GroenLinks wil de parkeertarieven in Amsterdam verdubbelen…
In het radioprogramma Eric Actueel (van VVD’er Eric van der Burg) liet Marieke van Doornick (fractievoorzitter van GroenLinks in Amsterdam) weten dat het uurtarief in de binnenstad in 2012 tien euro zou moeten bedragen. “Ik hoop eigenlijk gewoon dat het centrum van de stad heel erg autoluw wordt. Daar kom je op de fiets, met openbaar vervoer of lopend”, zo liet het raadslid weten.
Maar dat lost niks op, in Amsterdam betaal je 5 euro en de boel staat nog steeds vol. Als je graag de binnenstad autovrij hebt, gooi er dan een verbod tegenaan. Dit is natuurlijk ordinair zakken vullen. Dat terwijl ze sprak over Italië als voorbeeld, alwaar heel veel oude binnensteden reeds zijn afgesloten voor auto’s. Maar nee, de GroenLinks-fractievoorzitter pleitte voor een verdubbeling van de tarieven. Overigens niet alleen voor het centrum, maar voor het hele gebied binnen de ring. (via telegraaf.nl).
Dietch zegt
Dag spottertjes in de pc…
Davyburger zegt
Niks dag spottertjes, Dag groenlinks, allemaal oprotten met dat linkse gedoe.
Relief zegt
@Dietch
De rijke-man op straat interesseert het geen malle-moer. Zelfs bij een boete lacht ie zich rot.
Dutch_Tuning zegt
ja, duidelijk geval van zakkenvullen.. Als je dan echt tegen auto’s in de binnenstad bent, en dit geldt ook voor het geval als je tegen roken, alcohol, overgewicht en vervuilende auto’s ben. Wees dan gewoon een vent, en gooi der een verbod op.. Dit is natuurlijk een duidelijk geval van een linkse partij die de kas wil vullen, en voor de rest nergens anders aan denkt..
Zo los je het probleem in iedergeval niet op..!!
Benjamin1 zegt
@Davyburger
Rechts vult ook graag zijn zakken hoor, het is om het even.
Feit blijft wel dat autoblogger deze keer gelijk heeft (als het op Ferrari’s aankomt niet namelijk). Gooi er dan een autoverbod tegenaan.
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
Stelletje ******* vul zelf maar een lelijk woord in..
Dit is puur zakken vullen. Denken ze nou echt dat ze op die manier die aston martins en ferrari’s wegkrijgen? Die mensen hebben geld zat. En veel mensen MOETEN parkeren in de stad of ze nou willen of niet.
Verbied het inderdaad dan gewoon.
Prijzen omhoog is geen oplossing van het probleem.
Dag GL mijn stem hebben en krijgen jullie nooiT!
Sorcerer zegt
autoblogger: ik snap het niet helemaal hoor? Ik zie liever een hoog tarief dan een verbod. Als je er echt met de auto moet zijn dan kun je alsnog gaan als je bereid bent dat tarief te betalen.
In Utrecht zie je nu dat het tarief zo hoog is dat er daadwerkelijk ook een stuk minder geparkeerd wordt (kijk overdag maar eens op Janskerkhof). Dus wat dat betreft helpt het tarief van € 4,20 (zoiets iig) wel… Alternatieven zijn parkeergarages + P&R-dingen.
Wat ik oneerlijk zou vinden is dat ze weer gaan kloten met hybrides die lagere tarieven krijgen: die dingen zijn in de productie ook milieuonvriendelijk, en misschien wel onvriendelijker dan andere ‘normale’ auto’s: geen onderscheid dus!
Sorcerer zegt
IVAVV: moet in de stad parkeren? Da’s ook wat overdreven…
Bovendien valt de PC niet onder de binnenstad geloof ik. Hoewel er wel een parkeerprobleem is. Maargoed, denk je dat die mensen wakker liggen van het parkeertarief? Verzekering, benzine en wegenbelasting zijn voor die auto’s veel hogere bedragen!
