![parkeerdiscriminatie](https://www.autoblog.nl/files/2022/06/parkeerdiscriminatie-toegestaan-vanaf-2023-970.jpeg)
Nu parkeerdiscriminatie is toegestaan voor gemeenten, kan men geld verdienen.
Fans van auto’s met een verbrandingsmotor hebben vanaf volgend jaar weer wat te klagen. Naast het feit dat je motorrijtuigenbelasting betaalt en accijnzen op brandstof is dat natuurlijk niet voldoende. Jouw auto moet natuurlijk ook geld opleveren als je geparkeerd staat.
Vandaag is er een wet aangenomen die het mogelijk maakt om verschillende tarieven te hanteren voor auto’s. In dit geval gaat het om auto’s met een verbrandingsmotor en uitstootloze voertuigen als een elektrische auto of waterstofauto. Op dit moment is er in het kader van gelijkheid geen onderscheid in parkeertarieven.
2023
Vanaf 1 januari 2023 is dat anders, dan is parkeerdiscriminatie toegestaan. Dat meldt de Rijksoverheid. Die datum staat overigens niet geheel vast, overigens. Als 1 januari te ambitieus blijkt, wordt het later dat jaar.
Men spreekt op dit moment nog even een ‘parkeerkorting’. Dat betekent dat je het normale tarief betaalt als je een benzine- of dieselauto hebt. Je kunt dan korting krijgen als je een Tesla hebt of een van de weinige Nederlanders bent met een Toyota Mirai of Hyundai Nexo. Heel erg mooi natuurlijkm Echter, als je niet al te naïef bent, zie je waar dit naartoe gaat.
Parkeerdiscriminatie
Gemeenten kunnen namelijk hun parkeertarieven aanpassen en met de nieuwe wet is het mogelijk dat ze verschillende tarieven gaan hanteren. De kans de dat je flink meer gaat betalen is aanwezig. Zeker in Amsterdam, waar het college staat te popelen om parkeerdiscriminatie toe te passen.
Dat zal zeker niet verkeerd gaan uitpakken, want ondanks dat elektrische auto’s populair lijken te zijn, valt het natuurlijk best mee. Van de 9.000.000 auto’s zijn er nog geen 300.000 geheel elektrisch. Deze regel is dus potentieel een goudmijn.
Volgens staatsecretaris Heijnen (CDA) hebben gemeenten nu een extra instrument om herrie en uitstoot te verlagen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze maatregel zorgt voor een stijging van 1 tot 4% van het aandeel elektrische auto’s. De autoverkoop in Nederland van nieuwe auto is beroerder dan ooit. Dus, zoveel win je er ook niet mee. 1-4 procent van bijna niks is alsnog bijna niks. Dat is dus nog even lekker cashen.
Meer lezen? Dit is de beste parkeerplek van Nederland!
Tja discriminatie is natuurlijk toegestaan zolang het de eigen portomonnee vd overheid spekt. Lekker bezig mensjes…
Als het enkel een korting is lijkt het me prima, maar die zal wel gecompenseerd moeten worden, dus verwacht ook wel dat de gewone tarieven hard(er) stijgen..
Parkeerdiscriminatie inderdaad. Alsof het een keuze is om elektrisch te gaan rijden. Voor het gros van de mensen is het onbetaalbaar. De mensen die er wel een rijden hoeven financieel niet bevoordeeld te worden lijkt me. Net als die achterlijke subsidie op de aanschaf. Zet het geld maar in voor het verduurzamen van particuliere woningen. Ongelijkheid neemt steeds verder toe in dit land.
Spijker op de kop
Leuk dat het aangenomen is, maar ben benieuwd of het een toetsing bij een rechter overleeft. Korting is al twijfelachtig wegens het juridische gelijkheidsprincipe (geparkeerde auto’s vervuilen niet; dus ongegrond onderscheid; daar hebben we wegenbelasting en accijns voor), maar aangezien gemeentes dus ongetwijfeld hun netto inkomsten niet willen zien dalen, zal dit vermoedelijk tot een ongegronde stijging van de parkeerkosten voor “stinkauto’s” leiden, en dat betekent dat korting dus toch tot ‘boete’ leidt …
“(geparkeerde auto’s vervuilen niet; dus ongegrond onderscheid; daar hebben we wegenbelasting en accijns voor)”
Eg wel
https://www.allesoverautowassen.nl/wp-content/uploads/2017/09/olievlekken-op-straat-300×167.png
Geparkeerde auto vervuilt niet nee. Maar om in het centrum van amsterdam rotterdam of whatever te komen moet je er wel naartoe rijden.
