ik hem. Jij hebt geen idee wie hem gestolen zou kunnen hebben, je koopt je nieuwere auto en we verdelen de winst. Deal?
Blijft altijd het zelfde verhaal.
Nieuwe startonderbrekers? Dieven vinden er wat op.
GPS transmitter — Dieven hebben een blokker.
Nummerplaat detectie — Dieven halen die eraf of zetten er een tijdelijke op.
Wel gok ik zo dat de verzekeringsmaatschappijen de kosten van de private-opspoorders zal moeten gaan betalen. Zal je zien dat de duurdere gestolen auto’s opeens voorrang krijgen. Beetje gemiddelde prive-auto in NL: dan is het opsporen al duurder als de straatwaarde van het blik.
@gregorius: daar zullen wij alsnog onder lijden. Het gaat al niet zo goed met de verzekeringsmaatschappijen. De bedragen van de verzekeringen zullen weer wat gaan stijgen..
@aggy32: verzekeringsmaatschappij zal alleen in zee gaan met private speurders op het moment dit voordeliger kan zijn.
Ik heb t nog een keer gelezen, en het lijkt me dat de staat t in eerste instantie zal moeten betalen.
Zou dat dan betekenen dat die het eerste voorbeeld is van de politie die extern, on demand, mensen inhuurt zonder dat ze in principe winst kunnen maken op het inhuren?
@gregorius: Ik zou zeggen de verzekeraars, maar in theorie is het zo dat ze kunnen doen van het bedrag dat bespaard wordt doordat dan meer auto’s teruggevonden worden en ze dus minder hoeven uit te keren.
Voor wat betreft de beveiliging, alleen maatwerkoplossingen werken volgens mij, een standaard alarm of standaard startonderbreker is ook voor een crimineel te koop en dus te kraken. Iets wat in alleen in jouw auto voorkomt en niet in de winkel te koop is zal ‘onsite’ gedeactiveerd of gekraakt moeten worden. Dat zal vermoedelijk drempelverhogend genoeg zijn.
@griffendahl: Bij gestolen vrachtwagens huurt de verzekeraars als bepaalde private teams in om de vrachtwagens terug te halen uit Rusland. De teamleden bestaan vaak uit ex-militairen, die zwaar bewapend op pad worden gestuurd.
Als de politie het niet meer kan doen vanwege tijdgebrek, is dat toch niet ons probleem? Als ze deze structuur (externe partijen inhuren) willen hebben, dan moeten ze dat ook maar lekker zelf (lees: de overheid) betalen? Heel erg leuk dat ze deze structuur verzinnen, maar laat ons er dan in ieder geval niet voor opdraaien.
Waar het uiteindelijk dus op neerkomt:
Je zal zien dat alle bezuinigingen op de politie alsnog een grote faal zijn, want externe partijen inhuren zal vast niet goedkoper zijn dan een aantal extra agenten… En dat bezuinigingen falen, dat kan natuurlijk niet. Conclusie: Wij betalen het, zij het via de verzekering met hogere maandlasten, of direct aan de private-hunters.
Gewoon een leuke auto kopen ipv het standaard Duitse spul. Wordt ‘ie ook niet gestolen.
Verplichte paspoort controle en kentekenbewijs check aan de grens lost ook al veel op.
Is ook goed voor inbrekers die elke nacht bijnmijnin de buurt inbreken
@dirkiii: en maakt ook veel kapot. Ik ben grenswerker en zit helemaal niet te wachten op onzinnige controles op een arbitraire stippellijn op de kaart.
@mashell: een volledige controle is wellicht niet nodig maar laat ons/ze op zijn minst door een trechter rijden ofzo. Iets waar alle voertuigen langzaam doorheen moeten en waar mensen kijken en bepaalde verdachte voertuigen eruit pakken.
@lekbak: Jij hebt zeker nog nooit een mobiele grenscontrole meegemaakt, of wel? Tijdrovend.
@e1000bmw523i: nope. Maar een lang stuk autorijden is ook tijdrovend.
Eigenlijk bedoelde ik ook niet een mobiele controle maar een vaste. Één waar bijna iedereen met lage snelheid doorheen gaat (<30 ofzo) en waar de 'verdacht uitziende' voertuigen worden gecontroleerd. De rest rijdt dus door met een paar minuten vertraging. Ben je de sjaak dan duurt het wat (veel) langer.
