Je auto in een parkeergarage zetten is geen pretje, als we de verhalen mogen geloven: niet alleen neemt de toegankelijkheid af, ook komt de (brand)veiligheid in het geding door andere materialen in de auto’s. Eigenlijk moeten we dus geld toe krijgen als we er parkeren.
Nee, voor sommige mensen is parkeren in een garage geen sinecure. Naarmate de leeftijd van zowel garage als automoibilist stijgt, nemen de brokken toe. Aan de andere kant, we mogen van de bestuurder toch ook wel wat rijvaardigheid verwachten, nietwaar?
Dat auto’s de laatste jaren steeds breder worden draagt niet bij aan een betere parkeergaragebeleving, maar een garage die eenmaal staat is op bepaalde punten lastig aan te passen. In de Metro ventileert advies- en ingenieursbureau Grontmij, dat zijn brood onder andere verdient met het ontwikkelen (of verbouwen) van nieuwe parkeergarages, zijn mening: 90 procent van de ontwerpen van garages voldoet niet. Daarnaast wordt het tijd voor wettelijk verplichte normen, in plaats van de huidige richtlijnen.
Wat vind jij: is het punt bereikt waarop we massaal parkeergarages moeten verbreden, of moet er niet gemekkerd worden en zou de automobilist er goed aan doen zich de afmetingen van zijn bolide beter eigen te maken? Wellicht moeten we nog even doorbijten, binnenkort nemen de robots het toch van ons over. En die klagen niet.
Foto: autojunk.nl
hansolo zegt
hmmm…. lastige vraag.
Dat de automobilist zijn auto hoort te kennen staat buiten kijf maar met de groter wordende auto’s lijken de voorgestelde nieuwe richtlijnen mij geen overbodige luxe.
blagh zegt
@hansolo: Hier ben ik het mee eens. Als je een grote E segmenter hebt (Audi A6 bijvoorbeeld) dan kan je net in een normaal vak. Laat staan dat je dan nog normaal uit kan stappen als er nog een A6 naast staat.
Verder waren auto’s vroeger natuurlijk ook groot. Een E klasse uit ’85 steekt nog steeds in de lengte uit een gemiddeld parkeer vak.
sulobb zegt
@blagh: Ja, maar toen waren het er minder… Nu rijden er overal ‘grote’ auto’s rond…
367pk zegt
@blagh: de lengte is nooit het probleem geweest, het is de breedte: die E klasse (de E124) was smaller dan de huidige VW golf; de huidige E klasse (of 5 serie, of 1 van de andere concurrenten) is/zijn tussen de 15 en 20 centimeter breder. Het heeft dus weinig met stuurmanskunst of wagenbeheersong te maken. Zelf heb alle genoemde auto’s gehad, en kon ik met mijn 5 serie E60 nog in iedere garage (soms met moeite) terecht. Met m’n huidige 6 serie pas ik af en toe. Zelfs sommige nagelnieuwe garages (bv. de garage van het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam) zijn te krap om in te gaan.
tupperware zegt
@hansolo:
..Om dan vervolgens te gaan klagen dat parkeren weer duurder is geworden..
Grotere vakken en meer ruimte om te rijden= meer M2 dus duurder parkeren, een m2 grond is nu eenmaal niet gratis..
gregorius zegt
@tupperware: Voor een goed passende parkeerplaats zou ik zo 10% meer betalen… dan dat is in theorie alles wat je nodig hebt. (van 6 bij 2 naar 6 bij 2.20). Maar goed, mensen moeten ook weer verdienen aan het veranderen, ontwerpen, keuren, goedkeuren, exploiteren etc etc.
tupperware zegt
@gregorius:
Nu ken ik niet veel garages in Zwitserland, maar die waar ik in Luzern ben geweest zijn claustrofobisch vergeleken met wat wij hier hebben.
Maar ach, als een Nederlander een dag niet heeft kunnen klagen, dan heeft hij niet geleefd..
gregorius zegt
@tupperware: er zitten er in Zurich een paar die ene stuk krapper zijn (en met rechter bochten) dan in Luzern. Maar misschien ben ik er al wel aan gewend; dat kan ook.
tupperware zegt
Hou toch op, die parkeergarages worden niet nauwer, de auto’s worden steeds lomper en breder, ook de overzichtelijkheid van de auto’s is er niet beter op geworden.
