Ook Golfjes met een dikke knalpijp zijn de sjaak.
In het huidige tijdperk van turbo’s en benzinepartikels klinkt zelfs een Ferrari 488 Pista als een tamme vogel. Er zijn -gelukkig- nog uitzonderingen. Een Jaguar F-Type met V8 knettert nog steeds heerlijk en ook een Lamborghini Aventador kan af-fabriek al voor pijnlijke oren zorgen.
Het geluid van die zes, acht of twaalfcilinders vinden wij fijn. Overheden zijn er wat minder op gesteld. Vooral als ze onnodig veel geluid maken en met dit laatste hebben ze een punt. Voor inwoners van een stad kan het behoorlijk vervelend zijn als iemand vol optrekt in de bebouwde kom of het gaspedaal in z’n neutral intrapt om het uitlaatgeluid te laten oren.
De Franse hoofdstad Parijs krijgt wat dat betreft een maatregel des doods. Misschien dat ze daar in Londen nog wat van kunnen leren. In onder andere de wijk Villeneuve-le-Roi test de gemeente een speciale radar die geluid waarneemt. Als een auto te luid voorbij de radar raast, dan registreert een camera het kenteken en kan de eigenaar een boete verwachten. Dit laatste is nog toekomstmuziek, het uitdelen van boetes is voorlopig nog niet aan de orde in verband met het testprogramma.
Er zijn vier aparte microfoons die geluid opnemen. Het systeem is gekoppeld aan CCTV waarop beelden worden gemaakt. De gemeente test de komende twee jaar 40 van dit soort apparaten in de stad. Als de proef succesvol wordt bevonden is de kans groot dat het systeem op grootschalig niveau uitgerold gaat worden in de Franse hoofdstad. En dan is er ook een kans dat de stad daadwerkelijk boetes gaat uitdelen. (via Reuters)
Foto: brute combo in Parijs via @sd1 op Autojunk
wheelzzz zegt
Vind dit niet eens zo’n heel gek idee. Het zijn altijd dezelfde plekken in de stad (vaak halve voetgangersgebieden als de Meent in Rotterdam of PC-hooft in A’dam) waar iemand z’n overschot aan testosteron tentoon moet spreiden. Met als gevolg dat de bewoners van zo’n straat een onevenredige hoeveelheid lawaai te verduren krijgen.
Met de komst van alle ‘speciale modellen’ zoals een AMG45, Akrapovic uitlaten onder de suzuki 250cc van de beginnende motorrijder en meer van die droeve meuk en het is duidelijk dat het nu wel een probleem wordt tov ‘vroegah’
Tel er bij op dat de wetenschappelijke onderzoekjes naar lawaai en gezondheidsschade eigenlijk allemaal heel duidelijk zijn: het is niet onschuldig, maar veroorzaakt serieuze gezondheidsschade, en dan is zo’n Parijse maatregel best te begrijpen.
widodh zegt
@wheelzzz: Helemaal eens! Ik zat Vrijdag avond op Ibiza (Sant Eularia) bij de haven op een terrasje strak aan de weg en er komt een combo van 3 Lambo’s aan rijden. Gaaf!
Maar serieus, als ze met zijn 3’en daar in zijn neutraal vol gaan staan gassen vind ik het echt niet meer leuk. Doet pijn aan je oren en is gewoon triest. Hoe gaaf ik die auto’s ook vind, ik had heel graag gehoopt dat ze een dikke boete zouden krijgen. Al boeit dat ze denk ik toch niet….
dutchneon zegt
@widodh: Inderdaad te triest voor woorden, ik kan heel erg genieten van zo’n auto, maar als de eigenaar zich als een kleine kind gedraagd dan heb ik opeens ook weinig interesse meer….. doe dat maar op een industrieterrein met een bult carspotters om je heen, maar val daar geen andere mensen mee lastig.