Maar laat dan de E-waggies rondjes rijden zodat ik zo snel mogelijk kan parkeren met mijn vervuilende benzine-auto. Ze zijn toch zelfrijdend?
Die willen ze juist weren uit de stad. Daarom ook dit voordeel.
Maar wat is nu het doel van parkeergeld betalen, betaal je voor een kostbare plaats in de stad, of gemeente, of is het zoals hier nu gaat gelden, dat het uitmaakt waarmee je rijdt en aan de hand daarvan een soort van boete betaalt.
Zie de wereld is hardstikke gek aan het worden, de mens en vooral de regelgever, maakt zulke onbehouden wetten, dat het vanzelf wel een keer fout moet gaan en dan wordt het weer jammeren en huilen, want men had het niet zo bedoeld, of gemeend.
Electrische auto’s, of auto’s met batterijen lijken wel heilig, zo onderhand. Men betaalt er al geen houderschapbelasting over en dat terwijl die ‘krengen’ toch een heel stuk zwaarder op de weg drukken, de uitstoot mag dan wel minder zijn, maar de wegbelastind is anderhalf tot twee keer toe zo hoog. En dan wordt het zometeen klagen, dat de wegen zo snel slijten en dat de kosten om het onderhoud te doen uit de pan rijzen, terwijl men niet snel genoeg het onderhoud kan doen, omdat overal te gelijk onderhoud nodig is en er is niet genoeg personeel om het te doen. Allemaal huilen met krokodillentranen, omdat je het van mijlenver aan hebt kunnen zien komen. Maar ja, ik ben gek, ik heb er geen verstand van, ik ben maar een gewone burger. Ik zie het te negatief en ben een zeikerd, dat is dan maar zo.
Het maakt mij niets uit, men doet maar, maar dan doe ik het op mijn eigen wijze en geef daar op eigenwijze invulling aan.
je hebt volledig gelijk, maja we zitten in nederland waar de menigte schijnbaar genoeg geld heeft om toch die investering te doen in een duracell etc, want anders hadden we er wel wat tegen gedaan als land, maar een (poging tot een) coup zie ik hier HELAAS niet snel gebeuren in dit land
Je klaagt over dat ev minder moet hoeft te betalen, maar niet dat diesel / lpg meer betaald tov benzine?
Ik ga wel op zoek naar een wielklem op martkplaats. Kan ik altijd gratis parkeren in de stad met m’n diesel.
Dit is toch niks nieuws? Motorrijtuigenbelasting is al jaaaaren afhankelijk van de gebruikte brandstof, nu gebeurt dat ook voor de parkeerbelasting.
Als ze er nu dan ook voor gaan zorgen dat het parkeertarief bij een laadpaal net wat hoger is dan bij een plek zonder laadpaal, dan zijn we meteen ook van die laadpaalklevers af.
Overigens heeft dit niks met discriminatie te maken – je hebt immers zelf de keuze of je de uitstoot van je auto uit de auto zelf laat komen, of uit de schoorstenen van de energiecentrale.
Alsof dit de mensen die al geen EV konden betalen opeens wel overhaalt om een EV te kopen. En als de gemeenten deze korting voor EV-rijders doorvoeren, zullen brandstofrijders hier wel voor moeten betalen. Lijkt me nogal krom. Ik begrijp dat het wagenpark schoner moet, maar dit is in mijn ogen niet de manier om dit te stimuleren.
De achterliggende gedachte is minder luchtvervuiling in de druk strdelijkgebied.
Maar war is volgens jou dan de manier om dit te stimuleren?
Als je dat wil bewerkstelligen, dan kun je beter brandstofauto’s vanaf een bepaalde uitstootcategorie weren in de stad. Niet EV-rijders een voordeeltje geven. Dat gaat namelijk geen brandstofauto’s weren uit de stad.
