Geen Citroën DS, Citroën CX of Traction Avant, Alpine A340, Peugeot 504, Peugeot 205, Renault 4, klassieker Panhard of Bugatti zal meer welkom zijn.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Porsche 356, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Volvo P1800, Volvo 1800ES, BMW 3.0 CSL, Mercedes 300SL, deze Ford Mustang Shooting Brake, Aston Martin DB5, Aston Martin DB6, Rolls-Royce Silver Cloud, Bentley Turbo R en de Citroën 2CV. Altijd weer die verduvelde 2CV’s. Als het aan de burgemeester van Parijs, Bertrand Delanoë, ligt kan alles ouder dan 17 jaar opduvelen, in de grond zakken of spontaan ontbranden. Als het maar niet op of om de straten van Parijs staat. Want oude auto’s zijn bahvies.
We leven in een verschrikkelijk smerig klimaat en oude auto’s zijn daar de grootste veroorzaker van. Zulks is alom bekend. Want mensen wassen hun oude auto’s niet altijd, oud glimt per definitie minder mooi dan nieuw en je hebt geluk niet meteen dood neer te vallen als er een oude auto langs rijdt.
In tijden als dit moet je aanpakken. Dat doen ze in Parijs. Oude auto’s een probleem? Dan verbieden we vanaf september alles ouder dan 17 jaar onze stad in te rijden. Niet om de lagere inkomens uit hun auto te pesten, zij kunnen een vette slooppremie verwachten, gewoon omdat oude auto’s zo vies zijn. Gadverdamme. Oude auto’s zijn zelfs 100x viezer dan nieuwe auto’s. Vraag maar aan Lodewijk Asscher. Misschien dat Renault en PSA nu eindelijk hun verkoopdoelstelling halen. (via hln.be)
Rémon zegt
Dus alle oude auto’s die verdwijnen waarschijnlijk op de sloop in Parijs omdat ze daar meer geld opleveren zonde ..
volvov70 zegt
Alles ouder dan 17 uit de stad? Dan mag die burgemeester ook wel weg! (Haha)
911GT2 zegt
Jaja het is weer de oldtimer. Als je dit zo leest vraag je je af hoe mensen vroeger leefden. Allemaal met een gasmasker op op straat? Wat een onzin…
alcantara zegt
@911GT2: Vroeger was er totaal geen hygiëne of gezondheidszorg en werden mensen max 40 jaar oud.
911GT2 zegt
@alcantara: En met de huidige overbevolking vraag ik me serieus af of dat slechter was…
spotterfozz zegt
@911GT2: ja, nu wordt je nog geen eens 40 in Parijs want je hoeft maar een keer in een verkeerd straatje te lopen savonds en je wordt neergestoken en beroofd…
desjonnies zegt
@911GT2:
Daarmee scoor je niet als politicus.
Dat we ons als konijnen vermenigvuldigen, daar houdt iedereen stijf zijn BEK over dicht.
En dat is eigenlijk het enige probleem op deze wereld.
maksim zegt
@911GT2: vroeger reed er ook maar een fractie van het aantal auto’s dat er nu rondrijdt rond, met als logisch gevolg dat er ook minder uitstoot was.
nibor zegt
@maksim: ja, maar er reden toen niet minder van die oude auto’s, waar het nu dus om gaat, dan nu hoor.
Die paar oldtimers halen volgens mij zo weinig uit op de totale luchtvervuiling.
desjonnies zegt
@maksim:
Ja, Parijs was echt een dorpje in 1962.
Kijk maar ff naar dit fillempie.
Reed helemaal niemand rond.
http://www.youtube.com/watch?v=3B7CvE5QU9c
Vanquish zegt
@911GT2: Ik denk dat oude auto’s qua sfeer beter bij Parijs passen. Gewoon alle nieuwe auto’s verbannen, ik voorspel een schonere lucht dan wanneer oldtimers worden verbannen!
norge zegt
Dit vergroot de kans op een leuke klassieker voor norge, DS cabrio SVP.
camber24 zegt
@norge: Of een mooie Hyundai Pony? ;-)
zanveld zegt
Who cares, gaan we er toch niet (meer) naar toe. Ik wil die ouwe hoop ijzer van de Eifeltoren en ander ouwe gebouwen ook niet zien!!
