Als je dacht dat het prijsplafond wat betreft parkeren in onze hoofdstad inmiddels wel bereikt was, heb je het mis. Het kan blijkbaar nóg duurder!
Het is voorwaar geen sinecure om met de auto naar onze hoofdstad te komen. Niet alleen is het vrijwel onmogelijk om er te rijden, parkeren is nog een veel grotere uitdaging. Probeer maar eens een vrij plekje te vinden, zeker in het centrum. En als je dat plekje dan eenmaal hebt, betaal je je arm aan de parkeerkosten.
Amsterdam staat bovenaan van alle steden wereldwijd als het op parkeerkosten op straat aankomt. Zelfs Singapore, Londen en New York zijn goedkoper. Maar da’s niet voldoende voor de groene rupsjes nooitgenoeg in de Stopera, de prijzen om te parkeren in de hoofdstad gaan gewoon nóg verder omhoog.
Parkeren in Amsterdam wordt nóg duurder
Buiten dat worden er ook een heleboel nieuwe betaalde parkeerplekken ingevoerd. In Nieuw-West en Zuidoost bijvoorbeeld ga je vrijwel overal betalen om te parkeren, terwijl dat nu nog gratis is. Ok, het is met 1,60 euro per uur niet de duurste plek, maar het tikt wel aan.
De tarieven verder de stad in stijgen met 20 tot 50 cent per uur. Dat betekent heel simpel dat je in Bos en Lommer en de Oosterparkbuurt geen 4,50 per uur meer betaalt, maar 5 piek. In bijvoorbeeld Oud-West en De Pijp gaat het van 6 euro naar 6,50 euro. Alleen het hoogste tarief van 7,50 blijft hetzelfde als nu, dat is dan weer een enorme meevaller, niet?
Miljoenen extra voor de hoofdstad
De nieuwe parkeertarieven zorgen natuurlijk voor een extra gevulde gemeentekas, de hoofdstad kan jaarlijks zo’n 35, 7 miljoen euro extra bijschrijven. Geld dat vanzelfsprekend gebruikt gaat worden ten behoeve van de automobilist…. HAHAHA, NEE JOH, TUURLIJK NIET!!
Het geld komt ten goede aan allerhande projecten in Amsterdam, die voor het gemak maar onder het kopje ‘Onderhoud’ geschaard worden. Dus dan weet je dat er mooie genderneutrale wc’s en gloednieuwe regenboogzebrapaden gaan komen. Ook mooi…
Oh ja, als je onverhoopt in de hoofdstad woont, ga je ook meer betalen voor je parkeervergunning. In het centrum is dat 300 euro per half jaar, daaromheen 177 euro. Voor veel Amsterdammers in West, Zuid en Oost is dat dus een stijging van 70 euro per jaar.
Kortom; Amsterdam. Leuker kunnen we het niet maken. Duurder wel.
wimbers zegt
je moet er ook niet willen parkeren, gewoon parkeren bij de rai, OV kaartje erbij voor een prikkie en je bent veel sneller waar je zijn moet. Als je er woont, (zoals ikzelf heul lang geleden) niet piepen, de stad is druk, dus betalen voor een plekje hoort erbij,
Robert zegt
Nou, dit dus. En dat geldt ook voor vrijwel elke andere stad in de Randstad.
branko zegt
Blij met m’n parkeergarage hoewel die maandelijkse kosten ook laatst wat verhoogd zijn.
simonbv zegt
Valt me nog mee. In Groningen is het €4,20, buiten de gracht en betalen van 09:00 tot 0:00
gregorius zegt
Amsterdam heeft iig een alternatief voor bezoekers; dat vind ik best netjes.
En voor de mensen die er wonnen: dat valt reuze mee.
En je kan ook wel zeggen dat Amsterdam hier hoog bij staat, maar ga voor de grap eens in Manhattan, Parijs of San Francisco parkeren (in sommige buurten). Dan kan je officieel voor een lager tarief parkeren, maar dat effectief onmogelijk. Dan ben je overgeleverd aan for-profit ondernemingen waar je rustig 50 dollar voor je eerste uur kwijt bent. Zover is het in NL nog niet.
Wat wel jammer is, is dat je met dit soort prijzen er wel een soort van 2 klassen systeem. De rijken maakt t echt geen ruk uit of je nou 20 of 50 euro aan parkeerkosten kwijt bent voor een bezoekje, terwijl je armeren, die wel een auto kunnen bekostigen er wel mee hebt als je 7.50 per uur moet dokken.
potver7 zegt
Ze moeten wel, het OV wordt ook fors duurder dus dreigde de situatie dat een parkeerkaartje goedkoper was dan een ritje met het GVB.
En misschien heeft de schrijver van dit stukje gemist dat er in de stad allerlei projecten lopen om kademuren te versterken, wat keihard nodig is voor al die loodzware EV’s die daar (vaak gratis, aan de laadpaal) kunnen parkeren….?
petroldrinker zegt
En waarom zouden wij dat moeten betalen? Zij willen gesubsideerd en al die zware loederhokken rijden, mogen ze ook betalen voor de versteviging, zonder hun waren die kosten namelijk niet nodig geweest, en had geld beter gebruikt kunnen worden (zoals mooiere en bredere wegen aanleggen, wij betaald bepaald lijkt mij)
lekkerlinksrijden zegt
Dikke prima, kom er nooit. Eventuele klanten uit A’dam komen maar bij mij spullen halen, ik lever daar niet
por100 zegt
Maar je mag toch laden en lossen op de weg (met knipperlichten aan en bagagedeur open)
Habanero zegt
Beetje gek om bij dit artikel de foto’s van luxe-paardjes bij te plaatsen – maar in realiteit betaalt de man of vrouw met de Dacia of de derdehands Nissan ook deze ambternarij-kaalslag. Terwijl er geen enkele zinvolle reden is waarom het leven aan deze kant ook duurder gemaakt wordt, tenzij weer die groene pesterij die stilaan ongeziene proporties aanneemt.
belisv zegt
Prima, zolang de boetes niet omhoog gaan maakt het m’n keuze om voor het risico van een boete te gaan nog gerechtvaardigder.
Maar het is wel echt belachelijk duur voor een paar uurtjes op bezoek bij vrienden, winkelen of wat drinken in de stad!