Amsterdam komt met een groen pakket aan maatregelen waar niemand op zit te wachten.
Zeiden we gisteren nog dat het in Nederland allemaal wel meevalt met de maatregelen rondom de immer strenger worden milieuplannen, krijgen we vandaag te horen dat Amsterdam een flinke reeks plannen heeft opgetekend om de toekomst nog dramatischer en duurder te maken. De stad moet groener worden, het liefst zo snel mogelijk. Daarvoor zal er het een en ander moeten veranderen.
Dit komt voor een groot deel terug op de auto. Om het autogebruik sterk terug te dringen komt er het zogenaamde ‘Agenda Amsterdam Autoluw’, wat inhoudt dat de stad zoveel mogelijk autovrij gemaakt zal worden. Amsterdam zal dit in eerste instantie proberen door parkeerplaatsen langs de grachten te verwijderen. Volgens de plannen moeten er tegen 2025 tussen de 7.000 en 10.000 parkeerplaatsen zijn opgeheven.
Daarnaast zal de stad, voor de plaatsen die wél blijven, de parkeertarieven opschroeven. Naar verluidt worden de straattarieven voor bezoekers verhoogd naar 7,50 euro per uur in de binnenstad. Hiermee wordt de huidige bovengrens van 5 euro ruim doorbroken. Vaste bewoners hebben meer geluk. Voor hen zullen de tarieven onveranderd blijven. Minder is het feit dat het college geen extra geld opzij gezet lijkt te hebben voor openbaar vervoer, waardoor het nog lastiger zal worden het centrum eenvoudig te bereiken.
Tenslotte wordt de maximumsnelheid, waar mogelijk, teruggeschroefd naar 30 km/u in woonwijken. De snelheid op de buitenring, waar momenteel 100 km/u geldt op de A10, wordt mogelijk verlaagd naar 80 km/u. Overigens wil het college eveneens strengere normen voor de milieuzone, evenals een uitbreiding van het aantal betreffende voertuigcategorieën. (Bron: AT5)
ikweethet zegt
Alsof je met de auto überhaupt de binnenstad in wilt. En hoe groot liefhebber ik ook van autos ben, straten vol stilstaande autos ziet er niet uit (Op mooie exemplaren uitgezonderd)
Silverarrow zegt
@ikweethet: Alles verder dan de cafetaria aan de overkant van de straat gebeurt hier principieel met de auto. Eat that Jesse Klaver.
KUYL zegt
@silverarrow: Bedankt, uitspraken/gedrag van mensen zoals jij zijn koren op de molen van de Jesse Klavers van deze wereld. Die pakken jouw operking als bewijs dat er maatregelen nodig zijn om iedereen uit de auto te krijgen. Gebruik een beetje je verstand en pak eens de fiets af en toe. Als we dat allemaal eens doen, hebben de geitenwollen sokken types geen stok om mee te slaan en krijgen dergelijke wetten en maatregelen er niet door. Wat betekend dat we langer en meer van onze automobiele hobby kunnen genieten ipv overal verketterd te worden.
Silverarrow zegt
@kuyl: Graag gedaan! De rest: tl;dr.
mrbilzerian zegt
@silverarrow: Durf wedden dat je het toch hebt gelezen ?
Silverarrow zegt
@mrbilzerian: Tuurlijk, maar mensen die denken dat je de Femke Halsema’s en Jesse Klavers van deze wereld de wind uit de zeilen kan halen door met de fiets naar het centrum van Amsterdam te gaan, zijn niet meer te redden.
mashell zegt
Maar geen rijverboden voor diesels, oldtimers en youngtimers.
lincoln zegt
@mashell:
die mogen ook gewoon mee betalen ..
dat noemen we in NL “milieu” nml ..