StormRAM zegt
Helemaal mee eens, dit is oridinair zakkenvullen. Ik zal dan ook niet gauw GL stemmen als ze zo door blijven gaan…
Autovrij maken lijkt mij ook niet handig, ik denk dat de binnenstad dan op een gegeven moment mensenluw wordt. Mensen willen toch ergens snel (tegenwoordig) naartoe kunnen op een zo comfortabel mogelijke manier. Daar is volgens mij nou (o.a.) de auto voor uitgevonden!
Nja, ik heb sowieso een hekel aan het woord ‘autoluw’.
opelsintrafreak zegt
dat plaatje komt van een onderzetter ofniet ??
slaat echt nergens op zo’n prijs :S
Dietch zegt
@Daveyburger
Ja de echte rijke zullen er niet naar omkijken nee, maar in de pc lopen ook mensen die dat wel kunnen schelen en die laten hun auto dan wel thuis. Dan staan er alleen nog auto’s van de echte rijke.. dat zal er gezellig uitzien
autoblogger zegt
@Sorcerer: het gaat er niet om wat ik vind. Als Marieke zegt dat Nederland achterloopt en dat ze in Italie wel autovrije binnensteden hebben, dan moet ze dat voorbeeld volgen. En dus niet de tarieven omhoog doen, want mensen blijven dat toch gewoon betalen en gaan niet weg (het wordt hooguit iets rustiger).
autoblogger zegt
@opelsintrafreak: kom eens wat vaker buiten, ipv allean de kroeg ;)
AMGJunk zegt
Ik hoorde Wouter Bos laatst in dwdd vertellen dat ze door de bezuiniging nu een hele grote kas met geld hebben over gehouden. Er was zeker genoeg geld om ons veilig te stellen van de crisis zei hij nog. De overheid hoefde zich geen zorgen te maken.
Dus waarom deze geldklopperij? Worden we hier groener van? Is het geld nodig? Is er overlast? Komer er minder mensen in de stad omdat er teveel auto’s rijden? Zijn de auto’s gevaarlijk als ze met max 30km/u opzoek zijn naar een parkeerplek?
Nee.
Opdonderen dan GroenLinks en niet zo onnozel doen!
GrumpyDemon zegt
Als je langer als 5 uur moet parkeren, Dan kan je beter geen geld in de meter gooien.
Een bekeuring kost immers maar rond de 50 euro!
Marco zegt
Heb ik liever een boete, ben je goedkoper uit dan een volle dag parkeer betalen
Cas zegt
Ze gaan hun gang maar. Betalen voor parkeren doe ik al jaren niet meer in A’dam. Een paar uur niet betalen staat gelijk aan een boete (die ik overigens nog nooit heb gehad, want controleren doen ze ook al niet zo best in A’dam)
timberleek zegt
“je komt maar lopend, met de fiets of met het OV.”
stel dat dat erdoor zou komen. dan heb je nog steeds mensen die daar werken. die daarvoor een auto nodig hebben.
als je nog niet eens kijkt naar vast werk maar naar een verbouwing bijvoorbeeld. dan staan er diverse dagen auto’s voor de deur. dat kan namelijk niet met het ov.
maar ja dat snapt die @#$% groenlinks niet. die gaan liever geldkloppen
Jaap zegt
Zolang de boete 50€ blijft parkeer je toch overal gewoon gratis? De kans op een boete is niet zo groot, kan makkelijk uit!
Groenlinks is een stelletje idioten. Volksverlakkers.
Dutch_Tuning zegt
@ GrumpyDemon, Marco en Jaap
is inderdaad veel verstandig om dan gratis te gaan parkeren.. maar denk toch echt dat de boetes dan weer omhoog gaan zodat de zakken nog meer gevuld worden..