E34M5Touring zegt
Dr is wel meer in Frankrijk wat niet helemaal fris ruikt, dat ook gelijk maar wegdoen dan?
bsxc2 zegt
Zie ik op de foto nou een Eendje en een Kever flirten!
solmatje zegt
@bsxc2: nee dat zie je verkeerd..
fijnkonijn zegt
@bsxc2: Nee, een eend met een *platgeslagen* kever ;-)
tttooommm zegt
@bsxc2: origineel
tttooommm zegt
@bsxc2: Nou nog een VAG bash en een opmerking over de auto van Norge en je bent een echte autoblog held!
bruinbeer zegt
@tttooommm: wat is er mis met de auto van Norge? Hij is tenminste slim om een goedkopere auto te kopen met meer luxe als een duurder VAG product.
Dat was een compliment voor Norge maar wel een VAG bash!
tttooommm zegt
@bruinbeer: Hahaha:p Nee ik zeg niet dat er wat mis is met de auto van Norge, absoluut niet! Ik kaar alleen aan dat de opmerkingen hier vaak weinig inhoud hebben. Het is altijd: platgeslagen kever, petjes(en hun auto’s), de auto van Norge en VAG bashers/fanboys
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@tttooommm: De auto van @norge is natuurlijk wel het dagelijks gespreksonderwerp bij die mensen thuis. :s
KaCh1ng zegt
auto’s van 1997 in 2014? er zijn toch bij die nog heel goed zijn?
Frankypanky zegt
*zucht*
[Ja, AB…mijn reactie is wat kort. Maar ik heb geen woorden meer voor zoveel kortzichtigheid. De “politici” die dit soort shit verzinnen, bedoel ik…]
nibor zegt
Het kan aan mij liggen hoor, maar ik vermoed dat je niet zomaar een Alpine A340 op de openbare weg tegen gaat komen, laat staan in het centrum van een stad als Parijs… Misschien bedoel je A310 of A110?
meneersander zegt
Als ze dat hier zouden doen, dan zouden er aardig wat auto’s de klos zijn. 17 jaar oud 2012-17= 1995, en ik zie toch nog genoeg een Civic uit de tijd daarvoor rijden.
freezzr zegt
Hee dat kon mijn p wel zijn.
creativetechnologie zegt
Om te vermijden dat autorijden voor sociaal zwakkeren een luxe wordt, stelt de socialist Delanoë ook een slooppremie voor.
Het is nog afwachten of het actieplan volledig in werking zal treden. Het is de Franse regering die over een aantal maatregelen het laatste woord heeft.
hebben jullie dan echt niks denderends te melden?
fit4fun zegt
Het woord klassieker wordt vaak gebruikt als men een oude roestende zwaar vervuilende auto bedoelt. Hoog tijd dat die meuk in de shredder gaat. Net als al die stinkbrommers en scooters svp.
Hupke zegt
“Parijs gaat vanaf 2014 klassiekers verbieden?”—> Nee sowieso niet. Dat kan Hollande zich echt niet permitteren.
Misschien dat hij de roestige stinkmobielen iets kan maken maar zelfs dat betwijfel ik.
stanny zegt
Van mij mogen ze dit zelfs in heel België verbieden. Zo’n oude wagens zijn veel minder veilig op de baan en zijn (meestal) technisch niet meer 100%. Ik zie zelf ook graag wel eens een oldtimer. Maar spijtig genoeg zijn de meeste +20 jaar oude wagens wrakken van mensen die geen f”#@ geven om hun wagen. In NL is er een iets grotere oldtimer liefde vanwege jullie belastingssysteem.
camber24 zegt
Dus dan hebben we nooit meer een remake van C’etait un rendevouz…
ericc zegt
@camber24: Een remake met een moderne wagen. Zoiets als “getawayinstockholm”, maar deze is ook opgedoekt.