willeme zegt
Het zijn niet al te populaire maatregelen. Er moet echter wel iets gebeuren. De infrastructuur van de binnenstad leent zich niet voor het grote aantal auto’s, busjes en vrachtwagens. Daarbij kan het college de luchtvervuiling simpelweg niet negeren. Ze zullen dus een beslissing moeten nemen en elke maatregel zal de wenkbrauwen doen fronsen. Op de korte en middellange termijn misschien niet de leukste oplossing, maar wanneer we allemaal ons laten rijden in autonome VW Cedrics op waterstof heb je veel, heel veel minder infrastructuur nodig.
lekkaah zegt
@willeme: Ze gaan toeristen wegpesten..
yipikaye zegt
@lekkaah: maar daar komen uitgeprocedeerde asielzoekers voor terug ?
lincoln zegt
@yipikaye:
die bleken achteraf minder welvaart mee te nemen dan begroot ..
dan maar parkeertarieven omhoog ..
spykerboy zegt
Daar gaan we weer… als ze maar extra aan ons kunnen verdienen… wanneer is er eens een partij (in zowel overheid als gemeente) die voor ons opkomt en al dit soort digen eens bij de fietsers neerleggen ofzo
berlinetta zegt
@spykerboy: En de prijs voor de meest simpele opmerking van de week gaat wat mij betreft in ieder geval naar jou.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: En we zitten nog maar op de helft van de week!
bmwfreak038 zegt
@viezefreddyw: hoe tel jij dan?
viezefreddyw zegt
@bmwfreak038: Haha sorry. Heb een woensdag-gevoel. Bedankt voor de opheldering.
bmwfreak038 zegt
@viezefreddyw: ik schrok al, ik denk, zit ik nou verkeerd!????
introductiemap zegt
@spykerboy: HET IS ALLEMAAL DE SCHULD VAN DE FIETSERS!!1!
rufctr01 zegt
Ze moeten niet zeuren in Amsterdam, dit is wat ze willen want ze hebben zelf een links bestuur gekozen.
Ik kom er iig niet meer, ik koop wel online.
willeme zegt
@rufctr01: welke oplossing denk jij dat beter is? Niet dat het briljant is ofzo, maar de stad is overvol én er is te veel vervuiling.
Welke oplossing zie jij? Hoe zou jij, of een rechts college dit aanpakken? Ik ben oprecht benieuwd!
Ik vind dit plan ook niet sterk, voornamelijk omdat er geen extra oplossing lijkt te zijn met buiten de stad parkeren en extra OV/shuttles om de te verdwijnen parkeerplaatsen op te vangen.
Een goede oplossing kan ik voor dit probleem lijkt er niet te zijn. Ik kan er geen een bedenken, althans.
dutchneon zegt
@willeme: natuurlijk wel… precies wat je zegt, praten in oplossingen en niet in symptoom bestrijding, maak maak ov nu eens echt betaalbaar en zorg dat er een overvloed van is. En stop als de sodemieter met die dieselbussen.
Ik kom er overigens niet hoor, ik laat al 5 jaar de steden links liggen….
lekkerlinksrijden zegt
@willeme: dit is 1 kant van de medaille. Zo als jezelf zegt zullen ze dan ook het OV moeten verbeteren en uitbreiden zodat het alternatief beter en goedkoper is dan met de auto de stad in
crashingduke zegt
@willeme: De oplossing is een binnenstad van willekeurig welke stad alleen toegankelijk maken voor bewoners. Bezoekers laat je parkeren in een aantal parkeergarages aan de rand van de stad met een aansluiting op het OV (zie Rotterdam Kralingse Zoom). Qua kosten denk ik aan een standaard tarief voor een dag parkeren en met het OV de stad in. Mocht je er financieel niet uitkomen, zet je er bedrijven omheen, bv Kwik Fit. Kun je nieuwe banden onder je auto laten leggen terwijl je op een terrasje zit.
rufctr01 zegt
@willeme: waar ik moeite mee heb is dat als oplossing alles maar duurder gemaakt wordt.