Zolang ik er nog steeds donuts kan draaien valt het allemaal wel mee..
towi1989 zegt
@tupperware: Inderdaad, maar mijn god wat een verwarrend artikel met deze titel.
Titel; ‘parkeergarages steeds nauwer’ dus nieuwere parkeergarages worden steeds nauwer?
Artikel; ‘naarmate de leeftijd van zowel garage als automo(i)bilist stijgt’ dus oudere parkeergarages steeds nauwer (krimpen ze?)
‘Dat auto’s de laatste jaren steeds breder worden’ ahh dus de auto’s worden breder!
osmo zegt
Ik parkeer vaak in Maastricht, en zelfs mijn Volvo C30 staat aan twee kanten tegen de grenzen van het parkeervak op. Als je twee grote wagens langs elkaar zet is het haast onmogelijk om niet met de deur tegen de andere wagen te tikken.
motoragent zegt
@osmo: Inderdaad. Mijn 307 is natuurlijk ook geen lel van ’n auto, maar ik kom af en toe parkeergarages tegen waar je nog maar amper de deur kunt openen.
Ben ik trouwens de enige die altijd even zijn vingertjes tussen de deuren steekt zodat ze niet tegen elkaar leunen?
Design_Driven zegt
@motoragent: Doe ik ook altijd, helaas zijn we in de minderheid getuigen mijn rechter deur. Grrr 3 deuken in 3 weken en ik parkeer al heel selectief.
ozer1907 zegt
@motoragent: hehe ik doe het ook altijd, verwacht van anderen dat ze ook hetzelfde doen
gregorius zegt
@motoragent: ik ben altijd blij als er zo’n leljk hok met een rubberenstrip op zn deur naast me staat! Geen nieuwe deuken.
Afgelopen winter heeft het me nog een hele morgen skien gekost. Duitser in zn rangerover parkeert links naast me; ik was net uitlaten. Z’n geblondeerde k-wijf ramt zo de deur tegen mijn auto aan. Mooie deuk. Ontkennen, schelden, weglopen, terug halen, meer schelden, politie erbij. Maar vooral het ontkennen van die gast (had ook iemand anders kunnen zijn; tegenover de politie verdorie); wat een lul. Uiteindelijk opgelost; maar ik had liever die ochtend op de piste gestaan.
Maar goed, als ik (weer) in een NLse stad zoals Amsterdam zou wonen, ruil ik mn A6 mooi in voor een klein goedkoop ding.
super zegt
@gregorius:
grote klasse … wel in een range rover rijden, maar dan ten koste van iemand anders gaan lopen liegen over je eigen gedrag terwijl bekennen relatief weinig kosten met zich meebrengt…
geblondeerde ktwijven in range rovers zijn nog erger
mashell zegt
@osmo: yep. De C30 heeft natuurlijk ook lomp grote deuren.
stephane8200 zegt
@mashell: inderdaad. Die deuren zijn echt lang, of breed. Heb er zelf ook één nog voor paar maandjes.
xlnc zegt
Moet breder op alle fronten. Wij betalen ervoor.
tupperware zegt
@xlnc:
Dus we moeten maar overal de oude afbreken en nieuwe bouwen omdat jij je niet kon bedenken dat die brede auto misschien toch best onhandig was in een parkeergarage?
Of je leert gewoon rijden, dat kan natuurlijk ook..
hansolo zegt
@tupperware: Ja alles opnieuw bouwen….. hoeft alleen de strepen te vervangen druif
tupperware zegt
@hansolo:
Als ik de reacties zo lees hebben een hoop reaguurders ander genoeg te jammeren over de in en uitgangen van parkeergarages, en die verander je niet door simpel een lijntje op een ander plek te kalken.
Verder staan in oudere garages de kolommen dichter bij elkaar dan in nieuwe, vaak is daar maar ruimte voor 2 plekken tussen de kolommen, moeten ze er dan maar 1 van maken en zo de capaciteit halveren?
Dan is het hek hier ook van de dam, ik hoor de huilpartijen al dat er dan niet genoeg parkeerplaatsen zijn.
