Het kantelpunt is bijna bereikt. Volgens de ANWB is daarmee het moment aangebroken dat ook de particulier een elektrische auto kan aanschaffen.
Een elektrische auto is nu nog vooral een typische auto van de zaak. Er zijn maar weinig particulieren die enkele tienduizenden euro’s stukslaan op een nieuwe elektrische auto. Zeker als er een benzinevariant van een model bestaat die grofweg 10.000 euro voordeliger is in aanschaf. Toch zegt de ANWB dat de particulier een elektrische auto kan aanschaffen. Aldus de organisatie in de Elektrisch Rijden Monitor 2020.
Subsidie
De ANWB zegt dat de aanschafsubsidie het steuntje in de rug was waardoor een aanzienlijke groep particulieren dit jaar de overstap heeft gemaakt naar een EV. Dat klinkt goed, maar er zal een ongelofelijk grote groep zijn die de boot heeft gemist. De aanschafsubsidie op een nieuwe elektrische auto was namelijk na een week al op.
Meer keuze
Dat de ontwikkelingen hard gaan zie je terug in de cijfers. Het aantal elektrische auto’s in Nederland is dit jaar gestegen naar bijna 145.000 voertuigen. Dat is een verdubbeling in vergelijking met 2019. In de prijsklasse tot en met 50.000 euro is er nu keuze uit 31 elektrische modellen, dat was 22.
Elektrische auto particulier – kosten
De gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto ligt nu op 36.000 euro. Ondanks de hogere aanschafprijs, zijn de rijkosten bijna gelijk. Een elektrische auto kost gemiddeld 57 eurocent per kilometer om te rijden. Een benzineauto gemiddeld 56,4 eurocent. Dit is op basis van vier jaar gebruik en 15.000 kilometer per jaar. Ook is de aanschafsubsidie in deze berekening niet meegenomen, omdat het potje zo snel leeg was. De aanschaf ligt hoger, maar de gebruikskosten liggen een stuk lager. Onder de streep is daarmee een elektrische auto voor de particulier te betalen, aldus de ANWB.
reset zegt
Nu nog een bruikbare gezinsauto voor onder de 50k… Die zijn er namelijk niet. Het gros van de autodoel (dus niet werkelijk forensen) is voor het gezin.
pomoek zegt
Tja, wat is je definitie van bruikbaar? Een Polo of een Espace?
RobTWo zegt
3 zitrijen en ruimte voor een (kinder-)rolstoel achterin. Dan kom je uit op een XC90 of een Ford Exploder, als je er ook een stekker aan wilt.
flutterby zegt
@RobTWo: drie kinderen mee, beide opa’s en oma’s en hun bagage, binnen 5s naar de 100 en binnen 10 uur naar zuid Spanje voor €15000. Anders wordt het écht helemaal niets!
piedlourd zegt
Is dat een soort supersportversie die Ford?
knapzuur zegt
Mwah de Corsa, 208 etc. zijn een stuk ruimer als de gezinswagen die wij vroeger hadden een “dikke” C-segmenter van een Alfa Romeo 156. Probleem is alleen dat jij dat een downgrade vind een segmentje zakken, en wees niet bang veel mensen hebben dat “probleem”.
Als 2 personen huishouden is zelfs een Opel Karl (ruime? A-segment) een ruimte wonder van jewelste het is alleen niet heel praktisch, er kunnen geen 2 volle boodschappen tassen achterin zonder veel passen en meten. Maar een Fiat Punto (krappe? B-segment) is bijvoorbeeld alweer meer ruimte dan we strikt nodig hebben. Een Golf, ID3, Karoq of Enyaq zijn veelste groot voor met zijn 2 en ruim zat voor met 4.
Daarbij als je vaak genoeg stopt heb je niet eens last van een krappere auto maar als je in één ruk in Zuid-Frankrijk wilt komen dan kom je vaak creature comfort te kort, maar is dat het hele jaar die duurdere wagen rijden waard?
RobTWo zegt
Een 156 SW hebben wij ook nog “als gezinswagen” gehad, maar toen bleek dat de tweede een rolstoel nodig had en er ook nog een derde kwam, had Alfa Romeo ons helaas niets meer te bieden. En de S-Max die daarop volgde is inmiddels niet meer leverbaar…. En op vakantie moeten we toch al met twee auto’s.