Hetzelfde wat nu met de Diesel gebeurt, je pakt er alleen maar de kleine man mee, de zakenrijder of de rijkere iemand koopt gewoon een andere auto of zoekt weer een andere uit in de lease.
Zorg nu eens dat het openbaar vervoer op orde is. Wel eens tijdens de spits in de trein gezeten? Het lijkt haast wel of je in India in de trein zit. Dit is voor mij een reden om niet de trein te pakken.
Gisteren ook in het nieuws, het openbaar vervoer moet duurder tijdens de spits, waarom maken we het niet goedkoper buiten de spits??? Het lijkt wel of de oplossing is: we gaan het duurder maken. Dat is niet de oplossing, dit is puur en alleen zakkenvullen.
De oplossing is om een goed alternatief te bieden zodat je de binnenstad ontziet. Dus alle parkeerplaatsen in betaalbare parkeerruimtes buiten de stad en een goede (24uur) openbaar vervoer. Want dat bedenken ze hier ook met droge ogen, van 06:00-24:00 rijdt het openbaar vervoer en anders heb je pech.
wijsneus zegt
@rufctr01: Niemand die je ook heeft uitgenodigd.
rufctr01 zegt
@wijsneus: daar heb ik jou ook niet voor nodig om dat te bepalen
wpgt zegt
@rufctr01: Hey niet alle Amsterdammers over een kam scheren. Ik heb zeker geen groen links gestemd.
Semi off-topic: Ik ben voor kleine stadscircuitjes waar men zich kan uitleven met de auto/motor zoals kinderen ook hun speeltuin/skatepark hebben. Elke keer naar Zandvoort/Assen is ook een prijzige en tijdrovende bedoeling.
rufctr01 zegt
@wpgt: Amsterdam is altijd al zo links geweest als maar kan. In de grachtengordel stemmen ze PvdA en de rest nog linkser. De uitzonderingen daargelaten, maar die hebben dus pech.
billgates zegt
@rufctr01: @rufctr01: volgens mij vinden amsterdammers het ook heul niet erg dat je er niet komt ouwe ruftkever.
lacker zegt
@rufctr01: Ik moet zien of het wel allemaal gaat gebeuren. Ze willen eerst beginnen met meer vrijetijd voor zichzelf via een 6-urige werkdag: http://www.at5.nl/artikelen/182446/opvallende-coalitieplannen-zesurige-werkdag-ambtenaren-en-fietsbrug-naar-sluisbuurt
rufctr01 zegt
@lacker: dat moet toch ergens vandaan komen?
hacker zegt
Allemaal voor een beter milieu (en zeer zeker niet voor het geld)
tenaci zegt
Van mij mogen ze, no way dat ik daar met de auto kom. De treinen, trams en bussen rijden daar prima. Straks noord-zuid open. Ik daar echt niet vaststaan in de fuik die Amsterdam heet.
Gulli zegt
@tenaci: idd, 1x per jaar gaan we naar het Concertgebouw/ballet en dan zetten we de auto op een P+R aan de rand van de stad (WAAROM is die bij de Arena altijd dicht als wij daar komen!?) en pakken daar de metro/tram. Kost je iets van 5 euro voor een avond parkeren en twee OV tickets. No way dat ik daar met de auto het centrum in ga!
lincoln zegt
Ik wens u veel bakfietsen ..
fanboy zegt
@lincoln: Die zijn er al.
tvklarenbosch zegt
Ik ben erg blij dat ik er niet meer woon. Wat mij betreft maken ze het hele centrum autovrij, mits ze voor bewoners en bezoekers voor een redelijk alternatief zorgen. Bijvoorbeeld grote parkeergarages aan de rand van de stad, i.c.m. het verbeteren en goedkoper maken van het openbaar vervoer in de stad. Maar goed, de maatregelen zullen wel weer eenzijdig zijn, auto’s weren en geen alternatief bieden.
rijnounsdoor zegt
@tvklarenbosch: Heel Amsterdam gewoon opdoeken. Weg ermee. Klaar. Het is mooi geweest. Doei.
