…parkeer niet meer in Parijs. Tenminste niet als je auto meer weegt dan 1.600 kilogram. Dat zit zo.
Oh Paris, Paris… Donkere wolken boven Parijs voor iedereen met een zware auto. Had je net je milieusticker voor Parijs geregeld, ben je nog de sjaak. Eenmaal aangekomen moet je namelijk je auto parkeren en dat is vanaf nu een stuk duurder.
Wil van het volk
Afgelopen februari is er namelijk door de burgemeester van Parijs Anne Hidalgo een referendum gehouden met de vraag of de Parijzenaars meer of minder autootje wilde pesten in de Franse hoofdstad.
De uitkomst was meer, en dus moest er een extra straftarief komen voor zware auto’s die willen parkeren in de stad der liefde. Overigens kwam slechts 5,7 procent van de kiezers opdagen, maar een verpletterende meerderheid van 54,5 procent was voor hogere parkeertarieven voor zware auto’s.
Even uitrekenen hoor. Er wonen zo’n 2,1 miljoen mensen in Parijs (in 2020 en exclusief banlieues). Daarvan kwamen dus 120 duizend mensen naar de stembus en daarvan vonden 65.237 fanatiekelingen het een goed idee om het parkeertarief fors te verhogen. En zo geschiede.
Wie moet er dokken?
Dat de interesse niet zo groot was is ook niet zo gek, want het is niet alleen autootje pesten, maar ook toeristje pesten. Want inwoners van Parijs, ambachtslieden en gehandicapten zijn vrijgesteld.
Is de auto die je gaat parkeren voorzien van een verbrandingsmotor (dus ook hybrides) en weegt die meer dan 1.600 kilogram of is je stekkerbak zwaarder dan 2.000 kilogram, dan ben je het bokje.
Parkeer je auto in Parijs, wat kost het?
Rij je een rondje Arc de Triomphe en wil je vervolgens langs de Avenue des Champs-Élysées parkeren dan mag je vanaf heden voor één uur 18 euro parkeerkosten betalen. Wil je de auto zes uur laten staan dan kost het maar liefst 225 euro. In reservaat Amsterdam kunnen ze hier alleen maar van dromen!
Overigens mag je in de stad door toedoen van Hidalgo overal nog maar 30 kilometer per uur rijden en op de Périphérique nog maar 50 kilometer per uur. Al heeft ondergetekende die snelheid daar überhaupt nog maar zelden gehaald.
Het stadsbestuur van linkse huize is in ieder geval in haar nopjes en is er van overtuigd dat Parijs vanaf nu een gezondere en rustigere plek is om te vertoeven.
Motomoto zegt
Die périphérequete Fransozen…
b00st zegt
Wordt je auto gewogen alvorens een parkeerticketje te halen?
okmer zegt
Voor Franse auto’s kan met dit iig achterhalen adhv het kenteken, indien men het niet kan achterhalen zul je vermoedelijk het hoge tarief moeten betalen.
royaledeluxe zegt
Parijs, Hotel nemen aan de buitenrand en dan met de metro naar het centrum… vele malen goedkoper en werkt even goed.
crashingduke zegt
Maar een AirBnB in de stad is veel leuker. En de 89-er Supra staat dan wel leuk voor de deur.
royaledeluxe zegt
En de dag nadien niet meer, of is de helft van de wagen verdwenen….
mascusfan zegt
Tja, en die weegt 1611 kg….
Alsnog het bokje!
Maar wel het summum aan insta-kudo’s met een einde ’80 Supra. Zelfs de jongere generatie snapt dit. Ubercool. Zonnebril mee.
waterisnat zegt
Parijs te allen tijde vermijden is nog veel goedkoper (en leuker)
DeWitteCondor zegt
Gewoon extra betalen voor een hotel met eigen parking.
crashingduke zegt
Ik zal de Mini nog niet verkopen.
wimbers zegt
Ik ga echt nooit met de auto naar Parijs, als ik er moet zijn ga ik met de trein, dat kost net zoveel als nu dus 1 nacht parkeren en is behoorlijk relaxed.
Dit is met steeds meer steden zo, het probleem is (of wordt) dat je straks een keer leuk met de auto op rondtrip door europa gaat, en daarbij een dergelijke stad bezoekt. er is geen veilige goed geregelde parkeergelegenheid buiten de stad, dus je boekt een (vele minder leuk en handig) hotel buiten de stad. Hier heeft de middenstand in de stad last van, want ik slaap er niet, ik eet er wellicht nog wel, maar ik blijf er zeker niet hangen in de avond want ik moet nog met de metro terug naar mijn buitenwijk hotel waar ik eigenlijk niet wilde zijn…
Stadsbesturen moeten zich wellicht ook eens afvragen welke alternatieven ze bieden voordat ze het meest handige (anders zouden mensen het niet doen) verbieden of onmogelijk maken.
mashell zegt
Gewoon in de banlieue’s parkeren en als je auto dan is afgefikt met het verzekeringsgeld een andere halen.
alpacatje zegt
Welke auto weegt er tegenwoordig nog onder de 1600kg?
DeWitteCondor zegt
Precies dat. En hoe is die grens dan bepaald? Heel bijzonder.
Het sneue is ook dat die boterbloempjes nu het idee hebben dat Parijs schoner wordt. Deze maatregel zal vermoedelijk eerder een tegenovergesteld effect hebben.
Roskampies zegt
Kunnen ze weer zwemmen in de seine…..
vaakbenjetebang zegt
@alpacatje: Je zou ook kunnen zeggen: als een auto niet onder de 1600 kilo weet te blijven moet de fabrikant zich diep schamen.
herve11f zegt
De distopie komt weer een stukje dichter.
Dutchdriftking zegt
Leeg of rijklaar gewicht? Mijn 159 weegt leeg 1515 volgens de RDW…
Niet dat ik überhaupt met eigen vervoer naar Parijs zou gaan, maar je kunt het maar weten.
Autokenner zegt
Leuk linkse stadsbesturen……………..
coupedriver zegt
Idd, pure horror…
robertvanheerde zegt
Gekke maatregel inderdaad… Maar welke tourist gaat er nou parkeren langs de Champs-Élysées?! Ik zou überhaupt niet met de auto naar Parijs gaan. Nu twee keer met de trein gedaan. Echt ideaal. Je stapt in het centrum uit. Prima Ibis-hotel direct om de hoek