Als al die kinderen niet steeds mee hoefden, kwam er gewoon weer een Alfa.
dutchneon zegt
Je koopt nu een Model-s van 2014 voor ruim 30k.
Dat is al enkele jaren mijn gezinsauto. ik kocht hem voor 38K en dus zeer weinig afschrijving in 3 jaar tijd.
Qua kosten zit je super voordelig en wat betreft volume voor bagage heb je meer ruimte dan in een Skoda Octavia combi door de mega achterbak en frunk gecombineerd
Variomatic zegt
@dutchneon: een V60 D6 of Foutlander van 2014 heb je voor 12-15k en kun je ook electrisch mee pruttelen, 30k voor een 7 jaar oude model S, wat een enorme hoop geld..
dutchneon zegt
hmmmm 25km actieradius is vrij weinig, je kunt het moeilijk een EV noemen. Ik kan echter de Foutlander zeer aanbevelen, de V60 plug in zou ik vermijden. zijn nogal hoge onderhoudskosten mee gemoeid.
Ja 30k is veel geld, maar je kunt het ook anders bekijken, 30k is veel restwaarde voor iemand die hem verkoopt.
En ja ze zijn vrij schaars in vergelijking met het resterende aanbod.
De mijne net weggedaan, ik heb er 40.000km mee gereden per jaar. En dat wat zeer voordelig.
Met totaal 5000 euro afschrijving, 2500 euro banden en ander onderhoud. en 2800 euro stroom en 2100 euro verzekering was dat zo’n 10 cent per kilometer.
Ik kan je verzekeren dat je dat niet haalt met een phev ondanks zeer lage afschrijving
kevindb zegt
Van dit soort berichten krijg ik altijd een beetje jeuk. Welke particulier met een modaal inkomen heeft er € 36.000,- euro beschikbaar voor de aanschaf van een nieuwe auto? Als je € 40.000,- bruto verdient kan het behoorlijk lang duren voor je € 36.000,- bij elkaar gespaard hebt. En dan is nog de vraag of je dat uit wilt geven aan een auto die afschrijft als een malle. (dat doen alle nieuwe auto’s, ook benzine) Dan verdampt je spaargeld sneller dan dat je de spaarpot weer kan aanvullen.
Ik denk dat de gemiddelde particulier de komende 10 jaar nog rustig benzine blijft rijden. Voor de bovengenoemde groep is een 2e hand benzine auto van € 10.000,- ook al een behoorlijk uitgave.
boomhauwer zegt
Helemaal mee akkoord. tenzij je een zware lening aangaat bij de bank uiteraard maar is dat dan weer de bedoeling? Onze auto heeft 27k€ gekost en eerlijk gezegd, ik vond dat al een hoop geld.
Geen haar op mijn hoofd die denkt om een elektrisch auto’tje te kopen van 40000€ waar ik voor moet lenen.
TheMaster zegt
Dat is dus het punt niet. Even heel simpel een berekening na 5 jaar;
€27k aanschaf, en 5k gebruikskosten per jaar (onderhoud+brandstof) = €52k
€40k aanschaf, en 2,4k gebruikskosten per jaar (onderhoud+brandstof) = €52k
Elk jaar dat je langer rijdt, wordt de EV goedkoper. Nog los van de restwaarde die je er over 5 jaar voor krijgt. ICE auto’s wil dan “niemand” meer, en iedereen wil 2e hands EV’s.
detroitv8 zegt
@TheMaster: dat is niet helemaal waar, een 5 jaar oude EV heeft vaak “verouderde” techniek omdat de ontwikkelingen zo snel gaan. Kijk maar naar de eerste serie Nissan Leaf, BMW i3 of de Renault Fluance. Deze zijn echt voor een prikkie te koop.
dutchneon zegt
kijk dan ook even naar een model-s van 2013- of 2014 dat zijn de eerste fatsoenlijke EV’s
een Leaf van die tijd kun je niet serieus nemen!
