Grote kans dat als jij in een stad woont met een actieve parkeervergunning dat deze duurder is geworden.
Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH) blijkt dat veel gemeenten in Nederland de prijs voor de parkeervergunning hebben verhoogd. De gemiddelde stijging komt uit op 3,3 procent. Er zijn echter een aantal uitschieters die daar ver boven zitten.
Parkeervergunningen duurder
Utrecht heeft de parkeervergunning voor dit jaar met bijna 25 procent verhoogd. De vergunning ging van 354 euro per jaar naar 442 euro per jaar. In de hoofdstad Amsterdam moet je 567 euro per jaar lappen voor de parkeervergunning. Hoe anders is bijvoorbeeld een stad als Den Haag, waar je slechts 64 euro op jaarbasis moet betalen.
De tarieven lopen enorm uiteen. Gemeenten geven uiteenlopende redenen waarom de parkeervergunningen duurder zijn geworden. Zo willen sommige gemeenten de binnenstad autoluw of autovrij maken en met de verhoging het bezit van een auto ontmoedigen. Het opvangen van financiële tegenvallers door middel van een verhoging ook een gehoorde motivatie.
Naast Utrecht zijn er nog een aantal andere uitschieters. In Oldenzaal werden de parkeervergunningen fors duurder met een stijging van 50 procent. Daar betaal je nu 80 euro per jaar, dat was 40 euro. Andere gemeenten die het tarief voor parkeervergunningen flink ophoogden zijn Oisterwijk (+30%) en de gemeente Nijkerk (+27%)
Voor dit onderzoek nam Vereniging Eigen Huis de kosten van 123 gemeenten in Nederland onder de loep.
deSjonnies zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Buiten dat is het legale diefstal, je betaalt al immers MRB en belasting op belasting schijnt verboden te zijn.
Vindt men zelfs bij de EU.
Steven zegt
@deSjonnies: belasting op belasting verboden? Kom dat aan de belgische regering maar eens uitleggen
sportabgasanlage zegt
De brandstofprijs wordt grotendeels bepaald door accijns (verbruiksbelasting). Over de uiteindelijke literprijs betalen we ook nog eens 21% BTW. Dat is dan toch ook belasting over belasting? Zelfde geldt voor sigaretten, zit accijns op, en BTW.
Ik ben benieuwd waar bepaald is dat belasting over belasting verboden is.
mashell zegt
En wat te bedenken van de bijtelling, over een percentage van de cataloguswaarde van de auto, dus met BPM en BTW wordt dat inkomstenbelasting geheven. Belasting over belasting over belasting.
5cilinder zegt
@deSjonnies: Ik parkeer haast nooit openbaar en draag net zoveel bij als iemand die het hele jaar zijn auto op publieke grond parkeert. Buiten dat het nodig is omdat er simpelweg te weinig plekken zijn helemaal niet gek lijkt mij.
potver7 zegt
Hoezo is MRB en parkeerbelasting belasting op belasting? De eerst is een houderschapsbelasting, de tweede een soort verbruiksbelasting. Lijkt me twee totaal verschillende dingen.
buildtolast zegt
Als je al 40€ betaalde aan parkeerkosten en dit is nu 80€ geworden is het toch een verhoging van 100% en niet van 50%? Lang leven het wonen in een dorp waar dit gelukkig allemaal niet aan de orde is..
petroldrinker zegt
Dat zegt niks, ik heb net een huis gekocht in een dorp (buitenkaag) maar daar worden nu ook parkeervergunningen ingevoerd, mooi klaar mee, als de makelaar dat eerlijk had toegegeven hadden we wss het hele huis niet gekocht vanwege de parkeer vergunningen (die uitgerekend net in onze straat komt, en de rest weer niet natuurlijk)
mashell zegt
Wees blij, je wilt al helemaal niet wonen net buiten de parkeervergunningszone, dat is immers waar iedereen die wil besparen dan de auto parkeert. Je ziet dat in grote steden, dat mensen net buiten de rand van de parkeervergunningszone de gemeenteraad smeken de zone uit te breiden tot hun gebied.
petroldrinker zegt
Ze zouden gewoon de hele parkeervergunningen niet in moeten stellen, ik had het huis er wel op gekocht met vrij parkeren, gezien ik 3 autos op mn eigen terrein kwijt kan (resultaat word dat nu de voortuin een parkeer terreintje gaat worden puur om de vergunningen niet te hoeven betalen), moet de rest aan de straat staan, waar ik nu dus per stuk een vergunning voor moet aanvragen….
weereentankleeg zegt
@petroldrinker: ah, jij wilt meerdere auto’s vlakbij je huis parkeren waardoor anderen hun enige auto niet meer kwijt kunnen. Juist.