mashell zegt
@rijnounsdoor: dat hebben ze met Rotterdam eens geprobeerd. Helemaal mislukt, die stad hebben ze gewoon weer opnieuw opgebouwd, met “koopgoot”…
desjonnies zegt
@mashell:
En ooit fantastische wegen op zuid waar het verkeer goed kon doorstormen en stromen, maar ook daar had de gutmensch een oplossing voor : gewoon aan iedere kant één rijstrook weghalen, want iedereen verdient het om in de file te staan zodat de gutmensch weer wat te zeiken heeft over de uitstoot van al die auto’s die in de file staan.
Pure salami taktiek.
Dutchdriftking zegt
Tja, opzich logisch dat je die wagens de stad uit wilt hebben. Maar zorg dan voor extra transferium plaatsen buiten de stad met OV verbindingen 24/7 En niet die ellendige nachtbussen die nergens komen. En 80 op de ring is natuurlijk kolder.
TDI-goeroe zegt
@dutchdriftking: en niet een P&R Olympisch Stadion die half leeg staat maar veel te weinig P&R plaatsen heeft.
erwine60 zegt
Word toch echt maar weer even duidelijk wat voor auto onvriendelijk en kut land Nederland is.
Wat hilarisch is dat er veel meer dingen zijn waar je luchtvervuiling mee kan aanpakken in steden, zoals bepaalde deeltjes van luchtvervuiling die niet goed afgebouwd worden door lichtvervuiling in de nachten.
Maar hé het is altijd allemaal de schuld van de auto.
( ja ik ben plannen maken om te emigreren maar een auto vriendelijker land )
erwine60 zegt
@erwine60: je hebt goed op je toegepaste grammatica gelet ?
n0zem zegt
@erwine60: prima! Doei!
erwine60 zegt
@n0zem: doei!!
Doe het eigenlijk omdat ik niet het geld heb om hier in Nederland nog een M5 erbij te kopen maar elders wel.
Uitkeringen hier in Nederland zijn ook schraal!
n0zem zegt
@erwine60: haha, true that!
amg65 zegt
@erwine60: Tsja, toen Amsterdam gebouwd werd waren er geen auto’s.
meneer zegt
ik snap het probleem niet zo goed wat betreft drukte. ik rijd vaak met de auto door de stad en heb zelden echt problemen met drukte of opstoppingen. binnen de grachtengordel is het soms wel druk ja, maar hoe groot is dat gebied en hoeveel mensen, behalve taxichauffeurs, komen daar nu regelmatig met de auto? en wat verwacht je anders in de stad?
lacker zegt
@meneer: Wat, nog meer van die kut-taxi’s?
rijbewijzer zegt
Ach die stad is toch alleen maar leuk voor toeristen. Kan me oprecht niet voorstellen waarom je daar zou willen wonen.
De zeldzame keren dat ik in die binnenstad kom tik ik met plezier dat parkeergeld af, zal ter compensatie niet verder doorschakelen dan versnelling 2
jorden zegt
Nou mooi nieuws voor spotters, liefhebbers én posers toch!! Want een roestige Ford Ka is total loss na een middagje parkeren in Amsterdam.
Overigens bespaar jezelf een hoop moeite en frustratie, zoek een P+R voor een bezoekje aan de binnenstad.
ghengiskhan zegt
Nog een reden op de stapel van reeds bekende redenen om niet, of in ieder geval zo min mogelijk naar Amsterdam te gaan. Voor mijn zus is het te hopen dat ze de verjaardagsfeestjes van haar zoontjes op zondag blijft organiseren (zolang op die dag in haar wijk het parkeren gratis blijft) want anders wordt het vermoedelijk erg rustig op die feestjes.
por100 zegt
@ghengiskhan: daar zeg je wat ja. De kinderfeestjes moeten maar op locaties bij het ov worden gehouden, want meer betalen voor parkeren dan voor het kadootje is toch wel pijnlijk.