Wim zegt
@ Jaap wat je zegt ik loop echt niet iedere keer 100 meter (in de regen) om een parkeer kaartje te scoren. Met af en toe een parkeer boete betalen ben je voordeliger uit dan telkens die ergenis van een parkeerkaartje halen.
Bouwman zegt
Gelukkig woon ik in het noorden.
* Lage parkeertarieven
* Geen file’s
* Minder flitspalen
Laurens zegt
Ik zie drie mogelijk oplossingen:
1. parkeergeld niet betalen en af en toe een boete
2. inhuren student om met lease auto gedurende het boodschappen doen rondjes door de stad te rijden
3. Groenlinks wegstemmen
En als laatste, lekker weggaan/blijven uit Amsterdam, de stad weer in verval laten raken en de krakers goedkope woonruimte gunnen omdat er zogenaamd woningnood is :lol:
Sorcerer zegt
Bouwman: en meer stiekeme flitscontroles van de Fryske Dykn (of hoe je dat ook spelt) :P
Iig, Friesland/Groningen en omgeving staan altijd wel op flitsservice :P
Jan Rap zegt
Voordat ik begin met schelden op die linkse rakkers, wat ik uiteraard graag doe, vraag ik me iets af: Wat is eigenlijk de binnenstad van Amsterdam?
Jack zegt
groen-LINKS LATEN LIGGEN….
massarati zegt
Dit gebeurt er als je een Ferrari hebt en niet betaald ;-)
http://www.autojunk.nl/clips/view/133681
danny zegt
ze zijn helemaal gek geworden die kk linkse partij
MLTB zegt
Door dat k*t parkeerbeleid/tarief in Amsterdam parkeer ik ook al jarenlang ‘gratis’. Ze werken het zelf in de hand hoor..
Benny1 zegt
Afgelopen AutoRAI2009 ook 25 euro betaald voor het parkeren…. en toch blijf je gewoon parkeren. Heeft het dus effect Groenlinks? NEE !!!!!! Kom aub eens met plannen die wel kans hebben van slagen.
ZOEF zegt
Ik stel een verdubbeling van de parkeerprijs voor voor al wie akkoord is met een verdubbeling van de parkeerprijs. Wie tegen deze maatregel is, blijft gewoon het huidig tarief betalen.
Ja toch?
opelsintrafreak zegt
@autoblogger die kregen we op horecava ;)
jinxed zegt
Met dat soort tarieven kan je beter je been af laten zetten, krijg je een invalidekaart en mag je starks overal gratis parkeren. Als je vijf dagen in Amsterdam werkt a 8 uur per dag, ongeveer 45 weken per jaar levert dit een besparing op van 18000 Euro op. ;)
opelsintrafreak zegt
wat moeten die mensen dan wel niet verdienen :S
Stefje zegt
Wat zijn ze toch ook achterlijk daar bij GroenLinks.
Praktijkvoorbeeldje: Je woont ín de binnenstad, en je moet buiten de stad werken, of je hebt iig je auto nodig omdat je naar klanten en relaties toe moet kunnen.
Een parkeervergunning aanvragen duurt minstens 2 jaar. Wat zou je dan doen? Elke dag parkeergeld betalen, zeg van 6 tot 12 cq 6 uur cq 60e, of die ene bekeuring á 55e in de zoveel tijd pakken om boetes te betalen?
Als ze echt vakken wilden vullen gooiden ze de tarieven juist omlaag, want ik ken genoeg mensen die geen parkeergeld meer betalen, een boete is immers goedkoper, zelfs als je die elke dag één krijgt. Zo krom dat het recht wordt zeg maar.
DAT zegt
Bij Groen Links kunnen ze het niet voorstellen dat je een auto nodig hebt voor je werk. Om iets te vervoeren of omdat het altijd sneller is dat het OV bijvoorbeeld.
