Zelfs bij het aanvragen van een parkeervergunning mag je meer geld aftikken dan voorheen.
Eén van de maatregelen om autoverkeer in drukke binnensteden te drukken is het lastiger maken van parkeren, door het duurder te maken bijvoorbeeld. En de bewoners dan? Diens parkeervergunning gooi je ook omhoog, zodat het hebben van één auto al zo duur is dat je een tweede auto voor de deur zetten wel uit je hoofd laat. Het is de realiteit in Nederland, want de parkeervergunningen zijn weer in prijs gestegen in Nederland, met een gemiddelde van vijf procent over het hele land. Overigens is het niet alleen een maatregel om steden autoluw te maken, daarover zo meer.
Gestegen
Want die gestegen kosten, dat hebben vele gemeentes toch doorgevoerd. Dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Parkeerkostenkoningen Amsterdam en Utrecht gooiden bijvoorbeeld de prijzen met respectievelijk bijna tien en zes procent omhoog, naar 631,20 en 615,48 euro per jaar voor één parkeervergunning. Wel 88 van de 129 Nederlandse gemeentes gooien de prijzen omhoog, met dus gemiddeld vijf procent. Inwoners van sommige gemeentes zullen het nauwelijks gemerkt hebben, want daar zitten ook de explosieve stijgingen van 75 en 48 procent in Bunschoten-Spakenburg en Rijswijk. In die eerste kostte parkeren per jaar 37,33 euro, in 2024 mag je 65 euro aftikken. In Rijswijk ging het om 68,40 euro, 22 meer dan het jaar ervoor. Op jaarbasis gaat dit overigens niet om gigantische bedragen, het zijn vooral de grote steden waar je het in keiharde euro’s echt gaat merken.
Ter context: daar je dus in Amsterdam en Utrecht meer dan 600 euro betaalt voor een parkeervergunning, kost het in Den Haag en Rotterdam slechts 93,80 en 106,80 euro. En als je als bewoner echt goedkoop wil parkeren, moet je in Katwijk en Noordwijk gaan wonen met 20 euro (op jaarbasis!). Nog geen 1,70 per maand aftikken voor een auto voor de deur!
Daling
Er zijn dus 88 van de 129 gemeentes waar de kosten gestegen zijn. En die andere 41 dan? In 40 van die gemeentes zijn de prijzen niet veranderd. En die ene extra is de gemeente Zoetermeer. Daar is een parkeervergunning goedkoper geworden. Het ging om bijna 50 euro per jaar, dat is nu 34,48 euro.
Autoluw
Zoals gezegd gaat een dergelijke prijsstijging van de parkeervergunning hand in hand met het voornemen om steden autovrij dan wel autoluw te maken. Er zit echter meer achter. Er nadert een ‘ravijnjaar’, zo zegt André de la Porte van VEH tegen De Telegraaf. Gemeentes bereiden zich voor op een flink begrotingstekort in 2026 en 2027 door een nieuw systeem van het gemeentefonds. Dus moeten parkeerders het ontgelden, waar VEH het niet helemaal mee eens is. Volgens De la Porte wordt er een beroep gedaan op het aankomende kabinet om dit soort lastenstijgingen te voorkomen.
William zegt
“Een auto voor de deur!”. Dat is nu net de grap. Ook al heb je een parkeervergunning het blijft afwachten of en waar je daadwerkelijk kunt parkeren…
Maar ja, het is een vrije keuze om in een stadscentrum te gaan wonen. Dus ze moeten niet mekkeren.
Johanneke zegt
Bij mij valt ieder huis met betaalt parkeren gewoon al af als potentiële woning. Heb ook wel nabij het centrum gewoond, maar dan met nadruk op nabij. Geen parkeervergunning, en met gemak op de fiets naar het centrum in een paar minuten. Of gewoon lopend, 10 minuutjes lopen is best verfrissend als je de kroeg uit komt rollen.
mashell zegt
Als er dingen in Zoetermeer goedkoper worden is het dan Zoeterminder?