Ook al staan er borden die parkeren verbieden, je mag je heilige koe gewoon in het gras naast de weg neerzetten.
Hoe maak je een ingewikkeld verhaal simpel… Aan ondergetekende de schone taak dit te proberen, komtie.
Iedereen met een (Nederlands) rijbewijs zou de borden E1, E2 en E3 moeten kennen. Inderdaad, dat zijn bovenstaande borden die je verbieden om je auto (of fiets/brommer) stil te zetten langs de weg. Inclusief de berm, zo hebben we geleerd bij onze theorie, weet u nog? Het zijn ook nog eens d oude verkeersborden en die zijn geen onderdeel van het nieuwe bordenplan 2017, dus geen probleem, zou je denken. Maar die borden gelden niet meer helemaal zoals we van ze gewend zijn, zo hebben de speurneuzen van verkeerskunde.nl onlangs uitgezocht. Je mag niet meer OP de weg parkeren, maar wel ernaast.
Hoe zit dat dan? Ik ga het proberen uit te leggen, is voor mij ook lastig, het is alweer 19 jaar geleden dat ik aan mijn studie rechten begon en de kennis is ietwat weggezakt.
Sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem in mei van dit jaar is het verbod van bovengenoemde borden beperkt tot de rijbaan, op basis van het Verdrag van Wenen. En dat verdrag gaat boven het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, kortweg RVV 1990. Vaak zie je bij deze borden ook een onderbord met daarop “Geldt ook voor de berm”, maar die zijn dus vanaf nu ook overbodig, want ongeldig. Overigens kun je je afvragen waarom ze die borden überhaupt ooit hebben geplaatst, dat wil zeggen dat je in situaties waar het onderbord NIET stond altijd al in de berm mocht parkeren? Maar da’s een ander verhaal.
Nu ben je natuurlijk benieuwd waarom het gerechtshof ineens met een uitspraak komt die de parkeerwereld van de autorijdende mensch volledig op zijn kop zet. Dat was ik ook, maar gelukkig heeft iemand dat voor me opgeschreven. Kijk maar.
Op 25 februari 2012 parkeerde een automobilist zijn auto in de berm van de Bosscherweg in Maastricht. In deze straat gold een parkeerverbod (bord E1). De kentekenhouder werd bekeurd, waar hij bezwaar tegen aantekende. Hij voerde aan dat bord E1 geen werking had omdat hij niet op de rijbaan maar in de berm stond geparkeerd. De kantonrechter in Maastricht verwierp het verweer (op 22 mei 2014) met de motivatie dat bord E1 voor de hele zijde van de openbare weg geldt, dus ook voor de berm.
Maar het hof verklaarde in zijn uitspraak op 23 mei 2016 het beroep van betrokkene gegrond en vernietigde het vonnis van de kantonrechter te Maastricht, onder verwijzing naar een eerdere uitspraak van 25 oktober 2013 op dit punt van de kantonrechter in Haarlem. Die kantonrechter sprak een betrokkene in een soortgelijke situatie vrij omdat naar zijn mening het parkeerverbod op basis van het Verdrag van Wenen, slechts voor de rijbaan geldt en niet voor de berm. Nederland was betrokken bij de totstandkoming van het Verdrag van Wenen en is op 8 november 2008 toegetreden als verdragsluitende partij. Hoewel onder de definitie ‘weg’ van onze Wegenverkeerswet 1994 ook de berm valt, gaat de bepaling (het parkeerverbod E1 geldt alleen voor de rijbaan) van het Verdrag dus vóór, zo oordeelde nu ook het gerechtshof.
Ook achter een verkeersbord E1 mag in de berm worden geparkeerd sinds de uitspraak van het gerechtshof Arnhem. In een aanvullend arrest van 16 juni 2016 stelt het hof dat de regel dat bord E1 het parkeren in de berm niet verbiedt, zich ook uitstrekt tot een parkeerverbodszone als bedoeld in artikel 66 RVV 1990.
Wat betekent dit nu? Mag je zomaar ongestraft in iedere berm parkeren? Het antwoord daarop luidt: Voorlopig wel. Maar als het gaat om een gebied waar betaald parkeren geldt, moet je wel een kaartje kopen. De berm is nu namelijk een officiële parkeerplek, dus daar mag parkeerbelasting voor worden geheven door de gemeente. Dat moet je even onthouden, het zou jammer zijn als je alsnog een bon krijgt omdat je dit detail over het hoofd hebt gezien.
Het ligt verder voor de hand dat de wetgever het betreffende artikel aan gaat passen, zodat dit er voortaan zo uitziet: “De verkeersborden E1, E2 en E3 gelden slechts voor de zijde van de weg alwaar zij zijn geplaatst en de ernaast gelegen berm,” zodat de verkeersborden ook weer voor bermen van kracht worden. Mag je dan wél in het gras naast de weg parkeren, dan moet dat expliciet worden aangegeven.