Was het sowieso niet handiger om een huist te kopen waar je al je auto’s op je eigen terrein kan parkeren? Iets met zicht op je auto’s en zo.
petroldrinker zegt
Nou iedereen bij ons heeft prive oprit, en er staat verder niemand aan de straat zowat geparkeerd behalve overdag iv de werknemers van een groot bedrijf die overal en nergens staan (dat is ook de reden voor de vergunning) de rest vd bewoners zouden er dus geen last van gehad hebben.
vondick zegt
1 auto is genoeg
bernoulli zegt
Omdat het dorp vol staat met de werknemers van Van Lent. Dat speelt al jaren.
rutgerg zegt
In Oldenzaal hebben ze toch nog helemaal geen auto’s…. is deze prijs voor paard en wagen (hooi en water inbegrepen)?
mashell zegt
Jaren terug toen ik eens met de auto in Oldenzaal was heb ik er geparkeerd zonder te betalen, niet omdat ik een boefje ben maar omdat ik me niet kon voorstellen dat je in een plaats als Oldenzaal zou moeten betalen… Ik had natuurlijk beter moeten weten, dat was de tijd dat Oldenzaal fier aan kop ging in competitie van de Nederlandse gemeenten om wie de meeste rotondes heeft. Inmiddels parkeer ik in Oldenzaal altijd bij het station, daar is het ruim en gratis.
ericd zegt
Nee, parkeren is in wezen erg goedkoop. Je bezet in de regel een plek van 10 m2 op straat. Vergelijk dat nou eens met een studentenkamertje van 10 m2. Dan betaal je misschien wel 350-400 euro per maand, en dat studentenkamertje kan ook nog eens gestapeld worden. Ik voorspel dat binnen een aantal jaar een herbezinning op dit openbare ruimtebeslag door geparkeerde auto’s zal plaatsvinden in de grote(re) steden. 95% van de tijd staan auto’s buiten niks te doen, plaats in beslagnemend.
deSjonnies zegt
Totaal onzinnige vergelijking, in een auto kun je niet koken,niet slapen, niet naar de WC gaan , niet douchen, niet echt gezellig met wat vrienden rondhangen geenTV kijken, niet behangen niet je vriend(in) nemen
Of je moet de armoe die sommige mensen helaas moeten ondergaan omdat ze in hun auto moeten leven comfortabel noemen; ik vind het diep triest dat sommige mensen zo moeten leven.
sportabgasanlage zegt
Ik kan prima in de auto slapen hoor. En in een (kleine) camper kunnen de andere dingen die je noemt ook.
Maar zonder gekheid, je hebt wel een punt.
Overigens is een parkeervergunning niet hetzelfde als een parkeerplek huren/kopen. Je hebt geen recht op een speciale plek, maar je koopt als het ware de parkeerkosten af. Als alle plekken bezet zijn, heb je geen reet aan je parkeervergunning (ik spreek uit ervaring).
ericd zegt
Heb je eigenlijk wel gelet op je eigen kromme redenering? Of moet ik dat voor je uit de doeken doen. Nogmaals, de auto staat 95% van de tijd (gemiddeld) helemaal niks te doen buiten op straat, enkel dan alleen plaats in beslag nemend. Reken maar dat daar een kentering in gaat ontstaan. Prijs van abonnementen gaat omhoog. Terecht. Dus ook voor mij (wonend hartje Haarlem).
henkp1 zegt
Maar voor die straat is al betaald: door de huiseigenaren en/of de belastingbetalers. Bovendien is het gemeentegrond, dus dat zou vrij toegankelijk moeten zijn. Straks wordt er nog belasting of parkeergeld geheven als je ergens op straat stilstaat om een praatje te maken.
bernoulli zegt
Betaald parkeren is bedoeld om te reguleren. Het zijn juist de wijken die anders helemaal vol zouden staan met winkelend publiek/forensen/vakantiegangers (Schiphol)/personeel waar het vergunningenstelsel er voor zorgt dat bewoners nog wel een plekje kunnen vinden.