Face-it, wij wonen met velen op een klein stukje grond dus dat blijft schipperen. Als je meent dat je met een bak als bv een Q7 de binnenstad in wilt dan weet je dat het lastig wordt, daar hebben ze dus stadsauto’s voor uitgevonden..
Nee, dan hebben de Japanners het beter begrepen..
sulobb zegt
@tupperware: Dan maar verdiepingen bijbouwen :P
tupperware zegt
@sulobb:
Wat heb je aan extra verdiepingen als die klagers hier er überhaupt niet inkomen omdat ze de ingang al te smal vinden..
k-man zegt
Het zijn niet alleen de vakken die smal zijn, maar vaak ook de entree. Dan moet je met je auto eerst omlaag, door een half blinde bocht, tussen twee opstaande betonnen randen die nauwelijks breder zijn dan je auto. Of via een uiterst smalle hellingbaan die als een kurkentrekker omhoog gaat.
Dat de vakken smal zijn snap ik; hoe smaller de vakken, hoe meer auto’s er in het gebouw passen en hoe meer geld je kunt verdienen. Maar het zou toch een kleine moeite zijn om de entrees wat breder te ontwerpen.
stamp zegt
Nooit in Monaco onder het Casino geweest? Of dichter bij huis: In de parkeergarage onder het station Arnhem?
Ruim, breed, en geen probleem om je sloep in een vak te prikken.
Verder: Grondmij = WC Eend
richtlijnen vs wetgeving: doe maar richtlijnen. Kan je tenminste creatief zijn als de mogelijkheden beperkt zijn.
super zegt
@stamp:
het casino heeft geen parking (tenzij je die plaatsen voor het casino bedoelt), de garage wordt gerund door monaco parkings (net als alle publieke parkeergarages in monaco). de garages van MP zijn zeker niet allemaal even ruim…
dat terzijde; waarom denk je dat die parkeervakken in de garage bij het casino zo breed zijn?
mattie7002 zegt
Helemaal mee eens. Sommige garages zijn gewoon niet toegankelijk als je een grote auto bij je hebt. Mijn Range Rover kan regelmatig de bocht bij het inrijden niet maken. En dan ben ik echt geen lullig chauffeurtje.
motoragent zegt
@mattie7002: Een Range Rover is natuurlijk ook geen lullig wagentje. Kan me voorstellen dat je af en toe met samengeknepen billen door een parkeergarage rijd.
towi1989 zegt
@mattie7002: Sjah, met een Range Rover de stad in. Je gaat toch ook niet met een aygo off road. Je kiest bewust een grote auto, dan heb je ook geen recht moeilijk te doen als het af en toe eens krap is.
JamesBond007 zegt
Meer betalen voor minder ruimte lijkt het nu wel. Kom op, we leven niet in Amerika, maar alsnog…
Design_Driven zegt
@JamesBond007: de parkeer vakken in de VS zijn veel groter en op een paar uitzonderingen na spotgoedkoop.
kraakensmaak zegt
Verbreden kan nooit kwaad, vooral de vakken zelf graag. Scheelt mij weer gepieker over krassen van deuren.
Hubert zegt
Verbreden is leuk, maar meteen ook een reden om het nog duurder te maken.
Wat ik altijd doe is mijn passagierskant van de auto zo dicht mogelijk tegen de passagierskant van de auto naast mij zetten.
Dan kunnen beide chauffeurs instappen en de auto uit de parkeerplaats rijden om vervolgens de passagiers in te laten stappen.
sydney zegt
Ze mogen inderdaad wel wat breder, vooral om pitten en krassen te voorkomen die je per ongeluk van de parkeerder naast je cadeau krijgt.Aan de andere kant zou het denk ik ook een hoop schelen als veel mensen wat zich meer in de afmetingen en draaicirkel (groot of klein) van hun auto zouden verdiepen.Tegelijk realiseer ik me dat niet iedereen bijna dagelijks een auto uit de een volle showroom moet halen die helemaal achteraan staat(hate it)
Design_Driven zegt
tell me about it, mijn Disco standaard 1.94m hoog kan al bijna nergens meer in. Met 2 inch lift en roofrack kan ik het wel helemaal vergeten.