Niet dat het OV goedkoop is overigens, met gezin op zondag met de trein is al snel 5-6 euro p.p.
Ik denk vooral dat de middenstand (het hart van iedere dorp of stad) er vooral onder gaat lijden. Groenlinksers zijn geen middenstanders, hooguit een paar maanden een startup gehad, maar verder zijn het bijna allemaal (semi)ambtenaren.
ghengiskhan zegt
@por100: feestjes gewoon buiten de stad houden. Als je anderhalf miljoen voor een huis kan neerleggen kan dat het probleem niet zijn. Afgelopen zondag neefje 1 €20 als bijdrage voor een telefoon gegeven. En gratis parkeren. Feestje duurde van 4 tot 9. Als ik daarvoor parkeergeld had moeten betalen was daar -bij de huidige tarieven- nog eens €30 bovenop gekomen. Da’s gewoon veel geld, weet je hoeveel bier ik daarvoor kan kopen? Of benzine (98 RON)?
riddertevoet zegt
Compleet onleefbaar die stad. Het is meer een uit de kluiten gewassen openlucht museum.
Dizono zegt
Verstandig. Als voormalig binnenstadbewoner vind ik het prima dat ze zoveel mogelijk auto’s van buiten de stad weren. Parkeerruimte is schaars en op deze manier help je de stad leefbaarder te maken zonder dat je de inwoners treft. Voor bezoekers zijn erbtal goede opties om de stad in te komen.
redneck zegt
Amsterdam wordt gerund door de linkse kliek. Als ondernemer ben je er maar klaar mee. Winkelend publiek loopt al terug door o.a internet en anti auto beleid. In plaats van de stinkende brommers te vermijden gaan ze weer de automobilist pesten. Het blijft een ondoorgrondelijke linkse gedachten gang
fanboy zegt
@redneck: Even op z’n Amsterdams; Wat lul je nou?
Winst winkeliers in Amsterdam groeit, de stad wordt plat gelopen door mensen, en we hebben een heuze milieuzone voor scooters, de eerste van het land.
loserboi932 zegt
Autoblog is net autoweek. Maar dan 2 uur later. Kost natuurlijk tijd om het in andere woorden te typen zodat het plagiaat niet opvalt.
E34M5Touring zegt
En nog mooier, als je illegaal een huis kraakt krijg je er gratis 18mnd opvang achteraan!! Geweldig stukje beleid daar…
lekkaah zegt
@e34m5touring: Jep, en populistische maatregelen om toeristen weg te pesten.. Wat een sprookjesbos, dat Amsterdam.. (totdat de belastingen voor de bewoners verhoogt gaat worden want minder toeristen, dan is het ineens niet meer leuk)
E34M5Touring zegt
@lekkaah: Die lastenverzwaring is al aangekondigd. Echt een goed idee geweest. Massaal Groen Links stemmen….
fanboy zegt
@e34m5touring: Ja laten we het goedkoop houden, zodat de stad nog verder wordt platgelopen door mensen. Dat is helemaal geen doel. Het doel is om de stad leefbaar te houden.
Toeristenbelasting omhoog, komen er mogelijk wat minder toeristen is al een doel op zich, en je kunt het geld gebruiken voor het groener maken van de stad zoals men wil.
lekkaah zegt
@fanboy: Er is een nuance, de maatregelen die die sprookjesboekfiguren nu nemen zijn erg extreem. Voor de lokale bevolking klinkt dat natuurlijk allemaal hartstikke leuk, maar ze moeten niet vergeten waar een substantieel deel van hun brood vandaan komt. Vergeet niet dat Amsterdam beconcurreerd wordt door steden als Rotterdam en Den Haag, maar ook omliggende steden zoals Zaanstad, die een opmars maken. En laten we eerlijk wezen, in Amsterdam om toeristen klagen is net als bijv in Rotterdam klagen om uitstoot van schepen..
fanboy zegt
@lekkaah: Sorry een beetje vreemd, iets wat overduidelijk aanwezig is mag je niet om klagen?
