Parkeren duurder dan de vliegticket, dat is de nieuwe realiteit op Schiphol.
Naar een grote luchthaven zoals Schiphol reizen is via de trein een goede optie. In theorie. Vaak is dat in de praktijk toch wat anders. Ten eerste woont niet iedereen in de buurt van een treinstation. Daarnaast moet je vertrouwen dat de treinen rijden en er geen storingen of werkzaamheden zijn. Dan heb je nog de tijden. Als je een hele vroege of een hele late vlucht hebt zijn de treinen ook niet ideaal.
Kortom: parkeren is nog altijd het makkelijkste. Op eigen gelegenheid naar de luchthaven rijden, zelf in controle zijn wanneer je weer vertrekt. Het zijn allemaal dingen die het leven lekker simpel maken. Schiphol weet ook als geen andere dat parkeren koning is en speelt daar op in met de parkeertarieven. Helaas zijn dat inmiddels Amsterdamse praktijken bij de luchthaven, want de tarieven lopen de spuigaten uit.
Bijna 100 euro voor weekendje parkeren Schiphol
Uit onderzoek van Vliegveldinfo.nl blijkt dat de parkeertarieven op Schiphol met 20 euro voor een weekend (3 dagen) zijn gestegen in vergelijking met 2023. Je bent nu 92,50 euro kwijt voor 3 dagen, dat was vorig jaar nog 72,50. Als jij bijvoorbeeld voor 80 euro naar een bestemming in Europa vliegt is het parkeren op de luchthaven nog duurder dan je vliegticket zelf. Toch vrij opmerkelijk voor een bedrijf dat voor 90 procent in handen is van de overheid (70% Nederlandse staat, 20% gemeente Amsterdam)
Schiphol is niet de enige luchthaven waar parkeren duurder is geworden. Voor een week parkeren op het vliegveld in Nederland, België of net over de grens in Duitsland ben je gemiddeld 82 euro kwijt. Dat is een stijging van 9% in vergelijking met vorig jaar. Nooit eerder was parkeren zo duur als nu.
De Schiphol Group ontving 330.000 euro per dag aan parkeerinkomsten in 2023. De omzet voor parkeren kwam uit op 120,3 miljoen euro vorig jaar. Dat zijn inkomsten van enkel en alleen op Schiphol. Ook op de regionale luchthavens doet de Schiphol Group goede zaken. Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Maastricht Aachen Airport waren goed voor een omzet van 30,1 miljoen euro in 2023.
Een flinke omzet dus. En dan te bedenken dat het dure parkeren op een luchthaven niet eens altijd even veilig is.
Fotocredit: @rvcarphotographic via Autoblog Spots
potver7 zegt
Nou ja, logisch toch? Schiphol is een vliegveld, geen parkeerfacilitator. Als ze parkeren (bijna) gratis maken, dan kunnen ze er nog wel 10 parkeergarages bij bouwen. En dat betaalt de belastingbetaler dus, want Schiphol is eigendom van de overheid.
En het rekenvoorbeeld in het artikel bewijst maar weer eens hoe bezopen goedkoop vliegen eigenlijk is (of kan zijn)…
mashell zegt
Is parkeerfacilitator niet een belangrijke taak van een vliegveld? Naast het onderhouden van start- en landingsbanen, terminal gebouwen, bagagebanden, slurven tussen gebouw en vliegveld, blootscanners, een verbazingwekkende selectie aan restaurants zonder vega optie en vooral heel dure koffie, hoort parkeergelegenheid er gewoon bij.
potver7 zegt
Al die faciliteiten die je noemt zijn er dan ook gewoon, en allemaal te gebruiken tegen niet geringe vergoeding. Als je het geld er niet voor over hebt zul je een andere oplossing moeten zoeken – bammetje mee van huis, blikje cola van de aldi, halen/brengen door de buurman, de treinmachinist of een speedy-gonzalez-busje.
hondafiel zegt
Bezopen goedkoop vliegen of bezopen duur parkeren.
slickrick zegt
Dat de overheid aandeelhouder is betekent niet dat de belasting betaler de uitgaven betaald. Ze hebben gewoon een profit / loss verantwoordelijkheid waarbij ze zelf de broek ophouden
William zegt
Alleen vliegveld Eelde zit nog niet in de bijna monopolist “Schiphol Group”?
pomoek zegt
Jaren terug was het een leuke bijkomstigheid van het vliegen van Rotterdam of Eindhoven dat de parkeerkosten flink lager waren dan die van Schiphol. Dat verschil is tegenwoordig helaas een stuk minder groot. Maar goed. De parkeerplaatsen staan nog steeds vol als ik er ben. Dus ik snap het ergens ook wel weer.