Niet om ’t één of ander, maar een geparkeerde auto veroorzaakt geen luchtvervuiling. Parkeertarief afhankelijk maken van de uitstoot heeft op dat gebied dus geen enkel effect. Hooguit zorgt het ervoor dat er juist méér vervuiling ontstaat omdat er voor EV-rijders geen stimulans is een ander vervoersmiddel te kiezen, waardoor het drukker wordt en zowel de EV als de ICE langer in de file staan.
Als je de luchtvervuiling wilt verminderen moet je ervoor zorgen dat auto’s met verbrandingsmotor maximaal kunnen doorrijden, en in één keer een parkeerplek kunnen vinden zonder eerst drie rondjes om de gracht te moeten rijden.
Óf je zorgt voor minder voertuigbewegingen, ongeacht brandstof. Dat laatste is sowieso een goed plan, ook het rijden met een EV kost energie en laat juist energie een relatief schaars goedje zijn. Natuurlijk is een EV-kilometer schoner dan een ICE-kilometer, maar een niet gereden kilometer is nog veel beter. Helaas is ons belastingstelsel daar niet op ingericht. En nee, daar gaat ook rekeningrijden niet bij helpen, tenzij werkgevers verplicht worden de kilometerheffingen voor privékilometers door te belasten aan werknemers.
Ja dan moet je massaal investeren in P+R, maar hoe vervoer je al die mensen vanaf de P+R buiten het centrum naar het centrum? Dan moet je ook allemaal schone bussen hebben en treinen en metro’s. We willen allemaal gemak, daarom is er zoveel weerstand tegen EV. Laden is geen gemak, dus is het fout.
Het is juist om de mensen die een nieuwe auto kunnen betalen over de streep te trekken om een elektrische auto aan te schaffen. Over enkele jaren zullen er dan meer overblijven voor de particulieren die gebruikte auto’s kopen. Een Zoë uit 2013 is echt geen dure auto. De gebruikte markt volgt echter pas een paar jaar later.
Met de gigantische aanschaf subsidies in Duitsland en Frankrijk hoef je over export ook geen zorgen te maken en zullen er juist meer gebruikte EVs geïmporteerd worden. Tenslotte hebben de meeste Nederlanders minder range nodig en is onze laadinfrastructuur top om nog even snel een paar honderd kilometer bij te laden.
Zolang de roverheid er profijt van heeft mag discriminatie, maar als wij het doen mag het niet, je ziet maar weer, ze vinden zichzelf echt beter dan de rest daar in denhaag,
Voor zowel de overheid als voor jou geldt: als je zo stiekem discrimineert dat niemand het in de gaten heeft, mag het nog steeds niet maar er is niemand die er wat van zegt. Maar als je betrapt wordt dan hang je; jij krijgt een rechtzaak aan je broek, en de overheid wordt in het parlement, in de media en in de kroeg aan de schandpaal genageld en mag zich ook nog eens verantwoorden bij een parlementaire enquêtecommissie.
De hamvraag is of dit enkel voor gemeenten gaat gelden, of dat garages, veel in commerciële handen, hetzelfde toe mogen passen. En dan is het de vraag of zij dus parkeren voor EV’s duurder mogen maken omdat voor hen het handiger is vooral verbranders als klant te hebben.
Niet dat het mij verder wat uitmaakt. De stad in met de auto is in Nederland sowieso geen pretje. In tegenstelling tot in het buitenland valt er op de P&R strategie bijster weinig aan te merken.
Discriminatie mag gewoon. Op basis van geloof, gender, afkomst, seksuele voorkeur en dat soort zaken zijn er wat grenzen. Discriminatie op basis van het type motor dat in je auto valt daar niet onder. En eigenlijk is zelfs dat niet aan het handje. De auto wordt gediscrimineerd en niet de bestuurder.
Mijn auto is zwart en stinkt uit z’n uitlaat. Krijgt die nu ook korting?
Grappig om te zien dan enkele dagen gratis stroom voor EV’s ergens ver weg van ons bed show in de US nog niet echt werd gezien als discriminatie, en nu het onszelf raakt en deze term in de titel prijkt is de mening toch een stukje anders :-)
Wel schandalig dat dus mensen met minder geld (want verbrandingsmotor is nog steeds goedkoper) meer moeten betalen dan mensen met meer geld