Verder kunnen wegbeheerders er wel iets aan doen om de berm minder toegankelijk te maken, door lage heggetjes, paaltjes of struiken te planten. Als ze er genoeg planten neerzetten zouden ze de berm zelfs kunnen aanduiden als ‘plantsoen’ en daar mag sowieso niet worden geparkeerd, tenzij anders aangegeven.
Lang verhaal kort; voorlopig mag je je auto dus gewoon langs de weg parkeren. Is vooral handig tijdens evenementen, als de gewone parkeerplaatsen vol zijn. Pas alleen op dat je het wel met de juiste auto doet, eentje met zeswielaandrijving bijvoorbeeld. Anders moet je worden losgetrokken en da’s ook weer zo lullig.
Met dank aan Vince voor de tip!
nvn1993 zegt
Werd eens tijd. Kan ik eindelijk naar de Efteling en hoef ik niet meer te parkeren op dat achterlijk dure terrein van ze. (Geldt ook voor Walibi)
badmat zegt
@nvn1993: Schiphol here we come
donvincenzo zegt
@nvn1993: Bermtoerist…
radzanowski zegt
Snap het laatste niet Ook als de wetgever het artikel aanpast dan blijft het verdrag van Wenen dit toch weer overrulen
Robert zegt
Kun je ook eindelijk weer eens je stadslichten gebruiken waarvoor ze ooit zijn bedoeld.
metalmike zegt
@RRRobert: parkeerlichten*
leandro zegt
Interessant, kan het niet in de gemeentelijke regels staan dat er niet in een groenstrook geparkeerd mag worden?
pomoek zegt
Vraagje. Ooit met mijn stomme hoofd in de berm geparkeerd. Was een jaar geleden. Boete is al betaald. Kan ik hier nog iets aan doen?
Erik zegt
@pomoek: neem eens contact op met http://www.boetejuristen.nl, no cure no pay :-). Werkt prima uit eigen ervaring. Bespaarde mij voor een snelheidsovertreding € 288,-.
flatsix010 zegt
Heb de helft overgeslagen maar bedankt voor de tip!
borrelnoot zegt
Is al een tijdje bekend toch? Ik maak er al dankbaar gebruik van in ieder geval.
galant zegt
Ik zal wel de enige zijn, maar ik zie dit als een verarming voor Nederland. Rij de berm maar kapot hoor, wordt Nederland mooier van.
ThomasBol zegt
Eigenlijk niet heel fijn. Nabij Schiphol bijvoorbeeld geldt een algeheel parkeerverbod, puur voor de veiligheid en toegankelijkheid voor de hulpdiensten.
dedon zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Klinkt weer lekker Nederlands.
banaan7 zegt
Dus je kan ook gewoon effe naast de snelweg pauze houden wanneer je maar wil ipv wachten op een tankstation/zo’n pauzeparkeerplekding
moveyourmind zegt
In de berm parkeren, dat doen alleen tokkies die in een grijsgroene Volkswagen Transporter met geblindeerde ramen op rooftocht zijn.
allesmetturbo zegt
Nice! Eens proberen of de man met de pet dit ook goed vind en hiervan zegt :)
rhellema zegt
@allesmetturbo: wil je hem dan de les lezen ofzo?
allesmetturbo zegt
@rhellema: nee ben gewoon benieuwd hoe hij/zij reageerd
rhellema zegt
@allesmetturbo: oké, maar stel dan dat hij/zij het niet weet, en je krijgt een boete, wat ga je dan doen?
allesmetturbo zegt
@rhellema: zover was ik nog niet, dat zie ik dan wel. Ik zeg wel als tip dat hij autoblog moet gaan volgen :)
rhellema zegt
@allesmetturbo: hahaha, dat zal dan wel de ultieme reactie zijn
lexaudi zegt
Maar parkeren in een groenstrook is toch wel verboden?
Dizono zegt
Mooi, dan ga ik lekker 150 rijden door de berm. De snelheidslimiet geldt immers alleen op de rijbaan.
zwepp zegt
@dizono: precies! Stoppen voor verkeer van rechts? Niet zolang je in de berm rijdt. Door rood licht rijden? Geen probleem vanaf de berm. Hebben die SUV’s en allroad stations in Nederland ineens toch nog nut!
st3fan zegt
@dizono: hahahahaha
benzinehoofd zegt
*zucht*
postzegel zegt
Fijn. Maar dan gewoon een boete voor gevaarlijk gedrag of het onbeheerd achterlaten van je auto of of of….
mashell zegt
Dus eigenlijk waren de bermkassa’s illegaal geparkeerd en dat wordt hiermee gelegaliseerd. Zijn we mooi klaar mee…
tim12321 zegt
Das wel gek, want ik moet nog mijn rijbewijs halen voor de auto.
tim12321 zegt
Blijft deze regel er voor altijd of voor even?
benniewies zegt
@tim12321: lees t artikel dan zie je het antwoord
pinut187 zegt
Lekker duidelijk weer allemaal, typisch Nederlands.
dare2think zegt
“Het zijn ook nog eens d oude verkeersborden” lees ik.
OT: jammer dat alles in NL zo ‘bebord’ en bepaald is.