De stad wordt helemaal platgelopen door toeristen. Concurrentie van andere steden wordt juist groots toegejuicht! De stad kan makkelijk af met minder toeristen, en het veroorzaakt allerlei problemen.
Waarom zou je daar je ogen voor sluiten?
Van alles kun je te veel hebben.
E34M5Touring zegt
@fanboy: Ik heb niks tegen de inperking van toeristen. Vind het alleen jammer dat de lokale bevolking opdraait voor de kosten. Want de baten van het Toerisme gaan naar de stad. Niet naar t volk. Die krijgen een flinke lastenverzwaring… Zelfde met dat plan om uitgeprocedeerde illegale krakers nog even 18mnd van gratis onderdak te voorzien. Daar betaal je straks die 7.50 per uur parking voor. Maar als je al jaren wacht op een woning kan je gewoon de tering krijgen. En voor die mensen is er geen 18mnd gratis opvang geregeld hoor.
fanboy zegt
@e34m5touring: Woningmarkt is inderdaad over de zeik.
Maar de kosten verzwaring ligt ook grotendeels bij toeristen of lokale dagjes mensen.
Er zijn weinig Amsterdammers die zelf met de auto gaan en daar 7,50 per uur gaan betalen.
Men wil een groenere stad maken. Dat kun je als iets principieels zien, maar je kunt ook kijken wat je daar als burger voor terug krijgt.
Dat je er schonere lucht voor terug krijgt. Dat de stad wat leefbaarder wordt.
Want het gaat niet alleen om auto’s, het gaat ook over duurzame energie en van het gas af stappen.
Het is ook maar net hoe ver je terug kijkt trouwens, de stad stond van origine niet zo vol met auto’s, zo is het centrum nooit bedoeld. Dus enigzins terug naar een autoluw centrum is wel mooi denk ik. En als je nu op de grachten rijdt sterft het er overigens van de toeristen, die overal lopen dus dat werkt toch niet lekker.
lekkaah zegt
@fanboy: @e34m5touring: dit soort idiote dingen dus; https://www.telegraaf.nl/nieuws/2075767/gemeente-amsterdam-vindt-viswinkel-te-toeristisch
fanboy zegt
@lekkaah: Wel ironisch trouwens met die viswinkel dat alles in het Engels is, inclusief hun roep om aandacht na bericht van gedwongen sluiting.
Allemaal in het Engels omdat de locals inmiddels ook allemaal expats zijn? :D
lekkaah zegt
@fanboy: Je praat enkel uit belang van de inwoners en dat is heel nobel van je (net als de gemeente) maar wat denk je wat een afname in toerisme gaat kosten? En de leveranciers die niet bij hun klanten kunnen komen? Alles gaat dan veel duurder worden voor de lokale ondernemer wat zich weer vertaald in hogere prijzen, dit soort ‘maatregelen’ hebben veel meer impact dan jij denkt, vermoed ik
fanboy zegt
@lekkaah: Het zijn allemaal maatregelen die je juist in dit domein kan nemen.
Dat wil zeggen, economie gaat lekker, heel lekker en dus ook met toerisme. Het gaat “te” goed. Vertaalt zich in overlast door te veel toeristen in de stad en een overspannen woningmarkt.
De rem mag er dus best op, en dat kan geen kwaad.
De timmerman (bijvoorbeeld) zal een hogere rekening vragen vanwege het parkeergeld.
En ja de leveranciers ondervinden ook hogere kosten. Dat is nu al zo want de milieuzone in Amsterdam is er al een tijdje en dat juist voor zakelijk verkeer.
Reken maar dat je ten alle tijden bij je klanten zal kunnen komen, maar de manier van transport zal wel veranderen, naar op z’n minst volledig elektrisch (die omslag is nu allang en breed bezig, ik zie meer en meer elektrisch vervoer in de stad)
Van die viswinkel is wel lullig denk ik.
