Parkeren in Amsterdam wordt volgend jaar gewoon nog duurder. Omdat het kan, denken wij.
Parkeren in Amsterdam is eigenlijk alleen weggelegd voor de superrijken. 7,50 per uur in het centrum is voorwaar geen sinecure als je een modaal inkomen bijeen sprokkelt. Overigens ook niet als je drie keer modaal verdient. En ook op andere pleken in de stad is het duur om je auto te stalen.
En dan heb je nog de parkeergarages die in handen zijn van commerciële partijen als Q-Park, war ze gerust 15 euro voor een uurtje durven te vragen. Ik ken auto’s die minder hard afschrijven dan dat, laten we maar zeggen.
Maar het gekke was, in de parkeergarages die door Amsterdam zelf werden beheerd, was het juist goedkoper om te staan. Tot februari, want dan gaan de tarieven daar ook gewoon omhoog, meldt AT5.
Parkeren in Amsterdam volgend jaar nog duurder
Dit doet de gemeente om de tarieven gelijk te trekken met die op straat. Die zijn tot wel 1,40 euro goedkoper dan op de straat en dat kan natuurlijk niet. De gemeente zegt nu zelfs op sommige garages verlies te maken en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Oh ja, het gaat natuurlijk niet alleen omhoog in de garages, ook op straat wordt het gewoon duurder. Inflatiecorrectie deze keer, dus het zal gaan om een meerprijs van 5 à 6%. Dus met andere worden, blijf gewoon lekker met de auto weg uit Amsterdam.
Zijn we allemaal blij.
jessepinkman zegt
Een van de vele redenen waarom ik probeer zo weinig mogelijk in 020 te komen
Robert zegt
Zoek gewoon een P+R en doe het laatste stukje met metro, tram of stadsbus. Vergeleken met ‘de provincie’ is dat OV in Amsterdam prima voor elkaar, hoor.
Idem trouwens voor zo’n beetje elke stad met meer dan 100.000 inwoners.
kniesoor zegt
Inderdaad, in ieder geval het laatste stuk naar het roversnest ingeklemd tussen Amstel en IJ leg je het best per OV af. In zekere zin geldt dat voor elke grote(re) stad in NL, scheelt van verkeerslicht naar verkeerslicht kruipen en je het hoempa betalen aan parkeren. Misschien m.u.v. de Parel aan de Maas, het centrum daarvan is – zelfs na de recente verbouwingen van o.a. de Coolsingel – nog redelijk goed bereikbaar per heilige koei.
bunnylebowski zegt
@amghans echt? Ik vind Rotterdam echt de grootste K*T stad die er is qua oto want het staat altijd vast. Amsterdam rijdt over het algemeen wel OK-ish door muv ‘centrum centrum’.
OV in roffa is ook top dus pak daar nóóit de oto.
On-topic: parkeren Amsterdam is prima als je gewoon je weg weet te vinden. Vlakbij centraal twee chille voor Max €25 per dag, rai super, olympisch stadion priem, stadionbuurt nog OK met €5/u en zondag gratis.
kniesoor zegt
Of je bent een Amsterdammer met een hekel aan de Parel aan de Maas (mag hoor) of je hebt geen idee welke aanrijroute te nemen om zonder noemenswaardige vertraging de plek van bestemming te bereiken. Als ter plekke bekende sta ik nooit vast. Nee, ook niet in de spits.
bunnylebowski zegt
@amghans Haha ik heb er zelfs gewoond !
Indien ik de oto pak: Ik kom nu van de noordkant de stad in, De A20 is om te beginnen al een drama, einde stadhoudersweg begint de ellende tot Hofplein. Ik parkeer altijd bij het Hilton. Beetje gewoonte.
Zakelijk moet ik vaak bij Parklaan zijn, dan altijd langs oude gemeentekantoor, Delfshaven. Dat is nog redelijk te doen, maar westzeedijk ook kak hoor.
Amsterdam zou ik echt niet kunnen wonen. Vind het een heerlijke stad, maar woon liever in een vergelijkbare stad maar dan kleiner. En iets nuchterder ;-)
mashell zegt
De parel aan de Maas… Wie heeft dat eigenlijk verzonnen? Ik denk dan eigenlijk meteen aan Maastricht. Maar je noemt Coolsingel dus het is Rotterdam met een flinke lading sarcasme. Overigens neem ik bij bezoeken aan Rotterdam eigenlijk altijd de waterbus vanuit Ridderkerk, dat is gewoon erg leuk.
kniesoor zegt
Geen greintje sarcasme bij, ben een liefhebber. Dwz van de rechter Maasoever.
De waterbus is inderdaad een prima manier om in het centrum van Rdam te komen, leuk om de skyline vanaf het water te aanschouwen.
mark997gt3 zegt
Precies!
PunicaOase zegt
Jaren geleden voor het laatst geweest toen hadden ze wel een goede en goedkope P+R. Parkeren bij een ziekenhuis en een paar OV kaartjes voor naar het centrum alles bij elkaar voor een paar euro’s..
Robert zegt
Bij het VUMC, aan de Boelelaan zeker? Die pak ik ook meestal.
faalhaas zegt
Volgt de inflatiecorrectie daar de huurprijzen ofzo? Ik sprokkel er geen 5-6% per jaar bij voor precies t zelfde.
iphonistvongates zegt
Is dit toevallig het gevolg van de financiële draaikolk die AEB vuilverwerking heet? De automobilist is de favoriet van (semi)overheden om de rol van de gans met de platina eieren te spelen. Gaten met gaatjes vullen.
bmwadept zegt
Plus verzakte grachten, plus nieuwbouw, plus Zuidas, plus klimaatdoelen etc etc
Andreivierfunf zegt
Voor m’n werk ben ik wel eens betrokken bij renovatie van parkeergarages. Een gemiddelde ondergrondse parkeergarage kost per parkeerplek per jaar zo’n 70.000-80.000€. Neem even Q Park Oostpark in Amsterdam met 867 parkeerplaatsen. Dan zit je dus op ruim 69 miljoen euro. Vrij logisch dus dat die garages duur zijn.
Het parkeren in Amsterdam op straat is achterlijk duur, tenzij je er familie hebt met een bezoekersvergunning. Als ik naar m’n schoonzusje ga betaal ik 2,50€ per uur ofzo. Voor Oud-Zuid. Prima!
mashell zegt
En waarom kost zo’n ondergrondse parkeergarage in Amsterdam dan zoveel meer dan in een plaats als Enschede? Bovendien schrijf je die kosten van renovatie of nieuwbouw af over vele jaren. Volgens Wiki maakt Q-park 10% winst en draaien ze een gemiddelde omzet per parkeervak (825E6/800E3) van ongeveer €1000 per jaar. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Q-Park
Dus Oostpark zal wel geen 69 miljoen ophalen met 867 plekken (voor 69 miljoen zou met €15 p/u de garage 365 dagen per jaar, 15 uur per dag helemaal vol moeten staan).
reeybehn zegt
Er is geen enkele garage in Amsterdam die €15 per uur kost.