Een Model’s van die tijd is echt niet verouderd qua techniek en een BMW of mercedes met zoveel km’s ervaring brengt misschien nog 15k maar veel meer echt niet
zo’n model-s doet nog ruim 30k zelfs met 3ton op teller. Net de mijne verkacht met 280.000km op de teller voor 33k
Nu koop ik weer een 2015 met minder kms terug voor rond de 45 je hebt dan bijna geen afschrijving.
ar156sw zegt
@detroitv8: Maar ook dat verandert: de technische ontwikkeling zal minder snel gaan en de restwaarde van niet-EV’s zal gaan dalen als EV’s meer de norm worden. Draagt allemaal bij aan het in zicht komen van het kantelpunt voor particulieren.
boomhauwer zegt
In het artikel staat er toch dat de rijkosten per km nagenoeg gelijk zijn? Met de aanschafprijs alleen al van een EV kan ik jaren rijden. Het opladen is ook niet gratis, noch de voorziening voor thuis een laadpaal te hebben.
dutchneon zegt
Opladen doe je voor een 5e van de prijs van benzine als je uitgaat van het equivalent aan km’s.
Een laadpaal thuis kun je voor 600 euro gedaan hebben, gebruikte 11kw lader scoren op marktplaats flink stuk kabel en een kleine aanpassing aan de meterkast, met wat dhz en laten aansluiten was ik 580 euro kwijt.
En als je nu een tweedehands auto koopt/rijd dan koop je de EV toch ook tweedehands!
degrotemuis zegt
@dutchneon Dat is jouw situatie, geldt alleen echt niet voor iedereen. Mooi, voor nog geen 600 euro een laadpaal waar lekker goedkope stroom uit komt. De 2,3 cent per km die je noemde in een eerdere post (120.000/2.800) is een erg nette prijs, goedkopere stroom dan ik thuis heb, dus vast incl wat gratis laden. Voor jou een topkeuze zo.
Maar wel erg benieuwd hoe het gros van Nederland datzelfde voordeel kan realiseren. Mensen met een appartement of tussenwoning met in het gunstigste geval een publieke parkeerplaats voor de deur. Mijn EV kost intussen met een nog steeds relatief gunstige allego paal vlakbij toch nog 4-5 cent per km. Niet gek, maar toch snel het dubbele van jou.
Dan heb je nog de stijgende kosten aan de publieke laadpaal, de onbestendigheid van het Nederlandse fiscaal beleid op dit gebied en de nodige artikelen de laatste maanden over relatief meer en duurdere schades aan EVs wat vast aangegrepen wordt om de verzekering verder op te schroeven. Dan snap ik dat mensen liever benzine blijven rijden dan fors meer uitgeven aan een vergelijkbare EV waar met wat geluk over een paar jaar voordeel uit te halen valt door lagere gebruikskosten.
Albert zegt
Dan kop je een Tesla of een andere ev van een jaar of 7 voor 30k wat al een hoop geld is
Maar hoelang houden de accu’s het dan nog vol?
Het kost namelijk ook een vermogen om die te vervangen
knapzuur zegt
Er is mij wel eens verteld dat je aan de hand van de auto een grove schatting kan maken van iemands jaarsalaris, is het een dikkere auto dan zit dat aardig in de buurt van iemand zijn jaarsalaris. Nu is dat door belastingen wel iets minder geworden maar de subsidieknallers hebben daar ook weer wat in gecompenseerd. Edit: en de meeste particulieren wijken dan uit voor een (deel)financiering.
Nu zou ik niet snel een auto kopen met een nieuwwaarde* van meer dan de helft van mijn jaarsalaris maar veel mensen in mijn omgeving komen toch erg dicht in de buurt van die stelling.
* ik zou ook niet snel een nieuwe auto kopen, ik koop liever jong gebruikt (2-3 jaar oud) dus effectief vaak slechts 50-70% van de nieuwwaarde overgemaakt en één keer zelfs slechts 25% na 6 jaar..
renskuhh zegt
@knapzuur: mwa dit is toch niet helemaal een correct statement. Ik ken best wat mensen die bijvoorbeeld een auto rijden van 30k en toch 150k verdienen maar toegegeven het gaat ook andersom, mensen die in auto’s van 50k rijden die 40 verdienen.
dutchneon zegt
ja precies, ik ken er genoeg die nog niet eens 30k verdienen maar wel een autoverzameling hebben die met gemak de 2ton haalt
Johanneke zegt
Volledig waar. Ik heb een flink diploma, maar pas een jaar aan het werk. 3 kinderen, vrouw die parttime werkt. Ik spaar zo’n 800-1000 euro per maand, maar dat is voor alles. Onderhoud aan het huis, fiets voor de kinderen, nieuwe wasmachine, auto(onderhoud). Sommige maanden hou ik 1k over, andere maanden misschien 100 euro. Geen haar op mijn hoofd die 35k aan een auto uit gaat geven nu. Ik koop wel een mooie 2ehands benzine voor 15k dan, en dan kan ik de badkamer laten doen en heel flink op vakantie met het gezin.
flutterby zegt
@kevindb: het duurt ook heel lang om met 40k bruto een huis van 2 ton te kopen. Gelukkig zijn daar andere oplossingen voor.