Het is wel een doorgaand proces dat we de stad niet vol willen hebben met kaaswinkeltjes waar je voor veel geld een klein blokje kaas kan kopen. Altijd al geweest.
Maar dit is wel weer zo’n lullig grensgeval die de verkeerde indruk wekt.
lekkaah zegt
@fanboy: Ja lullig is wat jij erin ziet.. Ik zie hier communistische trekjes.. Amsterdam vol? Ik werk er en er is ruimte zat! Ga eens naar bijvoorbeeld een Barcelona o.i.d., dat noem ik vol..
Ps als ze zo erg van hun inwoners houden schaffen ze toch erfpacht af.. Of iig fatsoenlijke afkoopsommetjes.. Ben het overigens wel eens met je dat het iets duurder moet worden voor toeristen, om de kwaliteit van de gemiddelde toerist omhoog te krijgen i.p.v. die zuipende Engelse tieners die met 100 eurotjes op zak hier komen – maar dat moet langzaam gebeuren, en niet door dit soort drastische maatregelen imho.
fanboy zegt
@lekkaah: Ik woon er, niet in het centrum. En ik merk dat de woningmarkt vrij bizar is geworden, in mijn voordeel maar niet voor anderen.
In het centrum daarentegen vind ik niet dat je kunt spreken van ruimte zat. En zowel de problemen als de oplossingen, het gaat vrijwel altijd om het centrum.
Ik mocht een keer een Tesla Model S proefrijden, was hilarisch. Want dan ga je met een vrij grote maar muisstille auto in het centrumrijden terwijl het paasweekend is. Overal toeristen en niemand hoort je aankomen.
Helaas is dat soort drukte gewoon geworden.
E34M5Touring zegt
@fanboy: In diverse media staat expliciet dat er een flinke lastenverzwaring aan komt voor de lokale bevolking. Want linksom of rechtsom, die idioterie moet betaalt worden. En wie gaat daar voor opdraaien denk je? Die dagjesmensen? Of de locals? Tuurlijk zal een klein deel gedekt worden door dagjesmensenparking. Maar de rest? Die mag de Amsterdammer ophoesten. En als ik dan hoor dat een paar criminelen gewoon 18mnd gratis onderdak krijgt terwijl vrienden van mij uit pure noodzaak maar elders zijn gaan wonen, ja dan kookt mijn bloed. Typisch Groen Links. Who cares wat er voor ellende van komt, wij staan er weer mooi op.
fanboy zegt
@e34m5touring: Ik denk niet dat ze er mooi op willen staan maar echt in geloven.
Ik stem meestal meer op midden.
Maar ja ik zal er ook meer door moeten betalen. Maarja, ik heb ook al gebruik kunnen maken van een riante subsidie (heb mijn huis energie neutraal gemaakt) dus voorlopig sta ik in de plus.
E34M5Touring zegt
@fanboy: Nou gelukkig toch, dan heb je het slim aangepakt. Hoop dat de rest er ook goed uit komt maar vrees het ergste.
lekkaah zegt
@e34m5touring: Schandalig is een understatement. Ik denk dat Van der Laan zich omdraait in zijn graf.. Die van Aartsen is een prutser, als je ook ziet wat hij allemaal toegelaten heeft in Den Haag man man man
E34M5Touring zegt
@lekkaah: En nou Sharon, zullen zien wat ze er van bakt. Begint in ieder geval niet heel lekker…
desjonnies zegt
@e34m5touring:
Tsja, wat lul je, betalen zul je, zei mijn vader al en die is al jaren dood.
desjonnies zegt
@lekkaah:
En vier miljard! begrotings tekort, wat de rest van Nederland uiteraard mag aanzuiveren.
lekkaah zegt
@desjonnies: Dat gaat helemaal goedkomen, dat compenseren de ambtenaren weer door harder door te werken;
https://www.geenstijl.nl/5142146/vakbonden-woest-amsterdamse-ambtenaren-voortaan-6-urige-werkweek/
mopar zegt
Nog een reden om Amsterdam links te laten liggen. Leuke stad om eens gezien te hebben en voor toeristen maar veel te druk en te veel te overpriced. Er zijn genoeg andere steden in de randstad en daarbuiten die veel relaxter zijn, minder verstopte winkelstraten hebben en waar je niet iedere 5 minuten aan je achterzak hoeft te voelen om te checken of je gerold bent.