Ik heb alvast 1 opdracht voor ze. Mijn VW Golf 5 is gisternacht gestolen. Smorgens aangifte gedaan, savonds om 11 uur wist de wijkagent nog van niks.. Mooi systeem hier in Nederland.. Ik denk dat mijn auto nu zo ongeveer wel op plaats van bestemming in de balkan streek is aangekomen.. Volgende eigenaar veel plezier ermee!!
@918mannschaft: Balen! De politie doet/kan hier inderdaad niks mee simpelweg omdat de dieven vele malen slimmer zijn, helaas voor jouw en je golf. Hopelijk dat je goed verzekerd bent!?
@clarkson: Ja nogal. Ik wist wel dat het een risico auto was maar nu die net 2 maanden op de oprit staat is mij net iets te snel. Ik ben wel verzekerd maar zoals het er nu naar uitziet ga ik er toch 900 euro op de aanschafprijs op achteruit en aangezien dat toch al bijna 20 % is had ik toch gehoopt dat mijn ‘afschrijving’ wat minder zou zijn.
Viva holandia!
@918mannschaft: hetzelfde probleem. Na 1,5 jaar zuinig gereden te hebben zijn ze ook bij mij langsgeweest. Er werden 2 aygo’s ontvreemd. Van een buur van ons en die van mij. Ze werken op bestellingen. Krijg gelukkig deze week nog mijn geld(auto is een maand geleden gestolen).
Succes met de afhandelingen iig!
@aggy32: Het is erg vervelend inderdaad! Voor mij is hij meer als mijn heilige koe, ik rijd er veel mee naar mn zieke moeder, hij brengt me iedere week vanuit Eindhoven naar mijn vrienden in Bergen op zoom ( waar ik ben opgegroeid) en natuurlijk ook mijn werk.
Ik hoop dat ik mijn geld sneller heb als een maand maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Stelen van de burger is erg laag en zou harder bestraft moeten worden!!
Wil niet veel zeggen maar dat is toch een ideale baan?
Politie checkt de gegevens en jij hoeft maar een beetje die auto’s te achtervolgen. Gasten hoef je niet aan te houden, want dat doet de politie dus in netelige situaties zul je niet snel terechtkomen.
Vervolgens dien je een claim in bij de politie (uurtje factuurtje natuurlijk) en je gaat lekker van de zon genieten….
Ik ga een nieuwe business openen….
@Rick-dos: Je zult alleen wel de nodige opleidingen (en bijbehorende examens) moeten volgen om de vergunning aan te mogen vragen… ;)
Toevallig mezelf onlangs ingeschreven voor een dergelijke opleiding en ga er volgende week aan beginnen. Over zes maanden ben ik dan Particulier Onderzoeker. :)
Dure wagens verdwijnen toch wel in een container of een gesloten trailer richting het oosten. Werkt het voertuig volg systeem ook gelijk niet meer bij gebrek aan gps signaal, en anders een scrambler.
@marinepower: volens in Reportage van Autobild is het veel eenvoudiger. Een specialist opent en start de auto, vervolgens brengt iemand die makkelijk gemist kan worden (junkie, zwerver oid) hem naar plaats van bestemming.
Eigenlijk niet eens zo’n gek idee. Stel dat er een paar gecertificeerde bedrijven zijn die dit mogen, kosten ervan kunnen gedekt worden door de verzekeringsmaatschappijen.. (minder uitkeren door vaker terugvinden). Politie hoeft alleen een team te sturen op aangeven van de gecertificeerde opspoorders.. en voilà, terugvinden van gestolen auto’s is eigenlijk geoutsourced naar de private sector.
Ik vind het eigenlijk wel leuk. We weten al langer dat de politie compleet onbekwaam is.
Wil je je huis veilig hebben tegen boeven moet je privé gaan. Dat je nu al privé moet gaan om je wagen terug te krijgen is al maar weer eens grappig.
Spijtig dat de politie er niet goedkoper op word maardat de privatekosten dubbel zijn ipv vervangend.
Handig. Hoop dat zij hem wek kunnen vinden tegen een leuke prijs