Enigenschuld natuurlijk maar (en het absoluut waard) het is wel opvallend dat vooral de nieuwe garages steeds krapper worden.
Vaak staat het bordje met de hoogte ook pas binnen of om een hoekje, dan moet je dus terug met mensen achter je, niet handig.
Luchtvering helpt soms een beetje.
Design_Driven zegt
@sketcher: ps laat ze naast de hoogt van de garage ook de breedte van de vakken aangeven bij de port, dan kunnen we zelf kiezen voor een garage met bredere vakken.
Hier in het VK zijn er vaak vakken voor (moeders) auto’s met kinderen. ik parkeer daar meestal, ook omdat de kleine vaak meegaat maar die vakken zijn vaak zo breed dat de kans op schade vrij klein is.
toniominestrone zegt
Het zal inderdaad per garage verschillen, maar je ziet soms ridders in 7-serie of A8 dat je denkt:”probeer eerst eens te sturen in een C1 of Aygo”.
mashell zegt
Er zou een link moeten zijn tussen de voorzieningen in de garage en het tarief. Bredere plekken, hogere tarieven. Smalle plekken, lagere tarieven. Het zou ook prettig zijn als ze normale verkeersborden in garages gaan gebruiken, hoe vaak ik wel niet tegen de rijrichting in rijdt omdat ik dat kleine rare gele bord niet herken of de pijlen op de vloer niet zie.
sturmer zegt
Parkeervakken op basis van wegenbelasting! De oplossing ;)!! grote/zware auto’s betalen veel belasting; dus hebben recht op een grote plek (In de overheidsgarages). Problem solved
erce zegt
Bij mij in de wijk is een jaar of 8 geleden een groot winkelcentrum gebouwd, inclusief parkeerplaats/garage. Mijn 5serie steekt in de lengte minimaal een centimeter of 30 uit als ik correct geparkeerd sta.
Alfarobert zegt
Ze hopen gewoon dat mensen kleine autootjes gaan halen als de ze de vakken kleiner maken.In America moet iedereen in een auto kunnen rijden.Auto = vrijheid.Daarom alles goedkoper.Hier mogen mensen wel in een auto rijden maar dan moeten ze maar minder vreten.Zo is Nederland.
reistje zegt
Ik heb vaak ook het idee dat hoe duurder het parkeren is (dichter bij het centrum dus) hoe kleiner de plekken worden, dan betaal je 3 euro per uur en kan je amper uitstappen…
Steeds vaker kies ik er voor om gratis te parkeren, dan loop ik maar wat verder.
tupperware zegt
@reistje:
Als je hier in 010 gratis wil parkeren om naar het centrum te lopen mag je daar wel even wat tijd voor uittrekken, Binnen de ring is zo’n beetje alles betaald parkeren en met 3 euro ga je dat uur echt niet redden, hier betaal je 50 cent per 10 minuten.
020 is nog net ff een tandje gekker.
turboturbo zegt
Niet alleen de vakken breder, maar ook die asociale-monsterachtig-hoge ‘stoepranden’ verwijderen uit die garages.
Elke keer bij het in- en uitrijden van parkeergarages mag je de meest onnozele bochten maken, waar die halve-meter hoge betonnen randen geplaatst zijn, om vervolgens je kaartje in de automaat te drukken om eruit te rijden. Soms kan ik gewoon de bocht niet maken zonder mijn velgen te verneuken, en stap ik maar half uit. WAAAROM moet dit zo KRAP?!
Ik heb al meerdere keren mijn velgen verneukt in die garages (ik heb een lage, brede, en onoverzichtelijke auto..). Gisteren toevallig weer in een klein momentje van onoplettendheid; ik kon het wel uitschreeuwen, en dan ben je nog altijd zo oplettend om de velgjes mooi te houden..
Laatste keer parkeergarage voor mij.
gregorius zegt
@turboturbo: rechter bochten bij het uitrijden zouden verboden moeten, soms is het gewoon letterlijk onmogelijk om zonder uistappen je kaartje in dat ding te krijgen.
toyotafortuner zegt
Natuurlijk niet alleen vervelend voor degene die parkeren, maar ook vervelend voor de spotters…
Hee Schiphol: doe eens meeluisteren!
mout zegt
Laten we liever richtlijnen geven aan de fabrikanten.