Meeste GL-stemmers zijn namelijk ambtenaren, politiek correcte huisvrouwen of uitkeringstrekkers die bijna nooit haast of werk hebben.
rishi zegt
* reminder: Binnenkort tenen laten amputeren = gratis invalidekaart + gratis parkeren :)
VivelaFRANCE zegt
10 € voor een uur parkeren :shock: :shock: :shock: :shock: !
de sjonnies zegt
voor 1 keer vind ik dat ze gelijk hebben, Amsterdam is gebouwd om met een koetsje doorheen te rijden, of een paard en wagen voor de afleveringen.
Nu zijn paarden niet erg zindelijk en om er voor te zorgen dat we niet tot ons middel in de paardenmest(stront) moeten staan, wil ik hierbij voorstellen om achter ieder paard iemand van Groen Links te laten lopen; echter zonder schep, hij zal zijn handen moeten gebruiken om eeeuuuuh !
Wie is ervoor ?
Z-Rider zegt
kots kots kots
Het is weer LINKS LULLen en rechts zakkenvullen.
Oplossingen verzinnen die echt nut hebben is te moeilijk en kost geld, tarieven verhogen en burgers pesten = winst voor het stadsdeel en kost niets.
Gekke G. zegt
Als je dan een hele dag parkeert is de boete goedkoper dan de parkeerkosten voor een dag!
Sgt. Peppers zegt
Ik ben er eerder voor om dan maar gewoon de hele stad autovrij te maken, grotere parkeerplaatsen buiten de ring aan te leggen en het openbaar vervoer te verbeteren, dat maakt tenminste verschil.
En helaas blijven de mensen toch wel komen, ook al worden de tarieven echt verdubbeld, als iedereen opeens weg blijft voelen ze zich danig in hun zak gescheten want dan zijn de inkomsten helemaal weg ;-)
E320cdi zegt
Marieke van Doornick is de weg kwijt met dit soort ideeën. Hoe moet ik dan nog naar bijvoorbeeld m’n zus toe als het rotweer is (niet ongewoon in NL)? Voor de deur parkeren vind ik niet erg met een flinke douche boven het land. En wat is sowieso het nadeel van auto’s in de stad… Ik heb er geen last van, en als ze geparkeerd staan al helemaal niet dus waarom weer zo simpel geld proberen af te nemen van je inwoners?
EnzoR zegt
het liefst de HELE BINNEN Ring??? Zijn ze gek ofzo… dat kan echt niet weet je hoeveel mensen daar wonen en dan alles met t ov en de fiets???
Dag groenlinks daar stemmen we iig niet meer op dan.
En 10euro? mensen komen altijd dat weten zij ook wel, zakken vullen! belasting betalen alleen maar :S
_Eend_ zegt
Marieke van Doornick heeft waarschijnlijk zelf geen auto, want 5 euro om je auto neer te zetten is al belachelijk veel, laat staan 10 euro! Alsof er zoveel mensen zijn die met de auto naar Amsterdam gaan. Ik ken niemand die met de auto naar Amsterdam gaat om te winkelen. Altijd met de trein. Als ze dan toch met de auto gaan dan ziet de auto het bord “Amsterdam” niet eens want die staat dan bij familie voor de deur waar je wel gratis (en veilig!) kunt parkeren.
In dat opzicht heeft het parkeerbeleid zijn vruchten afgeworpen, maar sommige dingen zijn dan weer verschrikkelijk krom. De wachtlijst voor parkeervergunningen bijvoorbeeld. Als bewoner(!) moet je 2 jaar wachten op een parkeervergunning. Dat vind ik echt belachelijk, en die vergunning kost ook nog een flinke stapel geld ook.
lincoln zegt
o,ja .. is die mongool echt gekozen ?? en door wie .. en wat was de doorslag ..
ach ja .. elk volk verdient zijn leiders ..
AriM6 zegt
gelukkig betalen we in Rotterdam max €3,50 per uur.