Parkeren is inderdaad een melkkoe voor gemeenten. Maar vergeet niet dat bijna alle gemeenten financieel zwaar in de shit zitten doordat de Rijksoverheid steeds meer taken decentraliseert zonder daar met een fatsoenlijke compensatie voor te komen. De jeugdzorg, werk- en inkomen, de WMO, de Omgevingswet, noem maar op. En de enige knoppen die gemeenten hebben om, naast het ontoereikende gemeentefonds, aan te draaien zijn de OZB, leges en (parkeer)heffingen. En bezuinigen, zodat de inwoners weer gaan klagen over scheefliggende stoeptegels, onkruid of gammele schoolgebouwen.
sportabgasanlage zegt
Het was voor mij een reden om te vertrekken uit de binnenstad en een huis te zoeken met een eigen parkeerplaats, op fietsafstand van de binnenstad. Niks is zo vervelend als niet vlak in de buurt van je eigen woning kunnen parkeren. Een parkeervergunning lost dat overigens niet altijd op. ik heb vaak genoeg meegemaakt dat alle parkeerplekken gewoon bezet waren, vaoral in het weekend. Sta je dan met je parkeervergunning, kun je alsnog een tyfuseind lopen.
rutgerg zegt
Ik heb de noodzaak van mensen om in het centrum te willen wonen nooit begrepen. Ik woon zelf in een middelgrote stad (+/-60.000 inw) in een ruim opgezette erg groene semi-nieuwbouwwijk aan de rand van t bos. Heb op de oprit plek voor 3 autos. Alle voorzieningen in de buurt en binnen 5-10 minuten fiets ik naar t centrum. Waarom zou je dan in t centrum willen wonen voor hetzelfde of zelfs meer geld voor een kleiner en ouder huis met al die drukte/parkeerproblemen/parkeervergunningen/luidruchtige mensen die uit de kroeg komen etc…
mashell zegt
Als je zelf een van die luidruchtige mensen bent die uit de kroeg komt… dan is het in het centrum wonen heel handig. Er is meer leven in het centrum dan in de randwijken, die zijn vaak erg stil en de mensen er erg gelijkvormig. Ik woon zelf in het centrum, buitenaf (dus buiten de stad) kun je ook leuk wonen maar in de randwijken vind ik het juist wat deprimerend.
jeebee zegt
Doe mij die Oldenzaal tarieven maar. Ik ben in A’dam 360 per jaar kwijt. Diefstal blijft het. En misschien juist wel in Oldenzaal
Dutchdriftking zegt
80 euro per jaar voor een parkeerplek dicht bij huis, raar dat men dit niet voor deze luxe over heeft…..
Ot92 zegt
@dutchdriftking Tsja… Toevallig woon ik in zo’n k*t wijk waar de helft wel betaald parkeren wilt hebben en de andere helft niet. Dit zorgt ervoor dat de straten voor ons, die wel betaald parkeren hebben, lekker hun auto gratis hier komen parkeren en het vertikken een parkeervergunning aan te vragen. Het is ondertussen werkelijk waar een ghetto geworden, er staan overal auto’s. Je kan op sommige plekken bijna niet meer over de stoep lopen, zo erg is het geworden.
Een parkeervergunning voor de eerste auto koste destijds 70 euro p.j. tweede auto 240 euro p.j. geloof ik. Echt belachelijk voor woorden dat de bewoners die hier allemaal minimaal 2 auto’s (sommigen 3 of 4) bezitten dat bedrag niet kwijt kunnen.
henkp1 zegt
Ik begrijp de charmes van een grote stad wel, maar je moet er inderdaad wat voor over hebben. Ik woon voorlopig naar m’n zin in een klein, historisch provinciestadje, dichtbij bos en strand en half uurtje van het centrum van de stad der steden. Oh ja en geen betaald parkeren en geen parkeervergunningen. Want het lukt dit kleine stadje ieder jaar weer om de begroting sluitend te krijgen. En dan heeft de provincie het over het samenvoegen van gemeentes, dat zou efficienter zijn…
Inderdaad bizar dat men het aandurft om de tarieven zo ontzettend te laten stijgen.
rutgerg zegt
@henkp1: huh een half uurtje vanaf oldenzaal en vlakbij het strand… das knap.
vondick zegt
Oh een half uur van het centrum van Rotterdam. Helemaal top.
henkp1 zegt
Precies