Waarschijnlijk hebben ze in gedachte dat het oude massa producten zijn en niet de echte dure klassiekers. Hier wordt toch dagelijks niet mee gereden, enkel bij mooi weer en op meetings.
renesf zegt
Succes dan met al die 205jes.
Klassiekerrally zegt
Hoog tijd dat we Parijs gaan verbieden…
Crosscabouter zegt
Mijn 205 van 20 jaar oud rijdt zuiniger dan de fabrieksopgave aangeeft, heeft nauwelijks onderhoud nodig (ja dat kost wel werkgelegenheid, aangezien ik veel zelf doe), en heeft ook nog geen last van roest. Zonde om al die netjes onderhouden auto´s van de straat te boenderen. Hopelijk volgt de NL overheid niet deze ´socialistische´ Franse overheid :(
desjonnies zegt
Parijs is altijd druk geweest.
Dit omdat alles in Frankrijk is geventraliseerd, ieder bedrijf er zijn hoofdkantoor heeft omdat je zonder hoofkantoor in Parijs helemaal niets bent.
Maar dit filmpje uit de 20ér jaren van de vorige eeuw laat zien dat er eigenlijk helemaal niets is veranderd :
Wereldsteden zijn nu een keer altijd druk en overbevolkt.
http://www.youtube.com/watch?v=zaBi_ImH75k&feature=related
xxxx zegt
Merde!
mgmgb zegt
Jezus wat een bullshit! Ik zou persoonlijk geen centimeter Parijs in durven met een classic maar dit verbieden slaat weer helemaal nergens op. Dat je oude stinkbakken die in grote getale veel kilometers maken aan wilt pakken snap ik, maar zorg dan voor een uitzondering voor echte klassiekers (+30 jaar bijvoorbeeld) die voor een verrijking van het Parijse sfeerbeeld zorgen en door hun goede verzorging en het draaien van weinig kilometers toch niet of nauwelijks invloed hebben op de luchtkwaliteit. Ik zou stomverbaasd zijn als het weren van een paar DS’en en 2CV’s méér oplevert dan een vermindering van het sfeerbeeld van de meest Franse stad van Frankrijk.
kaasboerin zegt
@mgmgb: Eén groot socialistisch bolwerk de hele EU..
Ze kopiëren ook nog is elkaars ondoordachte ‘ideeën’.
mgmgb zegt
@kaasboerin:
Om nou de EU de schuld te geven gaat me wat ver, maar dit soort maatregelen zijn belachelijk en ondoordacht. Kom dan met uitstootnormen ipv leeftijdsnormen, dan kan de echte liefhebber nog wat knutselen of slim zijn, vooral omdat veel klassiekers op de Amerikaanse markt een katalysator hadden en hun neefjes op het vaste land daar ook prima achteraf mee uit te rusten zijn.
desjonnies zegt
@kaasboerin:
Yep.
Vertel het altijd tegen Oostblok kapiteins.
Het ijzeren gordijn is nooit verdwenen, het staat nu langs de Noordzee en loopt via A.Hitler’s oude Atlantik Wall zoo door naar het Zuiden……….
jmwxantia zegt
Ik kan niet wachten om in 2014 met mijn dan (in oktober) 20 jaar oude Xantia (rijd ik al sinds nieuw) door Parijs te rijden, gaat Parijs via de RDW-gegevens de leeftijd van de auto achterhalen? Tot de face-lift in 1998 waren de verschillen erg klein, gaan ze dit allemaal bijhouden of komen er slagbomen op alle toegangswegen??
MarcoM zegt
Weer een stad die inkomsten gaat mislopen. Soms snapt de politiek niet wat ze beslissen, in andere landen is dat ook al. Ik vraag mij af of men weet hoe stroom wordt opgewekt.