Johanneke zegt
Doe mij even een autolening tegen 1.5% rente. Dan koop ik een nieuwe auto.
Oh wacht, dat bestaat niet, want, een huis als onderpand blijft geld waard. Een auto schrijft hard af.
flutterby zegt
@Johanneke: bij een autolening schrijf de auto nooit harder af dan de lening… Soms zie je zelfs 0% voorbij komen.
boomhauwer zegt
Een huis is een investering die opbrengt, een auto niet. (kom nu niet af met extremen zoals GTO’s, Laferrari’s,…)
flutterby zegt
@boomhauwer: dat is lang niet altijd zo. Daarnaast levert een auto de meeste tijd op en de meeste ruilen hun tijd om aan geld te komen.
O plaat zegt
Voor 10k plus wat reserve voor herstellingen kan je ook al een (toekomstige) klassieker aanschaffen die niet meer afschrijft. Maar dan mag je hem wel niet als dagelijks voertuig gebruiken natuurlijk.
kevindb zegt
30.000 lenen bij Findio, kost 300 in de maand voor 120 maanden lang. Dus je betaald 10 jaar lang voor een auto. Je kan ook minder lang betalen maar dan ga je 500-600 voor een auto neerleggen per maand. Los van de onderhouds en stroomkosten. Als binnen 10 jaar wilt verhuizen kun je vervolgens geen hypotheek meer krijgen omdat je al een dure lening hebt.
Dan rij ik wel met een 2e handsje die wel betaald is en neem wel een hypotheek. Huizen zijn een stuk waardevaster als een auto.
flutterby zegt
@kevindb: wat jij wilt, ik ben prima te spreken over mijn lease auto. Voor €380 p/m heb je al een elektrische Corsa.
dutchneon zegt
30.000 lenen bij Findio, kost 300 in de maand?
Dat kost het niet, dat is meerendeels aflossing. kosten zijn de rente en eventuele afsluitkosten!
Ten eerste als jij nu een tweedehands ding koopt voor 10, hoef je die dus niet te lenen.
Dan leen je nog 20. Als je elke maand 500 aflost kost de rente je ook minder en als je na 3 jaar de auto verkoopt zorg je dat je hem zo duur mogelijk verkoopt want dan los je daar de lening helemaal mee af
nissanfairladyz zegt
Ik heb het wel beschikbaar, als iemand met een modaal inkomen. Alleen dat zegt nog niet dat ik zoveel wil uitgeven aan een auto. Mijn huidige auto gekocht voor 14k cash. Maar ik heb een soort grens van 15k, en koop altijd tweedehands. Met altijd rond de 50 a 70k kilometers. Voor een vol elektrische wil ik wel een klein beetje een hogere aanschaf prijs betalen, want de OPEX en TCO is natuurlijk lager.
Ik ben zelfs alleen, als je een vriendin hebt… en je hebt NIET 50k aan spaargeld minstens. Dan denk ik dat je gewoon TOTAAL NIET KUNT boekhouden. Je bent gewoon SLECHT met je geld. Dat is mijn persoonlijke mening.
Want als je met z’n tweeën bent hou je letterlijk bergen met geld over. Als je gewoon een beetje financieel kunt nadenken.
occasiefapper zegt
Ik diesel lekker door. Stemmingmakerij weer.
realhustler zegt
Ik ben bang dat elektrische auto’s relatief hard gaan afschrijven. Want zeker voor de budget ev’s is de technologie nog in ontwikkeling. Kijken naar een model S is niet alles zeggend.
Het is heel simpel te zien:
– bedenk wat voor soort auto je nodig hebt
– kijk wat zo’n auto private lease kost, plus de brandstof
– kijk wat een vergelijkbare ev private lease kost, plus de laadkosten
En je weet wat voordeliger is. Het zal uitmaken hoeveel km en wat voor type auto, maar tot nu toe is het verschil fors.