JoostvdWater zegt
@wheelzzz: Inderdaad, zo’n maatregel is heel goed te begrijpen. Toen ik nog in het centrum van Breda woonde werd je er ook helemaak gek van als het lekker weer. Continu dezelfde brommerkneuzen die maar rondjes bleven rijden en zich als ‘Tinus Tussengas’ gedroegen. Droeftoeters…
Maar; ben wel benieuwd hoe effectief dit gaat zijn. Het geluidsniveau van nieuwe auto’s wordt gemeten bij een bepaald toerental. Bij wat sportievere auto’s opent daarboven vaak een klep waardoor uitlaatgassen vrijer naar buiten stromen met een hoger geluidsniveau tot gevolg. Ik vermoed dat een standaard Lamborghini/ Ferrari boven het verplicht geteste niveau al snel als overlastgevend ervaren kan worden. Hoe zou dit dat standhouden voor een rechter als de auto 100% voldoet aan de Europese typegoedkeuring waarmee hij de weg op is gegaan? Daarnaast zou het ook zomaar kunnen zijn dat deze regels vrijer zijn voor kleine series (lees supersport met lage aantallen).
shogun zegt
En zo verknallen de rijke “horen en gehoord worden” vakantiegangers het mooi voor zichzelf!
ik snap t wel, associaal gedoe.
hiostu zegt
@shogun: mwah, het zijn echt niet alleen de rijken. Al mag van mij de focus in NL meer op motoren liggen dan op auto’s. Gemiddeld gezien zijn er veel meer motoren die asociaal veel geluid maken in de bebouwde kom dan auto’s. Althans waar ik woon. Er rijden hier aardig wat Porsches voorbij dagelijks uit de buurt en ook een BMW M5. Die hoor je ook wel gasgeven, maar op een zonnige zaterdag/zondag kun je elkaar gewoon buiten regelmatig niet verstaan door motorrijders die voorbij komen (50 zone).
bpc zegt
@hiostu: van mij mag een motor brullen, en dan niet om the show te stelen maar merk zelf op dat ik motorrijders sneller ruimte kan geven in de fille als ik ze al hoor aankomen. verder zijn motors klein en verdwijnen ze al rapper in een dode hoek, als die dan het geluid van de donder loopt te maken weet je toch nog dat er een zwakkere weggebruiker naast of achter je zit.
mijn motor blijft in ieder geval brullen, voel er mij zo een stuk veiliger op.
dat andere er zich aan zouden storen zal mij een worst wezen.
daar hb ik geen boodschap aan als ik door een stille motor in het hospitaal of op het kerkhof lig.
bij voorbaat mijn excuses maar ik verkies mijn veiligheid biven jou comfort
hiostu zegt
@bpc: helaas zijn er meerdere egocentrische mensen net als jij op de wereld. Totaal geen respect voor anderen om zich heen en alleen maar denken aan zichzelf. Als je gewoon normaal rijdt dan ben je zichtbaar voor anderen in het verkeer. Anders zouden de stillere motoren met bosjes vallen en doorgaans gaan de meeste motorrijders toch echt ten onder aan hun eigen asociale manier van rijden.
bpc zegt
@hiostu: ik rij al 15j meer als 20Kkm per jaar per tweewieler en hb op een schuivertje in de sneeuw nooit iets voor gehad, woon zelf in een stadskern en hb mij ook nooit gestoord aan het geluid van voertuigen, maar als jij je ‘rust’ belangrijker vind dan de gezondheid van een persoon vraag ik me af wie hier nu eigelijk egocentrisch is… met een of ander vaag artikeltje overtuig je mij ook niet.
ik denk dat iedereen die wat kilometers maalt zich ooit wel al eens heeft laten verrassen in de fille door een motorrijder en bij welke hb je dit dan sneller? de fluisterstille motorscooter of deze dat je al van 500m hoort nadere? ik heb geen vaag artikeltje nodig om te weten op welke mensen eerder reageren en de gemiddelde automobilist staart nu eenmaal als een zombie voor zich uit in de fille.
in mijn opinie is de gezondheid van elke motorrijder (ja ook de wegpiraat) tig keer belangrijker dan het feit dat jij je irriteert.
ik denk eerder dat mensen als jij op een berg moeten gaan wonen met de dichtsbijzijde buren op 25km dan dat we het voor elke motorrijder maar wat gevaarlijker moeten maken omdat jij je irriteert aan wat geluid, want laat ins eerlijk zijn, wanneer ben jij het laatst uit je sofa gevallen omdat er een luide motorrijder passeert? misschien moeten mensen eens terug wat verdraagzamer leren zijn en accepteren dat we met zn alle dicht bij elkaar wonen.
maar hey als jij je wilt opjagen aan mensen zoals ik is dat jou keuze. ik ga er niet voor veranderen of mezelf in minder veilige situaties plaatsen voor zuurkolen als jij.