€10 per uur is echt overdreven, maar ze zullen dat niet doorvoeren als ze merken dat mensen minder gaan parkeren in de stad, want dan kunnen ze geen boetes meer uitdelen.
xjs678qr zegt
Op het openbaar vervoer moet je alles dragen, dus ben je genoodzaakt minder te kopen… En als je de pech hebt dat je familie in de binnenstad hebt wonen en je moet af en toe materiaal meebrengen ben je helemaal gezien.
Nu nog wachten tot het openbaar vervoer de prijzen verdrievoudigt?
Evil_homer zegt
Voor dat geld ga ik geen kaartje meer kopen. Ik ga gewoon wachten op de boete die is tenslotte vele malen goedkoper dan een normaal kaartje.
phantom zegt
Weet je wat ze moeten doen met het overgrote deel van het kabinet??? Omver-sodemieteren!!!, elke hard werkende ondernemer persen ze hier het land uit met die belachelijke hoge tarieven. Je kunt het beste nog een uitkering nemen, dan heb je net zoveel geld..
wilco zegt
Groenlinks wordt nog eens het grootste milieuprobleem. De files die er nu legio zijn zijn door hun toedoen ontstaan. Ik parkeer trouwens de auto al buiten de stad, vind Amsterdam geen autovriendelijke stad. Beetje jammerlijk beleid, Berlijn heeft het beter voor elkaar bv.
arjens zegt
Het kan mij werkelijk geen ene hol schelen, ook al wordt het 25 euro per uur. 1. het is al onmogelijk om in het centrum te rijden, is gewoon een crime 2. ik heb totaal niks met Amsterdam, maar dat is mijn persoonlijke keuze 3. Ik rij naar weesp, koop daar een kaartje voor de trein a 5 euro en sta in 15 minuten niet gestrest, in het hartje van Amsterdam, als ik dat zou willen.
Dus ze doen maar. Heel eerlijk, maar ik lees in andere publicaties dat vele bewoners, al dat verkeer ook volledig zat is. En dat vervuiling zeker een rol speelt. En nee, ik stem geen GL.
mashell zegt
De binnenstad van Amsterdam (dat deel met die grachten) zou veel mooier zijn zonder al die auto’s aan de grachten geparkeerd, want laten we eerlijk zijn naar een Golf of Panda kijken we niet om, die staan gewoon in de weg. Als ik naar Amsterdam ga doe ik meestal als arjens, naar Weesp en dan met de trein verder. Veel gemakkelijker, veel goedkoper, veel sneller.
Maar ik ben bang dat het gewoon niet werkt, met parkeertarieven van 10 euro per uur staat het nog steeds, vol mensen betalen dat gewoon (ik heb eigenlijk geen idee waarvan en waarom). Het is natuurlijk wel prettig voor de stad dat de belastinginkomsten oplopen maar de stad wordt er niet mooier van. Ik vraag me al langer af waarom je eigenlijk aan die grachten nog mag parkeren. Dus ook wat mij betreft, ze doen maar.
BananaFlip zegt
Slecht idee.
In Amsterdam staan af en toe verschrikkelijk mooie auto’s.
Er komt ineens een geniale theorie in me op:
Iemand met een mooie auto heeft waarschijnlijk veel geld.
Want de meest écht mooie auto’s zijn relatief duur.
Iemand met een lelijk oud barrel wekt de indruk niet zo heel veel geld over te hebben voor zijn auto.
Dus als de parkeertarieven heel erg hoog worden, zien we alleen nog maar supercars en ander mooi spul in Amsterdam.
Dat was dan wel niet de bedoeling, maar het is wel cool.
Go Marieke! Go Marieke!
Midasracer zegt
Toen ik nog in het westen woonde, ging ik altijd naar Haarlem om te shoppen. Veel gezelliger, minder tuig (toen!) en geen belachelijke parkeertarieven.
bartinspace zegt
Van mij mag het, als ze dan maar wel iets nuttigs met het geld gaan doen.
Oplaadpunten voor elektrishe auto’s of iets in die richting…