Al die obesitas-bakken op de weg zijn het probleem. En dan bedoel ik niet per se de X5s van deze wereld (al helpt dat weinig), maar juist de compacte wagens, die alsmaar blijven groeien.
erce zegt
@mout: Tja, als je 5 sterren wilt halen in de Euro NCAP botsproeven zal je toch wat ruimte om de inzittenden moeten creëren.
koeberg zegt
@mout:
Het is de schuld van fabrikanten dat auto’s groter worden?
We kopen ze toch zelf?
Zo heb ik bijvoorbeeld een Skoda Octavia. Ik had ook een Rapid kunnen nemen: stuk smaller. Kun je de fabrikant toch niet kwalijk nemen.
tupperware zegt
@koeberg:
Het blijft jouw keuze om hem te kopen, kan je er niet mee overweg of kan je hem nergens parkeren, dan had je hem niet moeten kopen.
Ik heb nog nooit een fabrikant gezien die mij een pistool op mijn hoofd zette om een bepaalde auto te kopen.
mout zegt
@koeberg: Als je een auto met die ruimte wilt kopen, had je indertijd toegekund met een BX. Met zelfs 40% meer kofferruimte, 200 kg lichter, 25 cm korter, 13 cm smaller.
Kom daar nu eens om.
dromedaris zegt
Ik ken parkeergarages genoeg die gewoon strop zitten bij grote drukte (bv. kerstperiode). Ik heb al eens 2 uur (!!) vastgezeten in een parkeergarage omdat het overvol zat, en dan bedoel ik niet alleen geparkeerde auto’s, maar ook automobilisten die in en uit de parking willen geraken. De parkeerplaatsen op zich zijn breed en meestal lang genoeg, het is de plek om te manoeuvreren dat te nauw is tijdens deze drukke momenten.
ej20g zegt
Voorlopig heb ik er niet zo heel veel last van dat ik parkeergarages ga mijden. Maar mijn auto is toch best groot en vierkant, daarnaast is het een sedan en kan ik de vier hoeken van mijn auto niet zien. Gelukkig ken ik de maten van mijn auto maar het is af en toe behoorlijk krap. De parkeervakken hebben vaak het formaat dat net breed en lang genoeg voor mijn auto, maar dan moeten de auto’s naast mij wel goed staan want anders past het niet meer.
jippie zegt
Natuurlijk hoort een goed bestuurder zijn auto ook in nauwe plaatsjes te kunnen parkeren. Punt is wel dat je vervolgens je auto nog nauwelijks in of uit komt. Het is allemaal een beetje armoeiig met die kleine parkeerplekjes. Super onhandig en niet meer van deze tijd!
rollsmember zegt
Ik mijd alle parkeergarage’s, in normale parkeerplekken steekt die nog uit.
Het is een handicap om met een RR phantom te rijden..
SummerSky zegt
Echt die krankzinnige stoepranden bij de smalle in- en uitgangen is elke keer weer angszweten en bidden voor mijn velgen.
Het is echt een barre zoektocht in elke stad naar een geschikte parkeergarage met een beetje iets grotere auto (vanaf formaatje e-klasse), drama.
tupperware zegt
@SummerSky:
Een goede bestuurder kent de maten van zijn auto, ben je dat niet dan wordt het weleens zweten..
Arno's zegt
Jongens, wordt invalide en je probleem is opgelost; http://www.tshirthell.com/shirts/products/a517/a517.gif?v11301bss2
tk97 zegt
Eigenlijk moeten garages verbreedt worden. Toen ik in Berlijn was paste de nieuwe RR Wraith niet eens in de garage daar, omdat deze een te grote draaicirkel had. Oké een RR is geen normale wagen, maar toch zou er iets aan dit probleem gedaan moeten worden anders past dadelijk geen een auto meer. op een Smart of Mini na dan, maar om allemaal in zo’n auto te gaan rijden lijkt me ook niet echt een verbetering
brayen zegt
Ik wist da ik niet één van de magerste ben, maar moet dit echt zo onder mijn neus gewreven worden …