btw ik rijd op orginele uitlaat met sportinlegfilter en ja mijn motor maakt lawaai en nee daar is niets illegaal aan (in mijn geval) de machine is gewoon zo van bij de dealer gekomen.
gaat je goed verder
kareljansen zegt
@bpc: leuk verhaal, maar probeer het eens zonder en spelfout in elke 3 woorden..
dutchneon zegt
@kareljansen: Tussen de file rijden is geen argument voor een luide uitlaat, daar zou sowieso een betere oplossing voor moeten zijn, kan ook al met een luidspreker een duidelijk geluid maakt dat je er aan komt, maar wellicht is duidelijke flitsende lamp wel beter?
theblazerunner zegt
@dutchneon: Zoals een toeter?
Zo’n lamp zie je overdag amper, helemaal met laagstaande zon
wildbeest zegt
@bpc: 100 x per dag een motor volgas, langs je huis? Laten we eens verdraagzamer zijn? Laag geleid en shit…
hiostu zegt
@bpc: Oh en daarnaast is het “loud-pipes-save-lives” motto al ontkracht. Simpel natuurkunde toont al aan dat het helemaal niet werkt
https://www.autoevolution.com/news/most-common-motorcycle-myths-debunked-part-1-45969.html
maxidyne zegt
De eigenaren van die supercars voelen zich heel speciaal met al die pubers die achter hun aanrennen om de zoveelste foto te maken van een Ferrari, Porsche, Lamborghini etc. Hoor en zie mij eens, ik ben speciaal! Narcistisch volk.
donjunior zegt
Dit zouden ze in Breda ook moeten doen ..
https://www.bndestem.nl/breda/lambo-lawaai-mobicep-zorgt-voor-laaiende-bewoners-binnenstad-breda~a4101119/
https://jfk.men/news/lamborghini-van-mobicep-zorgt-voor-irritaties-in-breda/
stalensnuitje zegt
@donjunior: lijkt me echt een toffe gozer en heeft duidelijk begrip voor z’n omgeving ?
rolov zegt
@stalensnuitje: ho ho iedereen is gewoon jaloers he.
berlinetta zegt
“Misschien dat ze daar in Londen nog wat van kunnen leren.”
Dit hebben ze al in Londen.
Dutchdriftking zegt
Parijs moet je sowieso niet in met de auto, dus dikke prima wat mij betreft.
torsen zegt
@RubenPriest: Is dit een poging tot de Jaapiyo schrijfstijl of moest er nog een bak koffie extra in?
.. een speciale rader die geluid waarneemt. Als een auto te loud voorbij de radar raast ..
RubenPriest zegt
@torsen: oké, om deze reactie moest ik hardop lachen. Het was het laatste trouwens, is gefixt! :)
galgootje zegt
Gelukkig vallen 10 cylinders buiten scope… :-P
SimonMc zegt
@galgootje: *cilinders. Het is nog steeds autoblog.nl, niet.com.
galgootje zegt
@SimonMc: ik ben terecht gecorrigeerd, dank Simon!
gregorius zegt
Eigenlijk is dit wel een grappig probleem.
Je hebt hier voornamelijk over mensen van buitenaf. Deze mensen hebben opeens veel geld.
Deze mensen trekken naar plekken in London en Parijs omdat ze ergens denken dat het classy is om daar te zijn.
Vervolgens willen ze wel laten zien dat ze rijk zijn en sommige van deze mensen doen dat dus met dit soort auto’s en dit soort aandacht trekken.
Sommige van dit soort mensen gaan dus naar plekken waar het classy is, maar gedragen zich precies omgekeerd.
RiKe zegt
Ik ben toch benieuwd hoe dit systeem werkt. Als ik daar rij met mijn Leon en mijn kenteken wordt gescand, en er geeft in de buurt een Lamborghini lekker gas, ben ik dan de klos omdat het volume veel te veel is voor wat er op mijn kenteken staat? Of als er iemand toetert?
autogedrocht zegt
@rike: Daarom bestaan er richtmicrofoons. In combinatie met een foto moet het redelijk duidelijk zijn.
nietcreatief zegt
@rike: zullen wel richtmicrofoons zijn. Van die dingen die al sinds de jaren 60 in intercom posten op lawaaiige plekken gebruikt worden zodat als poppetje A naast een gillende turbocompressor wat wil doorgeven aan poppetje B in de meetwacht, dat poppetje B dan niet doof wordt van de lawaai papagaai over de intercom maar wel poppetje A kan verstaan.