(private) lease maatschappijen zijn keiharde rekenaars, dus dit is een hele goede maat.
pramm zegt
Ik ben bang dat benzine en diesel auto’s de komende jaren nogal hard gaan afschrijven. De overheid wenst EV’s te stimuleren. Daar waar leasemaatschappijen het eerder lastig vonden de afschrijving van EV’s correct in te schatten, vinden ze dat nu al steeds lastiger voor conventionele auto’s.
tge2 zegt
Ja, en dan heb je zo een gedrochtje met een actieradius van 150 echte kilometers en kan je dat ding nergens laden als je geen riante oprit met duur betaalde laadpaal hebt.
flutterby zegt
@tge2: een normale oprit en simpel stopcontact voldoet ook hoor. Die fancy laadpalen is met name voor zakelijke klanten die automatisch willen verrekenen.
nissanfairladyz zegt
Sjonge, de vraag is meer. Waarom heb jij geen oprit? Ik ben gewoon een single jongen van net over de 30. Met modaal salarisje en heb gewoon een dubbele oprit. Meeste mensen hier in Nederland verdienen meer als ik.
Albert zegt
Als je onderweg ff wat beter oplet zie je dat de meeste huizen geen eigen oprit hebben
Zeker in de steden niet
Net je opmerking van daarnet over mensen die met z’n in 2eb zij een geen 50k hebben slaan je opmerkingen dus helemaal nergens op
MetalLaires zegt
Que?
shicomm zegt
Nu nog een oplossing voor flat en appartement bewoners voor het opladen en we zijn er ! oh wacht…
Zelfs als we realistisch bereik en aanschafprijs aan de kant schuiven is opladen gewoon het probleem hier , niet iedereen is een jan modaal met een woning met eigen oprit..
Dat gezegd hebbende ; sinds wanneer is een aanschafprijs van 35k+ echt betaalbaar ?
Die vlieger zou mijn inziens alleen opgaan als iedereen ook modaal zou verdienen , iedereen die daar ruim onder zit ( en dat is nogal een forse groep ) kan het zich niet veroorloven.
Met name vanuit China worden nu al goede stappen gezet om ev’s langzaam maar zeker naar een schappelijk prijsnivo te duwen maar er is nog een lange weg te gaan imho.
Johanneke zegt
Prijs per kilometer ligt echt niet veel lager als je van publieke laadpalen gebruik moet maken. Ja als je zonnepanelen en een oprit hebt dan kan je kosten drukken, woon je in een flatje, nou succes.
Ik heb een huis met oprit gekocht omdat ik denk dat die de komende jaren veel meer waard gaan worden dan huizen zonder, omdat elektrisch rijden de norm wordt.
flutterby zegt
@Johanneke: dat is tijdelijk, als straks iedereen elektrische rijdt dan zullen overal laadpalen staan.
Johanneke zegt
En de prijs per kwh? Die is op de oprit echt goedkoper dan bij een publieke paal, al helemaal als je zonnepanelen hebt.
flutterby zegt
@Johanneke: met een “smartgrid” potentieel gratis of het systeem gaat automatisch goedkoop inkopen en duurder verkopen.
koeberg zegt
De ANWB vergelijkt de elektrische auto’s natuurlijk wel met vergelijkbare benzineuitvoeringen. Want dat is wel zo eerlijk. En beide zijn nieuw.
Elektrische auto’s zijn vaak rijk voorzien van extra’s. Dus eerlijk is om een benzineuitvoering er naast te zetten met de zelfde uitrusting.
Alleen hebben de meeste particulieren helemaal geen geld voor een nieuwe auto, laat staan een rijk uitgeruste.
Dus de conclusie klopt wel maar moet een klein beetje uitgebreid worden:
“Particulier die een nieuwe, rijk uitgeruste auto kan veroorloven kan elektrische auto veroorloven”
tvr1974 zegt
Kosten per km vrijwel gelijk? Ja als je thuis kan laden voor de deur. Anders is het gewoon (nog) niet interessant. Dus ANWB doe je onderzoek is goed. Dit is weer zo’n niks zeggend verhaal
niekie1999 zegt
“ANWB zeer optimistisch over het inkomen van particulieren” aldus niekie1999.
Je kan veel claimen zonder goed onderzoek te hebben gedaan
Ot92 zegt
Leuk en aardig dat ze langzamerhand betaalbaarder beginnen te worden, maar de actieradius is nog altijd te laag. Vooral vergeleken met een auto die op brandstof rijd en hetzelfde kost. Daarnaast zijn de betaalbare elektrische auto’s nog altijd kleine auto’s.