2 of 3 strategisch geplaatste ondergrondse mega parkeergarages zoals die nieuwe in Utrecht met 1000 plekken en het gros van de problemen is opgelost. Zet die krengen net buiten het centrum neer en niet kilometers buiten de stad zoals nu het geval is. Ze zijn nu toch al aan het graven voor die metroverbinding.
Silverarrow zegt
Leuk voor mensen/bedrijven waarvoor de auto noodzaak is. Extreem belasten van dit soort ongein is geen structurele maatregel, maar meer uitmelken. Er zijn genoeg goede alternatieven om parkeer tarieven laag te houden en toch een verantwoord milieu beleid te voeren. Helaas is Groenlinks de linkse versie van de PVV: kortzichtige, populistische themapolitiek die het goed doet bij hun achterban, maar structurele, haalbare, lange termijn oplossingen ho maar. Blegh…
fanboy zegt
@silverarrow: Nou ik ben benieuwd, noem die alternatieven eens dan?
Zeker overal ondergrondse garages die gratis zijn om te bouwen? En dan een hele dikke milieuzone? Of nee, dat vindt men ook niet leuk als ik hier de reacties lees.
En lekker belangrijk wat het parkeertarieven zijn als ze al 10.000 plaatsen weg gaan halen, dan kun je niet eens een plek vinden.
jaso013 zegt
Boeiend. Transferium is 8,00 per dag incl 2 tram tickets. Opgelost!
elemento zegt
Kn je toch beter boete krijge en laten staan. Of wordt auto binnen 6 uur weggesleept
kniesoor zegt
Kom vrijwel nooit in Amsterdam, inderdaad mede door de waanzinnige hoeveelheid toeristen/dagjesmensen, die er sowieso al rondlopen. Kan me wel voorstellen, dat de lokalio’s daar zelf aambeien van krijgen. Dus dat ze er iets aan willen doen is niet onbegrijpelijk. Moeten ze zelf maar beslissen of de ‘oplossingen’, die de lokale Rode Khmer propageert, the way forward zijn.
Die ene keer per jaar, dat ik er vrijwillig kom (Dam tot Dam loop), ga ik er met het OV naartoe. Vanuit de ene grote stad naar de andere het perfecte vervoer. Als je aanreist vanuit de provincie ligt dat vermoedelijk wat anders, maar ook daar is vast een creatieve (reis)oplossing voor.
hilpp zegt
Telco’s doen het ook vaak fout, maar het is 7,50/u of 7,50 p. uur. Maar niet p/uur, want dan staat er per per uur (geleerd bij natuurkunde op het middelbaar). Groet, een autist
amrwd zegt
Ze zoeken het maar uit daar in Amsterdam, de kiezer daar heeft gekozen voor dit beleid, zullen er wel blij mee zijn neem ik aan?
kezzaa zegt
Ook een verdienmodel; volop citymarketing om die domme toeristen vervolgens maximaal af te kunnen zetten…
888natan zegt
Minder auto’s = minder opbrengst parkeren. —-> OV goedkoper? Nee, ‘misgelopen inkomsten parkeren’ compenseren —-> OV duurder maken.
Ze willen nml niet minder geld in het kastje hebben..
lacker zegt
Misschien een eye-opener voor velen. 200 mensen vervoeren staat gelijk voor:
– 177 auto’s of
– 3 bussen of
– 1 tram
https://9gag.com/gag/aXx46jb
drommedaris zegt
Groenlinks: bah, opzouten!