pomoek zegt
Tja. Rekening houden met andere mensen. Het is blijkbaar lastig.
intimrasiert zegt
Lijkt me een zeer foutgevoelig systeem. Overigens goed dat er wordt ingegrepen in de steden, maar dat kan betrouwbaarder door agenten. Die kunnen dan ook gelijk checken of een auto niet teveel gore roet uitstoot en zo nodig stilzetten.
berlinetta zegt
@intimrasiert: Agenten kosten teveel geld en zijn waarschijnlijk elders harder nodig.
realhustler zegt
in de jaren 90 reed ik motor, 1000cc dus geen kleintje. Je hoorde hem goed, maar originele uitlaten dus niks overdreven. Als ik thuis kwam gewoon rustig doen, niks aan de hand. Overbuurman had een chopper met straight pipes, niet normaal, a-sociaal. Laatst liep ik in het bos, genoot van de frisse wind en de vogelgeluiden. En toen hoorde ik alleen maar motor gejank. Gasten op een motor zonder db killer, die vol gas over de ring rijden (je mag 70, dit ging fors harder). Heel leuk, als je zelf op de motor zit. Maar misschien wordt ik oud, maar waarom moet ik meeluisteren met hun plezier? Ze komen niet een keer langs, nee vol gas op en neer een paar keer. en heel eerlijk, mijn motoren klonken veel beter (91 CBR1000F, 93 GTS1000) met minder lawaai.
spykerboy zegt
@realhustler: ja je word een oude lul, zoals je zelf al bevestigd in je comment…
cabriohater zegt
@realhustler: Aftermarket uitlaten snap ik nog wel. OEM is soms (afhankelijk van de motor natuurlijk) wel heel erg stil, en ik vind ze vaak ook heel erg lelijk. Maar met extreem luid hoeft van mij ook niet. Nu ben ik ook niet onschuldig, ik heb een straight piped chopper (gekregen) en voorheen een Impreza gehad, maar ik merk dat ik best veel bezig ben met stil zijn voor voetgangers/politie mensen met paarden, ouderen. Vroeg weggaan of laat thuiskomen durf ik er ook niet echt mee te doen.
sr20det zegt
@realhustler: CBX1000, just saying
kempenaer zegt
Beetje griezelig hoe ambtenaren bij de overheid steeds totalitairdere methodes gebruiken om kleine overtredingen mee te bestrijden. Ondertussen zetten ze de straten vol met richtmicrofoons en camera’s en gaat het echt niet om die paar wagens met een open uitlaat die ook prima door politie agenten ter plaatse kunnen worden aangehouden.
Big Brother praktijken.
Verder niet al te kleinzielig doen om een wagen of motor die een keer wat meer lawaai maakt.
Bij excessen kan de politie nu al prima optreden.
pomoek zegt
@kempenaer: Wat is hier totalitair aan? Zijn gewoon wetten en regels voor waar sommigen blijkbaar last mee hebben om zich er aan te houden. Dan is het op een gegeven moment klaar en worden dit soort dingen ingezet. Kan de politie zich druk maken om andere zaken, ik vind het prima. Er zijn plekken waar het echt niet meer te harden is van het lawaai dat dit soort jongens produceren.
ericd zegt
Ah, leuke smoes om net als in de film Blue Thunder een whisper mode in de auto te hebben. De peekaas kun je er toch niet ontplooien, dus laat maar een mooie smoorklep in de uitlaat standaard worden. Als je een hybride hebt, start je je auto en rij je ‘m in de stad op elektrisch.
pomoek zegt
@ericd: blue thunder boks!
imaginenl zegt
Eindelijk een systeem wat bevestigd dat je auto te luid of nog niet luid genoeg is! Ik zou zeggen: zonder die boete tel je echt niet mee. Meer herrie!
spykerboy zegt
Over 2 jaar en 3 maaanden in heel nl te vinden dus, want onze overheid laat zoiets als dit niet gaan natuurlijk, perfecte kans om nog meer geld te verdienen en roepen dat het voor de “veiligheid” is… hoe ontiegelijk diep ben je afgezakt als je dit soort dingen gaat implementeren, ik ga zo ontiegelijk hard lachen als de arabs dan weg blijven, want in ene word er een stuk minder verdiend in de stad dan….
mark1055 zegt
Die chiron????