Gisteren stapte ik in een ID.3, volgens Vw zou ie net zo groot moeten zijn aan de binnenkant als een Passat. Nou… ik kan je vertellen dat dat niet het geval is. Het is ietsjes groter dan een Golf, maar in de buurt van een Passat komt ie niet. Ondertussen kost ie wel net zoveel als een Passat, als je de ID.3 met de grootste accupakket neemt.
frank2b zegt
Wij rijden straks allemaal een EV.
Jij ook.
Lekker Makkelijk zegt
Denk het ook ja.
Maar hebben er een leuke ICE als 2e auto bij.
Pas als alle pre millenials er niet meer zijn zullen ze helemaal uit het straatbeeld verdwijnen. Dus dat gaat nog decennia duren.
flutterby zegt
@Lekker Makkelijk: liever gister dan vandaag
Lekker Makkelijk zegt
Lmao. Weet je mama dat je hier bent?
flutterby zegt
@Lekker Makkelijk: goeie grap, maar dat millennials geen eigen huis kunnen betalen omdat ze nog een studieschuld hebben is eigenlijk helemaal niet grappig.
Doordat de oudere generatie zo hard gewerkt hebben voor hun pensioen mag daar ook niet in gekort worden, terwijl het pensioen van de millennials onbetaalbaar wordt. Dat nog even los van de rekening van het klimaat om de aarde bewoonbaar te houden totdat het pensioen er is.
joosstra zegt
De ANWB? Dat is toch die bond voor wielrijders? Dan gaat dit onderzoek waarschijnlijk over elektrische fietsen. NB : ik ben geen lid van de Anwb, en ik heb geen elektrische fiets.
Robert zegt
Ik ben heel benieuwd naar de rekenmodellen van de ANWB. Hoe kunnen de gebruikskosten van een EV t.o.v. een ICE auto lager liggen, als de kilometerkostprijs (fractioneel) hoger ligt???
christian85 zegt
Het kunnen betalen is één, het er voor over hebben is twee. Ik zeg niet dat ik nooit elektrisch ga rijden maar ik wacht wel tot het moment dat er een betaalbare en betrouwbare 2de hands markt is ontstaan waar ook ruime EV’s worden aangeboden.
faalhaas zegt
Dus Jan modaal spendeert ruim 700 euro per maand aan zn auto en houdt daarbij netto 2250-700=1550 euro over om de rest van de kosten te betalen. Is dat betaalbaar?
Dutchdriftking zegt
Tja, een auto kost veel geld. Daarom geef ik liever nog een heel klein beetje meer uit zodat ik er ook een hoop plezier van heb. Ook wat waard toch? Net als benzine, het is erg duur, dan kan je maar beter gas geven, dan geniet je er nog van. Maar bij een elektrische auto welke ik theoretisch nieuw zou kunnen betalen (zou met financiering zijn) geef ik nog veel meer geld uit, en heb ik er eigenlijk helemaal geen plezier van. Nee ik blijf nog wel even in mijn barrel ronddobberen.
superfunky zegt
Typisch gevalletje: ik doe onderzoek en publiceer een rapport met conclusies die ik vooraf al had geformuleerd.
Paar opvallende punten:
– van die lang voorspelde daling van de kosten van een EV, is geen sprake. De conclusie omslagpunt bereikt is gebaseerd op een stijging van de kosten van benzine auto’s. Waar komt dat vandaan? Kosten van benzine auto’s dalen juist al jaren en al helemaal sinds steeds meer fabrikanten jaren onderhoud en goedkope private lease aanbieden;
– waarom houdt ANWB geen rekening met de MRB? Het is een kwestie van tijd totdat de vrijstelling voor EV wordt opgeheven. Een eerlijke like-for-like houdt daar rekening mee;
– de meerprijs in aanschaf van cat A en B bedraagt 25-50% van de benzine variant. No way dat dit concurreert met benzine. Is verkeerde voorstelling van zaken.
Maar dat laatste punt maakt meteen duidelijk waar de stimulering zou moeten zitten. Zorg nou dat die 2e auto in het gezin, de boodschappenauto, massaal vervangen wordt door een cat A of B EV en je hebt er binnen 3 jaar 200.000 van rondrijden. En het is vrij simpel: als je de MRB vrijstelling, de bijtellingsverlaging en de andere cadeautjes afschaft en dat geldt vrijmaakt voor EV tot 35k, dan is het prijsverschil weg en koopt er niemand meer een 208 met verbrandingsmotor.