Donstil zegt
Dit is echt onzin. Ik betaalde vorigjaar in het naseizoen €190 voor 5 weken de Schiphol P3 garage. Dit jaar in de zomervakantie €185,- voor 3,5 weken.
Prima prijzen. Een dagje parkeren in een van de grote steden kost al een derde daarvan tegenwoordig.
RubenPriest zegt
Kort parkeren is wel echt prijzig, weekendje weg is bijna 100 euro voor parkeren. Dan valt 185 voor 3,5 weken natuurlijk mee, over een langere periode is gewoon goedkoper.
rogerzz zegt
Zeg dat met de trein 20 euro per persoon is van bestemming X naar Schiphol, een paar dagen later wederom 20 euro per persoon, dan ben je met 2 personen * 20 euro * 2 (heen en terug op andere dag) = minimaal 80 euro verder.
Dan verwaarloos ik even de brandstofkosten, afschrijvingskosten en andere autokosten (maar ook taxi-kosten bij de trein om naar/van het station te gaan) maar 3 dagen parkeren voor 92.50 zou ik dan nog steeds betalen ten opzichte van de trein qua gemak, comfort, snelheid en betrouwbaarheid. Accepteren en betalen, zo werkt de wereld.
PunicaOase zegt
De parkeerterreinen staan zowel op Schiphol als R’dam heel erg vol, dus mensen hebben het er voor over.. Afgelopen keren kwam ik uit op ongeveer 10 euro per dag, dus ik herken de hier genoemde bedragen overigens niet echt, maar wellicht betekent kort parkeren (weekend) veel hogere tarieven?
Robert zegt
I couldn’t care less.
Als het even kan, vlieg ik vanaf Düsseldorf. Zó veel relaxter…
cloverleaf zegt
Als je op tijd boekt bij P6 valetparking betaal je rond de 100e voor een week parkeren. En dichterbij kun je eigenlijk niet staan.
detroitv8 zegt
Parkeer altijd op Valet P6. Iets meer dan 100 ekkermannen en of je een weekend of weekje gaat maakt qua prijs eigenlijk niet uit. Vorig weekend op Rotterdam (zelf) geparkeerd. Was €90,-. Vind Schiphol dan nog wel meevallen. Er mag geld verdiend worden en de m2’s zijn schreeuwend duur daar. Snap het wel.
gregorius zegt
Ja Schiphol is duur.
Ga eind deze maand 10 dagen op vakantie,
Schiphol P1 (wil wel een dag boven het hoofd van mn auto voor die tijd); 283 euro. 230 euro als je hem aan zo’n valet mee geeft (van mn leven niet).
Maar ik vlieg van Zurich, de garage daar met dak boven het hoofd is 230 euro.
Dus ja, als iets in NL duurder is dan Zurich, dan mag je zeggen dat het gewoon duur is!
Overigens ga ik gewoon met de trein: sneller en goedkoper!
pentar zegt
Comfort Parking biedt ook vallet.
William zegt
Gek dat Schiphol altijd enorm tekeer gaat tegen een mogelijke BTW op kerosine. Want Nederlanders zouden dan naar Duitsland en Belgie uitwijken om te vliegen. En vliegen wordt te duur voor de massa etc etc.
Maar de parkeertarieven giga omhoog jagen is dan weer geen enkel probleem..
mashell zegt
Kan zelfs zijn dat ze daarin gelijk hebben. Dat mensen de prijs van het vliegticket in de keuze van het vliegveld opnemen (dat is gemakkelijk bij websites als skyscanner) maar niet de prijs van het parkeren.
kniesoor zegt
Tenzij er echt in de randen van de nacht gevlogen moet worden, vermijd ik die parkeerfaciliteiten op de luchthavens als de pest. Het OV is in 99,9 procent van de gevallen het betere alternatief, zowel qua kosten als qua schade-/inbraakrisico’s aan/in het otootje. En zelfs qua snelheid, met de Intercity Direct.
shicomm zegt
Elders in de regio parkeren en dan met de bus naar schiphol , vele malen goedkoper !
red5 zegt
“Dan heb je nog de tijden. Als je een hele vroege of een hele late vlucht hebt zijn de treinen ook niet ideaal.”
Maak daar een vroege of late vlucht van als je niet in de Randstad woont. Vanuit ‘s-Hertogenbosch ben je met de eerste trein om 7.00 op Schiphol, de laatste trein terug gaat om 23.45. Rekening houdend met korte vertragingen, inchecken / bagage droppen, beveiliging en naar de gate lopen kun je op die manier geen vlucht voor 9.00 pakken en geen die na 22.00 aankomt.