Lekker tokkelen door Parijs, want de maximumsnelheid ligt grotendeels nog maar op 30 km/u.
Nu is de hoofdstad van Frankrijk al geen fantastische plek om met je auto doorheen te rijden. Er is nog een reden bijgekomen waarom je wellicht de stad zou willen vermijden met je vierwieler. Parijs heeft namelijk voor een groot deel de maximumsnelheid in de stad naar beneden gebracht tot 30 km/u. Dat betekent dat je met een beetje doortrappen nog sneller bent op de fiets.
De snelheidsverlaging is niet overal, maar voor 60 procent van de stad. De gemeente heeft de verlaging ingesteld om de veiligheid te vergroten. De inwoners van Parijs hebben voor een deel zelf aangedrongen op deze verlaging. Er was namelijk een enquête onder de inwoners. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat zes op de tien inwoners voorstander was van een snelheidsverlaging in de stad.
Met deze maatregel moet het ook minder aantrekkelijk worden om de auto te pakken. Nu was het al geen lolletje om door de hoofdstad te rijden. Deze maatregel doet er nog een schepje bovenop. Het komt steeds vaker voor dat grote stedenwereldwijd vaker kiezen voor autoluwe opties om alternatief verkeer te promoten. Het vergroot niet alleen de veiligheid voor voetgangers en fietsers, maar heeft ook een positief effect op het milieu.
Parijs is zeker niet de enige stad in Frankrijk dat kiest voor 30 km/u. In Frankrijk zijn er bijna 200 gemeenten waar je in het centrum of de binnenstad niet harder dan 30 km/u mag rijden. (via RFI)
koeberg zegt
> heeft ook een positief effect op het milieu
Ja. Met name het lokale milieu, daar in de stad dus. Lees: luchtkwaliteit.
gummertje zegt
@koeberg: dat is dus helemaal niet waar! https://topgear.nl/autonieuws/30-km-u-is-onzuiniger-dan-60/
karhengst zegt
Behalve dan dat men uit dat artikel niet op kan maken of het om kruis-, maximale- of gemiddelde snelheid gaat. Wat men er wel uit op kan maken is dat men enkel kijkt naar wat er uit de uitlaat komt, terwijl de “uitstoot” van fijnstof van banden en remmen met een maximumsnelheid van 50 km/h zonder twijfel hoger ligt dan bij 30.
Nog afgezien van geluidsproductie, wat uiteindelijk ook een factor voor het leefmilieu is.
Redrum zegt
Denk niet dat het veel trager zal gaan, trouwens met de auto in Parijs was sowieso al geen bijster slim plan.De meeste die ik ken in Parijs, hebben geen auto en indien wel, staat die ergens buiten de peripherique stof te vergaren….alles met de metro, uber/heetch en indien nodig eentje huren voor het verlof.
piedlourd zegt
Het is allemaal symboolpolitie
Er zijn diverse uitzonderingen en er is geen personeel o te handhaven. En alleen laat op de avond kan je harder dan 30, op de dag is het veel te druk.
Wij doen inderdaad veel met de metro en soms pakken we onze onvolprezen Twingo terwijl de dikke BMW en de sportwagens maar heel af en toe buiten komen. Om in de avond de stad uit te rijden, vooral.
vaakbenjetebang zegt
Wat er hierboven al gezegd wordt, de netto snelheid voor grote delen van de dag zal niet veel veranderen. Of je nou 30 of 130 mag, als je in de file staat, sta je in de file. Hoe dan ook, 30 is in drukke steden, vooral toeristische steden waar veel weggebruikers/voetgangers ook maar wat aanklooien, sowieso hard zat.
ericc zegt
Is in Antwerpen binnen de oude “stadsomwalling “ ook. De stadsomwalling is niet te zien in de vorm van muren maar straten vandaag de dag.😎
Redrum zegt
En ik wil ook wel eens zien hoe die boosters er zich gaan aanhouden….not gonna happen. Het oelewap-gehalte van die kerels is magistraal.
mashell zegt
60% 30 zone, dus Parijs is dit opzicht niet anders de gemiddelde Nederlandse stad.
JanJansen zegt
precies, dit is niet veel anders dan hier. Bovendien kon je er al niet harder rijden door alle files.
mrcabdrivert zegt
Da’s ook niet zo moeilijk in die (voor auto’s) grafstad. Was er laatst nog, wat een ellende.
Charles Taycan 4S zegt
Zo blij dat ik daar niet woon! Heerlijk in de frisse boslucht in de Lot op de Campagne en gewoon de auto’s kunnen pakken uit de garage wanneer je wilt…. dat is vrijheid!😉👍Rust en Ruimte!
tinnemans zegt
Mijn auto heeft het nog beter voor elkaar; die mag gewoon buiten in de frisse ruime buitenlucht staan ipv in een donkere garage.. :)
Charles Taycan 4S zegt
@tinnemans, haha! Je slaapt het best in het donker…🤪
pomoek zegt
Geen slecht plan. Hoe minder auto’s in stadscentra hoe beter. OV en fiets zijn veel betere alternatieven.
west zegt
Tja vroeger was alles beter 🤪
Waar zijn de tijden dat je ‘rustig’ met je Ferrari door Parijs kon scheuren. Gelukkig hebben we de beelden nog 😍
https://m.youtube.com/watch?v=YeEeyOCJ1OA
tinnemans zegt
@west; Dankje, ik kende ‘m niet, maar ik heb ervan genoten.
oranginas zegt
Het is toch echt een Mercedes (wel een 6.9!) met het geluid van een Ferrari erachter gemonteerd.
Maar het blijft het een pareltje!
west zegt
@oranginas: nu je het zegt! Dat was me ontschoten…. Wikipedia geeft trouwens een gemiddelde van 80kmh aan voor de route 🤫
Bella Macchina zegt
Er had net zo goed kunnen staan dat ze de maximum snelheid verhogen tot 30 km/u.
Shaw zegt
Verschrikkelijk, dat is toch bijna niet te doen?! Voortaan overal e-bikes in je dode hoek. 30 kweekt schijnveiligheid. Net als 100 op de snelweg trouwens. Dat moet ook gewoon weer 130 worden óók overdag. Facebook.com/Overal130
Homer55 zegt
Laatst retourtje Den Bosch-Schiphol gedaan… Lekker veel uitstoot.
Heenweg 100 sukkelen, op de terugweg was het inmiddels 7 uur geworden..
Verademing. Van claustrofobie naar vrije ruimte.
100 is gewoon jezelf vastrijden tussen 15 auto’s en een paar vrachtwagens op een weg met 3 rijstroken…….
raoufff zegt
Wat heb je ook in Parijs te zoeken behalve Pigalle en die hoge schroottoren?