En als je dan wilt voorkomen dat iedere Tesla weer overstapt naar een diesel, dan maak je de bijtelling van diesel/benzine 30% en houd je alleen EV en PHEV op 22% en dan ontstaat heel snel de mix die je vanuit milieu oogpunt moet willen.
dper4mance zegt
Willen en kunnen is in dit geval een wereld van verschil…
baserace zegt
Ik weet niet wat men bij de ANWB verdiend maar ik verdien 2x modaal.
Ik heb 5,5 jaar geleden een V60 benzine gekocht die toen 4 jaar oud was voor 22K.
Ik zou, ondanks dat ik iedere maand €250,- aan afschrijving opzij zet, met geen mogelijkheid een reeel 2e hands alternatief kunnen betalen…
Ik hoop dat als over een jaar of 4-5 massaal de Tesla model 3 en Skoda Enyaq iV uit de lease komen dat ik er 1 kan betalen….
flutterby zegt
@baserace: jij staat in ieder geval altijd vooraan. Zelfs een 8 jarig kan beter tekstverwerken.
baserace zegt
@flutterby: zie het… iedere alinea begint met “Ik”…
@autoblog: wanneer komt die edit knop…
Ot92 zegt
@baserace Ik, ik, ik en de rest mag stik?
De Edit knop is er gewoon op de website hoor…
flutterby zegt
@baserace: Hier wacht ik nog op de like knop..
mashell zegt
De laatste alinea begrijp ik niet. Er staat lagere gebruikskosten (logisch, efficiënter en stroom is goedkoper dan brandstof) maar de prijs per kilometer is zelfs ietsjes hoger?
elemento zegt
Anwb: soms begrijp ik echt niet waar ze stelling vandaan halen. Misschien voor Zoe auto. Maar een normaal electrische auto kosten al gauw vanaf 40k. Momenteel 75 procent hebben als lease of op de zaak genomen… hoeveel particulieren gaam ineens 40k tellen voornelectrische auto
goodvibrations zegt
Al die 50+ anwb leden met spaar centjes kunnen dat wel ja… En ja de rente staat laag…
Maar kom op zeg.. Welk gezin met een modaal inkomen slaat zonder moeite 40K stuk op een elektrische (gezins?)auto? Of wat dacht je van starters in de woningmarkt?
En vergelijken ze niet appels met peren? Ik rij o.a. Elektrisch omdat ik het leuk vindt.. Maar het is niet persé de beste business case… Alleen als je nieuw vs nieuw vergelijkt..
dutchneon zegt
hmmmm 25km actieradius is vrij weinig, je kunt het moeilijk een EV noemen. Ik kan echter de Foutlander zeer aanbevelen, de V60 plug in zou ik vermijden. zijn nogal hoge onderhoudskosten mee gemoeid.
Ja 30k is veel geld, maar je kunt het ook anders bekijken, 30k is veel restwaarde voor iemand die hem verkoopt.
En ja ze zijn vrij schaars in vergelijking met het resterende aanbod.
De mijne net weggedaan, ik heb er 40.000km mee gereden per jaar. En dat wat zeer voordelig.
Met totaal 5000 euro afschrijving, 2500 euro banden en ander onderhoud. en 2800 euro stroom en 2100 euro verzekering was dat zo’n 10 cent per kilometer.
maxidyne zegt
Ik kan inderdaad een nieuwe elektrische auto kopen, maar wil ik dat? Nee. Heb 4 oude auto’s waar ik van geniet. Samen met m’n vrouw rijden we ongeveer 7000 plezier kilometers met deze wagens. Voor mijn bedrijf rijd ik 150.000 plus kilometers per jaar. Zolang mogen rijden met de verbrandingsmotor blijven wij dat doen.
speedster72 zegt
En net als je al je centjes bij elkaar gespaard hebt en een (te) kleine elektrische auto koopt, zegt de overheid: Nu iedere boerenlul elektrisch gaat rijden, kan het stroomnet het niet meer aan, dus moet de prijs voor elektriciteit omhoog. Want die masten en kabels groeien niet vanzelf.
Terwijl Shell tegen die tijd zijn vaten olie niet kwijt kan en de benzine prijzen dalen.
Onder de streep zul je nooit goedkoper rijden, hooguit Co2 neutraler.